Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1264 ggr
ellipelli123
3/31/15, 10:07 PM

Är det en hälsosam vikt

Hej allihopa.

Jag är 14 år och väger 65-66 kg. I somras vägde jag 85 kg och har gjort en drastisk viktförändring då jag bestämde mig för att ta tag i min övervikt.

Eftersom att det gick så snabbt med allt så har jag inte kunnat ta in att jag faktiskt har gått ner så mycket som jag gjort.  Tycker ni att det är en "normal" vikt eller är det för mycket?

Annons:
[AmandaBorg]
3/31/15, 10:15 PM
#1

Det beror på hur lång du är. 🙂

ellipelli123
3/31/15, 10:20 PM
#2

Jag är 165 cm🙂

Inkanyezi
3/31/15, 10:21 PM
#3

Och förutom hur lång du är en himla massa andra saker, bland annat vad det var som gjorde att du blev överviktig, och hur du gick ner i vikt.

Om du äter en sund kost och är normalt byggd, varken över- eller underviktig, så kan vikten du anger säkert vara okej, men det är inte siffran på vågen som säger hur man mår, eller om man för ett hälsosamt leverne.

Jamie+Engla
3/31/15, 10:24 PM
#4

Jag är 17, 169cm lång och väger 52-53 kg. Väger jag mig på morgonen väger jag 52, 4. Men jag mår bra och är frisk, så tror de är lagom. Alla är vi olika och så länge du mår bra och trivs med hur du ser ut så är det bra som de är :-)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

ellipelli123
3/31/15, 10:49 PM
#5

Det är det att jag tycker fortfarande att jag är fet fast at jag vet att jag egentligen inte ser ut som jag gjorde innan

Jamie+Engla
3/31/15, 11:01 PM
#6

Jag är hellre lite mullig än för smal. Jag äter mycket och av varierad kost, men jag går inte upp i vikt. Har troligtvis en hög ämnesomsättning, och detta gör att jag ser benig ut även om jag äter bra och tränar bra. När man är mullig så kan man mer eller mindre jobba bort det men hjälp av träning och kanske annan kost. Så jag tycker du ska trivas som du är :-)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Inkanyezi
3/31/15, 11:03 PM
#7

Då bör du nog ta reda på bakgrunden till att du tycker att du är fet. Det kan ju vara så att du har en skev kroppsuppfattning, som inte riktigt stämmer, och sådant kan leda till diverse olika störningar, så hellre än att dra det på ett nätforum där du inte anger alla relevanta mått, kanske det är bättre att tala med sakkunnigt folk i din närhet, som skolsyster, kurator, ungdomsmottagning.

ellipelli123
3/31/15, 11:15 PM
#8

För ett tag sedan fick jag (jag vet inte om jag kan kalla et för en  ätstörning men jag åt knappt och kräktes upp maten en gång.Men det har blivit bättre och jag tycker själv att jag äter varierad kost men om jag tex äter lite extra chips (som nu på påsklovet så har jag min kompis som sover över här både idag och igår och det mår jag väldigt dåligt över även fast jag vet att jag ska träna på fredag och imorgon

Anonym
Anonym
4/1/15, 12:28 AM
#9

det finns lite bmi räknare på internet och den jag testade så låg du på 24.2 idealvikt ligger mellan 19-25 så det är ganska brett vad man kan väga för att tillhöra normalvikt. 

1177 har skrivit lite mer om sånt om du vill läsa: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Halsa/Livsstil---att-andra-en-vana/Sa-bedomer-du-din-vikt/

mieeow
4/1/15, 9:34 AM
#10

Kanske kan du kontakta skolsköterskan och prata med henne/honom? Hen har kunskap om vad som är hälsosamt för barn i din ålder, och hen kan ju se på dig om du ser ut att må bra, prata med dig osv. För precis som tidigare nämnt så är det så många fler aspekter som är viktiga när det gäller att må bra eller vara hälsosam, det är inte vikt, längd och bmi som avgör. 

Så prata med skolsköterskan, berätta om dina funderingar och hur du känner. Hoppas det hjälper!

ellipelli123
4/1/15, 11:34 PM
#11

Tack för alla svar😊 När skolan börjar ska jag gå och prata med skolsköterskan och se vad hon säger

mieeow
4/2/15, 10:26 AM
#12

#11 det låter bra, hoppas det hjälper!

Upp till toppen
Annons: