Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 3206 ggr
Trollan92
2015-01-26 16:37

Otrohet

Otrohet, ja de är ämnet. Jag vill veta era synpunkter/tro till varför folk är otrogna emot sin partner? Vad tror ni? :)

Annons:
Saffran0Spice
2015-01-26 16:41
#1

Tror det beror på en blandning av egoism och dålig självkänsla - men oavsett anledning så är det aldrig ok enligt mig.
Att leka med någon andras känslor är aldrig ok.

Scorpio97
2015-01-26 16:51
#2

Jag tror det finns personer som inte kan hålla sig till en person, det ligger helt enkelt inte i deras natur. Och det är ju inget fel med att vara så, men då får man se till att ta upp det med en eventuell partner och ha ett öppet förhållande (eller låta bli att ha en partner). Åtminstone vissa personer kan vara kär i flera personer samtidigt. 

Om det är något som är fel i ens relation, kan det nog också bli så att man fattar tycke för en annan person. Det är nytt och spännande, och ett sätt att fly från sin egen relation. Man kanske får mer uppskattning från den nya, det är ju lätt hänt att man tar varandra för givet när man varit tillsammans en längre period. 

Kan även vara ett sätt att avsluta en relation. Man vill avsluta, men vet inte hur man ska göra det. Istället avskärmar man sig och/eller träffar en annan. Omedvetet inser man säkert att partnern kommer upptäcka det, och han/hon kommer då göra slut. 

Droger eller alkohol kan såklart göra att man får sämre impulskontroll och kanske gör något man inte skulle göra i nyktert tillstånd.

Personligen tror jag inte att jag skulle klara av att förlåta otrohet. Om jag har en kille som väljer att ligga med en annan för att han upplever att vi har problem i vårt förhållande, är jag ganska säker på att jag skulle gå. Inte för att han har legat med någon annan, utan för att han valde att göra det istället för att ta upp problemet med mig.


//Jessie

[sanna70]
2015-01-26 17:07
#3

Förr i tiden fördömde jag alla otrogna rakt av men jag har lärt mig att inte vara så snabb med att åsikt om saker och ting.

Jag har en väninna som var i en väldigt dålig relation dock hade hon känslor kvar för sin kille och levde på hoppet. .   Dem umgicks med ett annat par och det visade sig att det paret hade också sina problem. Mannen ( det andra paret) hörde av sig till min väninna när han hade det svårt med sin tjej och frågade om råd, min vän gjorde samma sak och efter ett halvår så var dem singla bägge två. Nu är dem gifta med varandra och har ett barn och deras ex lever lyckliga i andra förhållanden. . 

Så, otrogenhet behöver inte vara planerat och det behöver inte handla om äventyr mm  utan det kan vara så enkelt att man får känslor för varandra. .

Skogsraah
2015-01-26 17:24
#4

#3 Men hur svårt är det att avsluta ett förhållande innan man börjar nuppa en annan? Ja, förstås är det svårt, men hur ego får man vara? Oavsett svårigheter så är det respektlöst. Jag hade haft svårt att förlåta mig själv om jag gjorde något sådant. Kan aldrig tänka mig att jag på eget bevåg skulle skada mig själv och min självkänsla på det sättet.

Kan inte tänka mig att många otrogna personer känner sig fantastiska efteråt. Och det är inget misstag. Det är ett aktivt val.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Honestyisdead
2015-01-26 17:27
#5

#3 Men är att prata otrohet?

Trollan92
2015-01-26 17:32
#6

Ni har skrivit väldigt bra allihopa! Jag har typ samma uppfattning som er! :)

Annons:
[sanna70]
2015-01-26 17:46
#7

#4 Dem avslutade sina förhållanden innan dem inledde något dock hade ju deras känslor för varandra vuxit fram  under tiden .  Jo, nog kan det vara komplicerat och jag vet att min väninna tyckte att hela situationen var väldigt svår att hantera för det var ju aldrig hennes mening att få känslor för den manen.

Fridaaaa
2015-01-27 18:55
#8

Otrogenhet är idioti och finns inga anledningar till att vara det, någonsin enligt mig. Bättre att göra slut.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pyromanen
2015-01-27 20:02
#9

Tror det finns massor av olika svar på varför folk är otrogna. Några för att de inte är redo på riktigt att vara monogama, några söker kickar eller bekräftelse, några är väldigt olyckliga i sin relation men inte nog starka att göra slut (nerbruten självkänsla), några gör det som misstag (berusade av alkohol eller förälskelse) och ångrar sig djupt. o.s.v. o.s.v.

Eftersom det är så ohyggligt vanligt (statistiskt något mer än hälften är med om) så tror jag vi skulle vinna på att kunna prata mer om otrohet och förstå det bättre. Kanske skulle det också innebära mindre otroheter.  Tror att den totala fördömandet som är den officiella och enda riktigt tillåtna inställningen i Sverige gör mer skada än nytta.

Personligen skulle jag ta mer illa upp om min man höll på o lära känna en annan kvinna i smyg,  sa han skulle till en killkompis och istället träffade henne, gick promenader hand … än om han kom ångerfull hem från en fest och sa han hade varit ful o dum och haft sex med en snygg rödhårig tjej han inte ens vet namnet på. Det första skulle vara medvetet att lura mig, det andra mer en korkat men ändå mänsklig miss.

[SisselaJ]
2015-01-28 09:59
#10

Håller med #9, att det känns hemskt om partnern går bakom ryggen på en. Det gör liksom ont bara man tänker på det. Otrohet och svartsjuka är väl de två saker som sätter kuggar i hjulen för de flesta förhållanden. Jag tror att det ofta händer av en anledning eller fyllemisstag. Om ett förhållande är dåligt på ett eller annat sätt är nog risken stor att något händer. Sen finns det nog en skara som sätter otrohet i rutin. Men säger som andra, hur svårt kan det vara att göra slut innan?

javetinte
2015-01-28 11:48
#11

Min åsikt är inget mer än att är man otrogen är man också dum i huvet ^^ De finns aldrig en ursäkt till att vara otrogen. Har man svårt att hålla sej till en borde man göra de klart för folk och inte inleda förhållanden med dom.

[Devya]
2015-01-28 12:03
#12

#10 Tydligen är det väldigt svårt om de vill fortfarande ha kvar en viss trygghet. De som är otrogna vill oftast inte att ens partner får reda på det för de vill ha kvar dem. De vill ha tryggheten samtidigt som de vill ha lite spänning vid sidan om. Otroligt hemskt men så fungerar vissa människor.

javetinte
2015-01-28 12:06
#13

#12 om de är så dom vill ha de kanske dom kan fråga sin partner om dom kanske också skulle vilja ha de på ett liknande vis. Att dom är tillsammans men dom kan få hitta på andra saker sålänge dom är ärlig mot varandra. Då försvinner ju hela otroheten.. 
Fast dock är nog inte de så lätt för jag skulle inte gilla om min pojkvän hade såna tankar direkt. Skulle bli ganska besviken om han kom med den ideen..

Annons:
[Devya]
2015-01-28 12:08
#14

#13 För att vissa vill inte att ens partner ska gå omkring och göra samma sak eftersom då blir de svartsjuka. Ingen har ju sagt att de behöver vara särskilt logiska dessa människor som går och är otrogna. =P

pyromanen
2015-01-28 12:50
#15

#14 när du skriver "dessa människor som går och är otrogna" får du det att låta som att dessa är en speciell sort som skiljer sig från andra och bättre människor. Men mer än hälften av alla människor är otrogna någongång, det är altså snarare något som vem som helst kan hamna i …

Skogsraah
2015-01-28 13:15
#16

#15 Jag tror inte riktigt att vem som helst kan hamna i det. Allt handlar om val. Samma som att jag aldrig skulle välja att vara medvetet elak mot min pappa eller bror skulle jag aldrig välja att göra något sådant som sårar min partner.

Allt handlar om val, och prioriteringar för den delen.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

javetinte
2015-01-28 16:28
#17

#14 ja de har du rätt i. Men men skulle ju kunna hoppas att dom kunde tänka lite bättre allafall.. ^^

Dumpuck
2015-01-28 16:56
#18

Vet att många använder otrohet som en ursäkt för att avsluta sitt förhållande, man kan inte ta steget själv utan måste göra något för att det ska hända något m.m.

Min åsikt om det är, och har alltid varit, att om man inte kan hantera den situationen på ett vettigt, moget och respektfullt vis så ska man inte ha ett förhållande heller.
Har man otur så kommer man förr eller senare till den punkt där man känner att det inte längre fungerar, då måste man kunna avsluta det på ett moget vis också. Måste man på något vis använda otrohet som en ursäkt för att avsluta ett förhållande, då är man inte ens mogen nog att ha ett förhållande överhuvudtaget heller!

Det finns ingen vettig ursäkt till att vara otrogen, fyllemisstag, dåligt förhållande m.m. - ALDRIG en ursäkt och kommer aldrig att vara!
Kan man inte reda ut sitt eget förhållande så ska man inte ens ha ett, problem uppstår - deal with it. Kan man inte dricka utan att något händer så ska man inte dricka överhuvudtaget heller, uppenbarligen har man ingen kontroll alls.

[Devya]
2015-01-28 18:12
#19

#15 Det är mycket möjligt att det lät så men det var inte så jag menade. :)

Jag själv har varit emotionell otrogen och gått så långt till en kyss så jag är ingen ängel precis.

-Aida-
2015-01-29 20:59
#20

Såg en väldigt bra film idag om otrohet, det var en tjej som var sexmissbrukare och de ledde till att hon var otrogen flertal gånger, hon fick bemöta sin sjukdom och sin familj, det är fortfarande fruktansvärt att vara otrogen men har man den sjukdomen är de inte lätt att ta tag i sig själv och söka hjälp när de ser hopplöst ut.

Nu är ju inte alla som är otrogna missbrukare, såg en undersökning som jag inte har källor på att vissa är otrogna på grund av spänningen i de hela, kan ju vara att vissa tänder på att de är spännande att risken finns att bli upptäckt, att vara med någon ny.

Annons:
Michiis
2015-01-31 13:05
#21

#21 Tror jag vet vad du menar för film, såg den igår i alla fall. Man fick en liten annan syn på otrohet via den.. men
Tycker det är skit dåligt med otrohet och man ska inte vara tillsammans om man inte kan hålla sig bara till en person, i så fall får man prata och göra upp det med sin partner. Är man otrogen är man inte ärlig mot sin partner och ärlighet/förtroende bygger ändå ett förhållande..

// Michis

Honestyisdead
2015-01-31 14:27
#22

#16 +1

pyromanen
2015-01-31 15:52
#23

#16 det finns fall där detta "val" inte fungerar riktigt som ett val (i teorin är det såklart frågan om ett val, sex är en aktiv handling) pga nerbruten självkänsla. Ungefär (eller exakt) samma "val" som i teorin finns i relationer där våld förekommer upprepade gångar och vem som helst som ser relationen utifrån skulle säga: gör slut med skitstöveln, flytta idag! Men den som är utsatt är ibland inte stark nog att "välja" detta.

[Forest]
2015-01-31 20:58
#24

Jag tror många som är otrogna inte får den uppmärksamheten i sitt förhållande detta leder till kanske man får en flört som leder till mer. Vissa gillar ha affärer vid sidan om utan att sin partner får reda på detta.  

Jag anser att otrohet är något som förstör, vart gränsen går är olika min gräns går nog ganska tidigt vad som är otrohet då jag anser att man inte chattar om sex eller annat smussel utan att man är ärlig i mot sin partner.

Upp till toppen
Annons: