Annons:
Etikettsexualitet
Läst 10164 ggr
laddare
4/22/15, 6:52 PM

Squirtat???

Hur vet man om man squirtat? Kan man råka kissa istället? 

Hur vet man om det är att man squirtar eller bara "råkat" kissa? Vad är skillnaden

Annons:
ChristineL
4/22/15, 6:54 PM
#1

Squirt kommer från slidan, kiss luktar och kommer från urinröret ;) Vad jag förstått så krävs det en viss teknik för att squirta, något man behöver öva på.

Scorpio97
4/22/15, 7:03 PM
#2

Borde ju kännas på lukten. Eller på smaken, om inte annat. Dom flesta säger även att det är en speciell känsla när man får en fontänorgasm. 

Sen är det olika, vissa har lättare att få det än andra. Beror bland annat på hur starka muskler man har därnere, alla måste alltså inte öva för att få det. Jag kan exempelvis få det (dock ingen fontän, men det blir väldigt blött) och jag har aldrig medvetet försökt få det. Jag känner väldigt tydligt om den var en fontänorgasm, eller om jag "bara" fick en orgasm och råkade kissa lite.


//Jessie

RobinEH
4/22/15, 7:09 PM
#3

Det är samma sak.

"The present data based on ultrasonographic bladder monitoring and biochemical analyses indicated that squirting essentially is the involuntary emission of urine during sexual activity. Moreover, a marginal contribution of prostatic secretions to the emitted fluid often exists."

Salama, S., Boitrelle, F., Gauquelin, A., Malagrida, L., Thiounn, N., & Desvaux, P. (2015). Nature and origin of “Squirting” in female sexuality. The Journal of Sexual Medicine, 12(3), 661-666. doi:10.1111/jsm.12799

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Scorpio97
4/22/15, 7:13 PM
#4

Märkligt, för det varken luktar eller smakar det urin (i alla fall inte för mig). Jag har alltid fått höra att vätskan kommer från körtlar som sitter vid urinröret.


//Jessie

Valkyrija
4/22/15, 7:15 PM
#5

Säger som #4 :o

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

ChristineL
4/22/15, 7:15 PM
#6

#3 - Har du länk till det du skriver?

Annons:
MissInAction
4/22/15, 7:16 PM
#7

Om det är samma sak, hur förklarar de då skillnaden i t.ex lukt?

Jag har ju inte läst detta som du refererar till, RobinEH 🙂

Men visst kan jag hålla med.. känslan när man kissar och när man squirtar är milsvid… så någon skillnad ÄR det definitivt. Hur kommer det sig att "alla andra", sexualrådgivare osv. bestämt hävdar att det inte rör sig om urin? Känns som en sak som inte ska gå att ta miste på om man är insatt i ämnet 🤔


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

RobinEH
4/22/15, 7:38 PM
#8

#6

Du har referens precis under citatet.

Till er andra så kan jag inte svara på frågan då jag inte jämfört dofterna.

Mer från nämnd studie:

"After the first urination, as expected, US1 showed complete emptiness of bladder in all of the seven women, with no residual volume. No pelvic abnormality could be detected except for a characteristic aspect of polycystic ovaries in one patient during this examination. After sexual stimulation, US2 results remained comparable with US1 except that it evidenced a significant bladder filling. Bladder volume was then assessed by measuring the three inner orthogonal diameters, which are reported in Table 2. Finally, after squirting, US3 showed that bladder had been totally emptied, as it is illustrated in Figure 1."

"Detailed data of urea, creatinine, uric acid, and PSA concentrations in BSU, S, and ASU are plotted in Figure 2. Median urea concentrations were 137 (37–407), 307 (62–376), and 225 (111–427) mmol/L, median creatinine concentrations were 10 (0.9–16.6), 9.3 (1.9–17.9), and 6.5 (3.0–14.6) mmol/L, median uric acid concentrations were 2.1 (0.6–5.1), 2.6 (0.1–3.5), and 2.2 (0.1–2.9) mmol/L, and median PSA concentrations were 0 (0–0.33), 0.72 (0–3.74), and 0.26 (0–0.69) ng/mL, for the samples BSU, S and ASU, respectively. In BSU, PSA was undetectable for all participants except one. For most of women (n = 5), PSA became detectable in S and remained detectable in ASU. For two women, PSA was undetectable in all samples (participants P2 and P7). Differences of urea, creatinine, and uric acid concentrations among BSU, S, and ASU did not reach statistical signification. However, PSA concentrations at S were significantly higher than at BSU (P < 0.05) but not at ASU (P < 0.07)."

Blåsan töms i samband med squirt/fontänorgasm/eller vad man nu vill kalla det likt vid urinering. Kompositionen av urin och den vätska som kommer vid squirt/fontänorgasm/eller vad man nu vill kalla det är lika, med skillnaden att det senare innehåller mer PSA.

Vad gäller PSA så skriver de i studien:

"The observation that most of the participants had detectable PSA concentrations in the squirting fluid (S) may be explained by the fact that their prostate had been mechanically stimulated during sexual activity. This suggests a marginal contribution of the female prostate secretions to the nature of the abundant fluid expulsion."

Salama, S., Boitrelle, F., Gauquelin, A., Malagrida, L., Thiounn, N., & Desvaux, P. (2015). Nature and origin of “Squirting” in female sexuality. The Journal of Sexual Medicine, 12(3), 661-666. doi:10.1111/jsm.12799

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

IceTee
4/23/15, 11:32 AM
#9

Du känner det, jag lovar. Att "squirta" kallad att få fontänorgasm, och det är inte utan anledning. Tro mig, man märker!

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
4/23/15, 11:37 AM
#10

#8 enligt Wikipedia är det inte urin, utan en annan vätska, meb den kommer från blåsan, det kanske kan ha med förvirringen att göra? Har också alltid hört att det inte handlar om urin. Kan du länka studien? Skulle vara intressant att läsa!

Medarbetare på Skor iFokus

[Udoon]
4/23/15, 11:38 AM
#11

När man får en fontänorgasm så är det inte kiss.

Em_
4/23/15, 11:54 AM
#12

Studien är från i år, alltså relativt ny. Det är inte konstigt att resultat inte blivit allmänt känt och accepterat bland sexualrådgivare med flera än. Jag tycker det är ganska talande att blåsan är fylld innan och tom efter. Skulle vara intressant om fler forskargrupper får samma resultat.

Urinens lukt och färg kan ju variera en hel del från gång till gång tänker jag, så det kan vara svårt att jämföra, speciellt när man oftast inte känner någon lukt alls utan bara spolar så fort man är klar. Ett intressant studieupplägg hade varit att låta försökspersoner kissa och squirta på lakan för att sedan lukta (och smaka? 😮) och se om de kan känna skillnad. Hade säkert vart jättelätt att hitta personer till en sån studie. Eller inte 😊


IceTee
4/23/15, 12:02 PM
#13

Men o testet är ju blåsan fylld med urin. Jag brukar i alla fall gå på toa innan sex! Så har svårt att tro att det helt plötsligt skulle bildas massor av urin i blåsan Ingen aning egentligen, tänker bara efter erfarenheter just nu

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[Devya]
4/23/15, 4:57 PM
#14

#13 Blåsan blir väl aldrig riktigt tom fast man har kissat där innan. Det vet jag också av erfarenhet. Jag kunde just ha gått och kissat och några minuter sedan så går jag och kissar igen även om det bara kommer pytteliten, för att försöka göra blåsan så tom som möjligt innan jag ska iväg på något viktigt. Urin produceras väldigt snabbt är därmed min egen tolkning på basen av min egen erfarenhet.

Dessutom om man har just gått och kissat innan man ska ha sex (som brukar nu ta en stund) så är det inte troligt att urinen kommer att lukta särskilt mycket då det kommer ut för den har inte funnits där inne särskilt länge? 

Jag har iaf inte upplevt att mitt kiss luktar särskilt mycket alls  om jag nu inte har druckit väldigt dåligt.

Vad gör det om det är kiss eller något som liknar kiss då man squirtar? Så länge man njuter så är det väl inga större problem.

IceTee
4/23/15, 5:31 PM
#15

#14 sant, men då borde det ju inte komma den mängd det gör tycker man Det spelar ingen annan roll än att det är intressant att veta!

Medarbetare på Skor iFokus

mieeow
4/23/15, 6:32 PM
#16

I undersökningen står det ju att de har sett att blåsan töms helt efter att försökspersonerna har kissat normalt, och att den sedan blivit fylld igen strax innan squirting, med det är den vätskan som kommer ut. Urinen innehöll inte PSA, men squirtingvätskan innehöll det, både i urinblåsan precis innan squirt, och det som kommer ut. 

Jag tolkar det alltså som att det är i urinblåsan det fylls, men det är inte samma vätska. Den är lik, såklart, men om man har kissat innan sexet så är det en vätska som skapas av själva stimuleringen, inte kiss. Har man inte kissat innan så kanske det är blandat med kiss, men det är en skillnad på vätskorna.

IceTee
4/23/15, 7:01 PM
#17

#16 ja, det är vad jag läst också (dock har jag faktiskt bara skummat igenom undersökningen, ska läsa den noggrannare sen)

Medarbetare på Skor iFokus

mieeow
4/23/15, 7:04 PM
#18

#17 det verkar kosta att få läsa hela uppsatsen, men enligt abstract (som ska ha med alla viktiga delar) så stod det så i alla fall :)

RobinEH
4/23/15, 7:17 PM
#19

#16

Ja, deltagarna kissade först och ett ultraljud gjordes därefter. Efter detta blev de sexuellt stimulerade på egen hand, med hjälp av sexleksak eller en partner. När de upplevde att de var nära "utlösning" så gjorde man ultraljud nr.2. De fortsatte därefter det sexuella stimulerandet och efter "utlösning" utförde man ultraljud nr.3.

Ultraljud nr. 1 visade att deltagarna tömt sina blåsor komplett. Ultraljud nr. 2 visade att deltagarnas blåsor ökat i volym (men var inte nära fulla) under de 25-60 minuter som gått. Ultraljud nr. 3 visade att deltagarnas blåsor återigen var tomma. 

"Urinen" innehöll minimalt med PSA. PSA återfanns i "utlösningen" hos fem av de sju kvinnorna varav en av de fem hade väldigt höga värden. En sannolik förklaring till varför PSA återfinns i "utlösningen" står citerat i #8.

Urinet och "utlösningen" skillde enbart signifikant i koncentrationerna av PSA, inte kreatinin, urea eller urinsyra.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mieeow
4/23/15, 7:22 PM
#20

#19 tack för förtydligande! Jag skulle ändå säga att det är olika vätskor. Men eftersom beståndsdelarna i urin också kan vara olika så kanske det är en definitionsfråga. :)

Annons:
RobinEH
4/23/15, 7:30 PM
#21

#20

Frågan blir då varför urinblåsan skulle fyllas med en annan vätska än urin, vart denna vätskan kommer ifrån och vad som händer med det urin som produceras under tiden, som vanligtvis lagras i urinblåsan.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mieeow
4/23/15, 7:37 PM
#22

#20 ja, nu vet ju inte jag säkert, kan bara gissa och spekulera. Men snackade med en polare och vi snackade om att det kanske är i avkylningssyfte som man får utlösning. Sedan angående urin som produceras under tiden så självklart hamnar den också i urinblåsan.

mieeow
4/23/15, 7:38 PM
#23

menade såklart #21 :)

RobinEH
4/23/15, 7:47 PM
#24

Menar du avkylningssyfte bokstavligt? Frågan är hur avkylande det är med kroppsvarm vätska som passerar genom urinröret och exakt vad som skall kylas. 

Enda alternativa vätskan jag kan tänka på är vätskan från Skenes körtlar (kvinnans motsvarighet till prostatan). Det är dock ologiskt med tanke på att de rymmer upp till 4ml och ser man till nämnd studie så var den maximala "utlösningen" där 110ml. Än mer ologiskt blir det med tanke på att det skall transporteras upp i urinblåsan.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mieeow
4/23/15, 7:48 PM
#25

Googlade lite på vad PSA är, och enligt wikipedia är det enzym som bryter ner det gelliknande i sperman, för att spermier ska kunna röra sig fritt och underlätta befruktning. Om det är samma enzym, vilket det enligt vad jag förstår är, så kan ju syftet med kvinnlig utlösning också vara att gynna befruktning vid vaginalt samlag. Om man tänker evolutionärt då.

mieeow
4/23/15, 7:51 PM
#26

#24 det är möjligt, det var bara en fri gissning. 

PSA är ju just prostataspecifik antigen, så att det skulle ha något att göra med skenes körtlar tycker jag låter vettigt. nu vet jag inte var dessa sitter dock, med tanke på att du tycker det verkar långt.

RobinEH
4/23/15, 8:01 PM
#27

Jag tar och citerar studien igen.

"The observation that most of the participants had detectable PSA concentrations in the squirting fluid (S) may be explained by the fact that their prostate had been mechanically stimulated during sexual activity. This suggests a marginal contribution of the female prostate secretions to the nature of the abundant fluid expulsion."

Det är mer logiskt att de förhöjda väderna av PSA beror på att urinet blandas med vätska från Skenes körtlar i samband med dess passage i urinröret. Skenes körtlar mynnar ut i urinrörets nedre del. Återigen är det dock helt ologiskt att Skenes körtlar skulle producera sådan stor mängd.

Salama, S., Boitrelle, F., Gauquelin, A., Malagrida, L., Thiounn, N., & Desvaux, P. (2015). Nature and origin of “Squirting” in female sexuality. The Journal of Sexual Medicine, 12(3), 661-666. doi:10.1111/jsm.12799

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
mieeow
4/23/15, 8:38 PM
#28

Kan du inte skicka uppsatsen i sin helhet? Det är inte så lätt att diskutera när man bara har kunnat läsa abstract. 

urin innehåller ju 95% vatten, och har bara ett ämne utöver ämnena i svett, som dock är mer utspätt och innehåller 99% vatten. Jag förstår att du vill kalla vätskan urin, och jag fattar att de är snarlika, för sådana vätskor är snarlika. Men det hade varit lättare om man kunde få se vad vätskorna faktiskt består av, och vilka skillnader som finns. 

Sedan spelar det väl inte så jättestor roll, vätska som vätska liksom, det är i princip bara vatten oavsett.

Upp till toppen
Annons: