Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1787 ggr
[Blue_Lugia]
2015-03-17 19:51

Orolig för gyn

I morgon har jag tid hos gyn pga vissa besvär.Jag är 25 år, men har faktiskt aldrig varit på något sånt tidigare och är lite nervös. Hoppas att det är någon förstående som jag vågar tala om att jag är "rädd" eftersom det är ju lite blottande att visa underlivet för någon främling. Risken ju att det är någon otålig sur människa som säger i princip"Jajaja, kom igen nu så får vi det här överstökat."

Annons:
Honestyisdead
2015-03-17 19:59
#1

Förklara att det är första gången så går det säkert bra :)

[Blue_Lugia]
2015-03-17 20:04
#2

Tänker ju bara på hur ignoranta sköterskor kan vara när jag ska ta blodprov. Säger att jag är lite spruträdd så att dom vet om vet om det. "Aja" får jag till svar. Sen trycks den största nålen dom har helt oförsiktigt rakt in i armvecket. Aaaj….

[Sabina]
2015-03-17 20:05
#3

Jag förstår att det kan vara fruktansvärt utelämnande för dig som person.
Kanske det hjälper dig att få perspektiv då personalen ser kvinnounderliv 8 timmar/dag. Så att se det, är inte något konstigt för dom.
Vet de dessutom om att det är första gången du är där så kommer de "undervisa" dig lite extra och låta det hela ta lite mer tid så du kan slappna av även psykiskt och känna dig trygg.

Jag förstår dig dock, för tanken är inte så rolig men jag tycker jag alltid fått ett tryggt och professionellt bemötande så det är egentligen inget att oroa sig för 🙂.
Det sitter nog mest i huvudet på en själv 🙂

Lycka till! 🤗

Saga85
2015-03-17 20:13
#4

Har du inte blivit kallad för cellprovtagning? 

Det låter väldigt oprofessionellt att vifta bort en patients obehag så som du beskrev det. Finns ju tyvärr  stolpskott inom vården, men jag hoppas att det går bra för dig.

[Devya]
2015-03-17 20:20
#5

Tyvärr kan man råka ut för okänslig personal men kom ihåg att det här är ju för din egen hälsas skull. Lite skit måste man ibland tyvärr tvingas ta men oftast brukar de hålla i åtanke att det är din första gång.

Sluta nojja dig. Det här är bara för ditt eget bästa. Så tänkte jag åtminstone och jag slutade oroa mig för minsta lilla bagatell. :)

Sarah
2015-03-17 20:55
#6

Jag har alltid kjol på mig då jag ska till gyn :) då slipper man stå med rumpan bar. Tycker att det underlättar enormt.

Annons:
[Blue_Lugia]
2015-03-17 21:45
#7

#4 Jodå, jag har fått kallelse men inte gått, enligt dom är Luöivmoderhalscancer en "smittsam sjukdom" så i mitt fall är det av vissa skäl inte speciellt troligt att jag smittats så nej jag har avbokat dom tiderna.

Anonym
Anonym
2015-03-17 22:29
#8

Jag var hos gyn första gången för någon vecka sedan. Det blev väldigt plötsligt då undersökningen var i samband med att jag åkte in till akuten.
Har funderat många gånger på hur det är att gå till gyn, om man ser onormal ut, att man känner sig blottad osv, osv. Men det gick faktiskt superbra! Sa att det var första gången och hon var väldigt förstående och frågade hela tiden om det gick bra och förklarade vad det var hon gjorde. Enda som kändes lite olustigt var just att man var avklädd, men jag försökte tänka att det är ju deras jobb och lika normalt som för en tandläkare att rota en i munnen.

Så var inte orolig TS, det kommer att gå jättebra! 🤗

nypisnina
2015-03-18 10:22
#9

Tror med att kommer att gå jättebra, har aldrig varit med om att de är nonchalanta eller oförstående på något sätt, jag kanske bara har haft tur men om du berättar hur det känns och att du är nervös och så, så bör dem vara förstående för det.
De ser hur många underliv som helst på en dag och ingen fråga är för dum - inte heller någon känsla.
De vet att det inte är ens favoritsyssla liksom.

Katti
2015-03-18 11:34
#10

På den tiden när jag oroade mig för sånt brukade jag upprepa för mig själv att jag har inget som de inte redan har sett hundratals gånger. Säkert tusentals förresten🤪! Tipset om kjol är också bra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Blue_Lugia]
2015-03-18 21:45
#11

Kan väl inte säga att det gick så superbra. Jag är så öm där nere att det kändes som en kniv som fördes in där nere när hon skulle använda ett verktyg. Undersökningen fick avbrytas, och jag vet inte vad som hänt. Jag har alltid varit "trång" (kan inte ens använda tampong utan att det gör ont) men tror knappast det kan bero på det. Får avvakta, har en ny tid om 3 veckor.

Ladydragon
2015-03-19 01:36
#12

#11 det kan vara att du spände dig men kan oxå vara så enkelt att du låg lite fel i gynstolen

men jättetrist att det inte gick så bra 😕 

fick du tid till samma person? annars kanske det kan vara en idé att en annan person gör undersökningen nästa gång

hoppas det går bättre nästa gång

[EvelinaL]
2015-03-19 01:54
#13

Om det är första gången så kan man spänna sig väldigt mycket för att man är nervös. Du kanske kan pröva att lägga dig i sängen fast så som du skulle ligga i en gynstol och bara försöka koncentrera dig på andningen och att slappna av så kanske det blir lite lättare när du väl är hos läkaren. Jag tycker det är en självklarhet att läkaren gör det men om du får så ont kan du be dom att använda de mindre verktygen.

Annons:
[Devya]
2015-03-19 04:43
#14

#12 Låter som om du spände dig alltför mycket. Då går det ju såklart inte bra. Sa de inte åt dig att försöka slappna av? Det gjorde de åt mig då de märkte att jag spände på mig alltför mycket som ledde till att det gjorde ont där nere. Jag har alltid börjat blöda en massa efter dessa undersökningar men jag har aldrig upplevt att det har gjort alltför ont och det kanske pga att jag har fokuserat på andningen.

[Sabina]
2015-03-19 09:40
#15

Ja, jag håller med Devya m.fl här. Jag tror också du spände dig för mycket. 
Så synd att de inte kunde hjälpa dig att slappna av och tänka på andningen, hålla i hand osv, för sånt hjälper.

Jag blöder också efter dessa undersökningar men det verkar det vara fler än jag som gör, kanske t.o.m är det så att de flesta blöder efteråt?

[Blue_Lugia]
2015-03-19 13:14
#16

Jag är jätteöm som jag kanske skrev. Har varit det i ca två veckor, därav besöket. Så tror inte att det har med undersökningen att göra. Ibland kan jag knappt sitta normalt, och får nästan gå bredbent här hemma. Så någonting är det, känns nästan som sår eller något för det bränner som satan i vanliga fall också.

linn15år
2015-03-19 14:09
#17

Kan man inte få nån typ av bedövning "där nere" om man är hemskt öm och m åste undersöka sig? (jag har aldrig varit till gyn heller så jag bara undrar)

[Blue_Lugia]
2015-03-19 15:14
#18

Hon jag träffade sa att dom kunde sätta någon bedövande salva. Det blir en annan person nästa gång så jag kanske ska få be att få…

[Blue_Lugia]
2016-09-02 03:55
#19

En gammal tråd dock. Men eft. er att ha snubblat in på något som tydligen kallas "Vestibulit" så känns det som att det kan vara orsaken. Jag är, ett och ett halvt år senare öm i slidan, minsta beröring bränner som eld! Jag blev chockad över hur väl symptomen stämde! Om det skulle vara det här jag ingen aning hur det uppkommit. Jag har ännu ej haft sexuellt umgänge, heller ej tvingats till det eller utsatts för något. Så jag får väl leva med detta. Skulle vilja få en diagnos, men att gå till gyn igen känns tveksamt då jag inte tror att en undersökning kan genomföras pga smärtan. Undersökningen jag skrev om sist fick ju avbrytas.

Aleya
2016-09-02 13:57
#20

#19 smärta i underlivet är inget man ska behöva stå ut med. Jag vet själv hur obehagligt en undersökning kan kännas för mig. (Nu har jag inte vestibulit, men andra problem) Har dom försökt kolla om du har någon slags Svamp? Äter du något hormon? (P-piller eller dylikt) Här fann jag lite tips om vad man kan göra vid just vestibulit: http://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ytlig-smarta-vid-samlag--vestibulit-/ Kanske hjälper dig eller ger dig några kloka råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Blue_Lugia]
2016-09-02 14:05
#21

#20 Nej som sagt, gyn han inte l;ångt innan det tog stopp. Så hon såg ingenting pga det. :(

Aleya
2016-09-02 14:11
#22

#21 man behöver ju dock inte se för att ta odling för Svamp. Så därför tänkte jag att dom kanske hann ta ett prov. Men missuppfattade jag dig, eller gick du sen på en ny undersökning? Eller blev den aldrig av?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Blue_Lugia]
2016-09-02 14:15
#23

#22 Nej jag har inte gått dit sen första besöket. Inte brytt mig om det heller, känner bara av smärtan när jag lutar mig frammåt eller det blir lite tryck mot underlivet, men ändå.

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2016-09-03 19:48
#25

#23 du borde ändå söka hjälp. För du ska inte behöva ha det som du har det just nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Blue_Lugia]
2016-09-04 12:49
#26

#25 Hur ska dom kunna hjälpa mig när minsta beröring svider som attans?

Aleya
2016-09-04 12:59
#27

#26 ja för det första ska det ju inte göra ont på de sättet du beskriver. Då får dom väl innan ge dig något bedövande där nere så att det inte är som så att du har exempelvis Svamp son gör att du har ont. Eller nått liknande. Och att man sedan går från det stället. Jag vet att det inte är trevligt alls att ha ont och ha folk som ska undersöka en då man har ont, men om man bara i förväg talar om att det gör ont och att man önskar nått som bedövar så brukar det gå. Läkare är inte omöjliga. Och har du någon du vill ta med dig så går det bra. Så kan dom få dig att tänka på annat. För att ha ont i underlivet ska man slippa, för det är inte normalt att man ska ha ont. Så jag tycker att du ska prata om att du vill bestämma tid hos gyn och säga hur det gick sist, och att du önskar att få något som bedövar innan undersökningen görs.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: