Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1352 ggr
Jamie+Engla
2015-04-12 12:06

Menskopp

Läst ganska mycket här ang menskoppen, och nu har jag bestämt mig. Jag ska ha en! Jag kolla på Apotek Hjärtat och på deras koppar, men är osäker på vilken jag ska köpa. Jag är 17, 169 lång och väger 52, har inte fött barn och blöder väldigt mycket. Byter binda varannan timme, och de är de "största" bindorna jag använder. Vilken av kopparna ska jag välja? Den lilla eller den stora? Är märket bra osv? Mvh

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Candela
2015-04-12 12:23
#1

Man rekommenderar alltid kopp av mindre modell till kvinnor som inte varit gravida eller fött barn. I vissa fall behöver en del kvinnor ändå den större modellen, men rent generellt är det den lilla som passar bäst (och samma sak tvärtom, för kvinnor som varit gravida).

 Även när man är gravid ändrar slidan form på grund av hormoner, så det spelar egentligen ingen roll om man fött barn vaginalt eller ej.

Men har du kollat efter koppar på nätet? Det finns en del märken som är smala men längre, och alltså rymmer mer. Och så finns det de som är smala och kortare och rymmer mindre.

Jamie+Engla
2015-04-12 12:28
#2

Jag måste tyvärr handla direkt i butik, och har bara hittat koppar på apotek hjärtat. Men du kanske vet fler ställen man kan hitta koppar på #1? Jag bor i Malmö.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Candela
2015-04-12 12:30
#3

Har tyvärr inte koll på var man kan handla i butik. Har du ingen förälder som kan göra en beställning åt dig via nätet?

Jag skulle ändå rekommendera den mindre modellen. Är den för stor sitter den inte rätt och kommer att läcka.

Candela
2015-04-12 12:34
#4

Det står på hemsidan (på Apoteket Hjärtat) att den mindre passar för de som blöder lite, men jag kan garantera att en menskopp är betydligt bekvämare att använda än bindor vid rikliga blödningar, även om man får tömma var 3:e timme (som är min erfarenhet av när jag blöder rikligt). Man kan under de värsta dagarna ha en binda som back-up och känner sig då inte orolig ifall det skulle vara så att det läcker.

Men, min erfarenhet är ändå att en menskopp rymmer mer än en tampong eller binda.

Har du övervägt att äta Cyklo-F de dagar som du blöder som mest?

Jamie+Engla
2015-04-12 12:37
#5

Pratar inte med mina föräldrar om sånt alls, de är typ inte okej att prata om. Men då köper jag en liten då, får väl tömma oftare bara :-) Ska man koka både innan och efter användning eller räcker de med en? Blir väl dubbelkokning om man gör båda.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
2015-04-12 12:40
#6

#4 Jag tar inga piller alls mot varken mensvärk eller annat. Som sagt så pratar inte vi om sånt i familjen så har inte frågat. Vet många som går på P-Piller, men inte jag. Inte sagt till mamma att jag fått min mens ens, hon märkte när bindorna börja användas och köpte hem mer bara. Inte sagt ett ord till varandra om de.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Candela
2015-04-12 12:43
#7

Förr kokade jag min menskopp efter att mensen var slut. Numera använder jag Corega-tabletter som inte bara rengör, utan även tar bort missfärgningar som kan uppstå som är svåra att få bort. Corega är egentligen till för rengöring av tandproteser, men många använder det till sin menskopp. 

Jag lägger menskoppen i en burk med vatten och en brustablett över natten efter att mensen är slut, och dagen därpå är den fräsch!

https://www.apoteket.se/produkt/corega-tabs-3-minutes-66-st-257209/

Candela
2015-04-12 12:45
#8

#6 Cyklo-F kan köpas receptfritt och gör att mängden mens minskar. Man använder det bara just de dagar man blöder som mest. Är ganska dyrt dock. Jag använder det vid tillfällen då jag vet att jag inte kan komma åt en toalett under flera timmar (om man är bortrest typ). Mycket effektiva!

Jamie+Engla
2015-04-12 12:48
#9

Sånna tabletter får jag väl köpa om jag är nöjd med koppen, men de tror jag så de står också på listan nu. Tack för tipset! Får se om jag kommer in någon dag i veckan och kan köpa koppen, så den är redo när mensen kommer :-) Tack för all hjälp!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
2015-04-12 12:49
#10

#8 Ja okej, får väl kolla på dem med! Blev mycket nu ;-)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Blanksteg
2015-04-12 13:04
#11

Lånar tråden lite.. jag har en femmecup, som jag inte använt än. Undrar dock om jag kanske köpt en för stor kopp, då jag är under 25 år och inte fött barn och inte ens haft samlag än. Så lär väl vara ganska trång där nere. Blöder ganska mycket de första dagarna, och brukar då använda stora tamponger. Kommer det göra mycket ondare om koppen är för stor för en? Kommer ihåg när jag skulle använda tampong första gången, då gjorde det så himla ont :P

Lia
2015-04-14 23:34
#12

#11 Dock är du inte trängre för att du är oskuld! Vissa är trängre än andra, men det har inget med sex att göra. Själv har jag beställt en Ladycup nu, men den finns tyvärr inte på apoteket. Tyckte inte deras verkade så bra senast jag kollade, men nu minns jag inte längre vilka märken det fanns.

mollyt
2015-04-16 17:57
#13

#1 man rekommenderar inte alltid de små kopparna till de som ej fött barn. 

Det beror mycket på hur mycket man blöder. Jag använder en liten kopp första/sista dagen medan jag har en stor (rymmer dubbelt så mycket!) under de mittersta dagarna. 

Förut hade jag bara mini-tamponger och då passade den lilla koppen mig bäst. Men efter att jag slutade med p-piller fick jag mer "normal" mängd med mens vilket gjort att jag bytt till en större kopp för att slippa byta så ofta.

Annons:
Jamie+Engla
2015-04-17 17:28
#14

Lyckades prata med en kompis som nu beställt en till mig, hon tog den lilla från menskopp.se Tror ni denna kommer funka? Vad är recensionerna om den?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Lia
2015-04-17 17:31
#15

Jag tror den kan vara bra, jag valde också mellan den och några andra. Men tog själv som sagt en rosa Ladycup :)

Jamie+Engla
2015-04-17 17:33
#16

Vad är skillnaden på denna och en Ladycup? Vill gärna veta mer om denna uppfinning, min kompis fråga lite och jag hade inga direkt bra svar.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Lia
2015-04-17 17:40
#17

#16 Anledningen till att jag valde Ladycup till slut var att jag fyllde i en enkät med mina sjukdomar och problem, och blev rekommenderad just ladycup. Annars hade jag nog valt antingen den du tog eller meluna.

Jamie+Engla
2015-04-17 17:49
#18

Är de en enkät man kan hitta på internet? Hade varit kul att prova, blir jag nöjd med denna kommer jag definitivt köpa en till i en färg.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Lia
2015-04-17 20:24
#19

Ja, sen skickar man den till dem, och så ger de ett personligt svar :) 

http://menskoppen.se/enkat-menskopp

Jamie+Engla
2015-04-17 21:35
#20

Tack! Då ser jag vad svaret blir. Längtar

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Jamie+Engla
2015-04-20 21:12
#21

Ännu inget svar från dem ang enkäten, men fick idag ett sms att koppen var skickad. Hoppas jag får den imorgon. Fråga, hur stort är paketet? Står de på paketet att de är från menskopp.se och vad följer med? Försökt hitta svar men finns inga. mvh

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Lia
2015-04-20 21:19
#22

#21 På mitt paket stod endast mitt namn och adress, men jag beställde som sagt inte från menskopp.se så jag vet inte hur det är där. Men mitt paket var litet nog att få plats i brevlådan i alla fall 🙂

Upp till toppen
Annons: