Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 698 ggr
[TheOutstandingGirl]
2015-03-28 21:58

Behandling endometrios

Hejsan. 

Jag är 20 år och har haft diagnosen endometrios i 1.5 år. Och jag har provat ALLT. 

Olika sortes p-piller - visst hjälper det, men jag blir så jävla deppig, ledsen, går upp i vikt m.m, så jag vill verkligen inte äta det. Jag är dessutom fruktansvärt dålig på att komma ihåg att ta piller så det är inte det optimala för mig. 

Mirena hormonspiral. Världens sämsta skit enligt mig! Den var antagligen för stor för min lilla livmoder, för jag hade sjuka smärtor i alla 7 månader jag hade den i mig. Jag blödde floder. Varje morgon när jag ställde mig upp, trots att jag hade den största tampongen i, som jag bytt på natten, rann det blod nerför mina lår. Jag var tvungen att kupa händerna under, det droppade som fan. Gick upp i vikt här också.

Nu har jag en jaydess spiral i som funkar bra. Den är lite mindre än mirena och säkert därför den fungerar och inte gör så ont. Men jag har gått upp i vikt på den också, och jag tycker inte om att gå på hormoner egentligen. Jag är superkänslig för sådant så även om det är ytterst lite i en jaydes spiral känner jag av det.

Men om jag inte äter hormoner har jag så ont. Jag kan leva med sjuka mensvärkssmärtor… Men det är när jag ska bajsa som jag har problem. Det gör så ont att jag skriker. 

Men jag vill inte gå på hormoner egentligen… Jag skulle vilja ta bort min livmoder men det är ju 25-årsgräns om jag minns det hela rätt? Dessutom kan det bli sammanväxningar som gör ont och det känns lite drastiskt att ta bort den. (Jag vill nog inte ha barn i framtiden. Det känns så i hjärtat)

Hur gör ni med endometrios?

Annons:
mieeow
2015-03-28 22:35
#1

Jag vet tyvärr inte vad som kan fungera, så har inga konkreta tips till dig. Men fan vilket helvete :( stackars dig! 

Jag tänker att det vore väldigt dumt att ha åldersgräns på att få operera ut livmodern!! I alla fall när det beror på fysiska orsaker som i ditt fall, det måste man väl få operera i så fall? Har du kontaktat någon och undersökt frågan? Kanske kan du få undantag? Sedan om du inte är helt säker så behöver du ju inte genomgå operationen, men kan kanske vara skönt att veta vad som gäller, hur det går till osv. Jag kan förstå att det känns drastiskt att operera ut livmodern, men om det hade varit något annat organ, som orsakade lika mycket lidande, och som du klarar dig utmärkt utan, hade det känts lika drastiskt? Tänker att om du inte vill ha biologiska barn i framtiden, inget annat val fungerar optimalt och du faktiskt har så mycket problem som nu så kanske det är ett bra alternativ?

Jag hoppas verkligen att det blir bättre för dig, snart!

[TheOutstandingGirl]
2015-03-28 23:17
#2

#1 Nej det är ju väldigt klurigt eftersom jag redan har provat i princip allt som finns. Att prova p-stav och sådana preventivmedel är inget alternativ då man går upp mycket i vikt och jag har förstått att det är mer hormoner i dem = dåligt för min psykiska hälsa. Jag blir verkligen en raggata! Blir pissur för precis allt och gråter om min sambo så bara råkar duka fel… 

Jo, men det är det i alla fall. När jag läste runt på nätet var det till och med väldigt ungt för en 30-åring att operera bort livmodern, så att jag som är 20 kommer och vill göra det är nog inte ens diskuterbart…

Ne, hade det varit blindtarmen hade jag ju opererat bort den på stört, men livmodern är ju grunden till liv. Tänk om jag vill ha barn när jag är 30? Då står jag där utan livmoder och måste adoptera, vilket inte är så himla lätt och jag har läst att det inte är så där jättebra med adoption ändå. Finns mycket fuffens inom den branschen om jag förstått det hela rätt. 

Tyvärr kommer det inte bli bättre då det är en kronisk sjukdom. Dock kan det vara bättre i skov, men det kommer alltid att komma tillbaka och finnas där… 😕 Men jag får försöka tänka positivt… Det är ju varken cancer, ALS eller HIV.

mieeow
2015-03-29 09:51
#3

#2 jaa, men fan läkarvården och forskarna måste ju hitta en lösning på detta :( 

Det tycker jag är superdumt! Är du säker på att det gäller även när man har så mycket problem som du har? För jag kan förstå om man utan egentlig anledning vill operera bort den… Jo, jag förstår dig där. Men om du ändå känner idag att du inte vill ha barn, och du faktiskt mår så dåligt? Kan man inte på något annat sätt få mensen att utebli? Utan massor av hormoner som skapar problem? 

Jag har också hört att det är tveksamt med adoptionsindustrin, men är det inte säkrare om man adopterar från sverige eller närliggande länder? 

Joo, det har du ju rätt i. Jag har hört det. Men jag hoppas verkligen att man hittar en lösning eller botemedel, och det snart! Nästan en anledning att försöka bli forskare bara det :c Men det är bra, försök tänka positivt och stå ut<3

[Devya]
2015-03-29 12:53
#4

Ta och läs igenom det här. Det är en bra artikel.

http://kvinna.ifokus.se/articles/4f56a3e788f4726d87000ac9-behandlingar-mot-endometrios?articles-1

"Många tror och hoppas att det ska räcka att "ta bort rubbet" för att tillslut bli smärtfria, men verkligheten är tyvärr den att det inte finns några garantier. Det är viktigt att läkarna utrett ordentligt att smärtan inte beror på nerverna, för då kan en operation i allra värsta fall öka smärtan."

Med andra ord så behöver inte en hysterektomi ens göra det bättre för dig. Istället kan du då hamna i klimakteriet och sen fortfarande ha kvar besvären som gjorde att du genomgick operationen.

Sådana där operationer görs inte bara lättvindigt och det måste du försöka förstå även om det känns svårt. Det finns så många risker och inga garantier.

Honestyisdead
2015-03-29 14:47
#5

Har du testat p ring? Det är som p piller men man får ett jämnare "utsläpp" av hormoner. Många slipper biverkningarna som man får av piller. Dessutom har man ringen inne i tre veckor och slipper problemet med att tänka på något var dag.

Upp till toppen
Annons: