Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 3971 ggr
myrelina
2015-04-01 14:50

Jaydess dagbok!

Hej igen folkens! (Skrev igår lite panikartat om ipren osv men är nu tillbaka efter insättning) Innan jag valde jaydess läste jag bland annat en annan tjejs dagbok här och det hjälpte mycket så jag kör på och gör en egen så att folk får fler erfarenheter att läsa på om. 

Hade som sagt ingen ipren så en timme innan besöker tog jag i stället 2 eeze och 2 alvedon samt en lång dusch för att 'slappna av' lite. Väl där så valde jag att ta sådan där avslappningsmetod med elektroner (?) fästa i magen där man kan skicka stötar i olika styrka osv. Vet inte hur stor skillnad det egentligen gjorde smärtmässigt utan för mig handlade det mer om att fokusera på något annat. 

Jag hade läst en massa skräckhistorier om insättningen tidigare men det var inte alls så farligt som jag trott. Det var ju inte bekvämt direkt men jag kände mig rätt trygg och avslappnad och med en dessutom rätt hög smärttröskel så gick det bra. Barnmorskan var en duktig herre som kunde sin sak. Det gick dessutom väldigt fort. Alla reagerar självklart olika men för mig gick det bra. Fick ligga kvar lite och vila efter, kände inte riktigt att det behövdes men ja, whatever floats your boat lille barnmorskemannen. Sedan så gick jag iväg och köpte en cafe latte och en cola light som jag hetsdrack efteråt. Åkte kollektivt hem och det var ingen fara alls. Har haft konstant molande värk sedan insättningen och tog 2 eeze till när jag kom hem för vi hade slut på alla andra läkemedel. Nu har det gått cirka 4 h sedan jag fick den placerad och kan tänka mig att jag kan komma att dra med denna typ av värk både idag, i morgon och kanske en dag till. Lär nog överleva med hög sannolikhet. 

Skriver igen om hur det går snart!

Annons:
JoannaLi
2015-04-01 15:01
#1

Jag fick idag insatt en Mirena-spiral, och har haft det väldigt liknande som dig! 

Jag fick tyvärr både blodsockerfall och extremt illamående samtidigt, så när jag behövde äta/dricka för att få upp blodsockret igen så mådde jag så extremt illa att jag höll på att kräkas. (Jag skulle trycka i mig lite Portello, fick upp flaskan till 20 cm från munnen, och sedan kände jag lukten och fick i princip slänga ifrån mig flaskan. Vi fick köra med fönsterna öppna för att jag skulle få i mig något alls. ^^)

myrelina
2015-04-01 20:46
#2

#1 Vilken bra timing vi har! 

Usch vad tråkigt att höra, hoppas att du mår bättre nu. Hur länge sade de åt dig att du skulle vänta tills du kunde bada/ha sex? Jag minns inte vad de sade till mig… För tillfället kan jag meddela att jag mår prima! Ingen värk alls. Är väldigt nöjd än så länge.

JoannaLi
2015-04-01 23:38
#3

#2 Haha, ja, eller hur! 

Jo, men relativt. Sedan lyckades jag screw up med min vanliga smärtmedicin, så jag mådde som en hund på grund av det, men jag räknade ut problemet, så det ska ju gå att lösa. (Jag är extremt duktig ^^)

De sa en vecka till mig, vill jag minnas :)

myrelina
2015-04-01 23:50
#4

#3 Ahh, sådant sätter käppar i hjulet… Det är lätt att det händer. 

Jag upptäckte själv att det var smärtlindringen som gjorde mig värkfri. Tog två nya tabletter nu för att de gamla slutat verka. En vecka låter rimligt!

JoannaLi
2015-04-02 18:55
#5

Jag är med hi-jackar tråden lite grann, men jag måste få skryta - ingen smärta och i princip inget illamående idag! (Illamående på grund av att jag screwed up min smärtmedicin igen - lyckat - men inget efter att det la sig) 

Jag skulle ha tagit nästa dos smärtstillande klockan fyra nu i eftermiddag, men än har jag inget behov av den! Åh, så skönt!

myrelina
2015-04-02 20:27
#6

#5 Haha det är ingen fara!! Kör på du med, jag är nyfiken. 

Dagbok dag 2:

Tog två eeze i morse på grund av smärta, nu är klockan 20.25 och känner ingen smärta alls. Om det skulle komma nu på kvällen antar jag att jag får ta två till men hoppas på att slippa. Märker inte av något annat i mitt mående förutom att jag är jättetrött. Men det kan lika gärna vara något annat!

Annons:
myrelina
2015-04-03 16:58
#7

Dagbok dag 3: 

Klockan är 16.55 nu. Började få ont vid 14-tiden så jag tog två eeze då. Dagens första dos, förhoppningsvis den sista! Har inte märkt av något annat speciellt. Vaknade med huvudvärk men det gör jag ganska ofta generellt så om det beror på spiralen eller inte vet jag inte.  Fortfarande nöjd. Smärtan är överkomlig och den lär inte vara för alltid.

JoannaLi
2015-04-03 17:47
#8

Jag har, på grund av egen övertygelse, tagit mig igenom dagen helt utan smärtstillande. Det var lite vilja i början, men jag klarade mig! Det gick aldrig över vanlig mensvärk, och det började gå över ungefär vid 13-14 någon gång. 

Jag har också huvudvärk, men jag är typ 90% säker på att det är på grund av vätskebrist (jag är hur känslig som helst för det), men det var ju intressant att vi båda har det.

myrelina
2015-04-04 15:52
#9

Hej igen!!  

Dagbok dag 4: 

Har haft ont hela dagen men tänkte ta det lite lungan med pain killers så att jag inte dödar levern. Hoppas på att smärtan kommer vara över i morgon och att jag kan hålla mitt löfte och inte ta något idag. Det låter säkert som om jag håller på att avlida av detta men så är det verkligen inte. Det är en molande värk snarare. Inte kul att ha men jag kan leva med det någon dag till, heh. 

#8 Jag har haft huvudvärk igen mer gånger så anar att det nog kan ha lite med spiralen att göra i alla fall. Kul att läsa att du också skippade smärtstillande haha, we're in this together!

JoannaLi
2015-04-04 19:33
#10

Idag har jag i princip inte haft ont alls! Dock så knäppte det till i nacken här ikväll, så jag har i princip velat vara helt stel, för att slippa smärtan. Mys :(

Nu börjar mensvärken gå över en del, jag har bara ett litet molande kvar, sånt som man kan ha ibland även utan mens :)

#9 Haha, ja, ibland är jag lite mer hippie än jag tror, när jag vägrar smärtstillande, nässpray och så vidare ^^

JoannaLi
2015-04-04 19:33
#11

Idag har jag i princip inte haft ont alls! Dock så knäppte det till i nacken här ikväll, så jag har i princip velat vara helt stel, för att slippa smärtan. Mys :(

Nu börjar mensvärken gå över en del, jag har bara ett litet molande kvar, sånt som man kan ha ibland även utan mens :)

#9 Haha, ja, ibland är jag lite mer hippie än jag tror, när jag vägrar smärtstillande, nässpray och så vidare ^^

myrelina
2015-04-05 22:05
#12

#10 

Dagbok dag 5!

Har heller inte haft särkilt ont, däremot har det blött lite, lite granna. Enligt barnmorskan är det fullt normalt att göra det de första dagarna men det är alltså först nu som det hänt och då inte mycket alls. Verkligen jättelite. Hoppas på ingen eller minimal smärta i morgon. 

Avstod från smärtstillande hela igår och hela idag. Ingen huvudvärk!

myrelina
2015-04-07 17:08
#13

Nu är det dag 6! 

Jag är lite orolig för har fått väldigt vattniga, bruna blödningar med typ "bitar i",  vet inte om det är torkat blod eller död hud eller något annat. Har meddelat min barnmorska och hoppas få svar där.

Annons:
myrelina
2015-04-09 12:40
#14

Dag 7 och jag är väldigt väldigt yr. Det beror dock inte på spiralen så no worries. 

Ringde barnmorskan och det var tydligen fullt normalt. Hon sade att man kunde blöda uppemot en månad i sträck efter insättningen (!!!). Jag ber till blodgudarna att jag inte går det ödet till mötes. Håller alla tummar och tår och hoppas på att dessa mellanblödningar snart är slut och att jag när den här perioden är över knappt kommer ha mens…

myrelina
2015-04-13 19:41
#15

Jag satte in den för ungefär två veckor sedan och har blött konstant i 9 dagar nu. Det tär ganska mycket, inte minst för att jag är van att blöda i 3 dagar vid vanlig mens. Om detta ska hålla på en hel månad lär jag eventuellt bli galen. Men jag hoppas att det inte blir så! 

När det gäller psyket tror jag att jag är rätt "normal". En aning känsligare än tidigare och vääääldigt mycket tröttare. Antagligen på grund av omställning av hormoner och allt och inte minst min stora blodförlust, haha. 

När jag skriver igen hoppas jag att jag är både piggare och utan mellanblödningar! Kan även tillägga att jag fortfarande inte ångrar spiralen alls. Tror detta är det mest lämpliga preventivmedlet för mig som skulle glömma piller och allt annat som finns.

JoannaLi
2015-04-13 20:08
#16

#15 Men usch då, vad tråkigt! Sedan jag skrev sist så har jag haft huvudvärk en kväll, och så ibland haft en lite molande smärta ovanför ena höftbenskammen - men det är allt. 

Jag kan försöka smitta av mig på dig? 😃

Jag håller definitivt tummarna för att det blir bättre snart!

myrelina
2015-04-13 21:12
#17

#16 Har haft ungefär samma! Lite huvudvärk och lite molande värk någon mer gång. Smitta gärna av dig på mig! Du blöder inte?

JoannaLi
2015-04-13 21:55
#18

#17, Jag ska göra mitt bästa! :D

Nej jag blödde typ ett par droppar den första dagen, men efter det så har det varit slut. (Dock så har jag haft lite halv-funky flytningar, men det överlever mann ju.)

myrelina
2015-04-14 13:38
#19

#18 Om jag är avundsjuk!

Julip
2015-04-14 14:18
#20

Myrelina och JoannaLi: När under menscykeln satte ni in spiralen? Under mens, ägglossning eller däremellan? Tänkte huruvida det kan påverka antalet blödningsdagar/mängd blod..

Annons:
JoannaLi
2015-04-14 19:53
#21

#20 Jag satte in… Tja, mensen slutade på söndag natt (då räknar jag inte in min lilla "surprise-blödning" som jag alltid har någon dag efter mensens slut), och jag satte in på onsdag förmiddag. :)

myrelina
2015-04-16 00:13
#22

#20 Jag satte in 6 dagar innan menstruation (dvs timade inte alls). Vet inte om det har med blödningen att göra men min mens ska ha börjat i helgen och ta slut nu ungefär. Jag märkte idag att det var betydligt mindre blod så hoppashoppashoppas att det tar slut helt i morgon.

myrelina
2015-04-18 10:11
#23

Dag ??? ca 2-3 veckor efter insättning och jag trooor att jag idag äntligen slutat blöda! Om det är så känner jag mest: äntligen! Fest! Har hört om folk som haft problem med blödningar senare också och jag ber till gudarna att jag inte är en av dem.

JoannaLi
2015-04-18 12:08
#24

#23 Grattis! Jag kanske lyckades smitta av mig då! ;)

myrelina
2015-04-18 15:43
#25

#24 En timme senare blödde jag igen. Tår i ögat på den.

JoannaLi
2015-04-18 16:31
#26

#25 Men, åhnajsch :(

JoannaLi
2015-04-18 21:49
#27

Nu har jag också börjat blöda. Attans!

Annons:
myrelina
2015-04-18 23:52
#28

#27 Haha vad är det här för svart magi? Hoppas du slutar snart! <3

JoannaLi
2015-04-21 12:27
#29

Ugh, jag ska vara brutalt ärlig, de senaste tre dagarna har varit fuckin shite. 

Igår var det nästan värst, då hade jag så ont så att jag mådde illa och hade kräkreflexer. Idag så har jag kräkreflexer och ont i bäckenet, men egentligen inte jätteont. Har ändå varit hemma de senaste två dagarna. 

Men, då ska jag påpeka också, att det här inte är ovanligt för mig. Det är inte något nytt - det är bara som en stark mensvärk för mig, inte alls ovanligt.

myrelina
2015-04-21 23:02
#30

#29 Oj, det låter inte bra alls! Är du hundra på att det inte är spiralen som det hänt något med?  

Jag blöder fortfarande, har gått över 2 veckor nu och har inget mer att säga annat än att det är oerhört tärande. Är lätt oroad hela tiden för att eventuellt blöda i genom. Inte för att det är stor kvantitet blod nu, tror det håller på att avta för att sluta helt men ja. Det är lite jobbigt.

JoannaLi
2015-04-21 23:10
#31

#30, Tja, det har jag inte ens tänkt på, med tanke på att det har känts som vanlig mensvärk/ägglossningsvärk, men nu blev jag ju lite paranoid 🤐 Får kanske höra med Mamma Distriktsköterskan om vad hon tror :)

Ja, usch, att blöda är inte kul. Jag har bara gjort det de senaste dagarna och jag är redan less.

myrelina
2015-04-22 00:19
#32

#31 Det är säkert inte det men det låter inte bra att det gör så ont. :( Håller tummarna om att det inte är något!

myrelina
2015-05-02 22:01
#33

Long time no see! Blöder fortfarande men sedan en vecka tillbaka ungefär har det varit minimala mängder så det är inte alls ett stort problem. Träffade dessutom min barnmorska som sade att det var fullt normalt! 

Hm, andra grejer som kan vara värt att ta upp… Sex går prima! Varken jag eller någon av de jag legat med har reagerat på eller känt den. Lustmässigt kanske lite lägre men antagligen mest på grund av stress. Är fortfarande väldigt nöjd! Till trots för den långa perioden jag blödde 'intensivt' haha. 

Skulle absolut rekommendera den!

JoannaLi
2016-08-12 12:10
#34

Ett år senare! Hur har det gått för dig Myrelina? 

Själv tog jag ut min för någon vecka sedan. Jag blödde lite hela tiden, och hade ofta sådan förbaskad mensvärk så det var inte sant. 

Såhär i efterhand tror jag också att spiralen hindrade en hel del viktnedgång. I princip i samma veva som jag satte in den så skaffade jag hund (som jag är väldigt aktiv med), börjat träna mycket mer och lagt om kosten till LCHF, och jag har, vid mätningar av kalori-intag legat långt under mitt behov. Och trots allt detta så har jag inte rört mig ett gram i vikt, i princip. 

Positivt med Mirenan var ju dock att min sexlust gick från 0 till 100. Det var faktiskt en trevlig överraskning, och jag hoppas att den ska hålla i sig även nu när jag har tagit ut den :S

Annons:
Upp till toppen
Annons: