Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1854 ggr
Onslow
2015-04-15 21:48

Mellanblödningar med Mirena?

Hej! Jag är en tjej på 17 år. Jag satte in en hormonspiral i början på november och har sen dess inte slutat blöda. Det är alltså inte någon riktig 'mensblödning' men tillräckligt för att jag inte kan gå utan åtminstone en mini-tampong. Ofta är det (ursäkta beskrivningen) en väldigt tjock och seg mörkbrun flytning ett par dagar, följd av ett par dagar blod. Detta har alltså inte upphört en enda dag sedan jag satte in spiralen. Jag får fortfarande mens en gång i månaden, även om den är betydligt mindre än min 'vanliga' mens jag fick innan jag satte in spiralen. Efter den fortsätter det jag beskrev innan. Är detta vanligt? Jag börjar tröttna rejält på att alltid behöva ha tampong och/eller trosskydd och jag kan inte tänka mig att underlivet mår särskilt bra av det heller. Kan jag förvänta mig att det är såhäe det är att använda spiral eller är något fel? Tacksam för svar.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Annons:
emeliiiiieee
2015-04-15 22:10
#1

jag blödde i ca en månad med mirena sen tog jag ut den pga infektion.  hört folk som blödit i ca 6 månader innan kroppen vant sig.

satsuke
2015-04-16 11:05
#2

Jag blödde konstant i sådär 3 månader, sedan till och från i några månader till. Men jag är så mycket äldre än dig, tror att kroppen kan reagera på olika vis vid olika tider i livet eftersom hormonnivårena förändras.

När jag satte in min så hade jag ett uppföljningsbesök efter tre månader, har du haft nåt sånt och vad sa de då? Om du inte träffat nån sen du satte in den, så tycker jag du ska boka in en tid så de får kolla.

Trollan92
2015-04-16 12:10
#3

Blöder du lite bör du inte gå med tampong, tänk på dina slemhinnor… Du kanske får gå tillbaka å se ifall de sitter rätt. Dem kan sitta fel å skava. Det gjorde min å jag blödde i 2 månader precis som du beskriver. Gick tillbaka å då va den påväg ut själv å hade legat å skavt!

Onslow
2015-05-28 10:44
#4

Uppdatering!

Tänkte mest nämna att jag fortfarande blöder, lite mer vissa dagar och nästan ingenting vissa dagar. Bör jag boka en tid så de får titta?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[tk1971]
2015-05-28 10:53
#5

Det varierar, olika för olika personer. Jag satte in en Jaydess för 4 månader sedan och efter den ganska kraftiga blödningen vid insättningen har jag bara haft en antydan till blödning några gånger. Jag vet inte ens om jag haft nån "riktig" mens efter insättningen. Jag är så nöjd!

obstitant
2015-05-29 09:35
#6

När jag satte in min hade jag småblödningar en stor del av tiden i 2-3 månader innan det försvann helt i flera år (började komma tillbaka efter 3-4 år). Ett halvår låter länge att blöda hela tiden. Har det minskat alls?

Jag skulle nog ta kontakt med den mottagning som satte in den och rådfråga dem. Det kanske inte är nåt att bry sig om (om det gradvis håller på att minska och du inte lider väldigt mycket av det), men det kanske ändå är bra att kolla så att det inte är nåt fel.

Annons:
Soleii
2015-05-29 17:25
#7

Håller med andra, hör av dig till mottagningen eftersom det ändå gått så lång tid. Hade exakt samma med min spiral, men eftersom jag också fick typ "värkar" så gav jag upp efter tre månader - men då hade jag blött konstant så som du gör :)

Upp till toppen
Annons: