Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 4055 ggr
Anonym
Anonym
2015-01-21 21:48

Om man vill sterilisera sig?

Om man vill sterilisera sig och inte ha barn vart ska man vända sig då och vem skall man prata med om det? På vårdcentralen så skrattar dom bara och säger att människan inte är en katt och att sterilisera sig är ett löjligt påfund som inte utförs i onödan…

Annons:
IceTee
2015-01-21 21:50
#1

Till en annan vårdcentral skulle jag säga. Du har rätt att bestämma över din egen kropp, och vill du sterilisera dig (det kostar olika i olika län, i vissa är det gratis) så ska inte en läkare säga att du inte får. Är det inte direkt skadligt för dig så ser jag ingen anledning till varför du inte skulle få?

Medarbetare på Skor iFokus

[JenniN]
2015-01-21 21:53
#2

är du över 25 så har du rätt till att sterilisera dig. 
Men gå till en gynekologmottagning, de är ofta väldigt hjälpsamma och kan förklara mer vad det innebär att göra en sådan operation. 
Men som sagt,  om du är över 25 så har du rätt att göra ingreppet.

ChristineL
2015-01-21 21:54
#3

Har man fyllt 26 (tror jag det är), så får man sterilisera sig, men jag håller helt med #1! Byt vårdcentral eller sök privat kvinnoklinik.

Leon1973
2015-01-21 21:59
#4

Jag hade börjar med att göra en anmälan på den VC som skrattar åt en sådan fråga. Om de inte kan ta en sådan fråga på allvar ska de nog inte jobba med sådant.

Sen hade jag kontaktat sjukvårdsupplysningen och bett dem om råd och kanske fått en tid inbokad på ett annat ställe.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Anonym
Anonym
2015-01-21 22:01
#5

Hur gör man om man är under 25-26? Fyller det om ett par år men vet redan nu att detta är vad jag vill göra

[JenniN]
2015-01-21 22:03
#6

5# Då får du lugna dig lite. Det är faktiskt så att mycket kan hända fram tills dess och det är därför man har satt den gränsen. 
Men varför sätter du inte in en spiral eller p-stav istället så länge ? 
:)

Annons:
Anonym
Anonym
2015-01-21 22:11
#7

#6 Jag har spiral men det hjälper inte. Blöder iallafall och har smärtor som gör mig sängliggande 2 av 4 veckor i månaden och så har det varit i över 10 år nu så vill inte mer. Därför vill jag sterilisera mig för vill jag ha barn finns det andra alternativ att gå i framtiden för att få det och jag skulle få mitt liv tillbaka =(

IceTee
2015-01-21 22:19
#8

#7 att sterilisera sig ändrar inte mensen vad jag vet eftersom alla hormoner är kvar, det enda som händer är att spermie och ägg inte kan nå varandra

http://www.1177.se/Halland/Tema/Sex-och-relationer/Preventivmetoder/Sterilisering/

Medarbetare på Skor iFokus

emeliiiiieee
2015-01-21 22:21
#9

#7 av de flesta jag har hört som har steriliserat sig så blöder dom mer och har ännu mer smärta än innan, kanske är olika för alla men så säger typ 10 pers som jag känner iaf.

Anonym
Anonym
2015-01-21 22:27
#10

Är det en hysterektomi man behöver göra då istället för en sterilisering?
Det är ju smärtor och blödningar jag vill bli av med…

IceTee
2015-01-21 22:30
#11

#10 ja, det är det. Där emot tror jag inte det görs om inte en läkare anser att det inte finns något annat sätt att lösa dina problem

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
Anonym
2015-01-21 22:33
#12

#11 Ok då kommer jag inte att få hjälp av min vårdcentral då de anser att jag bara är löjlig. Så jag borde försöka hitta en annan vårdcentral som tar mig på allvar då?

IceTee
2015-01-21 22:57
#13

#12 ja, jag hade gått till en annan bara för att du blev så dåligt behandlad! Däremot kommer de se det som en absolut sista lösning och förmodligen vilja att du ska prova andra läkemedel först, och vänta tills du är 25/26

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[JenniN]
2015-01-21 23:09
#14

Du borde försöka få hjälp med vad det är du ska göra för ingrepp, för det som redan sagts. En sterilisering tar inte bort varken att det blöder eller smärtorna. 

Ring 1177 och rådfråga. Boka även en tid med en gynekolog så du kan ta samtalet vidare där. Hoppas att det orndar sig!

Anonym
Anonym
2015-01-21 23:11
#15

Ok tack för alla svaren!

[Udoon]
2015-01-21 23:14
#16

kan tillägga att är det inte ett extremt fall, typ livsfara om man blir gravid, så får man bekosta ingreppet själv. i mitt län kostar det ca 13 000kr, men priset varierar per län.

IceTee
2015-01-21 23:29
#17

#16 tror att det ingår i den fria sjukvården att operera bort livmodern eftersom det bara görs om det inte finns någon annan lösning och patienten lider av sina problem Men jag kan inte lova något, det är vad jag antar!

Medarbetare på Skor iFokus

pyromanen
2015-01-22 07:09
#18

Är steriliserat och har mer mensvärk och mer Blödning än innan. Har du provat p-piller? Hysterektomi är ett stort ingrepp som även påverkar sexlivet. Det görs inte i onödan.

Anonym
Anonym
2015-01-22 09:34
#19

#18 Ja har provat ppiller och har som sagt nu spiral och ingen effekt… Att det påverkar sexlivet gör ingenting då jag inte är intresserad av att ha sex alls. Jag är väl vad man kallas assexuell så kommer inte bli mer sex då än det är nu.

IceTee
2015-01-22 12:04
#20

#19 har du provat kombinerade p-piller eller mini-piller? Har du provat p-ring? P-stav? P-plåster? Det finns mediciner som ska minska mensen, har du provat dem?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
obstitant
2015-01-22 12:11
#21

Har du blivit utredd för endometrios?

Oavsett tror jag du först och främst behöver en bra gynekolog som kan diskutera igenom olika lösningar för dina besvär.

X2015X
2015-01-22 13:13
#22

De behövs kanske lite mer tanke och planering för ett sånt ingrepp. 

"de finns andra alternativ om man vill ha barn" Ja de finns. Men de är inte lätt. Tar 5-7 år att adoptera och de är en sjuk process innan allt är klart. De krävs psyke som heter duga. Sen måste du bo i landet i nästan ett år med barnet vilket kostar då du måste vara borta från jobbet osv. Surrogat mammor är inte lagligt i sverige så då måste du ut i världen och hitta någon som gör de rätt, alltså inte att de är en man som står bakom de och tar alla pengar när kvinnan fött vilket är super vanligt. 

Att sterilisera sig blir man därmed barnlös. 

Men de är bara ditt val. Men de finns en åldersgräns av en anledning. Man ändrar sig.

Min pojkvän har alltid sagt att han inte vill ha barn. Han tycker inte om dom. och ville sterilisera sig. Men nu har han ändrat sig. Då var han tonåring och 20 års ålderns. 

Så de är ett beslut som kommer påverka resten av ditt liv. Du kanske hittar ditt livs kärlek om ett par år och inser hur ditt liv skulle se ut med familj och allt därtill. 

Är de för blödning finns de andra metoder som inte påverkar din framtid.

Vill bara säga de. Man måste komma över 25 innan man mognat. Det är stor skillnad på hur man tänkte som 20 åring och bara några år senare har man blivit vuxen och de är inte förrän då man kan förutspå sitt liv bättre. 

just saying

X2015X
2015-01-22 13:13
#23

De behövs kanske lite mer tanke och planering för ett sånt ingrepp. 

"de finns andra alternativ om man vill ha barn" Ja de finns. Men de är inte lätt. Tar 5-7 år att adoptera och de är en sjuk process innan allt är klart. De krävs psyke som heter duga. Sen måste du bo i landet i nästan ett år med barnet vilket kostar då du måste vara borta från jobbet osv. Surrogat mammor är inte lagligt i sverige så då måste du ut i världen och hitta någon som gör de rätt, alltså inte att de är en man som står bakom de och tar alla pengar när kvinnan fött vilket är super vanligt. 

Att sterilisera sig blir man därmed barnlös. 

Men de är bara ditt val. Men de finns en åldersgräns av en anledning. Man ändrar sig.

Min pojkvän har alltid sagt att han inte vill ha barn. Han tycker inte om dom. och ville sterilisera sig. Men nu har han ändrat sig. Då var han tonåring och 20 års ålderns. 

Så de är ett beslut som kommer påverka resten av ditt liv. Du kanske hittar ditt livs kärlek om ett par år och inser hur ditt liv skulle se ut med familj och allt därtill. 

Är de för blödning finns de andra metoder som inte påverkar din framtid.

Vill bara säga de. Man måste komma över 25 innan man mognat. Det är stor skillnad på hur man tänkte som 20 åring och bara några år senare har man blivit vuxen och de är inte förrän då man kan förutspå sitt liv bättre. 

just saying

[Udoon]
2015-01-22 15:37
#24

#23 att utgå från att alla ändrar sig är ju ganska nedlåtande attityd, tycker jag.

Myrrami
2015-01-22 15:58
#25

Jag tror att det kommer att bli väldigt svårt att hitta en läkare som opererar bort en frisk livmoder på en så pass ung människa. Alla operationer har en risk och är något som bör övervägas.

Jag tycker att du skall prata med en gynekolog som kan ge dig en helhetsbild av vad du kan förvänta dig efter en sådan operation så att du kan väga riskerna med operation och eventuella biverkningar mot hur mycket problem du får vid mens.

Bland annat här kan du läsa lite mer om operationen men jag tycker ändå att du skall sitta ner med en läkare och diskutera det så att du vet att du har all fakta.

http://www.helsingborgslasarett.se/patienterochnarstaende/sjukdomarochradgivning/gynekologi/patientinformationgynekologi/hysterektomi.4.6264438411349186b00800021041.html

pyromanen
2015-01-22 16:21
#26

#19 varför har du spiral om du inte vill ha sex???

obstitant
2015-01-22 16:23
#27

För att minska mensen.

Annons:
pyromanen
2015-01-22 17:04
#28

Brukar man inte få MER mens av spiral?

obstitant
2015-01-22 17:10
#29

#28 Du tänker förmodligen på kopparspiral. Hormonspiral får man mindre mens av. En del av oss lyckliga slipper den helt!

Ladydragon
2015-01-22 17:15
#30

#28 finns 2 olika typer av spiral en utan hormoner o en med….

hormonspiralen brukar minska eller ta bort mensen helt och tvärtom för den utan hormoner….

pyromanen
2015-01-22 17:46
#31

När jag testade hormonspiral blödde jag oavbrutet i över ett halvår tills man tog ut den

OlgaMaria
2015-01-22 19:45
#32

Hysterektomi är ju verkligen inget man vill göra när man är så ung. Man behöver då antagligen äta hormoner hela livet för att kompensera för de som kroppen då inte kan producera själv. Och det är inte lätt att få en bra hormonbalans med piller. Och sterilisering skulle ju inte ta bort mensen så det skulle ju inte heller lösa ditt problem.

Det låter ju som att du kanske har endometrios. 

Har du prövat någon kostförändring för att få mindre smärta? För mig blev det bättre med LCHF, men försöker på många olika sätt ha en antiinflammatorisk livsstil. Tänker också lite på att äta basiskt. Numera har jag knappt mensvärk men när jag var yngre kunde jag kräkas av smärta och fick ta morfin och andra starka värktabletter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

X2015X
2015-01-22 19:51
#33

#24 visst är de nedlåtande. Super nedlåtande är de..

Honestyisdead
2015-01-22 20:33
#34

#33 Ja, det är nedlåtande att skriva som du gjorde. "Man ändrar sig". Det är inte fakta eller allas sanning. Jag har aldrig velat ha barn och jag ändrade mig inte heller.

Annons:
X2015X
2015-01-23 12:04
#35

#34 ja absolut. De är 50% ja eller nej. Antingen vill man inte och kommer aldrig vilja, eller så vill mn inte men om 10 år är de ens högsta dröm. Man vet ju aldrig heller. Svårt att utesluta de helt i ett sånt val också. De är ju inte meningen att nedlåta någon. Men det är sån grej man kan ändra sig under sin livsresa. Men de är självklart olika för olika människor.  Men är man ung så kan allt hända :)

pyromanen
2015-01-23 12:30
#36

Många som inte vill ha barn när de är unga vuxna ändrar sig när de bli lite äldre. Statistiskt är det altså stor chans att en 23-åring som inte vill ha barn kommer att ändra sig. Men en sak är statistik, nåt annat är individnivå. Börjar man säga till en soecifik person att "du" kommer ändra dig då har man klampat.

ofokustjej10
2015-01-23 13:57
#37

T. ex min pappa berättade åt mig att han var ca 25 när hans äldre bror fick en dotter och han minns att han tänkte för sig själv att nu har han ju förstört sitt liv! Han ville alltså inte ha barn alls. Tillägger också att han inte var någon party kille utan en helt vanlig man. Sedan när han gift sig med mamma fyra år senare ändrades allt, de for på honeymoon (kommer inte på det svenska ordet nu..) till USA där deras kompisar bodde och allt de gjorde var att köpa babykläder. Kompisarna tyckte inte de var kloka! Ett år senare fick de mig och sedan 2 barn till och nu skulle han aldrig vilja vara barnlös, han skull t. O.m ha velat ha ett eller två till men det ville inte mamma. Så han ändrade ju sig. Dock fick just de kompisarna aldrig barn, så det går absolut åt båda hållen. Det är såklart väldigt svårt att veta vad man kommer tänka om t. Ex 5 år. Lite OT!

X2015X
2015-01-23 21:47
#38

#36 tur ja inte skrev du då… Använde "man" just av den anledningen :) påpekade aldrig att just hon ev skulle ångra sig, utan man ångrar sig. Precis som statistiken säger. Men även att allt är hennes val såklart. Blir så pinsamt när man håller på feltolkar och läser som man vill och sen visar de sig att de inte va så farligt. Onödigt slöseri med er energi…

Aristarcos
2015-01-24 10:44
#39

Försök att kontakta gyn och få en ordentlig utredning, de borde kunna vägleda och ge råd. Hoppas verkligen det finns andra sätt att minska smärtor och blödningar istället för att ta bort allt.

Aleya
2015-01-25 09:26
#40

Låter snarare som att du har endometrios. Jag säger kontakta gyn och bli utredd ts. Vet hur det känns när man ligger ner och har så ont att man bara vill spy eller faktiskt spyr.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: