Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 2654 ggr
Anonym
Anonym
2015-03-28 21:35

Råkat svälta mig själv?:o

Hej! 

Jag misstänker att jag har råkat "svälta" mig själv…

Förra helgen var jag sjuk,jag hade feber och jätteont i huvudet osv. Jag åt inget den helgen för att jag orkade helt enkelt inte. Senare under veckan har jag haft ont i halsen och därför ätit väldigt lite. Och nu kan jag inte äta mycket alls utan att bli mätt! Kan äta halva av det jag åt förut och känna mig spyfärdig. Åt inget på 2 dagar men är inte hungrig eller så heller. Men jag vill kunna äta mer! Mamma snackade om att jag hade krympt min magsäck,och hur kan jag "töja ut" Den igen då? Det är ganska jobbigt att typ inte kunna äta något… 

Tack på förhand eller nåt :(

Annons:
Anna O.
2015-03-28 21:46
#1

Nämen.. :( Jag var magsjuk i 3 dagar o då hade jag inte heller någon matlust alls, vill spy upp maten osv. Ett tips, ät lite i taget! Men försök att få dig mätt, spy verkligen inte upp det! Du behöver få i dig mat igen, för nu är din mage van vid att vara hungrig men försök ändra det genom att äta lite i taget om det inte hjälper så skulle jag gått till doktorn o pratat :)

mieeow
2015-03-28 21:47
#2

det är bara att äta ordentligt framöver så kommer det bli som vanligt rätt snabbt igen, du kanske kan äta lite mer än att du precis blir mätt för att töja ut magen. Jag känner igen det du beskriver, och för mig kan det skifta rätt mycket på kort tid, beroende på dagsform typ.

Om det nu faktiskt är så att den har krympt fysiskt, och jag vet att många säger det och att det känns så. Men eftersom magsäcken är väldigt töjbar naturligt så undrar jag om det verkligen är så att den krymper när man äter mindre en kortare period. Kanske är det så att kroppen signalerar mätthet tidigare, men magsäcken egentligen fortfarande har plats för mer mat?

[TanatosNyx]
2015-03-28 22:12
#3

Din mage är nog mest i obalans. Prova något med probiotika i ett par dagar, och ät som vanligt fast tills du känner dig mätt. Du kommer nog snart att öka portionsstorlekarna igen bara magen fått läka ut. Oroa dig inte.

Anonym
Anonym
2015-03-29 08:39
#4

#1 Okej jag ska försöka äta mer :)

#2 Ja jag vet inte riktigt hur det funkar men mamma sa att den töjer sig och det låter ju rätt troligt. Jag försöker ju äta mer men jag blir mätt så fort :(

#3 Vad är probiotika? Okej tack❤️

mieeow
2015-03-29 09:46
#5

#4 det är inte farligt, du behöver inte oroa dig. Du kan ju försöka äta nyttig mat om du är orolig för att inte få i dig alla näringsämnen du behöver, och äta små portioner, men oftare. Men du måste inte, det kommer nog rätta till sig av sig själv rätt snart ändå :)

Anonym
Anonym
2015-03-29 09:48
#6

#5 Okej tack❤️ Ja jag ska göra det :)

Annons:
[TanatosNyx]
2015-03-29 11:04
#7

Probiotika är nyttiga bakterier som hör hemma i tarmarna. Brukar finnas i yoghurt och sånt, eller i kapslar från hälsokosten.

The_pearl
2015-03-30 21:20
#8

Probiotika finns i yoghurt, finns särskilda med som e bra för magen. Actimel tex. Finns i proviva med! Magsäcken töjs ut o drar ihop sig ja, så försök äta bra mat och ät dig mätt så töjer den sig efterhand.

[Devya]
2015-03-31 06:16
#9

Annars är det här inte så ovanligt. Det är ju mer eller mindre naturligt att man inte äter ordentligt då man är sjuk om man alls äter något. Det är inget man behöver stressa upp sig över.

Jag har nog aldrig någonsin blivit orolig fast jag i tre veckor inte kunde äta just något (hade lunginflammation). Jag minns att jag gick ner ca 7kg och efter det var min magsäck mycket mindre så jag orkade inte med så pass stora portioner. Men visst överlevde man ju. Se bara till att äta så mycket du kan och orkar. Kroppen håller på att återhämta sig så inget att stressa över.

Maria
2015-03-31 09:50
#10

Att vara utan mat klarar kroppen ganska bra när man är sjuk huvudsaken är att man får i sig vätska.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: