Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3084 ggr
Anonym
Anonym
2015-01-24 00:43

OT - det här med ränta

Vill vara anonym, därav lägger jag det här.

Om man ska låna pengar till t.ex hus/lägenhet, och lånar en miljon kronor, och "betalar" in 500 000 kronor ur egen ficka, hur blir det i månaden då? Fattar ingenting med ränta och sådant.

Annons:
Zepp
2015-01-24 00:59
#1

Normalt på så små belopp är att man har tre månders bindningstid på räntan, för närvarande blir det cirka 900 kr per månad.. förutom amortering!

Om man har inkomst av tjänst så har man oxå avdrag, vilket blir cirka 640 kr efter avdrag.

Oså skall man förr eller senare amortera skulden.

Låt säga 20 år, det blir cirka 2100 till per månad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anonym
Anonym
2015-01-24 01:19
#2

#1 Hur mycket är standard att låna? Känns ju trist att behöva låna flera miljoner men å andra sidan gör ju alla det. Det är ju inte många som har flera miljoner på banken liksom :)

Zepp
2015-01-24 01:28
#3

Glöm det med vad folk lånar som standard, se till vad du har råd med, per månad!

Jag själv får närmast skrämselhicka när jag ser vad folk har i lån.. skulle inte sova lugnt i deras fall!

Oandra sidan köpte jag min fastighet på 70talet, då tog det cirka en tredjedel av min lön.

Och jag tror det är ganska liknande nu, dvs normen är en tredjedel av disponibel inkomst.. troligen bör man inte gå över detta.

Eller jämför vad en hyra skulle kosta som du har råd med.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LinaLj
2015-01-24 04:02
#4

Det kan också vara bra att tänka på att det just nu är låg ränta vilket gör att det är lockande att låna. Men om ett par år så kommer förmodligen räntan ha gått upp och då kostar det mera. Detta är speciellt viktigt att ta hänsyn till vid långsiktiga lån som till hus tex. Se till att ha marginaler så du inte tvingas sälja för att räntan gått upp.

annia1
2015-01-24 04:26
#5

Har inge svar. Men det går även att skriva anonymt på privatekonomi.

.

ChristineL
2015-01-24 07:28
#6

Det ska du kunna räkna ut via din bank. Ofta finns det också preliminär uträknare på själva sidan huset ligger på, hemnet eller hos mäklaren.

Annons:
pyromanen
2015-01-24 10:31
#7

Huslån på millioner är det många som har och som amorterar ganska lite, altså kommer ha stora lån även om 10 och 20 år. För 20 år sedan när jag köpte mitt första hus var räntan 11% ! Om 10 15 eller 20 år kan allt hinna hända med ekonomin. Mitt råd är att låna så lite som möjlgt och alldrig mer än att du kan se att du med din inkomst kan betala tillbaka pengarna. Att gå till banken är inget bra råd. Eller jo, de kan ju berätta för dig hur mycket det innebär i månaden mm. Men man ska inte glömma att bankar lever på att låna ut pengar, de är altså inga neutrala rådgivare för dig utan samtidigt försäljare intresserade av att du ska ta så stort lån som möjligt.

Aristarcos
2015-01-24 10:37
#8

Man bör räkna på räntor på minst  5% men gärna 8-10% klarar du det, så kommer du klara ekonomin . Det är bra att spara max tills det att man hittat sitt boende. 

Prova att få fram månadskostnaden på banken, lägg till minst 1-2 tkr vid mindre lån, höga lån på några mille lägg till någon till.

Klarar du av det borde det kunna gå. Banken glädjekalkylerar många gånger.

Åsa S
2015-01-24 10:39
#9

#7 Njae så lätt brukar det inte gå att låna stora belop på banken enligt min erfarenhet. De vill ju att man ska kunna betala tillbaka lånet så de kollar noga vad man tjänar och räknar ut hur mycket man bhöver i månaden för att leva. Jobbade heltid om lärare när jag köpte min lägenhet i stockholmstrakten, jag hade en massa pengar sparat på banken men ändå behövde de fundera ett bra tag ifall jag skulle få låna 500 000 det var inte så att de slängde pengar efter mig och glatt skrev på alla papper. Så de brukar inte vilja man tar hur stora lån som helst bara för att tjäna pengar. (det blir ju svårare få pengar ifall kunden går i kk)

Zepp
2015-01-24 17:37
#10

#9.. Mest troligt en seriös bankman/kvinna?

De flesta i mitt område har skulder på mellan 1-2 miljoner.. och då är de flesta gamla sommarstugor från 50-60-talet.. dock flertalet renoverade och utbyggda ett antal gånger!

Och nu har kommunen bestämt att vi skall ha kommunalt avlopp samt att kommunen tar över vägarna.. en nätt summa på minst 300 tusen.. räkningen sägs komma till hösten/vintern 2015!

Det lustiga.. tycker jag är att majoriteten av mina grannar tycker att detta är bra.. det är ju bara att gå till banken och låna ytterligare 300,000! 😭

Såå.. summa summarum.. se till o ha en halv miljon på banken, då sover du sött på natten!

Näe.. nu skall jag inte måla f*n på väggen, att köpa sin egen bostad är för de allra flesta en god investering.. efter 10-20 år har man en helt annan ekonomi än de som hyr!

Men se upp med framtida kostnade/kalkylera för sådana, skapa ett bostadskonto där man sparar regelbundet.. för äger du din bostad så kommer underhålls och renoveringskostnader på 100,000 efter något år hur som helst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pyromanen
2015-01-24 18:53
#11

Självklart vill inte banken att man ska låna mer än att de bedömer att man kommer kunna betala räntor och minimiamortering. Men så stort lån som möjligt inom ramarna för vad de bedömer du fixar, det beviljsr banken gärna och väldigt många väljer att köpa hus till pris nära detta max som banken går med på och vips! Så sitter man i det såkallade ekorrhjulet. Och ksn se frsm emot att ställa väckarklockan till arbetstid livet ut för att få ihop det. Eftersom räntorna rätt länge varit låga så har lånen blivit stora och huspriserna gått upp. Många menar att det är stor risk för en såkallad fastighetsbubbla. Altså att priserna faller så mycket att husen blir mindre värda än lånen folk har. ju större andel av huset som finansieras med lån desto större blir risken att man står utan bostad den dagen priserna faller kraftigt och/eller räntorna går upp.

Upp till toppen
Annons: