Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1027 ggr
[Aprilbarn]
3/27/15, 6:35 PM

Gravid? Snälla hjälp!!

Jag har inga nära tjejkompisar att prata med så vänder mig till er, hoppas ni kan hjälpa. Hur funkar ett graviditetstest? Alltså när kan man kolla? Min mens är 3 dagar försenad, även fast de inte är mycket blir jag orolig. Haft sex med kondom förra månaden. För några dagar sen var jag dum nog och hade oskyddat. Han kom aldrig i mig så vi körde avbrutet samlag. Hur många dagar ska det gå innan jag kan göra ett gravtest? Kan man enbart göra det när mensen borde varit eller när som helst i månaden? Har läst runt massa men fattar ingenting. Blir bara förvirrad. Så snälla någon, hjälp mig. Förklara på ett lätt sätt. Svara på mina frågor.

Annons:
[Devya]
3/27/15, 6:46 PM
#1

Du kan genast testa för att se om du är gravid. Om din mens är försenad mer än vecka så testa igen.

Sluta hetsa upp dig själv och ta det lugnt. Men det kanske är dags att börja ta ansvar och inte ha oskyddat sex?

Trollan92
3/27/15, 8:07 PM
#2

Mensen sin utesluta också bär du går och oroar dig. Så ta de lugnt. Men gör mer en 1 test med några veckors mellanrum! :)

[tk1971]
3/27/15, 8:25 PM
#3

Ta det lugnt. Gå till apoteket och köp ett graviditetstest. De är rätt känsliga och kan användas ganska tidigt när man misstänker en graviditet. Lycka till.

ChristineL
3/27/15, 8:31 PM
#4

Testa dig gör du säkrast tidigast första dagen mensen är sen så det kan du göra nu. Ta med första morgonurinen och håll koll på tiden! Testet är inte giltigt om du kollar för tidigt eller för sent.

Är du gravid så blev du troligen inte befruktad för några dagar sedan utan troligare för minst två veckor.

[Aprilbarn]
3/27/15, 11:41 PM
#5

Tack så jättemycket för svaren! Ni är guld värda

[Aprilbarn]
3/27/15, 11:44 PM
#6

Jag testar mig om några dagar då. Har ont om pengar så känns dumt att göra ett om mensen bara är försenad pågrund av att jag oroar mig. Ska försöka sluta tänka på de några dagar och hoppas mensen kommer. Vara gravid skulle vara det sämsta nu :(

Annons:
Trollan92
3/28/15, 12:15 AM
#7

UMO då? :)

[Aprilbarn]
3/28/15, 11:08 AM
#8

#7 Vet inte ens var de finns här jag bor :/ Och tycker det är läskigt med nya platser så vågar inte ens gå dit. Men kom på att de är billigare om man beställer på internet ist för att köpa på apoteket. frågan är om dom är lika bra? http://www.testlagret.se/graviditetstest-stav-3pack Det är ju billigt. Men kan det vara lika bra? Ett på apoteket kostar ju typ 100.

OlgaMaria
3/28/15, 11:14 AM
#9

Ta ett gravtest du om några dagar om mensen inte kommit, men det låter ju ganska orimligt att du skulle vara gravid. För några dagar sen då du eventuellt skulle kunna bli gravid borde du inte kunnat bli gravid då din ägglossning borde ha varit betydligt tidigare, ifall du ska få mens nu ungefär. Efter ägglossning (som kommer mitt emellan två menstruationer) kan du inte bli gravid. Har ni skött sex med kondom på rätt sätt tidigare under månaden borde du inte ha kunnat bli gravid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Aprilbarn]
3/28/15, 11:23 AM
#10

#9 så man kan inte bli gravid när mensen är beräknad? Jag hade oskyddat sex den dagen jag skulle fått mens. Tycker allt med ägglossning, menscykel eller vad det heter är jätteklutigt.

OlgaMaria
3/28/15, 11:48 AM
#11

#10 För det första måste varje kvinna lära känna sin egen menscykel, för allas ser väldigt olika ut och det kan bli fel om man lyssnar på råd som gäller för en "normal" menscykel medan ens egen ser helt annorlunda ut.

Men om man har en regelbunden menscykel på 28 dagar får man ägglossning troligtvis på dag 14. Det är ungefär ett dygn då när man kan bli gravid. Men, spermier kan överleva ungefär 5 dagar i livmodern så man har chans att bli gravid ungefär under dag 8-15 i menscykeln. Om man lär sig att pricka in sin ägglossning (genom att följa sin kroppstemp varje dag t ex) kan man veta rätt exakt när man måste skydda sig. Men normalt sett så kan man inte bli gravid veckan före mens och under mens, men det finns avvikelser.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Aprilbarn]
3/28/15, 4:03 PM
#12

Någon som kan svara på om billiga graviditetstest som jag länkade några inlägg upp är lika bra och pålitliga som dyra från apoteket?

ChristineL
3/28/15, 5:11 PM
#13

#12 - Dom är lika bra som dom dyra, jag köpte därifrån :)

Annons:
[Aprilbarn]
3/28/15, 6:18 PM
#14

#13 Tusen tack! :)

Ladydragon
3/28/15, 7:50 PM
#15

#8 dom är lika bra jag har oxå köpt därifrån flera gånger och testen har alltid stämt 🙂

Sarah
3/28/15, 10:05 PM
#16

Det är svårt att bli gravid då mensen ska börja, iaf om man har en regelbunden cykel (bör nervös av att så många inte vet om när man kan och inte kan bli gravid).

Upp till toppen
Annons: