Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 4434 ggr
OlgaMaria
4/16/15, 10:47 AM

Hormonspiral

Jag funderar på hormonspiral då jag tror att jag behöver någon slags hormonbehandling pga endometrios (har ej diagnos). 

Men känner mig riktigt orolig för jag mår skit av p-piller, och misstänker att jag kanske inte skulle tåla hormonspiral heller.

Vad har ni för erfarenheter? Undrar speciellt från er som också mår dåligt av p-piller hur ni mått med hormonspiral?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Maleficum
4/16/15, 10:54 AM
#1

Jag mådde iof aldrig dåligt av p-piller men har inga besvär alls av hormonspiral. Fördelen är ju att hormonmängden från den blir mindre eftersom den "behandlar" lokalt, dessutom är det ju lite andra hormoner som funkar lite annorlunda och skulle det bli problem är det lätt att ta ut igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

satsuke
4/16/15, 10:58 AM
#2

Jag mådde uruselt av p-piller men kan ha hormonspiral. Har provat 4 olika p-piller med samma resultat: jag grät varje dag, humörsvängningar, såg allt i svart osv…plus minskad sexlust.

Jag har en del biverkningar av spiralen, men inga som påverkar humör eller sexlust!  Så jag rekommenderar det.

OlgaMaria
4/16/15, 10:59 AM
#3

#2 Härligt! Vad har du för biverkningar?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lia
4/16/15, 11:05 AM
#4

Jag mådde dåligt av p-piller. Har också endometrios. Hade hormonspiral i ett helt år innan jag gav upp. Jag hade blödning 3 veckor i månaden, det var fruktansvärt. Dock efter den "Behandlingen" hade jag mycket mindre smärtor i två år efter att jag tog ut den, så det var nog ändå värt det. Men inget jag någonsin gör om igen.

satsuke
4/16/15, 11:12 AM
#5

#3:  min mage svullnade upp kort efter insättningen och det har inte försvunnit ännu efter två år. Trist men jag har vant mig. (Jag gick inte upp i vikt däremot, skönt.)

Jag har grymt mycket flytningar, min gynekolog säger att det beror på att kroppen försöker stöta ut spiralen och att många som har spiral får det. Jag har vant mig vid det också…

Sen har jag en förslitningsskada i en bäckenled (förlossningsskada) och den har jag mer ont i pga hormonerna. Men den biverkningen beror ju på min skada, så om man inte har nåt problem med bäckenet så påverkar inte spiralen förstås!

På plussidan: ingen mens alls efter första året!!!! 😃

OlgaMaria
4/16/15, 11:26 AM
#6

#5 Vet du hur det fungerar, att man får mer ont i skador? Jag har nog massor med skador i mitt bäcken, men inte i lederna just. Jag har också mycket flytningar, trots att jag är hormonfri sen länge nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
satsuke
4/23/15, 2:18 PM
#7

#6 Det är hormonerna som kan verka uppluckrande/ "förslappande" på ligament lokalt. Det är det som min gynekolog är med på i alla fall - dvs troligen det som är vetenskapligt bevisat?

 Men det finns olika teorier om detta, man kan hitta om man letar på nätet. Jag läste t o m om en som fick sitta i rullstol pga ledvärk men allt försvann när hon tog ut spiralen. Svårt dock att veta vad som är vad när man bara läser en persons historia på nätet….

OlgaMaria
4/23/15, 2:25 PM
#8

Jobbigt att läsa detta nu när jag satte in spiralen igår 😓 Hehe… hoppas detta ska få fungera bra för mig nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[tk1971]
4/23/15, 3:36 PM
#9

Jag har bara positiva erfarenheter. Jag kan verkligen rekommendera den.

jutu
4/24/15, 9:37 AM
#10

Hej,

Jag har haft min hormonspiral i lite över en vecka nu. Jag tog p-piller innan i 7 år. Jag märker en radikal skillnad. Får huvudvärksattacker då och då, har lite kramper i nedre delen av magen - i början var det katastrofalt! Min mage var lite svullen i början, men nu har det lagt sig. Satte in den 2 dagar efter att min menstruation hade börjat, och blödde 3 dagar efter det. Sedan slutade jag blöda. Är ovan än så länge, men det kommer väl gå över.

Hoppas att du också vänjer dig!


OlgaMaria
4/24/15, 11:57 AM
#11

#10 Huvudvärken kan ju kanske bero just på att du slutat med p-piller och börjat med något annat. Stor omställning för kroppen. Jag har också haft lite ont här de första dagarna men inte så farligt. Känner mig hoppfull. Satte in den i slutet av min mens också och blödde lite grann under ett dygn men sen har det inte kommit mer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jutu
4/24/15, 12:11 PM
#12

#11 Jo precis, det tror jag också.

Jo jag hade också väldigt mycket kramper i början men sedan avtog de. Vissa blöder jätte länge efteråt… Men din kropp kanske inte tog lika mycket stryk av den. Hoppas den funkar för dig!


OlgaMaria
4/24/15, 12:42 PM
#13

#12 Jag har väldigt kort mens vanligtvis (2-3 dagar), så kanske försvinner min mens typ på en gång.. Det vore ju trevligt. :)

Hoppas din huvudvärk ger med sig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
jutu
4/24/15, 3:02 PM
#14

#13 Vad skönt! Jag hade också väldigt kort mens med p-piller, 4 dagar. Vi får se hur lång den blir med spiralen när min nästa blödning kommer, det blir intressant att se. Jag är ju livrädd att man ska börja blöda från ingenstans liksom 😮


OlgaMaria
4/27/15, 7:47 PM
#15

Jag tycker jag känner mig så hormonell och lättretlig 😓 Något hopp om att det kan gå över?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
4/27/15, 9:05 PM
#16

Det kom visst en liten blodskvätt ikväll (har annars inte kommit något sen i torsdags) och det kanske är därför jag känt mig så arg idag. Hoppas humörsvängarna försvinner helt ifall mensen försvinner helt så småningom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jutu
4/28/15, 10:34 AM
#17

#15 Du är inte ensam min vän, jag lider med dig. Jag undrar också om och NÄR det går över. Jag märker av att saker jag "egentligen" inte skulle ha brytt mig om blir så dramatiskt i mitt huvud nu. Det blir till en sån stor grej.

Jag har gjort en egen tråd om detta, men ingen har svarat. Hoppas jag får bra svar från någon 😕


OlgaMaria
5/3/15, 10:09 AM
#18

Allt känns bra med min hormonspiral nu, FÖRUTOM att jag typ har foglossning. Känner mig riktigt deppad över detta, för det verkar inte så hoppfullt att det ska ge med sig!?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Trollan92
5/3/15, 2:28 PM
#19

Mår man dåligt av hormoner över lag så ska man inte använda de alls. Så är de med mig tyvärr :(

OlgaMaria
5/3/15, 2:31 PM
#20

För mig är det också så, men då jag misstänker endometrios kändes det tvunget att jag försökte pröva någon hormonbehandling :(

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
satsuke
5/4/15, 12:48 PM
#21

#18 nej tyvärr, det kommer du nog få leva med. Men det kan bli växla över tid.

OlgaMaria
5/4/15, 2:36 PM
#22

#21 Hade foglossningskänningar i tre-fyra dagar. Men nu har det känts ok idag och igår. Jag får nog ge det lite tid och se hur det artar sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
5/5/15, 11:26 AM
#23

Igår kväll tänkte jag att jag skulle googla lite på vilka effekter hormonet Relaxin har på kroppen utöver att orsaka foglossning. Det var rätt så intressant läsning, speciellt för mig eftersom jag har en hjärtsjukdom med hjärtsvikt. Hittade en lång artikel som handlade om att Relaxin kan vara en framgångsrik behandlingsmetod mot hjärtsvikt! Fanns studier om att detta varit mer effektivt än annan typ av hjärtsviktsbehandling. Kan detta vara en förklaring till att jag mått rätt så bra då jag varit gravid och haft massa foglossning? Kanske brassar min kropp på med extra relaxin just för att svara på hjärtsvikten?

Relaxin är i alla fall kärlvidgande, antifibrotisk, antiinflammatorisk, hjälper nya blodkärl att bildas, anti-ischemisk m.m. Man har också sett att relaxin finns i mindre omfattning hos personer med endometrios!

Hmmm… så det kanske är en väldigt bra grej detta, inte minst för mig, och att jag får försöka stå ut med foglossningskänslorna tills vidare i alla fall. Hoppas det inte blir för illa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

AnnaFagerell
5/6/15, 9:14 AM
#24

Har min tredje hormonspiral och det fungerar jättebra. I början gör det ont och kan blöda men sen är jag nästan blödningsfri. Har lite humör en gång i mån men det går att hantera. Vet dock en bekant som blev rabiat av spiral och fick ta ut den

Medarbetare på djurskydd.ifokus

satsuke
5/6/15, 10:03 AM
#25

#23 vad intressant, kul att läsa 🙂

Soleii
5/7/15, 4:04 PM
#26

Jag hade hormonspiral i tre månader men gav upp eftersom jag fick dels oavbrutna blödningar och att min kropp liksom försökte "värka" ut den kändes det som. Men det är ju så himla olika från person till person :) Men jag har också mått dåligt av p-piller men upplevde inte att hormonerna i hormonspiralen påverkade mig alls lika kraftigt som p-piller, och det var ju skönt :D 

Så lycka till, hoppas du ska bli nöjd! :)

[tk1971]
5/7/15, 4:08 PM
#27

Snart 4 månader, jättenöjd!

Annons:
Upp till toppen
Annons: