Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 835 ggr
IceTee
4/18/15, 10:26 PM

Hur fungerar ägglossning?

Jag kanske låter dum, men har aldrig förstått hur ägglossning faltiskt fungerar rent tidsmässigt. Ägget lossnar från äggstocken och vandrar ner i äggledaren, det vet jag. Men hur länge gör den det? Om man sen får mensen ca 2 veckor efter och då stöter ut slemhinnan för att göra en ny fräsch för ägget att fastna på, när fastnar ägget? Före eller efter spermien befruktat det (efter är det va? Den spermierna möter väl ägget i äggledaren) Vad händer med ägget om det är obefruktat? Fastnar det också men stöts ut med slemhinnorna, eller åker det ut av sig självt? När i cykeln händer detta ungefär? Vad blir skillnaden på "äggets resa" när det är befruktat jämför med obefruktat? Har aldrig fått grepp om hur allt fungerar tidsmässigt liksom, hoppas ni förstår!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Aleya
4/18/15, 11:00 PM
#1

Här ser du lite vad som sker i kroppen.

Kanske lite ovidkommande babbel om hormoner dock.

Menscykeln börjar på första dagen av mensen och slutar vid nästa mens första dag.
Ägglossningen är ca 14 dagar efter första mensen.

Kolla vad dom även säger i filmen om endometriet.

http://www.menscykel.se/ den sidan är bra

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
4/18/15, 11:20 PM
#2

#1 tack så mycket! Ska kolla när jag har möjlighet :) (äter hos några vänner nu!)

Medarbetare på Skor iFokus

Aleya
4/18/15, 11:22 PM
#3

#3 glömde att säga att bäst är att skaffa en app om du är osäker på när du har mens osv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
4/18/15, 11:25 PM
#4

#3 har precis slutat med p-ring, så än så länge skriver jag bara upp det på mobilen med datum!

Medarbetare på Skor iFokus

ChristineL
4/19/15, 7:42 AM
#5

Ägglossningen varar under ca 20 timmar, och jag föredrar att säga att det är ca 14 dagar före beräknad mens eftersom alla har olika lång cykel.

Upp till toppen
Annons: