Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 1360 ggr
[pusselbit]
2015-01-30 17:44

PMS. Varför får man PMS?

Jag har fått i uppgift att skriva om PMS i skolan och har fastnat på en grej..

Kan någon kunnig här förklara för mig varför man får PMS (vad det är som händer i kroppen) Hormonet progesteron och det där. Har sökt runt men får inte grepp om detta.

Är det själva  hormonet progesteron som kroppen är känslig mot? 

Eller är det ämnet som bryter ned hormonet progesteron som kroppen inte tål och inte själva progesteronet?

Läste att PMS besvären kommer en vecka före mens och att progesteron nivån i kroppen är som högst en vecka efter ägglossning så det stämmer ju om man räknar från cykeln. Behöver få ordentlig klarhet i detta, tack!

Annons:
OlgaMaria
2015-01-30 18:46
#1

Progesteronnivån är väl som högst i samband med ägglossning? Efter det sjunker progesteronnivåerna ganska fort för att vara som lägst när man får mens igen. Det är denna hormonella förändring, och att progesteronet minskar, som gör att man mår dåligt. Låga progesteronnivåer innebär troligtvis mer pms-problem. Men det är inte bara att progesteronet sjunker som är problem, utan över huvud taget att hormonerna ändras mycket före mens som gör att man mår dåligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[EvelinaL]
2015-01-30 19:19
#2

Killar kan också få PMS så det är ju inte helt kopplad till mensen men mer kan jag tyvärr inte.

[pusselbit]
2015-01-30 19:42
#3

Läste på nätet då stod det att nivån var som högst en vecka efter ägglossning😐och sedan när kroppen insett att den inte är gravid återgår nivån till det normala. typ..

[pusselbit]
2015-01-30 19:43
#4

Tack för hjälpen förresten!

OlgaMaria
2015-01-30 21:25
#5

#3 Joo, det stämmer. Blandade ihop med ett annat hormon. Här kan man se en kurva över hur hormonerna går upp och ner under en menscykel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Menstruationscykeln

Men det handlar ändå om det jag sa, progesteronet bland annat sjunker kraftigt och det gör att man inte mår bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-01-30 21:27
#6

PMS-besvären börjar ju en vecka före mens och kan sedan hålla på i en vecka. Många känner ju pms någon dag eller några dagar före mens, så det är inte så att det är värst en vecka innan, utan en vecka innan börjar hormonkarusellen för att hålla på fram till mens.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
inu
2015-01-31 11:47
#7

Man tror ju att det har med progesteronnivåer att göra men det finns ingen som riktigt vet exakt varför än så länge tyvärr. Men det är otroligt spännande : ) Fantastiskt hur våra sinnen och kroppar påverkas av hormoner och signalsubstanser.  De styr verkligen allt i våra liv.

http://sirinulot.wordpress.com/

[pusselbit]
2015-02-01 20:28
#8

Tack hörru :) Jag hade snöat in mig på progesteron. Nu har jag nog ett fulländat arbete

Upp till toppen
Annons: