Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1649 ggr
[Tilde]
3/1/15, 10:29 PM

Frågor om bl.a. stress

Hej alla! Skulle bli jätteglad om ni hade tid att svara på några frågor till ett skolarbete 🙂 Dessa gäller folk mellan 25-30 år gamla, men är du precis under eller över åldersgränsen är det ok! 

1. Hur organiserar du din vardag? 2. Vilka hjälpmedel har du? 3. Vad är stress för dig? Vad gör du för att minska stress? 4. Hur gör du för att skilja på jobb/fritid? 5. Vad gör du om du har tid över? 6. Vad gör du för att slappna av? 7. Vilken typ av appar använder du?

Annons:
[Tilde]
3/3/15, 9:30 AM
#1

Ingen? :(

[Devya]
3/3/15, 9:48 AM
#2

Frågorna är lite för flummiga för att jag ska kunna svara på dem.

1. Hur organiserar du din dag?
Vad exakt menar du med det? Jag kan endast svara på den frågan genom att svara på nummer 2 om du inte menar vad jag gör under en dag? Om du kunde vara mer specific så skulle det underlätta. :)

2. Vilka hjälpmedel har du? För vad? Att hantera stress eller? Just nu kan det ju innebära vadsomhelst då det inte står specifikt vad det handlar om.

Resten av frågorna kan jag lätt svara på. Däremot förstår jag inte grejen med appar. Handlar det om precis alla appar som man har? Isåfall kommer spel även in. :)

Jag svarar gärna på frågorna om du kan förklara exakt vad du menar med de två första frågorna samt det gällande apparna. Jag tycker om att ha saker och ting klart för mig innan jag svarar. :)

[Tilde]
3/3/15, 9:55 AM
#3

#2 Vi kunde inte göra dem mycket annorlunda tyvärr, vi har nämligen fått ett väldigt specifikt uppdrag av ett företag. Men jag kan försöka förklara hur vi menar mer exakt 🙂

Hur du organiserar din vardag kan tolkas fritt - om du använder kalender, samlar information i huvudet, om du är noga med att lägga upp olika aktiviteter på olika tider, eller om du tar varje dag som den kommer, osv. Hjälpmedel kan vara en kalender, en specifik app, ett dataprogram eller annat som hjälper dig att lägga upp alla event i vardagen. 

Frågan är om alla appar du använder eller i alla fall de du använder oftast. Spel får du alltså gärna ta upp! :)

[Devya]
3/3/15, 10:12 AM
#4

#3 Ok! Oftast då jag har gjort undersökningar har det varit så viktigt att formulera frågorna på ett sätt som inte kan missförstås osv. :) Det beror ju förstås på vad det handlar om för undersökning! Om det inte behövs korrekta resultat så är det ju skillnad.

1. Jag organiserar inte mina dagar på något speciellt sätt. Jag skriver upp min kalender om viktiga möten, träffar med vänner eller saker jag måste få gjort den och den veckan. Jag skriver också upp vad jag ska göra på jobbet med barnen den veckan och om jag behöver göra inköp på jobbets vägnar. Med andra ord är det mycket arbetsrelaterat. Utan min kalender skulle jag känna mig ganska vilsen eftersom jag skulle inte komma ihåg viktiga saker jag har planerat in. Man kan saga att jag har blivit beroende av min kalender eftersom där står allt som jag måste ta itu med.

2. Kalender är mitt enda hjälpmedel.

3.  Stress är för mig då jag låter bli att göra vissa saker och till slut så samlas allt i en stor hög så att det känns som om jag har massor att göra. För att minska stressen försöker jag se till att göra så mycket som möjligt så snabbt som möjligt så jag slipper tänka på det en längre tid. Ju längre tid jag låter det gå innan jag tar itu med allt desto jobbigare känns det.

4. Jag ser till att träffa vänner, motionera och lära nya språk. Jag försöker också se till att allt arbetsrelaterat sker under arbetstid och inte på min fritid. Det är inte alltid möjligt tyvärr.

5. Om jag har tid över ser jag till att göra som jag skrev på nr 4. Jag träffar vänner, motionerar och försöker lära mig nya språk. Jag tittar också på serier och filmer, läser böcker samt är på forum eller på imgur.com.

6. Då jag känner att jag verkligen behöver koppla av så brukar jag avaktivera mig från facebook och stänga av min telefon så att jag under en helg kan vara helt ostörd. Det gör under för min själ. Det är också otroligt skönt att ligga i sängen och se på en skräckis som inte kräver mycket hjärnfunktion.

7. Jag har egentligen inga appar vad jag vet förutom Sudoku. Klassas Skype som en app då man har en surfplatta? Det står åtminstone att det är en app på min surface då jag var tvungen att ladda ner den från app store. :) Oberoende så har jag ju egentligen inga appar som jag använder mig av dagligen precis. Ser inget behov av det.

[Tilde]
3/3/15, 10:18 AM
#5

#4 Vi håller på att utveckla en app för att hjälpa folk med stressig vardag så frågorna är tyvärr inte sådär jättespecifika. De kommer inte att publiceras eller liknande, utan det är för vår egen hjälp som vi ställer dem 🙂 Tack så jättemycket för ditt svar!

Em_
3/3/15, 2:45 PM
#6

1. Hur organiserar du din vardag?
Med listor och kalender.
2. Vilka hjälpmedel har du?
Lappar och kalender
3. Vad är stress för dig? Vad gör du för att minska stress?
Att känna att obehagliga saker händer eller kommer hända utan att jag har någon kontroll över dem. Alternativt att jag inte kommer hinna med saker i tid. 
4. Hur gör du för att skilja på jobb/fritid?
Det gör jag oftast inte, menibland bestämmer jag att jag har gjort tillräckligt för dagen och lägger undan alla saker, stänger ner mejlen och program,mm.
5. Vad gör du om du har tid över?
Varierar
6. Vad gör du för att slappna av?
Tar promenader, umgås med nära och kära, spelar datorspel.
7. Vilken typ av appar använder du?
Räknas väckarklockan? Jag kör det mesta analogt ;)


Annons:
Maria
3/3/15, 5:17 PM
#7

#5 Varför är åldersgruppen så begränsad?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tilde]
3/3/15, 5:30 PM
#8

#7 Ingen aning! Företaget som vill skapa appen har satt åldersgränsen så vi måste anpassa oss efter den.

Maria
3/3/15, 5:39 PM
#9

Ok, jag trodde du var delaktig i utvecklandet eftersom du skrev "vi"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tilde]
3/3/15, 8:21 PM
#10

#9 Alltså det är ett företag som utvecklar appen. Vi på Grafisk design-utbildningen har fått i uppdrag att göra våra egna appar "åt dem" så företaget får inspiration från oss och vi eventuellt skulle kunna få ett jobb där om vi gör ett fantastiskt arbete. 😛 Så vi skapar inte själva appen som kommer att släppas, men designar och kommer på idéer och funktioner till en liknande app enligt deras krav.

Maria
3/3/15, 8:23 PM
#11

Aha🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mollyt
3/3/15, 8:42 PM
#12

1. Hur organiserar du din vardag?

Jag planerar! Köpte en liten whiteboard-tavla för flera år sedan, har delat upp den i "kommande veckan" med delar för varje veckodag samt en översikt över hela månaden. Det gör att jag lätt kan planera när jag behöver göra vad och så vidare. Har varit för mig helt overkligt vid skolplanering - när måste jag läsa vad för att vara förberedd i tid, hinna repetera osv. Rekommenderas STARKT!

2. Vilka hjälpmedel har du?

Som sagt, planering för veckan och lite mer lös planering för en månad framöver. Gör mycket mind-maps och gör lite i taget men mycket koncentrerat. Hellre att sitta med fullt fokus ett antal timmar än att sitta då och då utspritt en hel helg. Se till att skaffa ledig tid för annat.

3. Vad är stress för dig? Vad gör du för att minska stress?

Svårt att svara på. För att minska min stress så planerar jag, för att ha översikt. En kalender där jag skriver upp allt - även små saker som när jag ska tvätta och vilken mat jag ska laga - spar mycket tid.

4. Hur gör du för att skilja på jobb/fritid?

Jag ser till att planera in båda två. Sitter hellre koncentrerat med jobb/studier så att jag kan planera in fritid också. Med rätt planering kan man få ut mycket ledig tid!

5. Vad gör du om du har tid över?

Allt möjligt! Jag tränar, träffar kompisar, läser böcker och ser på film och allt annat som andra gör. Men jag planerar ofta in även sådant. Så min helgplanering kan bestå av att jag ska läsa bok, tvätta 1 tvättmaskin, dammsuga, träna och sedan fortsätta att bara läsa/se på film eller liknande.

6. Vad gör du för att slappna av?

… lyssnar på ljudbok. Promenerar.

7. Vilken typ av appar använder du?

Kallender, mindmap-appar

Soleii
3/4/15, 4:50 PM
#13

1. Hur organiserar du din vardag?

Kalender, men har också en del i huvudet. Skriver även i anteckningar på mobilen.

2. Vilka hjälpmedel har du?

Som sagt, kalender och mobil.

3. Vad är stress för dig? Vad gör du för att minska stress?

Svårt att säga vad det är och hur frågan är ämnad att besvaras, för mig är stress när det är mycket som jag inte får tid att reflektera över, mycket på en gång. Jag reagerar väldigt fysiskt på stress, så mina fysiska symtom som panikattacker är stress för mig. Jag försöker minska krav på mig själv, organisera och strukturera samt säga nej till saker och människor. 

**
4. Hur gör du för att skilja på jobb/fritid?**

Svårt, skriver uppsats just nu och allt smälter samman. Men jag försöker ha arbetsdagar, och lediga helger, och när jag pluggat klart för dagen plockar jag undan alla skolgrejjer så att de inte syns. 
5. Vad gör du om du har tid över?

Skriver, städar, läser eller tittar på serier. 
6. Vad gör du för att slappna av?

Skriver, städar, läser eller tittar på serier. **
7. Vilken typ av appar använder du?**

Sociala medier och shoppingappar. 

Annons:
[Tilde]
3/4/15, 5:57 PM
#14

Tack så mycket för era svar! :)

WinterPrince
3/12/15, 8:31 AM
#15

1. Hur organiserar du din vardag?
Jag gör milslånga listor och scheman för att få min vardag att gå ihop :P

2. Vilka hjälpmedel har du?
Jag använder mig av Excel och Word

3. Vad är stress för dig? Vad gör du för att minska stress?
"Working hard for something we don't care about is called stress, working hard fore something we love is called passion!"

4. Hur gör du för att skilja på jobb/fritid?
Inga problem. När jag stämplar ut lämnar jag jobbet både fysiskt och mentalt. Däremot kan jag ibland få med mig lite för mycket fritid till jobbet.

5. Vad gör du om du har tid över?
Tid över? Jag har alltid saker på listan som behöver göras.

6. Vad gör du för att slappna av?
Tittar på film eller spelar ett enkelt spel, inte direkt avslappnande för hjärnan, men den kommer ner i varv…

7. Vilken typ av appar använder du?
Har använt diverse appar, men inte hittat någon som passar mig. Nu har jag lyckats få in excel i mobilen så jag kan använda samma fil som på datorn. Det är viktigt för mig att kunna synka dem emellan!

nypisnina
3/12/15, 1:36 PM
#16

**1. Hur organiserar du din vardag?
**Jag har rutin på det mesta som jag måste göra men har scheman, är det något annat utöver som det ju ofta är så sätter jag in det i min kalender som jag har i mobilen.
**2. Vilka hjälpmedel har du?
**Kalender och påminnelse på mobilen - påminnelserna är ett måste! 
**3. Vad är stress för dig? Vad gör du för att minska stress?
**Jag har gått in i väggen en gång och efter det så känns stress om man får ett för fullspäckat schema, känslan av måsten och tidsbrist utlöser negativ stress.
Men det finns också positiv stress som gör att man jobbar bättre tex.
Jag planerar mycket för att minska stress, sätter inte alla måste på en och samma dag. Har lärt mig att bli mer bekväm med att låta saker vänta - allt behöver inte hända på en gång, ibland kommer livet ivägen för planeringen, att erkänna ibland att jag inte orkar utan måste göra något roligt mellan varven utan att få dåligt samvete. Hushållssysslor får vänta - eller egentligen sådant som inte drabbar någon annan än mig själv. Ber om hjälp om det är för mycket, man är ju inte ensam om att det kan bli för mycket och då kan man hjälpas åt.
**4. Hur gör du för att skilja på jobb/fritid?
**När jag lämnar mitt kontor så lämnar jag det i sådant skick att jag vet var jag ska börja nästa dag. Skriver ner sånt som jag måste göra nästa dag så vet jag att det inte blir glömt, sätter påminnelser med mera, då kan jag släppa jobbet när jag kommer hem.
**5. Vad gör du om du har tid över?
**Jag ser till att det finns tid över då och då genom att planera och beroende på dagsform så gör jag något som får mig att skratta, slappna av, umgås eller så stänger jag ner allt och är ensam en stund.
**6. Vad gör du för att slappna av?
**Yoga, massage eller vilar i soffan framför en bra serie eller en bok eller tidning. Det ska vara så gott som tyst och jag ska vara ensam, inte behöva prata eller ta hänsyn till någon annan än mig själv.
**7. Vilken typ av appar använder du?
**Mestadels kalender med påminnselser och olika fitnessappar.

[Tilde]
3/12/15, 8:59 PM
#17

Tack så mycket för era svar! 🙂

Zadeira
3/16/15, 7:49 PM
#18

Behöver du fortfarande svar så kommer mitt här.

1. Hur organiserar du din vardag? Genom att ha rutin på vardagssakerna som städning, disk, tvätt osv. Går även genom veckan i huvudet och försöker sprida ut sakerna som ska göras under hela veckan så att inte allt sker på samma gång. Jag skriver upp viktiga datum och tider på en tavla på kylen och använder kalender i mobilen.

2. Vilka hjälpmedel har du? Skrivtavla på kylen med viktiga datum och tider. Kalender i mobilen med påminnelsefunktion. Post-it lappar på datorskärmen.

3. Vad är stress för dig? Vad gör du för att minska stress? Stress för mig är och inträffar när det blir för många måsten samtidigt och jag inte kan välja bort något utan allt på listan är "Måsten". När jag känner att jag inte hinner med och inte vet hur jag ska få tiden att gå ihop. Blir också stressad när det är många saker på en gång som jag inte har kontroll över, ex väntan på ex provsvar och väntan på besked från myndigheter angående bidrag osv. Kroppen kan också vara stressad och det upplever jag när jag pushar den för hårt. Har fibromyalgi som gör att kroppen måste få tid att vila då och då för att inte gå in i stress. För att minska stress skriver jag upp allt jag behöver göra som stressar mig och sedan sätter jag upp de i olika prioriteringar. Vilket måste göras nu exakt, vilket kan jag göra imorgon, kan jag be någon om hjälp med en eller flera saker, kan jag stryka något helt?

4. Hur gör du för att skilja på jobb/fritid? Är sjukskriven så jag jobbar inte.

5. Vad gör du om du har tid över? Jag gör något jag tycker är roligt och tycker om. Kan vara allt från att se en film till att ta en promenad. Går ensam ut på stan bara för att kolla lite på utbudet. Fikar med familjen. Försöker vara med djur eller lära mig mer om djur. Tittar på TV-serier, gärna dokumentärserier.

6. Vad gör du för att slappna av? Jag gör lite mindfullness-övningar. Stretchar. Lyssnar på spökhistorier på ljudbok. Sitter i solen och lapar värme och ljus! Får fotmassage av pojkvännen.

7. Vilken typ av appar använder du? Instagram, kamera-app, kalender med påminnelse, anteckningsapp, g-mail.

[Tilde]
3/16/15, 8:15 PM
#19

#18 Glömde skriva att vi inte riktigt behöver fler svar, men tack så mycket i alla fall! Det går nog att klämma in lite fler svar ju 🙂

Upp till toppen
Annons: