Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4366 ggr
Anonym
Anonym
1/17/15, 10:38 PM

Hjälp med övertalning

Postar mitt problem här eftersom jag inte kan posta anonymt på hundar.ifokus. Det är i alla fall som så att jag skulle behöva hjälp med att övertala min sambo till att vilja ha hund. Vi bor i en stor tvåa på 65 kvadratmeter. Vi har två katter som han älskar av hela sitt hjärta, och jag med så klart, men jag är uppväxt med hund och så saknaden efter en glad liten jycke att gå ut och gå med börjar bli för stor. 

Det är en liten hund jag vill ha. Ingen jätteaktiv då jag bara har lust att gå på promenader, träna vardagshyffs och någon gång i veckan gå till skogen. Så storleken kan han faktiskt inte ha problem med. Vi har en stor säng så den skulle inte ta för mycket plats i sängen (om vi nu vill ha den där).

Han är också uppväxt med hund så jag förstår faktiskt inte hans problem. Innan vi skaffade våra katter (ragdolls) var han en hundmänniska. Han gosar alltid massvis med mina föräldrars golden retriever (han växte upp med den rasen) och han tycker om hundar. Han vill bara inte ha en.

Det är ju inte så att jag tänker gå och skaffa mig en NU pang bom. Men till sommaren 2016 skulle jag gärna vilja ha en. Då är vi 21 och 22 år. Ungt kanske ni tycker, men jag älskar verkligen hundar. Har faktiskt funderat på att välja ett liv med hund istället för ett liv med barn. Att liksom istället för att skaffa barn ägna mitt liv åt hundar. Jag är säker på att det kommer bli mitt stora intresse.

Annons:
ennycc
1/17/15, 10:41 PM
#1

Vad har han för anledningar till att inte vilja ha hund, vad säger han?

goldcool
1/17/15, 10:45 PM
#2

Du tror inte en social kanin-vovve skulle hjälpa då?! 😉Förvånansvärt hundlika särskilt vädurarna, och ej "krävande" på samma vis ifall han känner att det är där skon ev klämmer.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Trollan92
1/17/15, 10:50 PM
#3

Katter behöver ju inte lika mycket uppsyn som en hund. Tex en hund är ju inte så himla lämplig att lämna ensam hemma medans man är på jobb. En hund enligt lag ska rastas var 6:e timme, valpar å äldre hundar ska rastas oftare! Å en valp ska helst inte vara ensam hemma om dagarna de första veckorna. Bara rekommendation. En hund kräver mycket å man blir faktiskt väldigt låst!

Trollan92
1/17/15, 10:51 PM
#4

Katter behöver ju inte lika mycket uppsyn som en hund. Tex en hund är ju inte så himla lämplig att lämna ensam hemma medans man är på jobb. En hund enligt lag ska rastas var 6:e timme, valpar å äldre hundar ska rastas oftare! Å en valp ska helst inte vara ensam hemma om dagarna de första veckorna. Bara rekommendation. En hund kräver mycket å man blir faktiskt väldigt låst!

Anonym
Anonym
1/17/15, 10:52 PM
#5

#1 Han vill inte ha mer djur än två katter. I alla fall inte i "bara" en tvåa. Förstår dock inte hur han kan tycka att det blir för trångt eftersom 1. 65 m2 är faktiskt inte så litet och 2. en hund är ju mysig och han älskar ju hundar egentligen!! Fattar inte varför han inte vill. Han vill inte gå ut med hunden och det är ju förståeligt, men det ansvaret tar ju jag så klart. Annars är det inget. 

#2 Nämen, vad gulligt :D Jag har faktiskt aldrig varit intresserad av kaniner. Sjuuuuuukt söta, nästan det sötaste djuret som finns, men intresset har aldrig funnits där :o Har även hört att kaniner inte blir så tama? Kan ingenting om kaniner haha…

Cahira
1/17/15, 10:53 PM
#6

Bli dagmatte om du har möjlighet för det. Då har du lånehund hemma och du får vara med hund och han kanske mjuknar upp till idén till att bli med hund ändå. 

Men jag undrar också vad hans argument är.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Anonym
Anonym
1/17/15, 10:55 PM
#7

#3 Självklart ska en hund inte vara ensam. Jag tänker sätta hunden på hunddagis i så fall, eller fixa så att hen rastas 1 h mitt på dagen. Har redan kollat upp så att sådana tjänster finns i staden där jag bor. Som sagt är jag uppväxt med hund och ganska kunnig inom ämnet så allt det där visste jag redan, men tack ändå för att du vill hjälpa! :) Hade skaffat hunden när jag är ledig på sommaren, så att valpen inte behöver vara ensam i början. Har även funderat på att kanske adoptera en hund i nöd.

Anonym
Anonym
1/17/15, 10:57 PM
#8

#6 Kan inte, jag jobbar ju varje dag :( Jag med! Bad honom skriva utförliga argument till varför han inte vill, så återkommer om några minuter… Hehe.

Anonym
Anonym
1/17/15, 11:00 PM
#9

Här är hans argument.

1. Det är tidskrävande, tillräckligt för att jag inte ska vilja.
2. Det kostar pengar, inte enormt mycket men mycket för något man inte vill.
3. Det är ett stort ansvar, inga resor, mindre frihet.
4. Det är inte helt snällt mot hunden då den inte kommer ha det optimalt (om det inte är en pytteliten och det vill jag inte ha)
5. Det blir fullt i hemmet, 2 katter + hund blir för mycket för mig.
6. Det är en uppbokning för 10-15 år framåt.

Honestyisdead
1/17/15, 11:03 PM
#10

Förstår inte varför han ska behöva argument för att inte vilja ha hund. Vill han inte så vill han inte. Brukar inte bli bra om inte alla i hushållet verkligen vill ha hund.

Man får respektera att alla inte vill. Sedan får den som vill bestämma om hund är viktigare ön partnern eller tvärt om.

Anonym
Anonym
1/17/15, 11:09 PM
#11

#10 För att jag tror att han bara har en negativ inställning och att jag kan ändra den om han berättar för mig. Han är så med nästan allting. Han ville inte ha katt först till exempel, nu ääääälskar han dem. Han gillar bara inte förändringar och behöver en spark i baken. Så tror jag i alla fall.

ennycc
1/17/15, 11:10 PM
#12

#10 Fast uppenbarligen är ts väldigt passionerad ang att skaffa en hund, bara för att han säger nej betyder det inte att det är så punkt slut, utan hon kan väl iaf få veta anledningarna till varför han tycker så och diskutera?

Cahira
1/17/15, 11:23 PM
#13

1. Det är tidskrävande, tillräckligt för att jag inte ska vilja.
- Det stämmer, men det är ju du som vill gå ut i skogen med hunden och vara aktiv med den så det skulle han inte behöva ha på sina axlar. Ansvaret blir ju ditt.

2. Det kostar pengar, inte enormt mycket men mycket för något man inte vill.
- Denna kan jag förstå.

3. Det är ett stort ansvar, inga resor, mindre frihet.
- Reser ni mycket nu då? Hur gör ni då med katterna? Man kan alltid fixa hundvakt om man reser. 

4. Det är inte helt snällt mot hunden då den inte kommer ha det optimalt (om det inte är en pytteliten och det vill jag inte ha)
- Inte optimalt hur?

5. Det blir fullt i hemmet, 2 katter + hund blir för mycket för mig.
- Det kan jag förstå. 

6. Det är en uppbokning för 10-15 år framåt.
-Ja det är det, katter är 15-20. Det är inte jättestor skillnad.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Trollan92
1/18/15, 12:24 AM
#14

När jag å min kulle flyttade ihop så ville jag gärna ta med min hund ifrån mamma men de ville inte min kille, dels trivs vovven bättre med mamma å små hundarna. Men nu känner jag mer frihet å kan hälsa på min hund hut ofta jag vill. De jag säger är att han innerst inne kanske känner detsamma. Att ha vart uppväxt med de å vet hur bindande det är. hur länge har ni vart tillsammans? De kanske kan vara framtidsplaner? Om några år kanske? :)

[Devya]
1/18/15, 6:27 AM
#15

Han ´är tydligen inte redo nu och kanske aldrig blir redo för att skaffa hund vilket du måste förbereda dig för.

Oberoende ska du inte tjata om det för det kan få honom att bli ännu mer negativt inställd mot tanken att skaffa hund. Låt tanken mogna och kanske om ett par år så har han ändrat sig. Man vet ju aldrig. Ni är ju så fruktansvärt unga ännu! :)

Om du definitivt vill skaffa hund inom en närmare framtid och du anser att det är viktigare än något annat så kanske ni får ta och bli särbos. Jag tycker inte det är ok att skaffa djur mot ens partners vilja.

Personligen vill jag absolut inte ha hund och om min partner skulle skaffa hund så skulle jag hellre bli särbo. Jag tycker att de flesta som har hundar går omkring och luktar hund, en lukt som jag fullständigt börjar må illa av. Jag klarar helt enkelt inte av det. =/ Jag personligen älskar katter men skulle aldrig skaffa en katt mot min partners vilja. Jag tycker det skulle vara oerhört respektlöst och jag skulle aldrig börja gå omkring och tjata om det. Det skulle vara fult gjort.

pyromanen
1/18/15, 8:35 AM
#16

Tycker han har många och bra argument och tycker du ska respektera att han faktiskt inte vill skaffa hund.

[Kaoskaos]
1/18/15, 11:26 AM
#17

Jag tycker du sk respektera din sambo ! Vad händer om du blir sjuk tex ? Då får han ju endå ansvaret över en hund han endå inte velat ha ! Om ni har gemensam ekonomi drabbas han också fast han inte ens vill ha hund ! Jag har själv två hundar och hade dom innan min sambo ! Han tar väldigt stort ansvar över nu era våra hundar MEN blir dom sjuka , vi ska resa, han ska bort ! Då är det mitt ansvar ! Prata igenom hund och vill han i te respektera detta ! En hund bli en i familjen och han kommer bli indragen hur som helst i ditt hundköp och det måste han vara beredd på!

Honestyisdead
1/18/15, 11:30 AM
#18

Hade missat argumenten. Väldigt kloka sådana.

[Udoon]
1/18/15, 11:42 AM
#19

tycker din killes argument är helt förståeliga.  varför ska han behöva övertala dig att inte tvinga på honom en hund liksom, det räcker väl att han inte vill? i ett förhållande måste man respektera varandra. är heller inte rätt mot hunden, alla i ett hushåll måste vara med och vilja ha en hund, annars funkar det inte. passar det inte dig så bli särbo?

Aleya
1/18/15, 12:07 PM
#20

Jag hade haft ett enda argument för att inte skaffa hund i detta fallet och det är att ni har en så liten lägenhet. Du får väl snällt vänta tills om ni skaffar typ hus.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[SisselaJ]
1/18/15, 12:11 PM
#21

Om han är uppvuxen med hund och han säger att han inte bil ha en, då vet han åtminstone vad han säger nej till. Så du kan inte tvinga på honom en hund i ert gemensamma hem. T.ex. vill min sambo gärna ha katt men det vill verkligen inte jag. Så nej, då blir det ingen katt så länge jag inte vill och vi bor i en trång lägenhet.

[Udoon]
1/18/15, 12:29 PM
#22

#20 finns många som har hund i lägenhet utan att hunden lider av det, man motionerar ju inte hunden inomhus🤔

[Kaoskaos]
1/18/15, 12:52 PM
#23

#20 vad är det för problem ? 63 kvadratmeter är ju inte alls litet ! Vi hade två hundar i en 43 kvadratmeter ! Mina hundar ligger och sover alt tar det lugnt ! Utomhus busar och leker vi ! Så då spelar inte storleken på lägenheten någon roll överhuvudtaget! Men fortfarande kan inte ta tvinga sin sambo !

Honestyisdead
1/18/15, 12:56 PM
#24

#20 Det är inte inne man rastar hunden och inte inne den ska få utlopp av sina energier. Många bor i små ettor med hund utan problem.

Aleya
1/18/15, 12:57 PM
#25

#22 och #23 jag vet att katter ska ha en viss kvadrat och då antar jag att hundar som är större än katter ska ha mer kvadrat än en katt. Men då är ju det valfritt tydligen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
1/18/15, 1:02 PM
#26

#25 Katter är en annan sak om de är innekatter. De måste få utlopp inne. En hund MÅSTE ut och rastas.

Det finns dock lag på hur stora hundgårdar måste vara och boxar.

Michiis
1/18/15, 5:36 PM
#27

Väldigt tråkigt att sambon din inte är med dig i dina hundtankar. Det är ju väldigt ansvar att ha hund och inget man bara skaffar och då måste verkligen båda vara med på att det kanske inte kommer bli så lätt att åka nånstans nu om ni skaffar hund osv. Så om båda 2 inte är med på det blir det lite svårt. Du måste verkligen prata med han tycker jag. 
Fråga ut han varför han är så emot hund, berätta hur du känner och varför du vill ha hund så mycket. Det kan ju vara så att han känner det inte passar med hund just nu men i framtiden kanske.. 
Hm, hade jag inte fått skaffa hund hade jag i alla fall funderat på om jag hade velat bo med han för hund är mitt liv liksom, allt jag nånsin velat, hade tyvärr inte låtit min pojkvän stoppa den drömmen för mig hehe då hade han inte passat mig överhuvudtaget. Jag kan dock förstå om det inte passar med hund just nu, tex om ekonomin kanske inte räcker(dom kostar ju en hel del), det här att man blir fastlås och kommer inte kunna göra så mycket spontana grejer längre utan hund, ansvaret man får , det är ju som att skaffa barn. Visst då kan man vänta några år tills det passar men om det är helt Nej, då hade jag eh ah hejdå du passar inte mig och jag vill inte vara olycklig hela livet för din skull ;) Men det är jag det. Hund är mitt liv :) och jag vill min pojkvän ska vara med i mitt hundköp och intresse och stötta mig inte ah bara för det inte passar honom liksom för då hade inte han passat mig. ^^

// Michis

Annons:
goldcool
1/18/15, 5:42 PM
#28

#5 Går lätt att få rumsrena och blir lika tama (hanarna) och framåt som sociala katter = dvärgvädurar. Och håller med dig, absolut bland de vackraste med sina bl a hängande hundlika öron. Hund - Skulle kunna ge mig in bland argumenten och motivera varför kanin-vovve kunde vara att föredra framför hund för din sambo; men ni har ju även 2 katter redan förstås kanske han vill påskina.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

goldcool
1/18/15, 6:33 PM
#29

#9.  Bland flera argument:

6. Det är en uppbokning för 1-6 månader framåt. 😃Sorry. Talar nu i eget intresse i kaninvovve-gården här delvis så borde kanske bara viska. 🤫Läs: dvärgvädur.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Ikajo
1/19/15, 5:13 PM
#30

Jag kan förstå din pojkvän. Jag växte upp med tre hundar och tycker fortfarande jättemycket om hundar. Men jag vill inte ha någon hund. Just eftersom jag vuxit upp med hundar vet jag att det inte passar mig. För tillfället har jag gnagare men om några år planerar jag att skaffa katt istället just eftersom det passar mig bättre. Nog verkar det som din pojkvän känner likadant?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Anonym
Anonym
1/19/15, 9:37 PM
#31

För det första frågade jag om hjälp med övertalning, inte att ni skulle komma och hoppa på mig och säga allt det som ni har sagt i t.ex #17 och #19. Tycker det är lite OT. Och SJÄLVKLART tjatar jag absolut inte på honom, vi har en dialog och jag finner mig i att han inte vill. Jag ville bara ha hjälp med lite bra argument till varför han borde vilja ha hund, för han gillar som sagt hundar. 

För det andra …….. jag har inget för det andra.

Michiis
1/19/15, 9:55 PM
#32

#31 Okej han vill inte, Och du finner dej i det. Då lär du ju lägga ner hundsnacket :) eller har jag fel? 
Men annars om du vill ha bra argument för att få han ändra sig, så säg varför du vill ha hund så mycket. Han vill inte ha hund det vet du ju redan, det enda som går ändra på det är om han kan tänka sig skaffa hund för din skull. :) Du kan inte tvinga på han hund och tjata att han måste vilja skaffa hund, utan det är för din skull, det är ju du som vill ha hund :) Få han ändra sig för din skull är mitt tips!

// Michis

Ikajo
1/19/15, 9:58 PM
#33

#30 Då kanske du kan lyssna på mig som jag misstänker har liknande erfarenheter av hund som din pojkvän.

Jag älskar hundar. Jag hälsar och klappar varje gång jag får chansen. Jag är också uppvuxen med hundar och har en syster som har en stor hund. Men jag vill inte ha en egen. Jag är inte rätt person. Det jobb som krävs med att ha hund är mer än vad jag är beredd att satsa. Det handlar inte bara om att gå ut och gå i alla tänkbara väder, vilket jag gjort till leda under min uppväxt, du ska dessutom uppfostra hunden vilket kräver viljekraft och mycket energi.

Just nu är ni inte ens 20. Ni har många år framför er som kan många olika vändningar. Det är dyrt med hund. Fruktansvärt dyrt. Det är kurser, vaccinering, försäkring, hundmat och veterinär. En rashund kostar dessutom väldigt mycket och du som ägare måste vara väldigt kunnig om den ras du väljer så att du kan hantera den på rätt sätt.

Han är inte beredd att göra det här. Han är inte beredd att ta den kostnaden, inte det ansvaret och inte det jobbet. Hur mycket du än påstår att du kommer ta allt ansvar så kommer det med all sannolikhet inte bli så. Om det var ett litet djur skulle det kunna vara ditt lilla projekt men inte med en hund. Om det ska fungera kommer ni med all sannolikhet behöva dela på ansvaret för hunden. För hundens skull om inte annat.

Orsaken till att folk reagerar är för att de inte tycker att det finns orsak för dig att försöka övertala honom när han redan har sagt nej. Han vet vad det är han säger nej till. I det här fallet är det du som måste ge efter och acceptera läget. Om han senare för det på tal på egen hand kanske läget har förändrats men i nuläget så har du inte många alternativ annat än att lägga ner frågan. Folk kommer inte att ge dig argument för att övertyga någon som redan har sagt nej och gett dig fullvärdiga argument till varför.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Kaoskaos]
1/19/15, 10:37 PM
#34

#31 det var inte alls meningen att du skulle känna dig påhoppad , men han vet vad det innebär att ha hund och han har sakt nej ! Det är bara att respektera ! Annars är väl argumeneten till att skaffa hund Han slipper vakna mitt i natten för att hunden är dålig Han slipper öppna plånboken /prioritera för att hunden måste göra en dyr operation Han Slipper trängas i soffan Han slipper uppfostra hunden Även om du är så sjuk att du inte kan stå så slipper han gå ut med hunden Om det skiter sig med hundvakt när ni ska på semester blir det du som är hemma med hunden Han slipper fylla på vatten när du är borta Det finns tusen argument men jag tror fortfarande på att om en skaffar hund drabbas hela familjen vare sig man vill eller inte !

Annons:
molam
1/20/15, 12:02 AM
#35

#20 Vi har fyra Medelstora hundar (Bearded collie) I en lägenhet med 3½ sovrum, samt att vi är 11 PErs, Men hundarna lider inte av det då dom får sin dagliga motion, och inne ska man sova och ta det lungt But lek och Aktivering sker ute, så varför kan man inte ha hund i en så liten lägenhet, Vår lägenhet är iof inte direkt liten, men med så många pers känns den mindre

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Udoon]
1/20/15, 12:02 AM
#36

#31 vadå påhopp, ursäkta dig?🤔 man kan inte tvinga någon att vilja något dom inte vill, så enkelt är det. att tjata hål i huvudet på honom  lär snarare göra att han sätter sig ännu mer emot att skaffa hund. om han dessutom är uppväxt med hund så vet han ju hur det är, och fortfarande inte vill.

vad är meningen med att ställa en fråga när man redan bestämt vilka svar man vill ha, och strunta i det som man inte tycker passar? vill man bara ha medhåll så är ett öppet forum inte det bästa stället för det.

FjantYoda
1/20/15, 1:08 AM
#37

Kan berätta hur jag tänkte/agerade då jag skaffade min hund. 

Jag och min nuvarande sambo planerade att då vi hittade en gemensam lägenhet flytta ihop.

Vi båda har sen start velat ha hund, men olika typer av hundar men vi var båda i det klara att JA vi vill ha hund, båda växte upp med hund dessutom.

Jag hittade en valp och diskuterade med pv om att fara och kolla, vägde för och emot. Min lillebror erbjöd sig direkt att följa med och då hade jag fått kolla på han tidigare, men jag ville att min pv skulle följa för det var hans beslut oxå om huruvida han ville bo med hunden eller inte. 

Sagt och gjort, vi åkte och kollade, jag ville ha han direkt, men informerade uppfödaren om att vi ville fundera lite, just för att jag ville att min pojkvän skulle vara med på beslutet i lugn och ro, utan press av att uppfödaren sitter bredvid, nu hade jag tur som har en sambo som ville leva med hund, hade vi haft hus så kanske vi till och med skulle fundera på hund nr 2

I ditt fall så är inte hund en uppoffring som din sambo vill göra i sitt liv, så du har egentligen två val: Acceptera att han just nu inte vill ha hund och hoppas att det kanske ändras med tiden/när ni bor större, alternativt bo på olika håll om längtan efter hund väger högre än samboskapet.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

ChristineL
1/20/15, 8:13 AM
#38

Ni har redan två katter på 65 kvm, vi har tre katter och det känns för trångt. Vad tror du då en hund gör? Även om det är en liten?

Och att försöka övertala ens partner till något hen inte vill är ju urbota dumt. Hur hade du själv känt om situationen varit den omvända? Eller om han tjatade om sex du inte ville ha?

[Devya]
1/20/15, 8:26 AM
#39

Jag skulle uppleva det som tjat om jag har sagt min åsikt och hört min partners åsikt men ändå senare vid något skede få höra orsakerna till varför man borde skaffa hund.

Du behöver bara säga varför du vill ha hund en gång och inte hålla på och säga det flera gånger för nu verkar det som om ni har pratat om det här ett antal gånger och inte bara en gång. Det kommer annars att upplevas som tjat och det blir sedan så negativt laddad hela grejen att han kanske sätter sig helt emot det jämfört med om du låter det vara och låta tanken mogna hos honom ett par år.

Du ville ha hjälp med att övertala din pojkvän men tror du inte att han vet vad han vill i den här frågan vid det här skedet? Han har sagt åt dig varför han inte vill ha hund och han har tydligen inte lyckats övertala dig om att det är en dålig idé, istället får det dig att bli ännu mer ivrig på att övertala honom. Förstår du vad jag vill komma till? Att försöka övertala honom kommer inte att fungera om han har rakt ut sagt nej.

LinaLj
1/21/15, 12:45 AM
#40

Han verkar ju ha tänkt igen det så det är ju inte som så att han säger nej "bara för att", De saker han tar upp är rimliga så jag skulle säga att det bara är att acceptera att han inte vill. Det här är ju inget ämne man kan mötas i mitten på, antingen skaffar man hund eller inte. Så någon måste ju backa.

I min erfarenhet så blir det nästan alltid jobbigast om man i det läget skaffar ett djur som inte båda vill ha. Det orsakar större slitningar än om man väntar ett par år tills båda är redo. 

Man kan även vända på frågan och säga varför vill du ha en hund?

goldcool
1/21/15, 10:49 AM
#41

Bara allmän reflektion; det är "duktigt" svårt uttrycka sig i skrift. Se bara på den meningen. Det bara är så. Man behöver egentligen för att få begreppsbild kunna uppfatta språkmelodi, tune, "mode & mood". Så där har väl internet lite kvar att lära - eller "uppgradera". Därför blir jag ibland trött på forum 😃Men full cred till TS som inte bara är öppen för hund; utan även kanin-vovve? ☝️

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Annons:
goldcool
1/21/15, 10:50 AM
#42

Sorry, det var just sambons öppenhet - och inte TS - som diskuterades här 😎Han kan_inte_vara öppen för kanin inte? - Betydligt billigare, något lägre ansvars-nivå (givet X timmar per dag vi spenderar/motionerar djur m.m.) m.m.

Ojoj, jag verkar visst inte ge mig inte 😃haha

M.m!

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

saraluktargott
1/21/15, 3:32 PM
#43

Tycker det är sorgligt hur lite respekt du har för din partner, du tjatar som om han vore din far och hanterar ett nej lika bra som en 5åring. Hade jag suttit i hans situation hade jag inte stått ut och flytt från dig för länge sedan.

Ikajo
1/21/15, 5:43 PM
#44

#43 Finns ingen orsak att bli otrevlig. Du har inte fel som så men det finns ingen orsak att vara otrevlig och elak. Det har aldrig fått någon att lyssna.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

saraluktargott
1/21/15, 5:57 PM
#45

#44 jag säger bara som det är, sanningen är inte alltid trevlig men likvärt måste den fram.

Ikajo
1/21/15, 6:03 PM
#46

#45 Finns fortfarande bättre sätt att göra det på.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

VampireGirlElvira
1/21/15, 6:06 PM
#47

Nu har jag inte läst allas svar, men jag tycker att om du vill skaffa dig en hund, så ska du ju kunna få göra det tycker jag. Jag övertalade min man att skaffa oss råttor igen efter våra tre första råtthonor dog. (En fick avlivas och dom andra dog av ålderdom.) Så jag vet hur du känner dig TS. Med lite övertalning och kanske en liten flört, så kanske du övertalar honom om att ni skaffar er en hund. Lycka till! ^_^

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[Devya]
1/21/15, 6:06 PM
#48

#43 Om någon springer iväg från någon sådär lätt så är det nog ingen  att ha ändå. Herregud, ett sådant förhållande som inte klarar av något sådant skulle ju vara löjligt och de kan sannerligen inte älska varandra då.

Jag fattar inte hur man kan ha en sådan inställning som du har. Varför skulle man ge så lätt upp?  Det finns värre saker som kan pågå i ett förhållande, det här är ju ingenting.

Ett förhållande kräver lite arbete, man kan inte förvänta sig en dans på rosor hela tiden och om man tror det så är det bättre om man förblir singel.

Annons:
[Juel70]
1/21/15, 6:18 PM
#49

Det enda jobbiga jag kan tänka på ifall han inte vill ha hund men att du skaffar det iallafall är att, då är du själv tvungen gå ut 4 ggr om dagen Ensam året runt i ur och skur. Ibland önskar jag att jag hade en husse som kunde dela promenaderna med mig och ställa upp om man är sjuk eller trött.  I höstas blev jag magsjuk… det var bara att gå ut.. och så spydde jag bakom huskrönet.

Anonym
Anonym
1/21/15, 7:15 PM
#50

Okej, jag vill börja med att säga NI KÄNNER INTE MIG. Ni vet ingenting om mig eller min sambos förhållande, hur mycket jag tjatar, hur lite jag tjatar etc. Jag bad om hjälp med att övertala pojkvän - jag ville inte ha era åsikter angående något annat. Jag är socialt kompetent med normalhögt IQ så det är väl klart som f*n jag fattar att jag inte kan tvinga min pojkvän! Det enda jag ville var att få honom att minnas varför hund är mysigt. Jag ville inte övertala honom att låta mig skaffa hund. Jag vill att han ska vilja ha hund. 

Och till dig #43, och alla andra som har tryckt på "bra inlägg", kan jag inget annat än att skratta åt. Saraluktargott, du verkar inte vara något annat än ett internettroll. Vilken vettig människa har Putin som bild på sin presentation? Och som sagt vet du INGENTING om mig och min partner. Jag har stor respekt för honom och jag tjatar ingenting alls. Jag tar upp det då och då. Diskuterar med honom, låter tanken på hund finnas där. Men jag tjatar aldrig någonsin. Herregud. Man måste kunna diskutera saker i ett förhållande.

#47 Tack så mycket! 🙂 Hoppas jag med! Om några år kanske… 😍

#39 Jag förstår absolut hur du tänker, men min kille fungerar inte riktigt så. Han avskyr förändringar. Han ville inte flytta hemifrån (vi båda bodde hos hans föräldrar innan, vi är 20 år båda två) med mig, men det tog jag upp och diskuterade ofta. Till sist köpte vi en lägenhet och det är det bästa han gjort i sitt liv säger han. Han behöver liksom bara en spark i baken! Samma sak när vi skaffade katterna. Han sa absolut NEJ första gången jag tog upp det, men sedan diskuterade vi det också och nu har vi två katter som är lite över halvåret. Han älskar dem av hela sitt hjärta och ångrar inte en sekund att jag "övertalade" honom. 

Jag förstår att ni (de flesta i alla fall) bara vill hjälpa och så, men nu är det ju faktiskt jag som känner min partner bäst. Jag vet att han lätt gärna säger nej för att han inte vill ha förändring i livet, men när han väl tar det där steget kommer han på att det faktiskt var vad han ville ändå.

[Udoon]
1/21/15, 9:37 PM
#51

#50 men om du nu redan vet hur man tjatar till sig det man vill, varför frågar du då?🤔 tycker även att du formulerar dig lite underligt, "hur kan jag övertala honom att vilja"?  bara för att men ger efter för gnället betyder inte att man faktiskt vill…

ChristineL
1/21/15, 9:50 PM
#52

#50 - Du får gärna svara på det jag skrev i #38 - Hur hade du känt dig om situationen varit omvänd?

Anonym
Anonym
1/21/15, 10:57 PM
#53

#51 Men allvarligt talat, what's up with the attitude?? Är jag världens lättstöttaste människa eller är alla dryga här inne? Hur kan du påstå att jag gnäller när du faktiskt inte vet hur jag pratar med min kille? Jag tjatar ingenting. Jag har tagit upp ämnet typ tre gånger på tre år. 

#38 #52 Jo jag förstår att det kanske är för trångt om vi skulle köpa en hund och jag respekterar givetvis att han tycker det. Återigen skulle jag aldrig göra något min partner inte vill så jag förstår inte hur ni kan påstå att jag tjatar! Diskuterar ni aldrig saker med era partners? Och att du tycker att det är samma sak som att tjata till sig sex ser jag bara som korkat. 

Kan någon låsa tråden? Har ingen lust att diskutera detta mer.

[Kaoskaos]
1/22/15, 12:14 AM
#54

Att övertala någon är tjat i mina öron och rubriken lyder = hjälp med övertalning !

[Devya]
1/22/15, 5:23 AM
#55

#54 Håller med. Att försöka övertala någon uppfattar jag också personligen som tjat men kanske ts sambo inte uppfattar det på samma sätt.

Annons:
ChristineL
1/22/15, 9:27 AM
#56

#53 - Jag har inte skrivit att du tjatar. Men ja, att försöka övertala någon, vilja ha hjälp med att övertala är ungefär lika med tjat. Och jag frågar igen, hur hade du känt dig om situationen varit omvänd?

[Kaoskaos]
1/22/15, 9:54 AM
#57

#55 nä det kan jag omöjligt veta , men om hon frågar måste jag ju utgå från hur jag känner och vet ! Jag kan ju inte direkt ringa upp hennes sambo och ba du blaa bla bla Liksom jag skrev i #54 i MINA öron är det tjat ! :)

[Silverräv69]
1/22/15, 9:34 PM
#58

Vi har haft likadana diskussioner om sånhär förut. Bara för att du har en gnagande längtan efter något betyder det inte att du ska övertala din sambo som tydligen vill vänta. Det är ett liv och en individ du vill introducera, som kommer styra båda era liv mer än ni gör tillsammans och i en fantasivärld förälskar sig din sambo i din hund och alla lever lyckliga och skrattar got..men verkligheten är att du inte får kränka hans önskan och tjata tills öronen blöder, om du ska verka som en mognare ung vuxen får du öva tålamod och respektera din sambos önskan.

goldcool
1/23/15, 1:10 PM
#59

Skulle vilja vinkla resonemanget till partnerns benägenhet till hur pass öppen han är inför förändring. - Eller inte öppen för det. Något som kan irritera: är vissa individers benägenhet att helt låsa fast sig vid en ståndpunkt utan flexibelt, öppet tänkande.  😎Vi lever i en fri värld. Eller okej västvärlden då. Att det handlar om förändring har alla i tråden fattat. Men att flera låst sig vid att det rör sig om tjat och gnat det resonemanget hittade jag inte in i - fast jag försökte förhålla mig öppen inför tanken. Och kan också hålla med TS om att det är läge låsa tråden.

- Förmågan att sätta sig in i andra människors - dvs båda parters - känslor och tankar är nog inte alla förunnat. - Blir så tydligt när man läser genom denna tråden. Man kanske skulle ha kör-kort på forum, jag blir lätt teori-lärarn´!☝️

Någon annan får ta praktiken?

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

goldcool
1/23/15, 1:11 PM
#60

s.k. empati😃

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Honestyisdead
1/23/15, 1:16 PM
#61

#59 Handlar om förändring? Det handlar om ansvar över ett annat liv.

goldcool
1/23/15, 1:32 PM
#62

#61 Ja det handlar om båda

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Annons:
goldcool
1/23/15, 1:34 PM
#63

#61 Varför tar inte du som Sajtvärd i beaktande TS önskemål om att låsa tråd? Skrev hen för flera dagar sedan🙂Eller sorry, kanske fel Sajtvärd jag riktade mig till nu

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Honestyisdead
1/23/15, 1:38 PM
#64

Jag ser ingen anledning till att låsa tråden.

goldcool
1/23/15, 1:41 PM
#65

Okej, då får du "praktiken" som har koll på den. 👍

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Honestyisdead
1/23/15, 1:43 PM
#66

#65 Vad betyder den meningen?

goldcool
1/23/15, 1:44 PM
#67

#66 Du har p.m. (eller läs 59)

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Honestyisdead
1/23/15, 1:52 PM
#68

Nu blir det för mycket flams.

Och nej, jag har inte fått något pm.

Nu låter vi tråden återgå till ämnet.

Anonym
Anonym
1/23/15, 7:00 PM
#69

#59 TACK!!! 

Och återigen - jag har absolut inte tjatat på min partner. I alla fall inte enligt min mening! Vi har pratat öppet om det som två vuxna individer. Vägt för- och nackdelar. 

#56 Hur menar du? Om han tog upp saker med mig som han väldigt gärna ville, fast inte jag och diskuterade med mig? Jag hade absolut lyssnat på honom. 

#64 Fast det där är väl bara drygt? Jag vill gärna att du låser tråden då den inte ger mig något längre.

Annons:
ChristineL
1/23/15, 7:52 PM
#70

#60 - Ja, men du hade ju knappast gått med på något du absolut inte ville, eller hur? Och det spelar ingen roll vad det gäller, djur, barn, giftemål, sambo/särbo, sex. Båda måste ju vara med på det för att det ska bli bra. Man kan absolut diskutera fram lösningar men han har ju uppenbarligen sagt nej flera gånger och kommit med vettiga argument mot så varför fortsätta? Vänta tills ni bor större framförallt!

Anonym
Anonym
1/23/15, 8:01 PM
#71

#70 Jag tycker att ett förhållande går ut på att göra uppoffringar. Jag sålde mina degus motvilligt för att han inte ville ha dem. Självklart tycker jag att han har en poäng i att det är för litet, men det där andra kan man ju lösa på något sätt! Han älskar ju hundar så det är ju inte det som är problemet, så när vi skaffar större tror jag inte det blir något problem. Och ekonomiskt sätt - det är ju mina pengar. Inte hans. Och vi reser ALDRIG. Han vill aaaaldrig ut och resa, inte ens på weekend-resor. Vi är alltid hemma.

Anonym
Anonym
1/23/15, 8:01 PM
#72

Okej, felformulerat av mig - jag tycker att ett förhållande delvis går ut på att göra uppoffringar.

Trollan92
1/23/15, 8:15 PM
#73

#71 När jag å mina pojkvän blev ihop då hade jag råttor. Sen flyttade vi ihop å råttorna tänkte jag inte göra mig av med. "Vill du vara tillsammans med mig så är du tillsammans med mina råttor också". Så dem fick leva tills deras tid va inne för att gå vidare. Tänkte på dina degus där. Något du haft innan ni flyttade ihop? Annars kan jag tycka de är något man inte bara ska göra sig av med! :)

Anonym
Anonym
1/23/15, 8:20 PM
#74

#73 Nej, vi skaffade dem tillsammans, faktiskt! Men han mådde jättedåligt av ansvaret (han hade typ en kris i livet och blev deppig) och så skräpade dem ner supermycket och gnagade på gallret. Det här är flera år sedan och då visste vi inte så mycket. Om det hade varit idag hade jag självklart sett till att köpa en bra bur som inte skräpade ner och så att gallergnagandet inte blev ett problem.

LinaLj
1/23/15, 8:32 PM
#75

Jag resonerar som så att det är bättre att vänta om en är osäker. Visst kan det bli bra, men det kan även bli dåligt o det är ju ändå en levande varelse vi pratar om. Vad händer med hunden om ni skaffar den och din sambo fortfarande känner att det är fel, jobbigt osv.

Bättre att vänta enl mig till båda känner att det är ok.

Anonym
Anonym
1/23/15, 8:41 PM
#76

#75 Ja, såklart!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
1/25/15, 3:32 PM
#80

Jag tycker aldrig man ska övertala en annan människa till något så viktigt som att ta hand om ett annat liv. Oavsett om vi snackar barn, katt, hund, råttor, osv. Även om du kanske skulle ta mest ansvar för hunden så finns det ju inga tvivel om att han också måste vara delaktig. Vad händer om du får ett jobb och måste åka på tjänsteresa över en helg t:ex? Då måste han promenera med hunden, aktivera den, och göra det som han nu säger att han inte vill göra. Om hunden blir sjuk och du inte har tillräckligt med pengar så blir det ju antingen att låna av någon annan eller så måste han betala för ett djur han inte ville ha. Och sen är hundar oftast mer tillgivna än katter och mer uppmärksamhetskrävande, så även om du har huvudansvaret om ni bor ihop kommer han ju ha kontakt med hunden när han är hemma.

Jag tycker han har gett riktigt bra och vettiga och ärliga anledningar till varför han inte vill skaffa hund. Det kanske ändras om några år, men bara för att ni just NU alltid är hemma så betyder det inte att det inte kan ändras. Ni är ju båda unga och en hund låser en mer än vad en katt gör. Han kanske har en dröm någonstans inom sig att, vad vet jag, fjällvandra, åka till Asien, eller börja med någon sport som kräver mycket resor där en hund skulle hindra. 

Förstår din längtan efter hund, men din sambos svar tycker jag är vettigt och det låter som om han just nu verkligen inte vill ha hund och då anser jag att det ska respekteras.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: