Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 2141 ggr
jela96
2014-11-23 23:04

Hjälp - Tryck över bröstet

Hej.

Jag får ofta ett konstigt tjockt tryck över bröstet. Jag lider av panikångest men kan få det när jag mår väldigt bra också.

Kollade upp på 1177.se och där ska man söka vård om man har trycket över en kvart. Mitt tryck har nu hållt på i kanske en halvtimme.

Vad ska jag göra?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
MsSofieG
2014-11-24 05:58
#1

Då är det nog bra att ringa vårdcentralen och fråga vidare vad de tycker man ska göra.

Aleya
2014-11-24 05:58
#2

Om du känner dig oroad så ring 1177 för rådgivning. Tycker dock att som du säger: panikångest. Men det kan ju vara allt. Och vet ju inget om du har några grundsjuldomar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Portie
2014-11-24 15:33
#3

Jag brukar få tryck över bröstet ibland när det är kallt ute. Ibland "krampar" det och ibland är det mer som ett tryck. Har astma så  beror på det. Kan hålla i sig ett tag. Men ring vc och hör med dom.

jela96
2014-11-24 15:47
#4

Pratade med 1177 och de trodde också panikångest men rekomenderade mig att vila en halvtimme och sen söka till akuten. Trycket var kvar efter en halvtimme men urartade i en panik ångest attack.. Verkar tyvärr som inget man gör hjälper mot trycket. Nästan så man önskar att det vore något fel fysiskt för det finns ju ingen jäkla hjälp…

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Lia
2014-11-24 19:19
#5

Det kanske finns några ångestdämpande tabletter du kan ta?

jela96
2014-11-24 19:41
#6

5# Jag äter sertralin som är ångest dämpande men trycket är kvar :/

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
lillan-65
2014-11-24 20:14
#7

Jag fick jetteont 2 gånger i somras o fick en tablett mot sura upstötnignar o det trode ja inte skule hjelpa eftersom ja hade ont mot hjertat o upp mot halsen. Den hjelpte jettebra men den va en läkare som skrev ut åt mej efter ja jort ekg där allt såg perfekt ut. Kan det kansje vara sånt du har ont av (för då kan det kenas som ONT i hjertat.

OlgaMaria
2014-11-24 21:37
#8

Magnesiumtillskott hjälper mot tryck i bröstet oavsett om det beror på ångest, hjärtbesvär eller ömma muskler. Om du inte har det kan du ta ett glas vatten med lite salt, helst mineralsalt, typ seltin. Men tycker du ska skaffa magnesiumtabletter så snart du kan. Bra att ta på kvällen eller då man känner sig orolig/har ont.

Vid ångest försvinner mycket mineraler ur kroppen, framför allt magnesium, och det leder till tryck i bröstet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

eirwen
2014-11-25 11:47
#9

#6 Setralin är inte ångestdämpande. Det är en SSRI medicin man får vid depression och nedstämdhet. Det finns riktiga ångestdämpande, Atarax är en vanlig sådan.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Lia
2014-11-25 19:25
#10

#9 Det står på fass att sertralin kan användas mot ångestsjukdomar. Sen kanske det beror på vilken sorts ångest, men det står i alla fall så.

Anonym
Anonym
2014-11-28 19:45
#11

Kan bero på stress också. Min lillebror får tryck över bröstet ibland, som ett hugg typ. Det berodde på stress antagligen.

Upp till toppen
Annons: