Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 3721 ggr
Anonym4266
1/22/15, 10:50 AM

Klåda där nere

Tjena! Jo, jag märkt att det har börjat klia i underlivet hela tiden. Det känns också som någon stickande känsla i själva slidan och det är så störande! Det kan svida lite när jag kissar också och är anmält irriterande! Vad kan detta vara för något undrar jag? Jag har haft så här förr, det går liksom över en period och kommer sedan tillbaka! Jag undrar vad det kan vara som orsakar detta? Är orolig för att det är något farligt! Jag är bara hemma med min pappa nu, min mamma är bortrest dem kommande två veckorna och jag vågar inte berätta detta för pappa! Inte mamma heller för den delen! Jag är bara 14 ju! Kan jag göra något för att detta ska gå över av sig självt? Snälla hjälp mig så skulle jag bli jättetacksam!!!

Annons:
Maria
1/22/15, 10:52 AM
#1

Det kan vara Svamp eller urinvägsinfektion.

Kan du inte kontakta skolsköterskan?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[sanna70]
1/22/15, 10:53 AM
#2

Det låter som att du har fått Svamp i underlivet. Det finns receptfria läkemedel på apoteket för detta.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/sidor/intimosex_intimmedmera_svampinfektioniunderlivet_svampinfektion_behandling.aspx

Inkanyezi
1/22/15, 10:58 AM
#3

Jag tycker nog att du borde uppsöka vårdcentral/ungdomsmottagning, eller kanske ännu hellre ta kontakt med en gynekolog. Visst kan det vara Svamp, och det behandlas på ett visst sätt, som inte är fritt från biverkningar. Det kan svida mer än klådan du har, och den kan ha någon annan orsak. Det är bäst att kolla vad det är innan du sätter igång med någon behandling. För inte så länge sedan var det uppe att problem i underlivet kan bero på att man tvättar sig för mycket.

Så det kan vara Svamp, eller att du tvättar för mycket, eller bakterieinfektion eller något annat. Det går inte att avgöra på annat sätt än att med hjälp av erfarna människor som sysslar med såna problem undersöka vad det beror på och hur man lämpligen ska agera. 

Och du ska absolut tala med din pappa.

Anonym4266
1/22/15, 10:59 AM
#4

Tack för era snabba svar! Men kan jag köpa läkemedel mot Svamp själv utan att ha kollat upp hos läkare och att min föräldrar vet? Tycker det är pinsamt att berätta för Mamma och Pappa, särskilt för pappa och han är ju den ända som är hemma på ett tag!

Anonym4266
1/22/15, 11:02 AM
#5

#3 Tack för svar! Men går det inte att behandla själv hemma? Känns så jobbigt när jag är så ung att gå till typ gynekologen eller något sånt:( Tvättar för mycket tror jag inte att jag gör, hur ofta är det lagom att tvätta sig där??

Trollan92
1/22/15, 11:05 AM
#6

Kan ju inte vara urinvägdunfektion om de gör ont i slidan. Tvättar du dig med imtimtvål eller något där nere så ska då sluta med de för de torkar ut underlivet å kan ställa till med en del problem.

Annons:
Inkanyezi
1/22/15, 11:05 AM
#7

Jo, det går att komma över läkemedel mot Svamp receptfritt, även om det inte ska säljas till personer som är under arton år. Men eftersom klådan kan bero på så många olika saker, och svampmedel kan orsaka klåda och sveda, är det bättre att ha koll på precis vad problemet är innan man sätter igång att behandla. Om det till exempel är en allergi, så är behandlingen en annan, och svampmedel kan i så fall förvärra problemet.

Så kolla med skolsköterskan först kanske?

Trollan92
1/22/15, 11:06 AM
#8

Eftersom slidan "tvättar" sig själv med tanke på flytningar så ska man egentligen bara ta lite vatten där nere. Å ifall du duschar ofta så är de inte bra.

obstitant
1/22/15, 11:12 AM
#9

Man ska inte använda svampmedel utan att ha fått det konstaterat av läkare/barnmorska, eller om man fått det konstaterat tidigare och känner igen symtomen när det kommer tillbaka.

Gå till ungdomsmottagningen! De kan underliv och är dessutom vana att ha med nervösa tonåringar att göra. Du kan hitta din närmaste ungdomsmottagning på umo.se .

Inkanyezi
1/22/15, 11:15 AM
#10

Om det svider när du kissar, verkar urinvägsinfektion mer sannolikt än Svamp eller andra problem, som överdriven tvättning etc.

Men urinvägsinfektion behandlas med antibiotika om den ska behandlas, och det kan man bara få utskrivet av läkare.

Ett stöd vid behandling av besvär kan vara att äta probiotika, som exempelvis A-fil eller motsvarande, och det gäller särskilt när man tar antibiotika. Man kan då använda acidofila bakterier för att återställa tarmens bakterieflora, och mjölksyra är bra att få i sig, då det är kroppens eget sätt att ta hand om bland annat sådant som kan besvära i underlivet.

Så långt som du har beskrivit dina besvär, tyder de mest på att du kan ha en urinvägsinfektion, och de kan hänga ihop med hur ofta du byter underkläder eller hur tätt de sitter. I andra länder brukar man möta såna besvär genom att undvika att ha underbyxor och bara ha kjol eller klänning, medan det kanske inte funkar lika bra i vårt klimat. 

Men du ska absolut ta kontakt med kunnigt folk som kan hjälpa dig.

Anonym4266
1/22/15, 11:16 AM
#11

#6 Jag tvättar mig bara med vatten! #7 Men kan man gå någonstans utan att typ pappa behöver följa med och veta? Typ till Umo? Vi har tyvärr ingen skollärare på skolan nu eftersom att hon typ är sjukskriven:/ Jag vill bara tillägga att jag har tagit en lång kur med antibiotika i 3 veckor eftersom att jag har haft en kraftig långvarig infektion i kroppen! Läste lite om Svamp på nätet precis och det stod att antibiotika kunde öka risken för Svamp! Stämmer det?

Anonym4266
1/22/15, 11:19 AM
#12

#9 kan jag gå till Umo utan att mina föräldrar behöver få reda på det? #10 Kan jag ha urinvägsinfektion eftersom att jag redan har fått en kur antibiotika mot annan infektion i kroppen? Jag byter underkläder ca en gång om dagen, är det lagom?

Inkanyezi
1/22/15, 11:22 AM
#13

Ja, det stämmer att antibiotika kan öka risken för Svamp, men det säger ändå inget om precis vad dina problem är. Det måste ju undersökas innan man sätter igång och försöker behandla det.

Mycket av såna här problem läker ut utan att man sätter in några preparat, och det är inte alls säkert att du bör använda något medel för att bli kvitt det.

Även vatten kan leda till att man får problem om det är för ofta. Det brukar sägas att man inte ska tvätta sig där mer än högst två gånger om dagen. Det finns också våtservetter som kan vara bättre än att använda vatten rätt av, sådana som man använder på spädbarn.

Men vi kan inte sitta och gissa och föreslå vad du borde göra. Du bör ta kontakt med sjukvårdspersonal som är utbildade för sånt här. 

Och nya underkläder varje dag är bra. Men håll koll på hur de tvättas. Du kan vara allergisk mot ett sköljmedel till exempel, och om man tar för mycket tvättmedel, kan det finnas en del tvättmedel kvar när kläderna har torkat. Man ska alltid dosera tvättmedel försiktigt, och det finns många som inte tål sköljmedel.

Annons:
obstitant
1/22/15, 11:41 AM
#14

#10 Mig veterligen har du varken en vulva eller gynekologutbildning, så ta det lite lugnt med killgissandet kanske? När man har urinvägsinfektion svider det när man kissar, ja, men det gör det även om man är irriterad eller har små sår i underlivet. Jag som har haft både urinvägsinfektion, Svamp, och andra irritationer tycker inte alls det låter särskilt likt urinvägsinfektion. Men oavsett så är det ingen större idé för oss att sitta här och gissa, utan det är bättre att låta ett proffs som dessutom har möjlighet att undersöka TS avgöra saken.

#12 De som jobbar på ungdomsmottagningen har tystnadsplikt och dina föräldrar behöver inte veta att du varit där. 

Du kan också ringa sjukvårdsupplysningen på 1177 och rådfråga dem om vad det kan vara och vad du ska göra.

Inkanyezi
1/22/15, 11:49 AM
#15

#14 Vi har nog redan varit där och vill inte tillbaka. Den här tråden handlar om ett akut problem, och det finns ett enda råd som har givits genomgående:

Ta kontakt med kunnig sjukvårdspersonal och undersök vad det är. Vi kan inte gissa oss till vad det beror på eller hur det ska behandlas, och det kan inte sjukvårdskunniga heller göra utan att undersöka det.

[sanna70]
1/22/15, 11:51 AM
#16

Jag kan bara instämma i vad #14 skrev.  Kolla med ungdomsmottagningen.

Ett tips som motverkar Svamp i underlivet är att dricka yogurt eller filmjölk, det hjälper till att återställa balansen .

Intehärutandär
1/22/15, 11:54 AM
#17

Gå till ungdomsmottagning. De har tystnadsplikt.

IceTee
1/22/15, 12:02 PM
#18

Det låter absolut som någon form av obalans i underlivet! När jag hade Svamp kliade det och sved lite! Ungdomsmottagningen är det rätta stället att gå till för att få hjälp, för man ska aldrig försöka behandla underlivet med läkemedel om man inte ens vet vad felet är! Hur är flytningarna? Har de ändrat konsistens och blivit gryniga också? Visst skulle det kunna vara UVI, men med tanke på klådan och att problemen främst sitter i slidan så skulle jag råda dig att gå till umo först! Tycker de att det verkar som urinvägsinfektion så kommer de be dig gå till din vårdcentral Att det försvunnit och kommer tillbaka är rätt typiskt för Svamp hos mig i alla fall, då får man ofta se över hur man sköter sitt underliv. Inte tvätta med tvål (jag får inte ens använda vatten, då blir det kaos där nere) försöka lufta så mycket det går, använda bomulltrosor i så stor utsträckning du kan (jag har det nästan hela tiden) osv Lycka till!

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
1/22/15, 12:02 PM
#19

Glömde lägga till att det kan vara någon form av könssjukdom om du har haft oskyddat sex också!

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
1/22/15, 12:05 PM
#20

Gå till ungdomsmotaggningen och få en diagnos. Då får du rätt behanling på recep och det är billigare.

Annons:
IceTee
1/22/15, 12:12 PM
#21

#20 måste inflika att det inte alls är säkert. På min ungdomsmottagning har vi en läkare där såpass sällan att man nästan aldrig lyckas att få någon tid hos honom, och barmorskor får inte skriva ut saker på recept!

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
1/22/15, 12:14 PM
#22

#20 Faktum kvarstår. Behandla aldrog något med läkemedel utan att ha fått en diagnos.

Anonym4266
1/22/15, 12:24 PM
#23

Okej tack för alla svar! Ska försöka komma i väg till Umo! och nej, jag har inte haft oskyddat sex, är oskuld. Så det kan nog inte vara en könssjukdom. Men är verkligen jättetacksam för alla era svar och snabb respons! Ska ta vara på alla tips ni gav mig också!

IceTee
1/22/15, 1:05 PM
#24

#22 precis som jag sa! :)

Medarbetare på Skor iFokus

inu
1/22/15, 3:12 PM
#25

Jag har inte läst alla svaren innan men du verkar fått ganska bra svar : )

Många av oss kvinnor har perioder med besvär i underlivet. Och Svamp kan yttra sig med både sveda, klåda, smärta eller förändrade flytningar eller inte yttra sig på nåt särskilt sätt alls. Med åren lär man känna sin fiffi.
Urinvägsinfektion kan yttra sig lite klurigt också. Men då kan man också ha ont i magen eller ryggen, få feber, kisset kan vara blodigt och man får svårare att kissa och känner sig kissnödig hela tiden.

Både Svamp och en urinvägsinfektion kan läka ut utan någon behandling, men det kan såklart tillkomma saker som gör att man behöver behandling eller så kan det vara så att ens besvär är så jobbiga att man vill behandla ändå. Jag har alltid behandlat mina sådana besvär (haft både Svamp och UVI flertalet gånger).

Att köpa receptfria läkemedel på apoteket kan du absolut göra utan att mamma och pappa får veta. Dessutom kan jag nästan garantera dig att din mamma varit i samma sits som dig : ) Men det är ganska läskigt att prata med dem om sånt här i din ålder - jag var likadan! Lika läskigt är det att gå till ungdomsmottagningen. Men min erfarenhet är att de alltid bemött en schysst, de jobbar ju ändå med sånt hela dagarna : ) Kan vara skönt att gå och prata med någon också så man slipper oroa sig!

Berätta gärna hur det har gått! : )

http://sirinulot.wordpress.com/

Sarah
1/28/15, 9:47 PM
#26

Annars kan det vara skönt att berätta för din mamma, hon har säkerligen haft liknande problem och kan stötta dig.

Upp till toppen
Annons: