Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 2573 ggr
[helen1958]
2/27/15, 7:45 PM

Klimakteriet

Tänkte svara på ett meddelande sen 2009 och hamnade här:-)

Jag är 56 år. Hade i många år problem med pms och senare även med rikliga blödningar till följd av myom. Kändes väldigt skönt när mensen äntligen slutade vid drygt 55-års ålder, hade längtat efter det. Kände mig mer stabil i humöret.           Efter hand smög sig annat på; Ökad stresskänsla  i jobbet, osäkerhet /spaghetti i benen), hjärtklappningar, sömnstörningar, nedstämdhet och senaste halvåret även blodvallingar ( ett tryck i hals/huvud och nacke förknippad med känsla av rodnad "uppåt" men INTE svettningar) och svettningar. Senaste halvåret har det blivit riktigt tokigt, fattade inte vad trycket i hals/nacke region var för något, väldigt obehagligt, det kom attackvis men fanns ändå där mer eller mindre hela tiden. Var hos kiropraktor upprepade ggr men problemen återkom.  Sedan, ett halvår sen mensen slutade, en brännande känsla "mellan benen" och så småningom urinvägsinfektion. Fick behandling med antibiotika men problemen återkom efter några veckor. Var hos gynekolog, fick behandling med långtidsantibiotika (som pågår) och förskrivning på både lokalt östrogeninlägg (Oestring) och östrogentabl. /Novofem),  jag fick välja det som kändes bäst. (Min mamma dog av som gammal av bröstcancer). Visste inte hur jag bäst skulle göra, mest akut kändes de lokala symtomen och jag satte in Oestring och svedan (tillsammans med antibiotika? försvann).  Jag undrade fortfarande om problemen med tryck i huvud och nacke hade hormonell bakgrund och tänkte att jag provar väl med Östrogentabletterna. Sen- blev det revolution! Trycket i hals/huvud7nacke och svettningarna försvann fort. Humöret åkte i topp! Sov gott.  När hade livet varit så skönt?  Länge sen i alla fall! Livet fick färger, inga stresskänslor  på jobbet, kände mig så himla glad! …Ett tag- för sen kom mensen som inte alls blev kul- kanske hade jag bara glömt hur det var? Blödde kraftigt men värst var ändå humöret och illamåendet, kräktes (ja, det var ju så det var/hade glömt/förträngt det). Nu är jag nästan över det värsta….Vad vill jag säga med detta?

Jag vill berätta hur klimakteriet/mens kan vara, jag blev alltid så sjuk med ont, illamående och kräkningar, med åren blev det värre. Sen jag  alltså alldeles nyligen började med östrogentabletter vändes livet totalt! För egen del får jag inte fortsätta med östrogentabl.. då det blir för mycket östrogen (min mammma dog av bröstcancer)  då jag även har Oestring- som jag MÅSTE ha. Mensupplevelsen blev också vidrig!

Det är svåra val- det är icke-val- och i skrivande stund vet jag inte hur jag ska göra framöver. Måste få kontakt med en kompentent (inte helt lätt i sthlm pga gyn.brist) gynekolog som kan hjälpa mig, Hjälp mig!

Annons:
annia1
2/27/15, 11:29 PM
#1

helen1958 du skriver först att du fick välja mellan oestring och tabletter beroende på vilket som kändes bäst för dig.
Sen skriver du att du måste ha oestring. Varför måste du ha oestring om tabletterna fungerar.

För när det gäller klimakteriet så behandlar man utifrån de problem man har. Om det bara är lokalt i underlivet så behandlar man bara det området.
Om man har mer problem på andra håll i kroppen så får man tabletter för tabletter påverkar hela kroppen alltså även underlivet. 

Så det du skriver att det blir för mycket med både tabletter och oestring stämmer, man ska bara ett av alternativen.

Nu är jag inte medicinskt kunnig men du borde klara dig med tabletter, men se till att du pratar med en gynekolog så snart som möjligt så du får klart besked för du ska inte ha båda samtidigt.

.

Upp till toppen
Annons: