Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2331 ggr
emeliiiiieee
2014-11-20 17:01

OT - aktivitetsersättning

Är det någon här som har aktivitetsersättning? Jag går i gymnasiet trots 19 år och har alltid haft svårt att klara mina studier.. Fick då veta att man kan ha aktivitetsersättning och så. Hur gjorde ni och måste man ha läkarintyg på diagnos?

Annons:
Anonym
Anonym
2014-11-20 17:03
#1

Jag har haft det. Det krävs ett läkarutlåtande.  Jag har diagnoser också.

emeliiiiieee
2014-11-20 17:05
#2

Tänkte boka tid på vuxenpsyk så fort som möjligt. Har haft mina diagnoser sen jag var 12 så det finns ju underlag.

emeliiiiieee
2014-11-20 17:06
#3

För visst är det vuxenpsyk som måste ge läkarutlåtande?

Anonym
Anonym
2014-11-20 17:06
#4

Då hoppas jag du får en läkare som skriver bra utlåtande.  Har hört att många får avslag för att utlåtandet är bristande.

Anonym
Anonym
2014-11-20 17:07
#5

Min husläkare skrev mitt utlåtande.

Saffran0Spice
2014-11-20 17:08
#6

Endast läkare kan skicka in om aktivitetsersättning, boka ett möte och säg att det är ett sådant intyg du behöver.
Det kan psykiatrin, Vårdcentralen och husläkare skicka in beroende på vilken grund du har för aktivitetsersättningen. Är det psykologiskt så är psykiatrin rätt ställe att ordna detta på =)

Annons:
emeliiiiieee
2014-11-20 17:10
#7

Fyllde i min blankett idag som jag ska skicka in snarast, men då behöver jag även läkarutlåtande men vart grejar jag det då? Kan jag bara gå ner till vc och be om det?

Anonym
Anonym
2014-11-20 17:14
#8

#7 Di får ringa och förklara läget så de bokar in tillräckligt med tid för det och så dufår rätt lläkare.  Du vill alltså ha ett läkarutlåtande för att söka aktivitetsersättning.

emeliiiiieee
2014-11-20 17:18
#9

Ja precis. kan ju skicka in blanketten redan nu men jag måste ju ändå ha läkarutlåtande i framtiden så det kanske är lättast att greja ett sådant nu? inann jag skickar in?

Calcifer
2014-11-20 17:18
#10

Det beror på VAD för slags ersättning du ska ha. Är det pga psykiska problem måste du kontakta psyk eller VC för att få en remiss skickad dit, och det tar några månader oftast. Aktivitetsersättning är en sista utväg när man inte kan fylla upp de utgifter man har med "vanliga" medel och därför är de strikta med vem som får eller inte får. Det räcker i regel inte bara att säga "jag vill ha". Jag sökte ersättning efter ett självmordsförsök då jag inte kunde gå i skolan efter det = förlorade CSN. Jag fick avslag trots massor med intyg och grejer från både psyk och VC och kurator för försäkringskassan tyckte jag var lat och borde gå i skolan.

Har man diagnoser och dylikt är det nog bra att kunna bifoga kopior på de som grund för att man söker ersättning. Jag ska t:ex söka ersättning igen nu när jag blivit sjukskriven och har fått en färdig asperger diagnos då jag har mer "rätt" till bidrag nu.

Men sen är det tyvärr så också att det kan bero HELT på vem du får som handläggare. 

Fattas det dock uppgifter för att de ska kunna fatta beslut brukar man alltid bli kontaktad och informerad om det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2014-11-20 17:24
#11

9 Lättast att skicka in allt samtidigt. Jag fick vänta 6 månader på beslut. Trots fyra lovade.

emeliiiiieee
2014-11-20 17:25
#12

Eftersom jag har rätt till ersättning vid förlängd skolgång så måste jag väl testa iallafall. Har även diagnos ADD, asperger och bipolär.

Anonym
Anonym
2014-11-20 17:28
#13

Testa!

Annons:
Calcifer
2014-11-20 17:30
#14

Bifoga dina diagnoser och ring dem gärna innan du skickar in något för att vara säker på att det blir rätt så ska det i så fall nog gå bra. Har du rätt till ersättning så har du ju rätt till ersättning, då gäller det bara att få pappersarbetet rätt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

emeliiiiieee
2014-11-20 17:33
#15

Men vart ska jag vända mig för att få papper på diagnosen? Måste ha läkarintyg stod det :) Räcker det med ett intyg från vc?

Zadeira
2014-11-20 17:36
#16

Genom min psykiater som stått för mina sjukskrivningar under ett års tid (psykiska diagnoser) hade vi ett möte med försäkringskassan där vi diskuterade hur min framtid det närmsta året ser ut. Min psykolog och psykiater kom gemensamt fram till att jag behöver behandling och rehab i alla fall ett år till och min handläggare på FK tyckte det bästa var att ansöka om aktivitetsersättning. 

Det tog 3 månader från att jag skickade in ansökan till att jag fick beskedet att jag är godkänd för aktivitetsersättning. Däremot är det inte mycket lönt att skicka in dina ansökningar och så innan du har en läkarkontakt som kan skriva sjukintyget som du behöver, utan det är bättre att ha allt ordnat eller i alla fall på gång. I mitt fall så sa de att de inte gör någon utredning fören de fått alla papper och intyg.

Calcifer
2014-11-20 17:41
#17

Den som gett dig dina diagnoser ska ha kopior på journaler och du kan alltid ringa eller skriva brev och be om kopior.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

emeliiiiieee
2014-11-20 18:26
#18

Får ringa runt och höra imorgon helt enkelt vart jag ska vända mig för att få läkarintyg. 

Tack alla iallafall! :D

IceTee
2014-11-20 18:54
#19

Du behöver få ett läkarintyg från en psykolog! Nu har jag inte för förlängda studier, utan nedsatt arbetsförmåga, men det kan nog ta 1-2 möten innan läkaren kan avgöra om de anser att du behöver det. Tänk på att du också kan ansöka retroaktivt, alltså 3 månader bakåt! 

Har du inte läst här så rekommenderar jag att ta en titt!
https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/Funktionsnedsattning/forlangd_skolgang/om_forlangd_skolgang/om_forlangd_skolgang

Medarbetare på Skor iFokus

emeliiiiieee
2014-11-20 19:10
#20

Ska somsagt ringa massa imorgon och höra. Hon på försäkringskassan sa att huvudsaken var att det fanns ett intyg och betyg samt individuell plan så skulle det funka att få både retroaktivt och såklart varje månad :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: