Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 2892 ggr
Anonym
Anonym
10/30/14, 7:58 PM

Misshandlade ex blir pappa

Egentligen är det inte min sak att bry mig om detta, då det var 12 år sedan det var slut mellan mig och killen som misshandlade mig. Inte bara psykiskt utan fysiskt. Jag vet att han haft andra efter mig och att dom har råkat ut för liknande. Jag trodde jag lagt allt bakom mig, tills jag ser att han nu har en ny kvinna, och är gravid. Jag känner bara ren förtvivlan. Dels för att JAG inte anmälde han då jag var 16 och utsatt. Sen att ett barn ska växa upp med en sådan far. Jag vet ärligt inte hur jag ska göra. Hur hade ni försökt hanterat känslorna inför detta?

Annons:
Whippet
10/30/14, 8:00 PM
#1

Han har kanske ändrats, eller?

Stackare 😕

I'm out Vilar huvudet i handen

Anonym
Anonym
10/30/14, 8:01 PM
#2

Kan mod eller Medarbetare ändra till Misshandlande i rubriken? Blev så fel.

[[Rosmarmelad]]
10/30/14, 8:02 PM
#3

Fast du vet ju inte hur han är nu.

Anonym
Anonym
10/30/14, 8:04 PM
#4

#1 jag kan bara hoppas. Men dom har varit tillsammans i ett år ca. Han kan ju smyga in allt. Han ströp mig efter typ 7 månader. Jag kan bara hoppas på mirakel för barnet och hennes skull.

Maria
10/30/14, 8:04 PM
#5

Jag tycker inte att du ska göra någonting.

12 år är en lång tid och människor kan ändras.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
10/30/14, 8:06 PM
#6

#3 Fast hur stor är sannolikheten att en som misshandlar ändrar sig om dom verkligen inte känner att det är ett problem? Lika lite som en brottsling slutar med brott om dom inte verkligen vill.

Annons:
Maria
10/30/14, 8:07 PM
#7

#6 Har du haft kontakt med honom de sista 12 åren?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

oh-la
10/30/14, 8:34 PM
#8

12 år är en lång tid, mycket kan hända med en människa under den tiden. vet du med dig att han är densamma, eller är det något du tror?

oavsett är det tyvärr inte din sak. du vet ingenting om relationen. du vet inte hur han är nu. människor kan öppna ögonen och förändras, och så länge som du inte är en del av dessa människors liv och kan se att något är fel kan och ska du inte göra något.

[[Rosmarmelad]]
10/31/14, 6:48 AM
#9

#6 Du har alltså haft regelbunden kontakt med honom, har han då misshandlat dig under tiden?

Eller grundar du dina åsikter på vad som skedde för 12 år sedan?

Anonym
Anonym
10/31/14, 11:26 AM
#10

Stopp här! Jag har inte tänkt att lägga mig i i deras förhållande. Jag är snarare ute efter hur jag ska hantera mina känslor som kommer upp. Med känslor menar jag skulden att inte ha anmält han och att jag vet att misshandel har förekommit efter vi inte var med varandra mer. Jag hade inte lagt detta i psykisk hälsa annars

Cindy S
11/23/14, 12:47 AM
#11

Det du kan göra är att meddela polisen om atthan är en brottsling. Fråga ifall det finns något fall som är öppet, så du kan vara karaktärsvittne eller vad det nu är. Då har du gjort ditt. Sen kan du inte göra mer. Terapi kan fungera.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Devya]
11/23/14, 9:07 AM
#12

#11 Det där låter lite väl långsökt. Det fungerar väl knappast så att man kan komma in på polisstationen och anklaga någon för att vara brottsling och sen fråga om det finns några öppna fall där han står som anklagad….? Får polisen ge ut information bara sådär om någon står anklagad för ett brott?

I det här fallet så tror jag att ts måste söka hjälp eftersom hon har tydligen inte bearbetat det som har hänt i hennes förflutna.

Det är ju mycket möjligt att den här mannen har tagit itu med sina problem och lever ett liv där våld inte längre förekommer i förhållandet. Min egen pappa misshandlade min mamma men han gjorde det aldrig mera sen då han kom ut ur det förhållandet. Han ändrades totalt och blev en bättre människa bara något år efter att han kom ut ur förhållandet med min mamma.

Cindy S
11/30/14, 6:48 AM
#13

#13 Jag menade inte att de skulle bryta sekretess för hennes skull, men tydligen händer det att "vittnen" från tidigare brott är en del av senare rättegångar, eftersom att man läser i artiklar hur kvinnor från tidigare förhållande hjälper till att fälla misshandlande,män. Men det kanske mest är i USA?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Maria
11/30/14, 8:49 AM
#14

#11 Man kan ju inte bara meddela polisen att någon är en brottsling.

Ska de då tacka och notera beskedet och tro på det????

Nej, då får man i så fall göra en anmälan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cindy S
11/30/14, 9:05 AM
#15

#14 Ok, tydligen var jag för kortfattad. Självklart vet jag att det kommer följdfrågor, och eventuellt en anmälan om offret vill och det inte gått för lång tid. Och nej, jag tror inte poliser är så godtrogna, men jag tror att "tips" (när jag ringde om ett brott jag hört om lämnade jag ett tips istället för en anmälan) kan leda till att polisen använder ens vittnesmål, även om man inte anmäler. Hursomhelst, första steget till anmälan eller inte är att gå till polisen och berätta att exet är en brottsling. Bevisning är nästa steg.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

oh-la
11/30/14, 9:26 PM
#16

jag förstår inte vad det är man ska anmäla?? han har väl inte gjort något? äen om det är fruktansvärt att han har misshandlat TS i en tidigare relation, vad är det som säger att han misshandlar nu? ska man för evigt vara dömd för att man en gång betett sig illa? 

man kan inte gå in och anmäla en människa för någonting man inte vet att han har gjort. man kan inte anmäla en människa för att ha en gång misshandlat en flickvän, och därför säkert gör det än. man kan ju inte stövla in och anmäla någon för att misshandla sin flickvän utan att veta att så är fallet. risken är att det slutar med att man själv får stå med mössan i hand och ta emot en anmälan om förtal. man kan inte gå in och anmäla folk för brott för säkerhets skull.

visst kan säkert tidigare flickvänner kallas in vid en rättegång (kanske inte i sverige eftersom vi inte har den typen av "jurryrättegångar" som man har i USA), men det gäller ju i fall där man vet att personen begått brott, och där åklagaren tagit reda på tidigare flickvänners upplevelser som en del i bevisningen. inte för att en flickvän gått till polisen och sagt "jag vill anmäla den här personen för misshandel av sin sambo, som jag aldrig träffat, och jag vet inte om det händer men jag vill ändå anmäla!"

Honestyisdead
11/30/14, 10:45 PM
#17

#15 ts VET ju inte om han är det nu.

Cindy S
11/30/14, 11:43 PM
#18

#15 & 16 Var i tråden ser ni att jag sagt det? Ingen har påstått att någon ska ljuga, eller att TS vet hurdan mannen är nu. Läs igenom mina inlägg igen så ser ni att jag gav som förslag till TS att ifallhon känner att hon borde göra något så kan hon anmäla till polisen, eller lämna tips. I värsta fall får hon otrevligt bemötande av polisen och exet får ta emot ett deprimerande besök från polisen. Med tanke på hur få anmälningar som leder någonvart tvivlar jag på att något görs, det här är något TS KAN göra.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

oh-la
12/1/14, 8:28 AM
#19

det är inte något TS bör göra eftersom anklagelser och anmälningar mot oskyldiga personer kan leda till en motanmälan för förtal. förstår inte varför man ska ta sig rätten att anmäla folk för ganska grova brott om man inte har en aning om dessa begås? låter ju snarare som förföljelse, inte okej.

Cindy S
12/1/14, 11:02 AM
#20

#19 Jag vill inte upprepa mig, men jag skrev aldrig något om att ljuga eller anmäla något som kanske händer nu, jag pratar om att berätta för polisen vad som hänt. Jag är säker på attjag nu varit tydlig och hoppas ni läser ordentligt nästa gång, jag vill inte upprepa mig igen. Den här tråden är för att trösta och stötta TS, inte argumentera om förtal.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Anonym
Anonym
12/1/14, 6:10 PM
#21

Det blev ett himla liv om detta måste jag säga. Jag vill fortfarande veta vad jag ska göra med dels mina "skuldkänslor" och chocken jag känner och "rädslan". Jag tänker inte gå till polisen, utan jag vill ha tips från någon i en liknande sits. Och har inte heller innan skrivit att jag tänkt gå till polisen. Dock så skrev jag att jag ångrar att jag inte gick då detta skedde. Och nej, jag vet att det är inte säkert att han misshandlar sina kvinnor fortfarande. Men jag vet att det har skett i två fall av tre. Så finns det någon som inte tänker sitta och döma och komma med ett bra förslag om att hantera känslor?

[JenniN]
12/2/14, 12:00 PM
#22

Jag tycker att du ska ta det lugnt och försöka lägga is på känslorna. Det finns en chans att han har bättrat sig, det finns faktiskt en ganska stor chans att han på tolv år kanske har ändrat sitt beteende. 

Jag har varit i en liknande situation, nu var de inte tolv år efteråt som han skaffade barn, men han har nu tre barn och tydligen så ändrades han totalt som person när han fick barn. 

Så det finns hopp även för detta barnet. 
Försök att fokusera mer på ditt liv och det du har, för det kommer bara bli jobbigt i längden att gå och undra över hur det fungerar för kvinnan som är gravid. Och så får du hoppas att hon är stark nog att anmäla om han skulle lägga händerna på henne någon gång.

obstitant
12/2/14, 8:59 PM
#23

Om du vill ha någon att prata med om det som hände och dina känslor nu kanske Kvinnofridslinjen kan vara bra bollplank? 020-505050

Anonym
Anonym
12/2/14, 9:22 PM
#24

#22 skönt att höra att någon varit med om samma. Och tack för dina tankar. #23 Tack för din idé. Men kan dom ta emot något om detta då det inte sker nu?

obstitant
12/2/14, 11:12 PM
#25

#24 De har ju stor erfarenhet av reaktioner och känslor i samband med misshandel, och de är proffs och bra att prata med. Sen finns det ju inte så mycket konkret att göra, men du kan alltid testa att prata med dem om det.

Upp till toppen
Annons: