Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4224 ggr
Anonym
Anonym
2/8/15, 8:46 PM

Ok att titta på porr?

Om man i sitt förhållande har berättat för sin partner att man inte vill att hen ska kolla på porr - tycker ni att det ska vara självklart att "ge upp" porren, eller tycker ni att man minsann har rätt till ett privatliv och där ingår det att kolla på andra nakna människor som har sex?

Annons:
Anonym
Anonym
2/8/15, 8:49 PM
#1

Jag, som är TS, har varit tillsammans med min kille i 4 år och min kille har inte tittat på porr sedan jag bad honom sluta för 3.5 år sedan. Vill mig minnas att väldigt många här på iFokus tycker att porr inte spelar någon roll och att man som person "har rätt" till att kolla porr, men jag har så svårt att förstå hur ni resonerar. Om båda två är med på det, så fine! Självklart ska man få kolla! Men om den ena inte vill, hur kan det vara så svårt att bara lägga av? 

Och vad är grejen med att titta på andra nakna människor?

Anonym
Anonym
2/8/15, 8:52 PM
#2

#1 Man blir kanske upphetsad av ganska orealistisk detaljerad porr?

Bjallstal
2/8/15, 8:54 PM
#3

Min pojkvän sedan fem år får titta på hur mycket porr han vill. Jag kunde inte bry mig mindre Haha jag tittar ytterst sällan på porr, då jag inte tycker det är direkt givande Jag förstår mig inte på folk som gör en big deal av det.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[JenniN]
2/8/15, 8:57 PM
#4

Alltså jag kollar inte porr då jag inte finner det intressant överhuvudtaget. 

Men jag tycker att man ska respektera varandra i ett förhållande. Tycker den ena att porr är en dålig idé så får man antingen kompromissa eller acceptera läget.

Honestyisdead
2/8/15, 8:57 PM
#5

#1 Hur resonerar du som förbjöd det? Varför får han inte se porr?

[EvelinaL]
2/8/15, 9:00 PM
#6

Alla männsikor har sexuella behov och ibland som par har man inte samma behov, plus att den ena personen kanske har en speciel sak som den gillar som är lite svårt att uppnå irl eller som ens partner kanske inte gillar. Om man mår dåligt av att ens partner kollar på porr tycker jag bara det visar på att man är sjukt avundsjuk och osäker på sig själv och sitt förhållande.

Annons:
Imasy
2/8/15, 9:05 PM
#7

Om min sambo skulle kolla på porr så skulle jag inte bry mig.

Det enda som skulle få mig att ifrågasätta ev tittande är väl om det går ut över det vanliga vardagslivet, att han glor på porr och glömmer hämta på dagis typ, eller att det blir någon form av missbruk.

ChristineL
2/8/15, 9:10 PM
#8

Jag valde sista alternativet, det är inte bara svart eller vitt. 

Så länge det inte går ut över förhållandet eller övriga vardagen ser jag inte problemet? Och hur vet du att han inte kollar?
Jag har man och barn, bryr mig inte om han kollar eller inte, jag gör det när jag är sugen och han inte är tillgänglig :)

Anonym
Anonym
2/8/15, 9:23 PM
#9

#5 Läs mitt svar till #6 !

#6 I mitt fall handlar det absolut inte om att jag mår dåligt. Jag blir inte avundsjuk på något sätt, jag tycker bara att det är moraliskt fel! Jag tycker inte att man ska titta på andra nakna människor när man är i ett förhållande. Jag är inte ett dugg svartsjuk, vi har världens bästa förhållande och han har jättemånga kvinnliga kollegor på jobbet som han är väldigt charmig emot. Jag bryr mig inte ett skvatt! Jag tycker bara inte att man ska kolla på andra nakna tjejer när man är tsm med någon. 

#8 För att han säger att han inte gör det. Och vi är sambos, bor i en 2:a så jag hade märkt det i så fall.

Lia
2/8/15, 9:28 PM
#10

Nakenscener i filmer då? Är det också omoraliskt? Nej, jag bryr mig inte om min kille tittar i alla fall.

ChristineL
2/8/15, 9:29 PM
#11

#9 - Jag tror ju inte att ni är hemma exakt samtidigt precis hela tiden ;)

Och hur ser du på onani? Sannolikt att han fantiserar om nakna människor på ett eller annat sätt.

Anonym
Anonym
2/8/15, 9:42 PM
#12

#10 Fast det där var väl en konstig jämförelse? Om han tittar på film och en sexscen kommer upp tar har han ju inte satt på den för att han vill se de nakna människorna. Den har han satt på för han vill titta på film! Och han drar garanterat inte fram dasen och börjar tillfredställa sig heller.  

#11 Säger han att han inte tittar på porr litar jag på att han inte gör det. Litar inte du på din man? Onanera får han göra! Det klart att jag inte hade blivit glad om han fantiserad om att penetrera Jenny på jobbet, men när det bara är fantasi tycker jag att det är helt ok… Men när man går in på en porrsida - tar fram en video - och tittar på när en tjej blir knullad hårt i arslet i femtioelva ställningar tycker jag är "fel" :P

Zolah
2/8/15, 9:45 PM
#13

Förlåt men jag tycker det låter som mer en ägande sak, att kunan kontrollera en annan människa för personen ' är din '.

Jag ser inte det omoraliska i din synpunkt, hade kanske hållit med om det handlade om att du tycker att porr industrin hanterar kvinnor dåligt osv ( och då finns det ju fortfarande andra alternativ där dom tar hand om folk bättre )

Men att det är bara fel för att man är i ett förhållande är lite konstigt, inga känslor eller liknande är ju lagt på porren utan snarare ett sätt att få ur frustration osv.

Du får ju självklart känna dig obekväm osv, och prata med din partner med det men jag köper inte riktigt det andra.

Annons:
Anonym
Anonym
2/8/15, 9:49 PM
#14

#13 Nej, men vi alla är ju olika. Vissa vill ligga med andra människor och det tycker du kanske inte är okej?

Zolah
2/8/15, 9:50 PM
#15

#13

wait, what?

vi pratade väl här om porr i ett förhållande?

inte om jag tycker att man ska vara polyamorös :P

Anonym
Anonym
2/8/15, 9:54 PM
#16

#15 Du tycker det är konstigt att jag inte vill att min partner ska titta på porr. Jag tycker att det är konstigt ligga med andra än sin partner. Jag ville få fram att man har olika värderingar om saker och ting. Bara för att du tycker en sak betyder det inte att hela världen tycker som du - därför är inte jag konstig som inte tolererar porr. (Tolererar är väl ett starkt ord, jag hade inte gjort slut, men jag tycker verkligen inte att man ska kolla på det) Precis som att ni inte är konstiga för att ni tycker att det är okej!

ChristineL
2/8/15, 9:57 PM
#17

#12 - Jo, jag litar på min man, men jag förbjuder honom inte att göra något sådant. Jag förbjuder honom inte att vara otrogen heller men skulle han vara det så är det skilsmässa nästa. Och tror du porrfilm går ut på att "Se en tjej bli knullad i röven i femtielva ställningar", då har du fel uppfattning. Det finns jättemånga fina porrfilmer som är betydligt mer realistiska än så!

Zolah
2/8/15, 9:59 PM
#18

#16

Eftersom detta inte är en personlig dagbok, så får du vänta dig att andra kommer och tycker saker.  Och vi kommer då att komma med förklaringar till varför vi tycker så, och då är det ju mer till hjälp om du förklarar varför istället för att slå undan våra åsikter.

Jag anser inte att grafiska saker är samma sak som fysiska, isådanafall är många körda för länge sedan. Jag tycker inte heller fiction i böcker etc är samma sak som att vara fysisk med en annan person,  eftersom det är fria fantasier. Även om personer inte fysiskt betalar eller så för porr, så kommer det alltid finnas en bit där man fantiserar om andra om man inte råkar vara asexuell eller liknande.

Men jag står på mig vid min åsikt, Nej det är inte fel att se på porr i ett förhållande. Och att tvinga sin partner att inte se det, är rätt taskigt.  Om jag inte tycker om det , så behöver jag inte vara med.

Anonym
Anonym
2/8/15, 10:02 PM
#19

#17 Fast jag vet vad min kille gillar för porr och det är inte "female friendly" direkt. Menar du att det är mer okej med "fin" porr än hårdporr? 

#18 Absolut! Det var hela grejen med den här tråden. Jag vill förstå mig på er som tycker att det är helt okej för jag gör det då inte. Jag slår absolut inte undan era åsikter? Jag säger bara att jag inte tycker som ni. Läs mitt inlägg i #9 igen så ser du varför jag inte tycker det är "rätt".

ChristineL
2/8/15, 10:05 PM
#20

#19 - Nej, det menar jag inte, bara att det finns galet mycket mer varianter. Och jag vet ju inte vad det är din kille gillar. 

Det är helt okej att tycka som du gör, men jag tycker det är fel att förbjuda honom göra något han antagligen tänder på.

Annons:
Zolah
2/8/15, 10:06 PM
#21

#19

men det förklarar inte direkt för mig, det är inte bara motsatt kön som kan vara naken heller :P och det finns mycket grafiska filmer som visas med sexscener. Man kan inte kontrollera en annan människas lustar, skulle han vara lika omoralisk om han tände på objekt?

varför förbjuda något om personen är trogen? finns inte heller egentligen något som gör att  en person blir mer otrogen eller så av att se på porr. skulle tro att chansen nästan minskade

sedan pratade vi väl inte om vad din pojkvän tycker om för kinks heller?

OlgaMaria
2/8/15, 10:07 PM
#22

Både jag och min man tycker att porr är förfärligt och för oss är det inte ok.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
2/8/15, 10:11 PM
#23

#20 Ja, det finns hur mycket som helst men jag vet vad min kille gillar. Och det är som sagt inte den "fina" porren, utan det är den där hårdporren, gangbangs, you name it :P Nu är det absolut inte så att han går runt och känner "shit, jag får inte titta på porr". Vi pratar aldrig om det här, utan jag sa en gång för 3.5 år sedan "jag gillar inte när du tittar på porr" och då sa han "då ska jag sluta med det" och sedan har det inte varit något mer med det. Men du svarade inte riktigt på min fråga - är det mer okej med "fin porr" än hårdporr? :)

#21 Nej, men ChristineL sa i #17 att det finns realistisk porr som om det skulle vara mer okej än hårdporren jag vet att min kille tittade på innan han träffade mig. Det var därför jag tog upp vad min kille tycker om! Och som jag säger här ovanför är det absolut inte så att jag har förbjudit honom, utan jag har bara sagt "jag gillar inte det" och då har han lyssnat och avstått från porr. Och så tycker jag att det ska vara.

ChristineL
2/8/15, 10:15 PM
#24

#23 - Jo, jag svarade på din fråga, nej jag ser inte skillnad på "finporr" eller "hårdporr" om man nu ska uttrycka sig så. 
Och det är först nu du säger att du inte har förbjudit honom, och på 3, 5 år har ni inte pratat om det och du är helt hundra på att han inte kollar på det? Han kanske inte ens minns att ni har pratat om det.

Anonym
Anonym
2/8/15, 10:23 PM
#25

#24 Okej! :) Tyckte det lät som att du tyckte att det var mer okej med den realistiska porren än det som jag nämnde att han tyckte om. Trodde inte det var relevant. Nä, vi pratade om det nu idag då jag berättade om den här tråden. Och det kanske var lite överdrift att vi inte har pratat om det på 3.5 år, vi har pratat om det en del, diskuterat och så, men det har aldrig varit så att han har velat kolla på porr och jag tvingat honom att sluta. Jag har bara varit öppen med att jag inte vill att han gör det, och han har accepterat det!

Nu ska jag sova. Godnatt!

MsSofieG
2/9/15, 12:03 AM
#26

Varken jag eller min karl har någon åsikt om den andras vanor, vill han titta får han göra det bäst han vill :) Skulle aldrig kunna försöka få någon att antingen titta eller sluta titta på porr. Det är deras val inte mitt ^^

[Thiah]
2/9/15, 6:29 AM
#27

Ser ingen orsak att förbjuda min man att göra något han skulle gilla. Han var en vuxen man med ett eget liv när vi träffades.

Annons:
fruktgumman
2/9/15, 8:53 AM
#28

Svarade sista alternativet. Jag tycker inte man ska behöva anpassa sig efter sin partner om man är olika i frågan. Bättre att skaffa en partner med samma syn på porr. Varken jag eller min partner kollar porr. Det pratade vi om långt innan vi blev tillsammans att vi starkt ogillar porr.

catcult
2/9/15, 9:25 AM
#29

Jag anser inte att en partner har rätt att styra ens film/bokvanor, nej.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Devya]
2/9/15, 10:10 AM
#30

Som jag ser det är det fel av dig att tvinga din moral på honom. Du pratar om att det är moraliskt fel i dina ögon men är det faktiskt rätt av dig att tvinga på honom dina egna åsikter om saker och ting?

Vi har alla olika värderingar men det börjar bli otroligt fel om man ska försöka omvända en person till att ta på sig ens egna värderingar.

Skulle du också försöka omvända honom om han hade "fel" religion?

Fridaaaa
2/9/15, 10:33 AM
#31

Anser att de tär upp till var och en om den vill titta på porr eller inte. Personen är ju inte otrogen plus att det påverkar inte partnern heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
2/9/15, 11:04 AM
#32

#30 Men man diskuterar väl allt i en relation om vad som är rätt och fel? Så klart man anpassar sig efter varandra om man älskar varann. Sen är det kanske vissa saker man inte är beredd att kompromissa med, men det är ju självklart att man i mångt och mycket påverkar varandra i en relation.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2/9/15, 11:10 AM
#33

#32 Man diskuterar såklart men det betyder inte att det är rätt av ens partner att tvinga sina åsikter över på en. Det är så fel det bara kan bli. Man bestämmer faktiskt inte över vad ens partner har för värderingar. Om man inte har likadana värderingar och det stör en så tycker jag att man borde se sig efter en annan partner. Det låter som om det i det här fallet är en person som vill kontrollera sin partner alltför mycket. Det här säger jag för att det är nu tydligen en moralfråga enligt ts. Ts blir inte svartsjuk men hon tycker att det är moraliskt fel att se på porr och fy skäms de som inte har samma moral som henne, med andra ord hennes partner. Så uppfattade jag saken.

Jag tycker det är lika fel som att tvinga ens religion på någon. Osmakligt. =/

[JenniN]
2/9/15, 11:11 AM
#34

30# Ja fast han måste ju förr eller senare acceptera hennes åsikt eller så kommer det att ta slut. 
Om du ser det så här att du träffar en partner, och så berättar du för honom att otrohet inte är okej! Det är ibland det värsta man kan göra osv. 
Då har ju hen två val, antingen anpassar den sig efter att du tycker att man ska leva med bara en partner. Eller så tar det slut för att personen i fråga kanske vill ha fler än en partner åt gången. 

Det är samma med porr, om hon säger åt honom att det är omoraliskt att kolla på porr så har han ju två val. 
Och det är verkligen inte rätt av dig att säga vad som är rätt eller fel i någon annans relation, det är deras relation och det är högt personligt hur det är utformat.

Annons:
[Devya]
2/9/15, 11:20 AM
#35

#34 Jag säger att det är min åsikt. Hon skriver sin åsikt och jag skriver min. Jag tycker det är fel att tvinga på någon annan sina värderingar och hon tycker det är moraliskt fel att se på porr. Det är våra åsikter. Hon tycker ju tydligen det är fel att se på porr i ett förhållande vilket skulle då betyda att hon tycker det är fel om det sker i något annat förhållande än hennes eget. Så får hon gå omkring och säga att sådant är fel men jag får inte komma och säga att jag tycker det är fel det hon gör?

Men hur är det, ts  tar ju inte någon större skada av om killen skulle se på porr? Hon blir inte svartsjuk på något sätt utan tycker bara det är fel. Om hon tycker så, så går det också ut över hennes partner. Det här får mig att fundera. Om ts skulle vara vegeterian och hon tycker det är moraliskt förkastligt att äta kött, skulle hon då förbjuda sin partner att äta kött också? För det är ju tydligen så det går till isåfall. Om ts tycker något är moraliskt fel så måste också killen tycka likadant? Det är liksom det här som får mig att rysa till. I ett förhållande är det sällsynt att man tycker exakt likadant angående varje lilla sak. Ibland måste man acceptera olikheter och att man tänker olika istället för att försöka styra och ställa.

Och ja, antingen måste ts kille acceptera läget eller så skulle ts varit tvungen att acceptera läget ifall han ändå skulle vilja se på porr, annars skulle det väl ha tagit slut.

pyromanen
2/9/15, 11:20 AM
#36

I min värld är det inte OK att bestämma vad andra får göra eller inte.

[Devya]
2/9/15, 11:23 AM
#37

#36 Det borde ju vara frivilligt isåfall. Om man har ett önskemål borde man få prata om det men inte anta att man kan kontrollera vad personen ska göra.

[JenniN]
2/9/15, 11:25 AM
#38

35# Det är fruktansvärt stor skillnad på att se på porr och att äta kött. 
Men ja, killen kommer att ha två val oavsett. Väljer han att ge upp köttet så är det hans val, inget som han väljer enbart för att hon har förbjudit det. 

Skulle min sambo bli vegetarian och sen säga till mig att jag gör fel som äter kött så hade jag lätt slutat med det för att han är så pass mycket viktigare för mig än vad kött är. Men jag skulle aldrig se det på det sättet att han på något sätt bestämmer vad jag ska göra för det hade varit MITT val, JAG hade valt det. Istället för att lämna eller liknande.

angest
2/9/15, 11:43 AM
#39

#35. Jag tolkade inte ts som att hon tycker det är fel av alla andra att titta på porr utan att det är i hennes eget förhållande som porr inte är okej.

Jag är ju lite som ts, jag vill inte ha en partner som tittar på porr men jag struntar väl i hur alla andra gör i sina förhållanden.

Men jag tycker man måste ta upp tidigt vilka "regler" som gäller. Man kan inte komma efter ett år och säga till sin kille att han måste sluta titta på porr. Man tar upp det direkt och vill han inte acceptera det så blir man inte ens ihop.

Det är ju samma som med allt annat. Accepterar man inte personens vanor så blir man inte ihop ifrån början. Vare sig det gäller att personen brukar titta på porr, är rökare, eller vegan.

[Devya]
2/9/15, 11:43 AM
#40

#38 Jag märkte att jag har missat ett par viktiga saker som ts har nämnt, det att hennes kille hade frivilligt gett upp porren. Då är det förstås en annan sak.  Jag ber om ursäkt!

Men hur är det ts, skulle du göra slut med din kille om han skulle säga att han vill se på porr? Hur pass starka åsikter har du om porrtittande i sådanafall?

Imasy
2/9/15, 11:46 AM
#41

Om man skulle vända på frågan, det finns väl tv program/filmer som TS tycker om att se, hur skulle då hen tycka om sambon "förbjöd" TS att se på ett favoritprogram bara för att det är jättesnygga skådespelare med i serien ?

Annons:
[Hayabusa]
2/9/15, 12:06 PM
#42

Intressant diskussion. Vilken hållning ska man ha till den bioaktuella filmen "Fifty Shades of Grey"? Vad jag hört så har det bokats väldigt många biljetter till premiären. Inget fel i det, tycker jag - folk får se vilka filmer de vill.  

Anledningen till att jag nämner just denna film är att jag får känslan av det är män, till största del, som tittar på porrfilm medan kvinnor ogillar det. Här kan jag naturligtvis ha fel, det är mest en känsla jag får. Dock, är det mestadels kvinnor som kommer att se ovan nämnda film?

[JenniN]
2/9/15, 12:09 PM
#43

Men det är väl skillnad på en film som handlar om sex, och porr?? 

Porr och sex är inte samma sak, fick jag lära mig när jag var typ tio. Det går inte att jämföra en film som fifty shades of grey, med exempelvis "Bitch takes two in every hole".

Honestyisdead
2/9/15, 12:09 PM
#44

#42 Boken är ju tantsnusk ;) Så den kan inte ts se.

[Hayabusa]
2/9/15, 12:21 PM
#45

#43 Det är en bra fråga! Vad är skillnaden? 

Om jag blir sexuellt upphetsad av att se "Fifty Shades of Grey" - är det då en porrfilm eller "film om sex"? Blir inte skillnaden hårfin?

Porrfilmer kommer i många olika skepnader och innehåller inte nödvändigtvis "grova scener".

ChristineL
2/9/15, 12:30 PM
#46

Ja, jag blev upphetsad av att läsa fifty shades iaf :)

Honestyisdead
2/9/15, 12:45 PM
#47

#43 Boken är ren porr.

[Hayabusa]
2/9/15, 12:47 PM
#48

#46 Det är min uppfattning att det gäller ganska många kvinnor 🙂 Det är väl av samma anledning som den är populär bland just kvinnor. Inget fel med det.

Annons:
OlgaMaria
2/9/15, 12:52 PM
#49

Håller med om att gränsen inte är så lätt att dra alltid, men jag har då ingen lust att se eller läsa fifty shades. För mig går det över gränsen, om jag nu uppfattat innehållet rätt.

När jag och mannen kollar på film och det kommer en sexscen brukar vi kolla på varann eller pussas lite en stund så vi slipper stirra på det. Men det är ju iaf inte lätt att dra gränserna. Men porr är något man aktivt kollar på. Man om vi kollar på en film eller på tv så har vi inte direkt valt att det ska komma sexscener. Man får acceptera att kulturen är som den är.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2/9/15, 12:55 PM
#50

#49 du har fått rätt uppfattning :)

Jag har sett porrfilmer med mer romantisk och mindre detaljerat sex än vad som är i boken.

ChristineL
2/9/15, 1:08 PM
#51

#48 - Jo, den är väl kanske mest riktad mot kvinnor men jag vet män som läst och också blivit upphetsade.

[Hayabusa]
2/9/15, 1:27 PM
#52

#51 Säkert är det så, spännvidden på vad man går igång på är stor.

TerriZue
2/9/15, 2:22 PM
#53

Nu har jag inte läst hela tråden men jag kan tycka att det är taskigt att kräva att ens partner ska sluta titta på porr om detta är något han/hon tycker om att göra. 

Jag tror inte att min sambo tittar på porr (om han gör det är det inte särskilt mycket) men det gör mig detsamma. Hade han uttryckligen sagt att han ville titta på porr hade det inte spelat mig någon roll alls. Är det så att han tittar på porr när jag inte är hemma så får han väl göra det, det är väl trevligt att han kan tillfredsställa sig själv när jag inte är hemma? Vi har tittat på porr tillsammans en gång, ingen av oss tyckte det gav särskilt mycket, så vi har inte gjort om det. 

Sen kan jag förstå att det blir problem om partnern hellre tittar på porr än att man i förhållandet har ett aktivt sexliv, då har det ju gått lite för långt. 

Själv kan jag tycka det är lite spännande med porr men det är ju inte något som går att jämföra med sex med min partner. Han tar inte heller illa vid sig på något sätt av att jag är intresserad av porr.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

graleh
2/9/15, 2:41 PM
#54

Jag gillar att kolla på porr och om någon partner hade förbjudit mig tror jag inte jag velat vara ihop med den personen, ärligt talat.. jag tror inte på att bestämma över en annan människa. Och passar det inte, behöver man inte vara ihop.  Jag är inte ihop med killar (eller tjejer) som tittar på sport, för jag tycker det är extremt osexigt och hjärndött. Därför är jag inte ihop med ngn som kollar på sport heller :) Jag kan alltså omöjligt bli kär i en person som ser på sport. Man märker ju också ganska tidigt vad en person gillar att titta på och jag är öppen med att jag kollar på porr.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

molam
2/9/15, 2:47 PM
#55

Ja, det är helt okej att titta på porr om det inte (som många har sagt) går ut över familjen, Dvs hellre kollar på porr än att hämtar ungar, hjälper till med hushållssysslor, hjälper till med hunden eller liknande (Om man bor ihop såklart)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Wellcraft
2/9/15, 5:38 PM
#56

Vill inte vara tillsammans med någon som bidrar till sånt skit, det gör jag snabbt tydligt för ev. partner.
Då jag är feminist så kämpar jag för bland annat kvinnors rättigheter.
Inom porrindustrin sker utnyttjanden, Våldtäkter och övergrepp.
Det hör inte till ovanligheterna att kvinnor hotas till att spela in porr.

Dessutom är i princip nästan all porr till för mannen och kvinnan är enbart ett objekt, sexobjekt.
Visst finns det lite porr som anses (av okunniga) "feministisk" men fortfarande sker hemska saker bakom kulisserna.

Skulle aldrig kunna leva med någon som kollar på detta och samtidigt njuter, skulle bara bli exitremt äcklad, arg & obekväm.
Min pojkvän tittar aldrig på porr, men han är också feminist och skulle aldrig med gott samvete bidra till den hemska porrindustrin - precis som jag. Och vi trivs jättebra utan att bidra till hemskheter.

Tecknad porr kan vara okej, men även där är det mesta kvinnoförnedrande och bidrar till en skev syn på kvinnor - men det är inget jag skulle förbjuda min partner att titta på, eftersom ingen utnyttjats i tecknad porr. Sexnoveller säger jag inte heller ifrån om.

Själv varken läser jag eller tittar på porr - finner det inte alls intressant, har växt ifrån det skulle jag tro.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2/9/15, 5:41 PM
#57

#56 Det finns faktiskt kvinnor som frivilligt jobbar med porr och gillar det.

[JenniN]
2/9/15, 5:43 PM
#58

57# Men det kanske är väldigt svårt att avgöra vilka som gillar det och vilka som inte gör det.

Wellcraft
2/9/15, 5:44 PM
#59

#57 Det struntar jag faktiskt blankt i då man aldrig kan veta säkert.
En utnyttjad kvinna kan inte direkt gå ut i media och säga att de ogillar att göra porr, utan snarare tvingas dem skylta om att de älskar att skapa porr.
Många porrstjärnor, nästan alla kvinnor, lever under hot & tvång.
Jag skulle aldrig någonsin chansa - det går emot mina värderingar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2/9/15, 5:48 PM
#60

#59 Att det är nästan alla kvinnor stämmer inte. Hur får du feam det om dom tvingas låtsas att gilla det? 

Är det så svårt att tro på att även kvinnor vill jobba med det och trivs?

Wellcraft
2/9/15, 5:52 PM
#61

#60 Läs om läs rätt. "Många porrstjärnor" skrev jag och av dem många så är nästan alla kvinnor, dvs det är mer sällan män utnyttjas.

Att det pågår hot, tvång inom branschen är ingen nyhet, dessutom tvingas många till det pga fattigdom.
I likhet med prostituerade har även många kommit in i "branschen" på grund av att de tidigare blivit utsatta för sexuella övergrepp.

http://www.kvinnojourenhoganas.se/porr.html, lite trevlig läsning om detta fantastiska yrke.

Tror du själv på att majoriteten mår bra & trivs?

edit, lägger till lite mer läsvärda länkar då du verkligen verkar behöva en lässtund.
http://ellinor.se/fakta-om-vald/pornografi/
http://www.roks.se/nyheter/2014-09-02/roks-stallningstagande-pornografi

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2/9/15, 5:54 PM
#62

#61 I Sverige tror jag faktiskt det.

Annons:
Scorpio97
2/9/15, 5:54 PM
#63

I ett förhållande anser jag att man ska respektera varandras åsikter, men samtidigt kan man inte tvinga sin partner till att låta bli att göra något han/hon gillar. Jag personligen skulle inte bry mig om min kille kollade porr, så länge det inte stör vårt förhållande på något vis eller gör att han mår dåligt. 

Om min kille skulle må jättedåligt för att jag gör eller gillar en viss sak (oavsett om det är porr eller något annat), så skulle jag troligtvis sluta med det. Men det beror ju på hur viktigt den saken är för mig. Det är ju även skillnad på om man gör det dagligen framför partnern, eller bara någon enstaka gång i ensamhet.


//Jessie

Skogsraah
2/9/15, 5:54 PM
#64

#56 Word! Skulle kunnat varit jag som skrev det där 👍

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Wellcraft
2/9/15, 5:58 PM
#65

#62 Motbevisa mig. Det spelar ingen roll i vilket land porren spelas in, det bygger ändå på samma strukturer & problem. 
För att undvika missförstånd, med det har jag fortfarande inte påstått att alla porrstjärnor mår dåligt, men att det är en stor majoritet kan man inte förneka.

Att andra kollar på porr struntar jag i, men jag kan inte leva med någon som bidrar till utnyttjande, tvång och allt annat vissa tvingas leva i för att det finns en efterfrågan.
Men jag och min partner håller oss med gott samvete borta från denna industri.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Devya]
2/9/15, 6:06 PM
#66

#65 Det finns ju amatörporr nuförtiden som är mer populärt än s.k professionell porr. Det finns också en massa sidor där tjejer och killar lägger upp bilder eller små videos på sig själva (t.ex. på reddit) Sen finns det ju tjejer som endast onanerar utan att ha sex med någon annan än sig själv.

Hur förhåller du dig till sådan porr då? Där tjejer som väljer att hålla sig anonyma sätter upp antingen bilder eller videor på där de onanerar, visar upp sin kropp eller i vissa fall (mera sällsynt på de sidor jag kollar på) där de har sex med sin partner.

Wellcraft
2/9/15, 6:08 PM
#67

#66 Inget jag beblandar mig med, fortfarande.
Du vet inte vad som pågått innan tagningen, hot, våld & tvång sker i det tysta, man vet ingenting om bakgrunden alls.

Att stötta porrindustrin skulle gå emot allt jag jobbar för dagligen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Devya]
2/9/15, 6:12 PM
#68

#67 Den sidan jag pratar om är mest för "vanliga" människor och även jag har funderat på att vid något skede gå med där. Man tjänar inga pengar på att sätta upp bilder eller videor där. Kolla in sidan själv så får du veta innan du börjar haspla ut något du inte vet något om. :) 

http://ud.reddit.com/over18?dest=http%3A%2F%2Fud.reddit.com%2Fr%2Fgonewild 

[Devya]
2/9/15, 6:15 PM
#69

#67 Jag vet också av en bekant som brukar sätta upp bilder där. Hon erkände att det var jättespännande och kändes lite styggt. Det var helt på hennes eget bevåg. Det är det som sker på den sidan, man själv bestämmer om man vill sätta upp bilder där.

Sen kanske bilder dyker upp där som man inte har gett lov till men då måste man kunna bekräfta att det är faktiskt en själv som sätter upp bilder där så det finns faktiskt regler. Det är typ den enda risken med den sidan, att någon i smyg sätter upp bilder som man inte har lov till.

Men varför skulle någon tvinga någon till att sätta upp bilder på en sida där man inte tjänar några pengar? Det är en amatörsida där ingen kan tjäna pengar på det som kommer upp där.

Annons:
Wellcraft
2/9/15, 6:15 PM
#70

#68 Jag vet vad det är för sida & min kunskapsnivå bör du inte gå på.
Pengar behöver inte alltid spela roll, det finns gott om folk som sprider videos & dyl som hämnd el. liknande - upprepar igen, man vet aldrig om bakgrunden till klippet/bilden.
Inget jag är intresserad av eller någonsin kommer bli, så det är verkligen ingen alls mening med att försöka övertala mig till att "testa på" eller liknande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anonym
Anonym
2/9/15, 6:15 PM
#71

Jag har några nära vänner som både tillsammans med sin partner och ensamma postar sex/onani-videos online. Och dem har ingenting negativt att säga om det. De maskerar sitt ansikte och ev tatueringar bara. Extra krydda i sexlivet och confidentboost deluxe av alla främmande människor världen över som kommenterar och visar sin uppskattning. Dem är alla mellan 25-30 år och gör det regelbundet. Vad är det för fel med sådan porr?

Wellcraft
2/9/15, 6:18 PM
#72

#69 Trevligt att din bekant tyckte om det. 
Fortfarande är det osäkert och jag vill inte riskera något.
Var inte så länge sedan några killar här i stan samlade ihop nakenbilder på tjejer och öppnade ett tumblr konto (där får man inte heller några pengar) och postade alla bilder, detta förstörde för otroligt många tjejer.

Är varken intresserad av porr och vill aldrig riskera att stötta något som går emot mina värderingar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2/9/15, 6:20 PM
#73

#71 Deras video verkade det inte vara något fel på, men i och med att man inte vet någonting om bakgrunden till dessa videosar så kunde det lika gärna varit någon som blev tvingad dvs utnyttjad.

Ni behöver inte gå in i försvarsställning, ni får gärna glo på porr men det kommer aldrig bli något för mig igen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Devya]
2/9/15, 6:29 PM
#74

#70 Du är väldigt strikt då det kommer till dina åsikter angående ämnet och jag kan respektera det. Men jag hoppas att du kan förstå att det finns MASSOR med tjejer där ute som älskar att visa upp sin vackra kropp. Det är många som njuter av den uppmärksamhet de får vilket man helt tydligt kan se på den där sidan som jag nämnde.

Jag tycker dock att du borde kanske tona ner dig en aning för dina inlägg sänder dåliga vibbar som gör att folk kan få en väldigt negativ bild av dig och dina åsikter och då tyvärr så går ju inte meddelandet fram. Det är i såfall bättre att vara lite mjukare så att människor kan lättare ta emot information.

Det är bra att kunna medge att inte all porr är dålig och att det t.om. kan vara jättekul för tjejer. Sen att det finns en massa som vi inte vet om är väl självklart. Det är en massa kläder vi skaffar som vi inte riktigt vet hur de har kommit till. Samma sak med mat och allt annan konsumtion. Jag tänker dock inte börja bojkotta alla kläder och all mat bara pga att det kan finnas något "fuffens" bakom det. Jag väljer att välja mina kläder, mat och porr på ett förståndigt sätt så att säga. Nu kanske du kan hävda dig och säga att porr inte är livsviktigt och sant, det är det inte! Men det är inte heller hälften av det vi köper.

Men det är bara att fortsätta att bojkotta porren om det är så du vill göra. Vi alla är olika och har rätt till att ha våra åsikter. :)

Wellcraft
2/9/15, 6:42 PM
#75

#74 Ärligt talat så struntar jag i om du tycker att mina åsikter ger ifrån sig en dålig klang.
Jag är väldigt rak & ärligt när det kommer till mina åsikter och jag lindar inte in allt i bomull eller tar genvägar när jag vill berätta om det jag står för. Jag går aldrig på någon personligt, så din kritik bekommer mig knappast.

Att många gillar att visa upp sin kropp det vet jag, jag skickar en hel del bilder till folk jag också. Tycker det är väldigt kul!
Men jag tänker inte ta del av okänt material med okänt ursprung, ogillar att vara dubbelmoralisk.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2/9/15, 6:44 PM
#76

#74 +1

Annons:
[Devya]
2/9/15, 6:52 PM
#77

#75 Då kan du tyvärr inte förvänta dig att någon kommer att respektera dig heller. Kanske du vinner respekt hos de som håller med dig men inte de som skulle kanske kunnat hålla med dig om du var lite mjukare i din ton.

Det är ju bra om du har skinn på näsan åtminstone, för det lär du behöva med den attityd du tycks ha. 

Om du arbetar emot kvinnoförnedring eller vad det nu är du kämpar emot så kommer du inte att komma långt tyvärr. Din attityd gör att människor kommer att göra allt för att motbevisa dig. Istället för att komma fram till något vettigt och något som man kan lugnt diskutera så kommer du istället få många emot dig så att själva poängen går förlorad.

Om det är något jag har lärt mig under min livstid så är det att vara mjuk och förstående till de som har andra åsikter och att långsamt försöka diskutera och på ett civiliserat sätt få fram min åsikt utan att få andra att vända taggarna ut. Att försöka se saken från flera vinklar brukar ge mycket. Nu gör jag givetvis inte så alla gånger för ibland är det trevligt med heta debatter men om något verkligen ligger nära mitt hjärta så försöker jag ju inte få människor att bli sura och stötta då jag pratar om något, tvärtom.

Honestyisdead
2/9/15, 7:13 PM
#78

#75 Men att vara hård hjälper ju inte din sak. Det spär ju på synen som många har om feminister när du tydligt talar om att det är det du är och brinner för.

trollslända
2/9/15, 7:32 PM
#79

Jag är inte intresserad av porr. Speciellt när jag är i ett förhållande så känns det inte kul att glo på andra som har sex. Sexsceneri vanliga filmer går bra. Det visas ju inte direkt inzoomade kön med erigerade penisar och blottade vaginor i en vanlig film på bästa sändningstid. Vill killen titta får han väl göra det men han säger att det är roligare att titta på mig.

[JenniN]
2/9/15, 8:03 PM
#80

Jag tror att det är viktigt att vara kritisk när det kommer till porr, just för att somliga är otroligt blåögda och naiva, de tror att många av tjejerna i porrfilm faktiskt VILL vara där.

Även om det FINNS och att det kanske är vanligt i Sverige, så är det faktiskt inte så vanligt med svensk porrfilm i Sverige, det är vanligare med utländsk, och där kan man omöjligt veta vilka som vill vara med eller vilka som inte vill vara med. 

Så jag håller med dig Wellcraft i detta. 

Hellre att man är hård och kritisk än att man kollar på porr, där tjejen blir påtvingad allt som hon måste göra, och därmed bidrar till hennes lidande.

Honestyisdead
2/9/15, 8:16 PM
#81

#80 Man måste ju som konsument välja.

[Devya]
2/9/15, 8:19 PM
#82

#80 Är du lika kritiskt inställd mot kläder du köper? 

Som sagt, man kan vara kritisk och ifrågasätta, det är bara hälsosamt. Men det betyder inte att all porr är dålig. Man kan försöka vara smart då det gäller att välja vad man ser på. Man kan ju t.om. se på normala filmer där de har en del sexiga scener och använda det som en sorts porr. De visar otroligt mycket i vanliga filmer också.

[Hayabusa]
2/9/15, 8:32 PM
#83

Finns det kravmärkta filmer? Då menar jag inte enbart porrfilm utan film, rent generellt.

Annons:
Wellcraft
2/9/15, 9:50 PM
#84

#77 Ursäkta, men det är verkligen inte okej att gå på mig personligt.
Riktigt omoget av dig. Jag kommer inte att komma långt, säger du?
För det första så vet du tydligen inte ens vad jag jobbar för, så att du ens yttrar dig på det viset är riktigt sorgligt, faktiskt.
Jag kommer inte komma långt säger du, då kan jag vänligt men bestämt påpeka att jag redan kommit riktigt långt.

#78 Tyvärr, men jag tänker inte linda in saker i bomull och inte vara rak - bara för att folk besitter okunskap. 
Tråkigt att du mfl blir kränkta av att jag är ärlig & rak, men jag tänker tyvärr - som sagt- inte börja dalta eller fjäska.

#82 Kläder har ingenting med denna tråd att göra, trist att du ska gå OT.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[SisselaJ]
2/9/15, 10:12 PM
#85

Jag är lite kluven, men om min partner skulle be mig att inte titta på porr skulle jag nog sluta, eftersom jag skulle fått dåligt samvete om jag fortsatt.
Men däremot tycker jag att man inte har rätt att bestämma vad den ena ska och inte ska göra, så egentligen tycker jag det är ok att titta porr.

[Devya]
2/10/15, 4:52 AM
#86

#84 Jag menar bara att du kommer inte att komma långt här på forumet om du har en sådan attityd. Vad du gör utanför forumet har jag ingen aning om men här åtminstone gör du så att folk kan tappa respekten för det du har att säga då du går så hårt fram. En sådan attityd brukar sällan få framgång på forum. Jag är uppriktigt förvånad om du har hand om sådana här frågor irl eftersom din attityd visar på annat här på forumet. 

 Du tycks strunta i vad för sorts "klang" dina inlägg ger och det betyder ju i princip att du bryr dig inte om att framföra ditt meddelande på ett sätt som kan faktiskt tas emot av de som läser. Det här ämnet kan inte ligga dig varmt om hjärtat om du är villig att skriva på ett sätt som kan göra att folk vänder taggarna utåt och ovilliga till att ta till sig det du har att säga.

Jag daltar inte heller utan säger rakt ut vad jag anser om dina inlägg men tydligen hade du inte skinn på näsan  eftersom du råkade ta åt dig då jag kommenterade ditt sätt att skriva som ger ut vibbar på att du har en otrevlig attityd. Om du anser att det är att gå till personangrepp så ber jag om ursäkt. Men sen igen så struntade ju i mig och om jag ansåg att dina inlägg gav dåliga vibbar eller ej. 

Du skrev att du klarade av att ta min kritik men tydligen inte. Det intressanta med inlägg är att man lätt kan ana om en person har blivit upprörd eller ej.

Jag är inte det minsta upprörd men väldigt intresserad av hur du påstår att ha kommit långt inom det här ämnet men visar inga tecken på det i forumet. Jag kan tyvärr inte se hur du kan ha lyckas om du kör på med samma taktik som här på forumet.

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2/10/15, 10:52 AM
#88

#87 Du orkade inte läsa?

Då ska du nog göra det innan du kommenterar.  ett hett tips.

Denna kommentar har tagits bort.
OlgaMaria
2/10/15, 11:00 AM
#90

#89 Jag hann läsa ditt inlägg och tycker det är tråkigt och obefogat att det togs bort. Visst kanske det är stöddigt att säga att man inte orkade läsa allt, men övriga skribenter här är också stöddiga.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Honestyisdead
2/10/15, 11:13 AM
#91

Om man anser det skett påhopp måste du säga till. 

Men ja, du gör nog rätt i att hålla dig till  den "vettiga" och "trevliga" delen. Ingenting togs bort. Det röstades bort.

[Hayabusa]
2/10/15, 11:31 AM
#92

#90 Tycker inte att "…övriga skribenter här är också stöddiga."

Lyssnade alldeles precis P4 där det diskuterades böcker om sex, kärlek erotik etc. En av deltagarna, kvinna som jobbar på bibliotek, nämnde en undersökning som visade att kvinnor företrädesvis tänder på den skrivna texten dvs böcker, medan män söker sig till det visuella dvs bilder & film.   Personligen tror att jag det ligger en hel del sanning i det.

[Tuulikki]
2/10/15, 5:54 PM
#93

Varken jag eller min sambo kollar på porr. Eller jo, det händer att han gör det, men väldigt sällan. Jag är fine med det och skulle aldrig be honom sluta. Han skulle inte be mig sluta heller, om det hade varit aktuellt.

Soleii
2/11/15, 4:09 PM
#94

I mitt nuvarande förhållande tittar ingen av oss på porr, gott så. I mitt förra förhållande tittade min dåvarande på porr. Gott så. Det var upp till honom och inget som skadade mig eller påverkade mig på något sätt. Kan personligen känna att det kan vara lite problematiskt att säga till någon att den inte får göra si eller så. Men vi tycker alla olika här i världen och jag respekterar dem som inte tycker som jag :)

noraa
2/23/15, 11:45 PM
#95

förstår inte varför den ena partner inte skulle vilja att man kollar porr..dåligt självförtroende?…jag tycker iallafall det är okej att titta på porr och att det inte angår någon annan än en själv.

obstitant
2/24/15, 8:51 AM
#96

Man kan aldrig förbjuda sin partner att göra någonting alls! Om den ena är väldigt obekväm med att den andra tittar på porr får man väl prata om det, vända och vrida på hur man känner och varför, och se om man kan komma fram till något som är ok för båda. Om det är helt oacceptabelt för A att B tittar på porr, och B inte kan tänka sig att vara utan det, då kanske det är en faktor som knäcker förhållandet. Är det inte lika låsta positioner kanske B kan förstå A:s känslor och A kan förstå B:s behov och de kanske kan hitta fram till en kompromiss.

obstitant
2/24/15, 8:53 AM
#97

P.S. Jag tror inte det är ett genomförbart projekt att nå konsensus här om huruvida porr är dåligt, bra, eller delvis ok. Människor ser olika på det. Och det är just det som är grundproblemet i diskussionen, att det finns olika uppfattningar vilka kan krocka i en relation.

Annons:
Fridaaaa
2/24/15, 8:54 AM
#98

#95 Vad är det som är konstigt med det? Bara för att en i ett förhållandet gillar att titta på det betyder det ju ite att man har en partner som gillar det. Behöver ju inte handla om dåligt självförtroende bara för att man inte gillar porr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pyromanen
2/24/15, 9:58 AM
#99

Jag ogillar det mesta som har med porr att göra. Ser objektifiering, frånstötande närbilder på främmande människors könsdelar, "skådisar" som utnyttjas, far illa, mångmillionbuisiness, hur ungdomar från porr kan få sned bild av vad sex kan vara i en kärleksrelation mm. Jag tittar inte själv på porr. Jag skulle inte kunna vara ihop med en man som gillade porr,  tyckte det var bra, eftersom vi då skulle ha väldigt olika grundläggande värderingar.  Sen skulle jag aldrig komma på tanken att förbjuda han kolla på nåt han vill kolla på,  vi är fria individer.

LinaLj
2/24/15, 11:05 AM
#100

Så länge porrtittandet inte går ut över vardagslivet och över relationen så anser jag inte att man kan förbjuda någon att titta på porr. Man får självklart ha åsikter och dela med sig av dessa men vill ens partner titta på porr någon gång ibland så får man acceptera det.

Jag skulle inte vara okej med att min partner dikterade vad jag fick och inte fick göra så länge det inte rör otrohet och liknande. Om min partner tex skulle säga att jag inte fick titta på anime filmer för de kan uppfattas som "lätt porr" så skulle jag säga att han inte alls kan bestämma vad jag tittar på. Men jag kan naturligtvis kompromissa och låta bli och titta på det när han är med.

[Diddit]
2/24/15, 5:33 PM
#101

Jag var 14 år när jag och min kille träffades, han var 18-19 år då.

första gången jag var hemma hos honom så hade han en kalender på olika tjejer med jättestora sillisar, hel platt mage, ja. you name it. Och jag kände bara '' och detta är kravet, att jag ska se ut så..?'' när vi sedan var tillsammans, så runkade han ständigt när jag var borta, han åkte till och med hem till sina föräldrar, endast för att runka, och kom på ursäkter för att åka hem. när jag bad honom ta väck kalendern( för att jag mådde dåligt utav hans porrtittande osv)  så blev han vansinnig, vilket jag tycker är ett onormalt beteende.

När jag låg och underhållde mig med min mobil medans han spelade xbox eller liknande. ( han har ingen egen dator, och har knappt inga filmer eller liknande att underhålla sig med) och där hittade jag en jävla massa bilder på brudar, på hans facebook, han flörtade med unga tjejer, han hade en historik med '' lesbian gangbang'' osv.

Jag tycker det är förnedrande, det är en typ av terror.

Jag hade redan dåligt självförtroende när han och jag blev tillsammans, jag tappade tilliten totalt för honom, han ljög för mig otroligt mycket angående porren.

Jag började svälta mig själv igen, för att nå den vikten som tjejerna hade på kalendern och porrvideona, jag vågade inte visa min kropp för honom, och det blev väldigt stelt mellan oss.

Idag, så håller han inte på med det, vi har gjort några videos där jag har föreslagit att han kan onanera till det. Han säger att han skäms över sitt beteende både mot mig och porr tittandet. och han mår dåligt över det än idag, och jag har sagt till honom att, en gång du tittar så är det slut mellan oss, och då har han sagt att det aldrig mera ska hända igen, för att det var fel av honom.

Det jag vill mena är att, porrtittandet är som en terror, när man ständigt ser det överallt. det är som att jag skulle låsa in min kille i ett rum fullt med bilder på killar som har magrutor och är extremt vältränade. det skulle ju vara plågsamt för honom, och han skulle ju känna att han måste prestera ?

känns som att alla ni tjejer här inne har blivit hjärntvättade, eller bara följer strömmen, för det är normalt att en tjej inte känner sig så speciellt duglig. det är normalt att en tjej känner sig utanför när en kille fokuserar på en annan tjej.

tänk till lite innan ni börja klanka ner TS.

Honestyisdead
2/24/15, 5:40 PM
#102

#101 Terror? 

Och vadå som att låsa in din pojkvän i ett rum med bilder?  Tvingade han dig titta på porr?

Det är ingen som är hjärntvättad bara för att du har dåligt självförtroende och inte klarar av att din pojkvän ser porr eller bilder.

molam
2/24/15, 5:55 PM
#103

#101 Porn is porn… Varför kan man ens må dåligt för att ens partner gillar sånt? Jag tycker att det är en skitsak, och så länge det inte får partnern att helt avstår från sex och allt med DIG För att hen Gillar att titta på nakna kroppar i en svettig dans, j men varför inte låta dom hållas då?

HAde varit helt annorlunda om hen Hellre tittade på porr än att umgås med mig, då kanske det kan vara en smäll för självförtroendet Men då hade man knappast vart med hen heller. Men om Hen bara kollar för att hen vill tittat till och från, well why not, its not like its going to hurt you.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Diddit]
2/24/15, 6:05 PM
#104

för att det fick mig att känna mig helt värdelös, kändes som att han ersatte mig med någon annan, och det får man som kille respektera isåfall.

Jag sa till honom klart och tydligt att antingen så slutar du med porren eller så gör jag slut. så enkelt är det!

Det är terror, eller var det för mig iallafall, jag kunde inte sova om nätterna, jag började köpa snyggare och dyrare kläder, började anpassa min kropp efter honom. ja, ni ser ju hur det kan sluta.

Jag låste aldrig in honom, det skulle jag aldrig göra, men det är i princip samma sak.

tycker det inte är okej att man tittar på andra när man är i ett förhållande, det är heller inte okej att spana in tjejer när man går och håller sin flickvän i handen, det är heller inte okej att onanera till andra tjejer. för mig så räknas det som otrogenhet, eftersom att man vill ha sex med någon annan. älskar man verkligen någon så är det bara den personen som gäller, och inga andra tjejer är viktiga eller intressanta.

Annons:
[Diddit]
2/24/15, 6:07 PM
#105

och framförallt. är man tillsammans så fortsätter man inte att göra något om den andra inte tycker om det, man anpassar sig efter varandra. acceptera att ens tjej mår dåligt över det, och sluta, eller så kan man som kille packa sina väskor och dra.

Anonym
Anonym
2/24/15, 7:00 PM
#106

#105 ofta vill man ju självmant ändra på sig om ens partner uttrycker att hen mår dåligt över något man gör, och då är det såklart inga problem. Då är det en frivillig förändring. Det är skillnad på det och att tvinga någon att ändra sig. Självklart ska man inte tolerera vad som helst, mår man väldigt dåligt över något och partnern inte vill göra någon förändring trots vetskap om situationen, då får man antingen förändra sig själv om det är möjligt eller lämna. 

Så precis som du säger, om hen självmant slutar för att partnern mår dåligt, fine. Känner hen inte för att ändra sig, nä då får man väl göra slut. Det som är skillnaden, då är allt fortfarande ett val. Det är inte att tvinga någon att ändra sig. 

Överlag så är det väl olika vad man själv tycker känns okej och vad som inte känns okej i ett förhållande. Det finns inga regler eller sätt att leva i ett förhållande som fungerar för alla. Därför man måste prata med sin partner. 

Du mådde jättedåligt av att din partner kollade på porr, jag själv bryr mig inte alls om någon jag känner eller ev. partner kollar på porr, jag kollar själv ibland. Det kan bli en kul grej man kan göra tillsammans enligt mig, om båda mår bra av det såklart. Men eftersom en del inte har några problem med det och en del själva tycker om det, så kan man ju inte säga att det aldrig är okej i ett förhållande.

Honestyisdead
2/24/15, 7:10 PM
#107

#104 Bara för att DU inte klarar av det betyder det inte att andra inte gör det. Din kommentar om att vi som accepterar porr skulle vara hjärntvättade visar på stor ignorans. Ditt problem handlar ju inte om pirren utan om att du jämför dig med tjejerna.

[Diddit]
2/24/15, 8:21 PM
#108

jag hotade honom inte, utan jag sa bara klart och tydligt vad som kommer hända om han inte slutar, och då gjorde han ett val, han valde att sluta.

Nu i efterhand så är han i princip emot porr..så ja. :P

Zolah
2/24/15, 8:30 PM
#109

fast ett hot är det ju även om man lindar in det i silke

och att säga att man gör slut är ju en rätt hård konsekvens, och hot är generellt hårda konsekvenser inblandade.

Nu säger jag inte att det är du Diddit men jag känner ofta att personer inte verkar diskutera med sina partners och kanske komma fram till varför saker är jobbiga. Utan drar hellre en tvär nit för det är lättare än att komma fram till 'varför'

det är ju jätteviktigt att kunna ha en dialog med sin partner, för att kunna förstå vad, varför och hur man ska hantera det. För vissa är det en bra plan att förbjuda det helt ( även om det idag är väldigt svårt pga media )

OlgaMaria
2/25/15, 11:31 AM
#110

#101 Coolt av dig att stå på dig fast du var så ung! Tror att du gjorde din pojkvän en riktigt fet tjänst! Det är så lätt att hamna i porrmissbruk i dagens samhälle. Ibland behövs en spark i röven och ett hot för att man ska inse vad som är viktigt i livet och att det är de verkliga relationerna man ska satsa på. Blir så glad att läsa det du skriver!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Diddit]
2/25/15, 9:01 PM
#111

#110 ja men precis!

#109- jag och min kille pratar om allt, allt ifrån mens, osv.

Vi var och kollade på fifty shades of grey idag, och det var helt okej att titta på, då det inte var så mycket fokus på sexet så, och sedan så somnade han för att han tyckte den var tråkig såklart ^^ men när man kollar på filmer som denna så är det inga problem för mig, sålänge det inte är bara fokus på sexet, och att de '' älskar '' med varann istället för rå knulla ;)

Annons:
Zolah
2/25/15, 10:47 PM
#112

#111

Samma här, om man ska leva länge med varandra så är det bra att kunna prata om allt. Jobbigt som lätt, annars lär man komma till en punkt då det blir fel

lol då är du och jag väldigt olika, jag såg den med en kompis och tyckte den var mjukporr och en mycket skum  infomercial om bdsm. Vad som är porr är väldigt olika för individer :) 

Därför tycker jag att säga att man förbjuder all porr är lite som att säga ' Du får inte läsa böcker ' utan att räkna alla olika genrer osv för att man föraktar en sak

livet är inte svart och vitt utan kommer i nyanser och färger.

Personligen tycker jag inte om den klassiska 'tv1000 mitt i natten porr' men jag tycker om erotisk konst och älskar vulgära porr serier som lockar mig till skratt.

[Diddit]
2/26/15, 10:14 AM
#113

alltså jag gillar inte porr, men sex i romantiska filmer kan jag acceptera, dock pinsamt att glo på det när någon annan är med, det romantiska allatså ^^

Milly82
2/26/15, 11:14 AM
#114

Jag gillar inte porr men han får väl kolla så mycket han vill och ta konsekvenserna därefter.

[Diddit]
2/26/15, 6:36 PM
#115

#114 hur menar du nu ?

Zolah
2/26/15, 6:44 PM
#116

Jag tror Milly menar att personen ifråga isådanafall får skylla sig själv om han blir påkommen ( aka  hon göra slut eller så )

Milly82
2/26/15, 9:03 PM
#117

#115 Att jag gör slut. Han visste innan vi blev ihop vad som gäller och passar det inte honom så passar han inte mig.

Skogshumblan
2/27/15, 8:59 PM
#118

Jag har varit i ett förhållande/ äktenskap där min dåvarande kollade på porr och tyckte det var hans rätt. Vi pratade om det och hittade ett sätt som funkade för oss båda. Det jag hade emot det förstod han och jag förstod hans åsikt.

Därmed inte sagt att man måste acceptera det, finns massor av aspekter i det här och om man betyder tillräckligt för sin partner får han/hon kanske ge upp vissa saker.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
[SisselaJ]
2/28/15, 12:03 AM
#119

#101 låter som om din kille hade ett porrberoende. Men jag tycker inte alls porr är terror, det kan visst finnas i ett förhållande utan att det ska bli problem, och det är ingen som blivit hjärntvättad!

[Diddit]
2/28/15, 12:29 PM
#120

#119 trodde det med, men han vägrade erkänna det. :P

[Devya]
2/28/15, 12:52 PM
#121

#120 Inte många som vågar erkänna om de faktiskt har ett allvarligt beroende.

Måtta med allt! Om porrtittande blir till ett beroende är det definitivt inte hälsosamt men det är samma sak med allt, t.ex. med datorspelandet. Det är så lätt att vissa saker går till överdrift om man inte är försiktig.

[Rhodugune]
2/28/15, 2:10 PM
#122

#121 Allt går att missbruka, även saker som de flesta ser som hälsosamt, tex träna och äta "rätt".
Att titta på porr och spela spel är inte lika med missbruk.
Personligen tycker jag det är ett stort problem att så många verkar dra likhetstecken mellan det.

En liten utvikning om jag tar mig själv som exempel, jag har spelat data och tv-spel hela mitt vuxna liv, för att att förtydliga, jag spelar ofta, oftast varje dag, ibland hela dagen.
Det är det av mina största intressen och det blir mycket datorspelande, ofta med min kille eftersom vi är långdistans och de är ett av de få sätten vi kan umgås på när vi är isär.
Jag har aldrig låtit mitt spelande gå ut över resten av mitt liv, min vardag eller mina relationer trots att jag spelat så mycket.
Om jag istället valt att ägna så mycket tid att tex träna, åt sticka eller åt att fika med kompisar är det inte många som skulle höjt på ögonbryna. 

Det hänger inte ihop så mycket med vad man gör, vilket intresse man här, som hur man är som person, hur man hanterar sitt mående, motgångar och hur man fixar att leva med en vardag.
Så det blir ett problem, ett missbruk när det man gör, gör att man inte längre fixar vardagen.
Att man hellre håller på med sitt intresse än att vårda sina relationer, att det går före och när man inte ser till att äta och sova ordentligt och inte tar hand om sig själv.

Jag tror att när personer inte klarar av att planera in sitt intresse i resten av sitt liv, vilka åtaganden man har emot andra, sig själv, då handlar det ofta om att man mår  dåligt av någon anledning och behöver hjälp.
Missbruket är symtomet och har oftast väldigt lite att göra med varför man mår som man mår, varför ens partner tittar så mycket på porr eller spelar spel och väljer det istället för en intim samvaro eller umgås och dela på ansvaret som har i ett förhållande att vårda relationen och ta hand om hemmet om man bor ihop.
Så att säga att allt skulle bli bra om bara personen slutade är inte lösningen, problemet sitter oftast så mycket djupare än så.

[Devya]
2/28/15, 4:50 PM
#123

#122 Var har jag sagt att titta på porr och spelande är samma sak? Jag skrev måtta med allt. Allt kan bli till ett beroende om man inte är försiktig. Vanligt porrtittande eller spelandet är ju inte ett beroende. Var får du det ifrån? Jag har aldrig skrivit något liknande. Det blir ju först ett missbruk då man inte längre har kontroll över situationen.

Ditt inlägg verkar inte riktigt höra ihop med det jag har skrivit även om jag har nämnt att man kan även bli spelberoende om man inte är försiktig.

Jag kan också nämna att jag själv har varit en gamer och kunde spela 10 timmar i streck då jag var arbetslös. Jag höll dock koll på allt sen då jag började studera och kunde se till att ha rutiner så att mitt spelande inte störde mina studier eller mitt vardagliga sociala liv. Jag blev med andra ord aldrig i en situation där jag började prioritera spelet/hobbyn framför det som var viktigast.

Som jag skrev tidigare men som du valde att kanske missa helt, måtta med allt och det ska förstås vara oberoende vad det handlar om.

Jag förstår som sagt inte alls grejen med att du ens kommenterade mitt inlägg eftersom jag har aldrig påstått de saker som du skriver. Om du inte syftade på det jag hade skrivit så borde du kanske inte ha referrerat till mitt inlägg eller så borde du ha varit tydligare med vad du menar med ditt inlägg. För just nu känns det bara surt att du har verkat läst in saker som jag inte alls har skrivit.

Plus att det här med spelandet är en aningen OT.

xxmammaxx
3/2/15, 11:55 PM
#124

Jag gillar porr och min kille Älskar porr så här kvittar det.. Men hade någon av oss inte velat att den andre såg på porr så tycker jag att man ska axeptera det och låta bli.

Annons:
Roonja
3/6/15, 1:14 PM
#127

Håller med Diddit. Tycker det är respektlöst av en partner att kolla och tända på andra människor än den i förhållandet OM inte båda är med på det. Det handlar inte om ägande utan ömsesidig respekt. Man måste mötas på halva vägen. Man kompromissar om saker. Man som tjej vill ju helst vara den enda tjejen. Så känner jag, kanske inte ni. Det är inte något vi har behov av, det jag tänder på har han lärt sig tända på och det han tänder på går jag med på. För alla har olika behov och vi gör saker för varandra så vi behöver inte porr. Där i mot kan jag och min partner kolla tillsammans för skojs skull men det brukar sluta med att det stängs av ganska snabbt. 
Det här är MIN åsikt. Ni får ha eran. Tycker inte man hoppar på varandra och säger att så här är det och såhär är det inte. Tycker det har blivit såhär i den här tråden. Alla får tycka som de vill och det finns inget rätt och fel utan det handlar om vilket förhållande man har och hur varje person tänker och tycker. Det är ditt förhållande och ni bestämmer tillsammans hur ni vill göra. Ingen annan kan bestämma. Tycker båda om porr, kolla på porr. Gör man inte det så får man bestämma tillsammans hur man ska göra.

Skogsraah
3/6/15, 2:04 PM
#128

#127 Bra skrivet!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Cazzos
3/7/15, 10:02 PM
#129

Jag tycker att det är okej om båda är OK med det. Däremot om den ena partnern börjar påverkas negativt, typ att hen mår dåligt av att veta att den andre tänker på andra osv, så tycker jag av ren respekt att man ska ta en paus från porren och ha en öppen konversation om det.


Upp till toppen
Annons: