Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 4032 ggr
jela96
12/15/14, 5:37 PM

Kräva pengar?

Hej.

Som vissa av er vet så har jag gett en stor summa pengar till mitt ex.
Har nu räknat ut att det är 31.000 kr som han fått men han vägrar accepterar det och svarar med att jag är 'en hora' osv. 

Eftersom jag gav dom som en gåva så antar jag att det inte finns någon chans för mig att få tillbaka dom? Någon som vet hur det fungerar? Skulle verkligen behöva dom pengarna men när jag säger till honom att jag vill ha tillbaka dom svarar han bara omogna saker som; 'du får min k*k.'

Har jag någon rätt till att få tillbaka pengarna?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Aleya
12/15/14, 5:40 PM
#1

Som jag sa i din andra tråd så testa kronofogden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

jela96
12/15/14, 6:07 PM
#2

1# Får ta och kolla upp det och hoppas på det bästa..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[rumelle]
12/15/14, 6:19 PM
#3

Tror inte att man har någon rätt att få tillbaka pengar som man har gett som en gåva bara för att man ångrar sig. Finns det inget skrivet eller muntligt avtal om återbetalning så finns det liksom inget underlag för att pengarna bara var till låns. Det kan alltid vara värt ett försök att prata med kronofogden eller liknande, men tyvärr så tror jag inte att du kommer att se pengarna igen, om han inte har ett samvete som får honom att självmant lämna tillbaka dem.

Honestyisdead
12/15/14, 8:08 PM
#4

Gåvor kan man inte kräva tillbaka.

Fridaaaa
12/15/14, 9:43 PM
#5

Är det en gåva kan du inte kräva tillbaka det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[VampireGirlElvira]1
12/16/14, 8:56 PM
#6

Säger som #3,#4 & #5. Gåvor är gåvor, och kan aldrig tas tillbaka.

Annons:
Lexie82
12/16/14, 10:49 PM
#7

Varför har du gett honom så mycket pengar som en gåva, när ni inte verkar ha någon vidare bra relation? Eller var ni fortfarande tillsammans när han fick pengarna?

Oavsett vilket, en gåva är en gåva, inget lån, tyvärr.

[MikaelaR]
12/17/14, 4:59 AM
#8

När en person redan sagt att det räknas som en gåva varför måste flera personer säga samma sak?

[rumelle]
12/17/14, 6:26 AM
#9

#8 Man vet ju aldrig om den första personen är helt fel ute, men om fler säger samma sak så kan man bli mer säker på att det kanske kan stämma.

[MikaelaR]
12/17/14, 8:34 AM
#10

#9 Okej då förstår jag hur du tänker men fyra andra personer sa det förutom dig känns som att man förstår första gången :)

[Devya]
12/17/14, 4:06 PM
#11

Förlåt nu, men är man sådär tanklös och bara ger sådär stora summor till någon som gåva får man nog bara räkna med att man inte får dem tillbaka. 

Kanske du i framtiden kan tänka dig för lite bättre. Om inget annat så har du väl lärt dig något från det här.

[MikaelaR]
12/18/14, 3:46 AM
#12

#11 Är inte du lite hård mot henne nu? har inte du också gjort misstag någon gång?

[Devya]
12/18/14, 5:18 AM
#13

#12 För hård mot henne? Säger bara rakt ut som det är och att hon förhoppningsvis har lärt sig något. Man ger bara inte sådär stora summor som gåva till någon och förväntar sig att man kanske kan få tillbaka det då det sen inte gick som det skulle.

Klart jag har gjort misstag. Vi alla gör misstag, det är bara mänskligt. Jag har också lärt mig av de misstagen, speciellt om människor i min omgivning har varit lite hårda mot mig, då fastnar det oftast bättre i huvudet på en. Däremot har jag aldrig gett stora summor pengar till någon, jag skulle nog börja fundera varför den människan ens kan ta emot pengar från mig då jag själv aldrig i livet skulle vilja ta emot pengar från någon, inte sådana där stora summor, oberoende hur min situation såg ut.

Annons:
[MikaelaR]
12/18/14, 5:43 AM
#14

#13 Det är väl upp till henne vad hon gör med sina pengar :) sen att hon vill ha tillbaks dem jag tror hon förstår nu att hon inte kan det. Hon kanske bara var fundersam och nu har hon fått sitt svar.

Fridaaaa
12/18/14, 9:53 AM
#15

#14 Fast är väl ganska logiskt att man inte kan ta tillbaka något man gett bort? Då är det ju inte ens saker/pengar längre utan den andres. För mig i alla fall. Men ts har fått svar på sin fråga i alla fall 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikaelaR]
12/18/14, 10:18 AM
#16

#15 Ja men uppenbarligen visste hon inte det eftersom hon frågade eller hur? jag vet att hon inte kan få tillbaks sina pengar men det visste inte hon.

Fridaaaa
12/18/14, 10:19 AM
#17

#16 Inte påstått något annat heller om du läser vad jag skrev i #15.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikaelaR]
12/18/14, 10:22 AM
#18

#17 ok.

jela96
12/18/14, 6:38 PM
#19

Jag gav honom pengarna när vi fortfarande ihop och det var för att han mådde väldigt dåligt över att han inte kunde hämta hit sin bror och bad mig eftersom jag sålde lite fonder. Jag vet att det var otroligt tanklöst och dumt men jag har väldigt svårt att säga nej. Dock gick ju pengarna till något bra egentligen eftersom hans bror nu är här och han är iallafall väldigt tacksam dock ser inte mitt ex. det som något fel att han fått den summan.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Skogsraah
12/18/14, 6:44 PM
#20

Jag har läst fler trådar av dig TS och du har ju inte haft det lätt i ditt förhållande… Blivit kontrollerad, manipulerad och han har varit riktigt taskig mot dig. Både fysiskt och psykiskt, vad jag förstår. Kanske var detta ditt första seriösa förhållande? Jag håller med om att det är en stooor summa pengar, men jag kan förstå att det kan gå galet. Speciellt då det verkade vara så kaosigt mellan er för att han varit asylsökande eller liknande? Kan förstå att du sätts i en pressande situation ifall du har pengar, och det handlar om släktskap osv.

Gjort är ju tyvärr gjort och du skyller nog på dig själv bra mycket som det är… Har faktiskt ingen koll på huruvida det kan vara möjligt för dig att få tillbaka pengarna. Troligtvis inte och det beklagar jag 😕

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
jela96
12/18/14, 7:19 PM
#21

20# Det är mitt tredje seriösa förhållande ungefär. Första killen jag träffade var underbar och vårt förhållande var perfekt men tyvärr tog det slut då vi båda var 15 och bodde 63 mil från varandra. Andra förhållandet hade jag med en kille från Irak och det tog slut ca. 3 månader innan jag träffade mitt ex då. Den relationen var inte heller bra eftersom han misshandlade mig, kontrollerade mig och sa till sina kompisar och alla han kände att han bara var med mig för sex och att jag var en hora. Har väldigt dålig självkänsla och självförtroende så det känns som jag dras till dom här killarna som egentligen är fel för mig..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jackiejohn
12/19/14, 3:26 AM
#22

Tyvärr som alla andra skrivit i tråden så ser du nog aldrig dom pengarna igen.. Man lär så länge man lever! Och detta lär du ju antagligen inte göra om. Något jag funderade på, är du 96a eller är det bara en siffra du har i ditt namn här? :) Om du är 96a så (om jag räknat rätt) så har du fyllt 18 under 2014? Nu är det ju en gåva skriver du annars tänkte jag på dina föräldrar men de kan väl inte göra mycket de heller om du är myndig och gett bort pengarna..nej ingen rolig situation men hoppas du klarar dig utan dom pengarna ändå!

Upp till toppen
Annons: