Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 10183 ggr
hulahulla
11/10/14, 8:24 PM

Frisk från vestibulit!!

Hej, svarade i en tråd på relationer iFokus, men kom på att jag kanske skulle ta o sprida detta här också. Det är för bra för att inte delas :) Så jag klipper in hela:

Jag har haft vestibulit i 12 år (!) o äntligen blivit botad!! Helt fantastiskt! Kan ju korta ner historien lite, o fokusera på läkningen. Jag är med i ett forum för vestibulit o det var flera tjejer där som nämnt att de åkt till Gotland för behandling hos en gynekolog. Denna gynekolog utgår från att vestibulit är en slemhinneskada (inte att det sitter i huvet, som man alltid blir itutad av vården). Dessutom finns det två körtlar i slidmynningen som heter Bartolinis körtlar som själva smörjningen av underlivet utgår ifrån. Tex. av p-piller (som ju segar ner slemmet för att inte släppa igenom spermier) gör att smörjningen blir trögflytande o då blir det mer friktion vid ex samlag. Genom att spruta in kortison i dessa körtlar löses slemmet upp och blir normalt.

Själva slemhinneskadan kollar han genom en slags färning man använder för att se cellförändringar. Det blir vitt där skadan finns. Sedan behandlar man detta med ett ämne (minns inte namnet) som gör att slemhinnan "ömsas" efter några dagar. Man hittar resterna i trosorna :) Inget farligt, det är jättebra - kvar blir ny frisk hud! Kan behövas göras några ggr, beroende på hur omfattande skada man har.

Jag dessutom, var tydligen för trång! Är ju ovanligt, men att ingen i vården kunnat åtgärda detta under alla år är en skam. Så enkelt, han gjorde två snitt i slidkransen så jag blev mer öppen. Nu, 4 veckor efter min behandling har jag inte ont längre när jag känner efter!! Lycka. Vågar inte hoppas fööör mkt, men det verkar onekligen lovande :)

alvarssons.se är deras hemsida. Det är superbra personal, aldrig känt mig så trygg i en gynstol tidigare. Måste också betona att jag trodde det här var alldeles för bra för att vara sant o velade länge innan jag bokade tid. Men det är det bästa jag gjort!

Kram!

Annons:
sisela
11/10/14, 10:49 PM
#1

Intressant. Tack för att du delar med dig. Jag har inte vestibulit men ska komma ihåg ditt tips om jag hör nån som lider av det.

 Sjukt att ni fått höra att det sitter i huvudet.

hulahulla
11/11/14, 6:12 PM
#2

#1 Jättebra! Vill att så många som möjligt ska bli hjälpta :)

Lia
4/9/15, 12:53 AM
#3

Vet du om det finns möjlighet att göra denna behandling i andra delar av landet, eller är det endast Gotland som gäller?

hulahulla
4/9/15, 3:56 PM
#4

Hej,

Det är Roland på Gotland som utför detta, eventuellt att Eva Rylander i Stockholm har börjat också. Hon har fått upplärning hos Roland.

Lia
4/9/15, 4:28 PM
#5

#4 Okej, tack! Jag får kolla upp det! Stockholm är lättare att ta sig till från Skåne, men finns det bara Visby så får man ju se till att kunna ta sig dit! Tack så mycket för ditt svar!

Honestyisdead
4/10/15, 3:44 PM
#6

Vill bara påpeka att p piller inte alls segar ner något för att hindra spermier. De gör så att man inte har ägglossning.

Annons:
pyromanen
4/10/15, 6:31 PM
#7

Jo p-piller som innehåller gestagen har även effekten att skemmet blir segt och svårt för spermier att ta sig genom livmoderhalsen

Scorpio97
4/10/15, 6:36 PM
#8

Åhh, vad roligt för dig! Själv har jag inte vestibulit, men har alltid fått höra att det är något man lever med resten av livet (samt att det är psykiskt). Så det är ju jättebra om dom har hittat ett sätt att bota det (:


//Jessie

hulahulla
4/10/15, 9:32 PM
#9

En liten uppdatering kan ju vara på sin plats.. här varit på återbesök för nån månad sen då jag inte kände mig helt smärtfri. Blev smittad lite till och fick behandling. Nu är det "bara sexet" som måste komma igång säger gyn. Känns lite svårt efter såhär lång tid, så får jobba med den psykiska biten. Hoppet att bli bra är dock kvar :)

mollyt
4/11/15, 12:39 PM
#10

Vad spännande TS! Du får återkomma med uppfölning längre fram! Håller verkligen tummarna för att allt fortsätter att gå bra nu!

hulahulla
4/12/15, 12:07 AM
#11

#8 Tack ! :) Ja det är ofta något som sägs vara kroniskt, men det är alltså inte så! :) Ja sjukt bra att nån kommit på en lösning!

#10 Tack vad snällt! Jag återkommer längre fram ;)

Rorvers
6/29/15, 9:07 AM
#12

Hej! Jag lider också av vestibulit och försöker hitta alla möjliga lösningar. Hur har det gått för dig? Har det hjälpt?

hulahulla
7/6/15, 7:33 PM
#13

Hej Rorovers!

Vad har du provat? Någon förbättring?

Jag har låtit det ligga på hyllan ett tag. Gyn sa att jag måste komma igång o ha samlag, att det behövs efter snitten jag fått. Men jag är rädd att det ska göra ont o känna mig "misslyckad" = inte sugen på sex. Så jag väntar tills det känns ok igen!

Men som svar på frågan, ja det har hjälpt! Jag har inte alls lika ont som tidigare, men tycker fortf. det gör lite ont till vänster, så kanske behöver en behandling till på Gotland.

Annons:
Rorvers
7/7/15, 12:55 AM
#14

Jag har provat mycket "psykiskt" träning och gjort avslappnings övningar och yoga som min gynekolog sagt åt mig. Vågar dock inte gå till gynekologen mer då det gör så himla ont och jag tycker inte dom tar hänsyn till det, tycker inte att dom behöver kolla varje gång då dom vet vad det är. Hur som helst har ingenting hjälpt, har ändrat min diet och motioner mer. Är less och skulle gärna vilja testa den där gynekologen, bor dock långt ifrån men jag tycker det är värt om det skulle funka. Gör det ont? Kan man läsa recensioner om det någonstans? Hur mycket kostar det? Förstår att det måste kännas jobbigt med sexet. Jag hoppas det kommer gå bra för dig, det tar på en väldigt psykiskt. Du ska inte vara rädd för misslyckan, det är inte ditt fel.

Ladydragon
7/7/15, 1:59 PM
#15

#13 är det penetrering som Gyn tycker du borde komma igång med så borde det väl funka lika bra o kanske bättre med en dildo där du själv kan bestämma tjocklek hur o när penetreringen ska ske och kunna stoppa om det inte känns oki 
glöm inte glidmedlet bara….

hulahulla
7/17/15, 11:26 PM
#16

Jättebra att du jobbar med den psykiska biten! Jag tror ju att det är ett "skavsår" i slemhinnan som är orsaken till smärtan som i sin tur påverkar psyket. Så det bästa är att läka såret o sedan/samtidigt arbeta med tankarna. Tycker absolut du ska kontakta den gyn jag träffat! Både sköterskan o gyn är väldigt vana med denna patientgrupp o hanterar det så fint.

Det finns en grupp på facebook: Vestibulti & Uretrit, gå med där! Den är kopplad till Alvarssons metod o den diskuteras där tillsammans med andra funderingar kring sex, smärta, kroppen osv.

Ett besök kostar som vanligt läkarbesök hos gyn, 300 kr gång o frikort gäller också. Det som kan kosta är ju själva resan dit o ev övernattning i Visby.

Jag tycker inte det gör mer ont än nån annan gynundersökning, han använder dessutom bedövningsgel! Med det speciella medlet kan han (och du) se var skadan finns på slemhinnan. Sedan får du ett medel som stöter bort slemhinnan så man får ny, frisk hud! Frånstötningen känns inte!  Det är så värt det!

hulahulla
7/17/15, 11:28 PM
#17

#15 enligt gyn är det viktigt att ha sex med partnern, då det blir på ett annat sätt, andra rörelser osv. Har försökt med dildos med blir inte så upphetsad på egen hand o det blir stelt = ont. Ska försöka ta itu med detta snart..

Upp till toppen
Annons: