Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 4661 ggr
Frida B
4/26/15, 10:46 PM

Värt att sövas för mirena?

Jag har mens i 7-8 dgr. Och under dessa 8 dgr är 3-4 av dom ett rent h-vete. Jag har så ont att jag ligger och gråter på badrumsgolvet, allt snurrar och jag kan inte gå till skolan, jobbet eller någonting. Inga tabletter hjälper den första eller andra dagen.

Så, jag sökte hjälp på umo och fick p-stav. Funkade inte alls, hade mens i 5 månader, fick besvär som klåda osv och ja det gick inte helt enkelt, blev deprimerad osv. Tog ut den och skulle sätta in en hormonspiral… Efter en halvtimma sa de båda barnmorskorna att det inte var humant att låta mig fortsätta. Med andra ord gick det åt skogen.

Gick till en kvinnoklinik där dom också försökte sätta in den men dom sa att det är för trångt (har aldrig haft barn), och att dom måste söva mig för att sätta in den. Så fick prova p-ring, som jag inte testat… För jag klarar helt enkelt inte att putta in den. Det går inte (psykiskt). Sen att biverkningarna är 3 sidor långa gör mig orolig, och jag nojjar mig för allt… 

P-piller går inte då jag är för glömsk, har testat piller förrut men har inte gått p.g.a mitt minne.

Är det värt att sövas för en mirena? Någon som gjort det?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
smellcaramell
4/26/15, 10:51 PM
#1

Hur gammal är du? Tänkte om du kunde få p-spruta? :)

Själv vägrar jag spiral och p-stav då alla jag känner som provat blött konstant och sedan tvingats plocka ur de.. Känns inte så bra då jag har en syster som fått åka till sjukhus då hon svimmade när hon låg ner p.g.a. blodbrist och själv blöder galet mycket vid mens.

emeliiiiieee
4/26/15, 11:05 PM
#2

Jag tycker inte det är värt med spiral nej. 

Min egna erfarenhet är att jag blödde i två månader första gången innan jag tröttnade. 

Andra gången så blödde jag i 1 månad innan jag fick en fet infektion i livmodern och har tur om jag ens kan få barn. 

Har haft kompisar som blött nå fruktansvärt länge.  

Har hört att jaydess är ett bättre alternativ till spiral då den är mindre och har mindre hormoner :)

IceTee
4/27/15, 1:18 AM
#3

P-ring har ungefär lika många biverkningar som p-piller och p-plåster. P-stav och spiral har ungefär lika mycket biverkningar de också! Läs bara bipacksedeln till ipren så får du se en hel del! Jag antar att det är en hormonspiral vi pratar om nu, och jag jade nog personligen låtit bli. Risken är att du reagerar likadant som du gjorde på p-stav eftersom det är samma hormoner Hade du intr haft så ont hade jag sagt att du ska prova! Men att bli sövd innebär alltid risker och jag hade i alla fall låtit bli Jag är lite nyfiken på vad det är med p-ring som du inte klarar av? Det är ju enklare än att sätta i en tampong! Jag lyckades aldrig med hela tampong-grejen, men p-ring gick hur bra som helst! (Dock har jag slutat nu eftersom jag ville se hur jag egentligen mår utan)

Medarbetare på Skor iFokus

OlgaMaria
4/27/15, 8:07 AM
#4

Om du sätter in en Mirena kommer du säkert blöda mycket under en lång tid, eftersom du har så lång mens nu och man brukar blöda mycket en tid i början av Mirena. Men sen ska det förhoppningsvis minska.

Om du känner att du verkligen vill prova mirena tycker jag du ska vara glad över möjligheten att få bli sövd. Det kommer ju gå fort! Det är inget långt ingrepp och jag misstänker att riskerna med att bli sövd i ett sådant sammanhang är närmast obefintliga.

Det kommer ändå göra ont några dagar efteråt. Förhoppningsvis inte mer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Frida B
4/27/15, 9:23 AM
#5

Anledningen till att jag skippar ringen är för att jag klarar inte ens av att sätta in en tampong, just grejen att trycka in någonting där som inte ska vara där.. Nej. Det går bara inte. Jag vet att vissa blöder mer och länge, men många säger att i och med att det verkar lokalt och är mindre hormoner brukar det inte vara så farligt? Men frågan är om det ens hjälper. I och med besvären med p-stav. Det där jaydess spiralen, har hört så många som haft så himla mycket problem med den under framför allt insättningen så vågar knappt prova…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

OlgaMaria
4/27/15, 10:22 AM
#6

#5 Frågan är om du skulle klara av känslan av att ha en spiral i kroppen med den ångest du beskriver. Det kan ju vara en obehaglig känsla att ha något främmande i kroppen.

Men med dina smärtor så har du kanske endometrios… ? Och då vore det bra med en hormonbehandling. 

Hormonspiral påverkar nog mindre än en p-stav, men det är ju inte säkert att man slipper biverkningar som påverkat humör med mera med hormonspiral, men det borde bli lite lindrigare än med p-stav.

Om du vill sätta in en spiral är det ju viktigt att du förstår att det kan bli jobbigt en tid i början. I och med att du blöder så mycket nu tror jag det är ganska troligt att det blir väldigt mycket blödningar i början för dig med hormonspiral.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[tk1971]
4/27/15, 11:50 AM
#7

… eller också funkar spiralen alldeles utmärkt. Det vet du inte förrän du testat, och andras upplevelser är just det - deras. Själv har jag en Jaydess sedan 3,5 månader och har knappt blött alls.

IceTee
4/27/15, 12:36 PM
#8

#7 hade du provat p-stav eller mini-piller innan? Tänkte ifall du hade testat den typen av hormoner (inte kombinerade) och märkte den skillnaden mellan de olika Jag står fast vid att jag hade låtit bli. Jag vill helst inte bli sövd dock, och eftersom jag har reagerat negativt på p-stav hade jag inte velat sövas för att prova spiral som fungerar på samma sätt bara mer lokalt Men självklart är det upp till dig! Känner du dig okej med att prova och är beredd på vad som kan hända (både positivt och negativt) och inte är rädd för att vara sövd säger jag att du ska köra på det! I så fall har du inget att förlora liksom

Medarbetare på Skor iFokus

PogoPedagog
4/27/15, 1:02 PM
#9

Läs på lite om endometrios och se om symptomen stämmer in på dig.

[tk1971]
4/27/15, 3:50 PM
#10

#8: p-stav har jag haft i nästan tre år. Den funkade inte bra på mig. Jag väntade och väntade på att det kanske skulle bli bättre, men det blev sämre. Till slut lessnade jag och krävde att den skulle tas ut.

IceTee
4/27/15, 4:17 PM
#11

#10 oj! Jag gav upp på min efter ett halvår… Men eftersom spiral funkat på dig men inte p-stav kan det ju funka för TS också! Hade bara hört från folk att om inte p-stav eller mini-piller funkade så funkade inte hormonspiral på dem, men det är väl väldigt olika!

Medarbetare på Skor iFokus

emeliiiiieee
4/27/15, 4:59 PM
#12

#11

jag funkade inte på minipiller, funkar skitbra på min andra pstav och efter ca 6 mån på min första och inte alls på spiral så de är helt olika för alla.  :) 

Till TS, testa. Möjligt att du funkar på spiralen. :)

Frida B
4/27/15, 5:26 PM
#13

Angående endometrios har jag också funderat på det, även min mamma som sett mig när jag mår som värst. Ska kontakta kvinnokliniken snart och prata med dom lite och passa på att nämna det. Saken med ring är att jag inte klarar av att sätta in någonting. Att ha någonting där bryr jag mig inte om sålänge det inte känns men just att sätta in den. Jag är beredd på att det kommer vara mycket en tid i början, upp till ett halvår i alla fall. Men det där med att sövas… Jag har sövts flera gånger innan, utan problem. Inte mått dåligt eller så. Betyder det att jag klarar narkos bra eller finns risken att må dåligt av just narkosen? Tänker typ att må illa och spy…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
IceTee
4/27/15, 5:56 PM
#14

#13 att sövas är ju att sövas! Har du klarat det innan lär du klara det den här gången också! Dock skulle jag råda dig att försöka ta tag i ditt problem med att du inte kan stoppa upp saker i slidan, ibland behöver man det och då är det bra att klara av det mentalt!

Medarbetare på Skor iFokus

Frida B
4/27/15, 7:43 PM
#15

#14 Ja alltså jag klarar det om det är typ en vecka men en längre tid klarar jag inte… Hatar det verkligen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

OlgaMaria
4/27/15, 7:43 PM
#16

#13 Nej det är väl ingen större risk att du skulle må dåligt av narkosen.

Jag satte in en hormonspiral för en vecka sen och det gjorde ont i ett par dagar, men jag har inte slutat känna av den. Känner den hela tiden. Jag hade tidigare kopparspiral i 3 år ungefär och jag slutade aldrig känna av den. Inte så att det gjorde ont, men jag kände den i livmodern och det var en ganska störande känsla. Misstänker att jag inte kommer sluta känna hormonspiralen heller. Men de flesta känner väl inte av sina spiraler.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: