Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 28736 ggr
whysoserious
10/30/14, 1:20 PM

Dagbok: Jaydess hormonspiral

Hejsan! Tänkte skapa en "öppen dagbok" där jag delar med mig av min upplevelse med minispiralen Jaydess som jag satte in idag. 🙂 
Jag vet att det är många som har frågor och undrar hur det är.

________________

Jag är en 17 årig tjej, aldrig fött barn. Har förhållande och har tidigare ätit p-piller (Gestrina, dvs Cerazette) i ett halvår, vilket bara gav mig blödningar titt som tätt, blödde i princip varje dag.
Min kära moder använder hormonspiral (Mirena) och har varit väldigt på med att jag borde skaffa detsamma då hon är suupernöjd och hon har aldrig blödningar/mens.
Jag gick till ungdomsmottagningen och fick Jaydess Hormonspiral utskrivet (då den är mindre och ett lämpligt alternativ för oss som ej fött barn), bokade en tid hos barnmorske-mottagningen och fick den som sagt insatt idag.

Jag var så sjukligt j*vla nervös inför insättningen, har läst igenom allt jag hittat på google = nästan enbart skräckhistorier om hur folk svimmat och kräkts när de satt in spiralen…. Alltså förväntade jag mig den värsta smärtan jag kunde föreställa mig. Drömde till och med mardrömmar 2 veckor innan insättningen haha. :(

Men väl på plats fick jag komma in i rummet och gav barnmorskan mitt Jaydess-paket, hon frågade varför jag valt Jaydess som preventivmedel och berättade lite om hur det kan vara i början, t.ex. att man kan ha som mensvärk de första dagarna och blödningar de första månaderna.  Därefter bad hon mig klä av mig byxor och trososr, sedan satte jag mig i den "läskiga" gyn-stolen (haha) och hon började med att känna efter var livmodertappen satt, och i vilken vinkel. Sen stoppade hon in det där instrumentet (tror det heter spekulum?) och grejade lite, sen kallade hon in en hjälpsköterska, dem grejade och kollade lite i mitt underliv och jag tänkte "hallå, ska ni stoppa in den snart eller?!" och så började barnmorskan skruva av spekulum-grejen och sa "sådär"… Blev helt ställd och frågade "Vadå, är det redan färdigt?" så började båda barnmorsorna skratta och sa att det inte var svårare än så. Haha jag blev sååå himla glad, jag måste ha skinit av glädje typ hahah… Det gjorde inte det minsta ont som alla andra har skrivit på internet. Jag kunde känna hur dom höll på vid livmodertappen lite, men ingen märkvärdig känsla och det gjorde absolut inte ont! Blev dock ganska varm i hela kroppen under insättningen, men ingen yrsel eller smärta. Jag koncentrerade mig även på att slappna av (speciellt i de nedre delarna 😉) och andades djupa andetag, in genom näsa och ut genom munnen haha!

1,5 timme innan insättningen tog jag 1 Ipren och 2 Panocod (rekommendation av barnmorskan), kan vara bra att tillägga ;) Kanske kan ha varit detta som gjorde mitt besök så mycket trevligare än vad jag hade väntat mig hehe. 

Annons:
whysoserious
10/30/14, 1:24 PM
#1

Glömde förresten berätta hur lång tid det tog!
Min mamma satt utanför och tog tiden från då den andra barnmorskan kom in i rummet och hjälpte till, tills hon gick ut ur rummet igen. Barnmorska#2 var där inne i  sammanlagt 3 minuter.
Inne i rummet var jag i kanske 10 minuter, hade tid 11.30 och var klar 11.37, dock fick jag komma in några minuter tidigare, så cirka 10 minuter tog besöket sammanlagt, max en kvart.

Sooo happy 😘
Har ännu inte haft någon smärta efter insättningen!

Honestyisdead
10/30/14, 9:29 PM
#2

Vad skönt att det gick bra

emeliiiiieee
10/30/14, 10:10 PM
#3

Vart också rekommenderad jaydess förut då jag inte kan ha mirena då jag fått barn. Men den är så jävla dyr. vågar man fråga vad du fick betala? Jag är 19 och skulle få betala 1200kr för en sak som håller i 3 år likvärdig med min pstav :/

whysoserious
10/31/14, 11:37 AM
#4

#3 Skulle egentligen betala 1300 för den, men av nån anledning fick jag den för 1000 :) Inte riktigt för mina pengar då ifs hehe, min mamma var generös och betalade :) Men om den fungerar som den ska så tycker jag att det är värt pengarna!

whysoserious
10/31/14, 11:40 AM
#5

#3 Hur fungerar din p-stav stav förresten? Det ska ju vara samma hormon i som i Cerazette/Gestrina vad jag förstått det som, alltså hade det förmodligen inte fungerat så bra för mig då jag bara blöder och blöder av de hormonerna :/

Efter att jag satte in spiralen igår så har jag haft en yttepytteliten blödning, inte alls mycket som jag hade nästan 3 månader i streck med pillrena! 😃 Himla skönt, hoppas inte att det blir någon större blödning nu, och att den så småningom slutar helt, hade varit himmelriket!

emeliiiiieee
11/1/14, 9:56 AM
#6

haha skulle stå "då jag inte fått barn!" Men iallafall, jag ÄLSKADE min pstav. Jag hade problem med blödning i början men efter 1 vecka på ppiller samtidigt så la dom av och blev regelbundna mensblödningar som höll i några dagar bara istället för mina tidigare 8 dagar med supermycket blod :/ 

Hoppas din jaydess funkar bättre. Ångrar mig att jag inte testade på den men tyvärr så funkar inte ekonomin ibland :/

Annons:
whysoserious
11/1/14, 8:49 PM
#7

#6 Haha jag tänkte nästan det! 😛
Jaha, men om p-stav fungerar för dig så kör på det, om du vill testa spiral i framtiden när ekonomin tillåter så rekommenderar jag iaf verkligen Jaydess (åtminstone än sålänge haha…)

Nu en liten uppdatering, är inne på tredje dagen bara.
Har haft en liiten miniblödning sen jag satte in spiralen, enbart trosskydd har använts och det kommer bara några droppar per dag, dessutom är blödningen mer åt det bruna hållet.
Har inte haft någon smärta. Däremot har jag typ varit gasig i magen sen den sattes in hahaha 😂 Så jag sökte såklart på google för att se om någon annan fått liknande effekter. Fick inte precis något svar, kom bara in på forum/bloggar som handlade om gravidtecken, alltså att vissa kvinnor blir gasiga i magen som symptom för graviditet… Hmmm blev ju inte alls orolig efter det hehe ☺️ Inte för att jag har haft samlag ännu med spiralen, men man blir ändå nojjig haha.

Ska dock ta ett gravidtest 1 månad efter insättning enligt barnmorska, för säkerhetsskull bara, kolla så att spiralen fungerar liksom. + inget sex förrän om 1 vecka pga infektionsrisk! ;)

whysoserious
11/1/14, 9:02 PM
#8

Kom på en grej nu, barnmorskan hänvisar ju till att inte ha samlag de kommande 7 dagarna pga infektionsrisk. Och jag glömde då fråga om spiralen börjar verka då, att det alltså är efter 7 dagar som man kan ha oskyddat sex "säkert" så att säga? Glömde helt fråga det då jag bara antog att det var så när barnmorskan sa detta om infektionsriken…

Någon som vet?

emeliiiiieee
11/1/14, 9:36 PM
#9

När jag hade mirena sa min bm att det enbart var för infektionsrisken och att den började verka typ direkt.  Nu vet jag inte om det stämmer men så sa hon iallafall

whysoserious
11/2/14, 8:32 PM
#10

#9 okey tack! Hittade förut på någon sida att det skulle börja verka i princip samma dag som insättningen så det stämmer nog :) väntar 1 vecka i alla fall för säkerhets skull, det tar ju 7 dagar för P-piller och en del andra preventivmedel att verka så längre tid än så kan det ju knappast ta för en spiral ;)

whysoserious
11/4/14, 2:23 PM
#11

Idag har jag endast haft flytningar, så jag antar att den mensen (eller halvt mens- halvt flytningar) jag har haft sen jag satte in spiralen har upphört, iaf för denna gången :) Så från och med isättningsdagen och 4 dagar till hade jag min lilla mini-blödning! :) Känns toppen! Nu får vi väl se om den försvinner helt eller tänker komma en gång i månaden :)

whysoserious
11/6/14, 10:11 AM
#12

Försökte känna efter trådarna som jag har blivit tillsagd att göra någon gång då och då, för att var säker på att spiralen sitter kvar.

Hittade inga trådar, nådde dock inte hela vägen upp till livmodertappen heller. Men jag antar att det inte gör så mycket om man inte känner dem eller? Man borde ju märka om spiralen åker ut tänker jag haha ;) Någon annan här som varit med om att man inte känner trådarna?

Sökte på google, såklart, det fanns en hel del som inte kände sina trådar. Men så skrev nån en kommentar ungefär såhär "Jag struntade i att känna efter trådarna. Spiralbebisen är nu 6 år" haha kanske bäst om man gräver tills man hittar dom trots allt… ☺️😃

emeliiiiieee
11/6/14, 4:54 PM
#13

Du märker nog om spiralen åker ut ;) Men för säkerhetsskull skulle jag gjort en gynundersökning för att se så den verkligen sitter kvar. Är ju inte så bra att inte känna trådarna! 

Kul att följa denna tråden förresten, alltid bra med info :D

Annons:
whysoserious
11/6/14, 5:04 PM
#14

#13 Ja man borde ju känna att det skaver om den skulle åka ut! ;) Om man inte har otur och är ouppmärksam som jag brukar vara hehe.

Jo jag har tid för kontroll i december, men det kanske vore bäst att boka ett tidigare besök. Men ska försöka hitta trådarna igen, i värsta fall får väl min pojkvän leta upp dom. 😃

Vad kul att du hänger med :) Ville själv läsa något sånt här innan jag skaffade min spiral, ville veta exakt allt och alla detaljer både innan och efter man satt in den, så tänkte att jag skulle göra en tjänst till alla andra som också vill veta allt. :)

emeliiiiieee
11/6/14, 5:09 PM
#15

Jag vet att när min mirena åkte ut hade jag så jädra ont i nedre magen. Spydde och blödde som ett as. Nu är ju jaydessen mycket mindre så jag vet inte hur den känns. 

Om jag skulle vart du skulle jag bokat in ett tidigare möte för säkerhetsskull. :)

whysoserious
11/6/14, 5:14 PM
#16

Min gasiga mage har lugnat ner sig nu förresten, nu känns allt som vanligt. :)

#15 Ojdå, hur länge hade du Mirena innan den åkte ut? Hade du använt tampong eller liknande som kan ha dragit ut den eller åkte den ut av sig självt?

emeliiiiieee
11/6/14, 5:29 PM
#17

Hann ha den i en månad bara :/ Använde inte tampong och gjorde inget annat som kan ha dragit ut den utan min livmoder ville bara inte ha den. 

Så förhoppningsvis funkar din bättre :)

whysoserious
11/6/14, 6:14 PM
#18

#17 Usch då, vilken otur. :( Ja jag hoppas min tänker sitta kvar i några år!

whysoserious
11/9/14, 4:08 PM
#19

Hittade trådarna, var tvungen att känna efter med pekfingret istället för långfingret som jag trodde skulle komma längre in. Det gjorde den inte haha. Dessutom låg trådarna långt åt sidan så det var nog därför jag inte hittade dem i början :) 8 dagar efter isättning hade jag samlag (utan kondom), pojkvännen kände inga trådar och allt var som vanligt! Superskönt att allt gått så bra! :D

whysoserious
11/10/14, 8:18 PM
#20

Fick en liten blödning i eftermiddags, lite mer än den senaste men fortfarande trosskydd-nivå i mängd!

Annons:
errnie
11/11/14, 4:25 PM
#21

Hej! Skaffade Jaydess 17de oktober, så ska bli kul att se hur andra upplevt den. Hade samma som dig med cerazette. Tog dom i fyra månader, tre första månaderna var himmelriket! Ingen mens alls! Men sen den fjärde månaden vände det helt och blödde istället nonstop…

Hoppas verkligen att Jaydess ska funka nu! Har i princip blött mer eller mindre hela tiden sen den sattes in. Ibland mer eller mindre men oftast räcker trosskydd. Har märkt att det blivit lite mindre på senaste tiden så hoppas att det försvinner helt snart! Man har ju hört skräckhistorier om folk som blött flera månader..

whysoserious
11/11/14, 4:47 PM
#22

#21 Åh vad roligt att du också har den, hoppas blödningarna slutar snart då! :) Visst hör man många skräckhistorier om det mesta hehe, men får hoppas att Jaydess är bättre än mini-pillrena iaf, hittills har det varit bättre för mig med tanke på att jag blödde nästan exakt varje dag i 2-3 månader…

Den lilla mens jag fick igår har nu blivit mer, har använt binda idag. Blev lite besviken imorse på toaletten när jag insåg att jag faktiskt måste överge trosskyddet mot bindan. :( Haha. Fast så mycket är det inte, bara såpass mycket att trosskydd inte räcker till ordentligt.

whysoserious
11/12/14, 4:38 PM
#23

Idag har jag haft en riklig blödning, den är dock ganska "slemmig" och inte som min mens brukar vara (när jag inte använder några hormonella preventivmedel alltså).

Har även känt mig konstig i magen hela dagen idag, har inte haft ont men det känns lite obehagligt/ovant i magen.Har känt mig lite yr och nästan som att jag skulle "förblöda", blöder inte såå mycket, men ändå hyfsat mycket. Så jag förflöder ju inte såklart haha, men det känns ju nästan så eftersom att jag nästan blivit yr. :/

Timmorn
11/15/14, 4:56 AM
#24

Jag satte in min Jaydess i april. 
Det gjorde ont vid insättning (men jag spände mig och tog inga tabletter innan, vilket jag tänker göra nästa gång)
Erhm… Min kostade 60kr. Stockholms län och jag är 23. 

Har haft "mens" en gång sedan april och då var det lite rött i flytningar mest under ett par dagar.

Kan känna som miiiiiiild mensvärk någon gång då och då. Som att jag känner spiralen i nedre delen av magen. Men överlag inga biverkningar. Hade tidigare ppiller och enorm skillnad eftersom Jaydess har mindre hormoner. Sexlust kom tillbaka och jag trodde inte att den hade minskat. Men eftersom när jag bytte till spriralen blev 10 gånger kåtare så måste det varit en biverkning.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

whysoserious
11/15/14, 7:43 PM
#25

#24 Jaså, 60kr, det var tur det! ;)
Åh vad skönt att du inte haft så mycket blödningar.. Har fortfarande mens (sen den 10e) men jag börjar tro att det är som min vanliga menstruation, när jag inte använder något hormonellt preventivmedel så har jag ganska mycket mens och ofta i 8-9 dagar, denna mensen har jag idag haft i 5-6 dagar än sålänge och känns ungefär som en vanlig menstruation (förutom att mensen är lite mer trögflytande än vanligt). Får väl se när den slutar, enligt min cykel så skulle jag dessutom ha mens denna veckan så jag tror som sagt att det är min "vanliga" menstruation.

whysoserious
11/20/14, 5:01 PM
#26

Igår slutade min mens, blödde från måndag förra veckan till onsdag denna… Ungefär så en vanlig blödning ser ut för mig. Riklig mens de första 4/5 dagarna och resten av dagarna är det mycket mindre (irriterande faktiskt, kan inte allt bara komma på en gång haha) :) Hade sex inatt (ofc höhö), min pojkvän kände av trådarna en gång när han kom väldigt långt in. Det gjorde, enligt honom, inte ont utan han kände bara att något "skrapade" mot honom, dessutom är han ganska stor (runt 20 skulle jag tippa på) så det är nog inte så lätt hänt att en kille känner trådarna av en tjejs spiral om han inte lyckas komma väldigt djupt i nån ställning (när det gäller mig iaf, men jag kanske bara har en lång vagina haha) vilket känns skönt för det oroade jag mig för :)

whysoserious
11/30/14, 3:59 PM
#27

Okej, min pojkvän har känt av trådarna i princip vid varje sextillfälle nu haha.. Ångrar mitt senaste inlägg ;)
Det är dock inget som gör ont eller stör honom. Och han kommer bara åt trådarna i de djupare ställningarna så att säga + han kommer trots detta så det förstör inte sexakten.

Annons:
emeliiiiieee
11/30/14, 9:08 PM
#28

Kan vara så att dom är för långa. Gå till umo eller gyn och be en bm kolla. Mina var alldeles för långa och killen kände dom hela tiden. Värt att kolla upp iallafall. Inte kul om dom är för långa :)

whysoserious
12/1/14, 7:08 PM
#29

#28 Ja jag får gå dit och kolla. Har en tid den 19e så kan passa på då :)

whysoserious
12/11/14, 11:30 AM
#30

Fick mens nyss, 31 dagar från senaste mensens första dag. Ungefär som det brukar vara för mig med andra ord. :)

whysoserious
12/19/14, 10:13 PM
#31

Mensen slutade igår, blödde 8 dagar denna gång. Hade inte lika mycket blod denna gången heller, så förhoppningsvis fortsätter blodflödet trappa ned för varje menstruation.

Var även hos gynekologen idag för kontroll, allt såg bra ut men jag bad henne klippa av en bit av trådarna. Får se om killen slutar känna de nu eller om det blir ännu värre. Barnmorskan sa att trådarna kan stickas när de blir för korta (precis som kroppshår sticks när man får stubb) och om det skulle bli så, så får man gå in i livmodertappen och klippa trådarna där. Blir lite jobbigare att ta ut spiralen om man gör så dock.
Men förhoppningsvis slipper jag det! 😃

errnie
12/21/14, 10:49 PM
#32

Du har inte haft mycket spotting sedan du skaffade din? Har räknat på sammanlagt tre veckor helt spottingfri, annars har jag blött lite då och då ända sedan jag stoppade in den 17de okt. Har gått utan att blöda ett tag nu så känner mig nöjd :) det enda är att jag ibland får mensvärkliknande smärtor men ingen mens eller något. Hoppas att det bara är något min kropp vänjer sig vid :) skaffade spiralen också för minska kramperna så..

whysoserious
12/25/14, 3:19 PM
#33

#32 Jag fick en liten blödning nu i lördags-måndags, men bortsett från det så har jag inte haft några förutom de första dagarna när jag satte in spiralen :)

taylor__lambert
1/26/15, 1:11 AM
#34

Ja denna vill jag ju följa då jag nog kommer skaffa jaydess men är extremt säker på om jag kommer våga, jag kan säga att på mig kommer det göra ont som bara f*** då jag aldrig haft sex och är snart 20 plus det att jag inte fått in ett enda finger där nere, åh så kul det kommer bli! XD Vart bara orolig när den kostade så mycket för dig tills jag såg inlägget att den kostar 60:- i sthlms län, phu, vart orolig att BM hade sagt fel!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
whysoserious
2/16/15, 5:36 PM
#35

#34 haha åh fusk så billig din var då :( Jodå det kommer gå jättebra för dig tror jag, vill man så kan man! Se bara till att vara avslappnad, andas långsamt in genom näsan och ut genom munnen, så gjorde jag! :D Liten uppdatering sen sist: har fått mens precis som jag brukar. Ungefär var 30:e dag (som min cykel alltid har vart) har fortfarande mens i lika många dagar (mellan 7-10) men betydligt mindre då jag enbart använder mig utav trosskydd :)

Julip
4/2/15, 10:06 AM
#36

Hur har det gått för dig? ^^ Ska troligen också sätta in jaydess om en vecka och ska till Spanien en vecka efter det så är lite nervös för blödningar!

Maleficum
4/2/15, 11:52 AM
#37

Jag har mirena (även fast jag inte fått barn), hormonspiralen för mig gick på högkostnadsskyddet och eftersom jag får annan ganska dyr medicin så kosta det i princip ingenting för mig. Har lätt för näsblod när jag tar vissa värktabletter så tog bara halva dosen av vad dem rekommendera men kändes mest som urinvägsinfektion när hon höll på att sätta in den (har dock haft cystor vid äggstockarna vilket är miljoner gånger värre smärta).

Tog ett tag innan allt stabiliserade sig (hade inga hormonpreparat ett bra tag innan) men nu går det som "klockan" och jag får inte all mycket mens, är mycket sällan jag behöver använda skydd.

#34 prata med en barnmorska eller gynekolog om det, det är möjligt att det kan kännas lite mer men är inte säkert. Jag fick göra ultraljud en gång där nere innan jag började ha sex och gyn jag var hos sa att det kan kännas mer då men vad jag minns var det inte så farligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Rainee
8/5/15, 4:09 PM
#38

Hej, hur går det? Skulle vara kul att höra hur det har varit fram tills nu? Känns trådarna fortfarande av vid sex? :)

Biancaa
11/28/15, 9:37 PM
#39

Skulle också vilja veta, som #38. 😊

Idis ida-maria
11/29/15, 5:46 PM
#40

Undrar också

CruiserH
12/3/15, 10:14 PM
#41

Jag ska sätta in Jaydess i slutet av den här månaden och här i Skåne kostar preventilmedel 0 kr för kvinnor upp till 25 år, trodde det var så i hela Sverige. Vilken tur att jag gör det innan jag flyttar upp till Stockholm då 🙂

Annons:
Honestyisdead
12/3/15, 10:39 PM
#42

#41 Alla mina preventivmedel kostade även då jag var under 25. Så det beror helt på vilka preventivmedel det handlar om.

CruiserH
12/3/15, 11:55 PM
#43

#42 bor du i Skåne?

Honestyisdead
12/4/15, 12:32 AM
#44

#43 Ja.

Jlcb
2/27/17, 6:08 PM
#45

Tack för detta whysoserious! Har också läst mängder om Jaydess inför min isättning och hittat 99% skräckhistorier, den ena värre än den andra och detta var skönt att höra! Var imorses och satte i min. Gick ut starkt (som den vinnaren jag är) med att börja storböla när jag såg bm ösa på glidmedel på ultraljudet och ville vända och springa hem.. Förväntade mig ett ultraljud som körs ovanpå magen men det var i princip en stor dildoliknande pryl som skulle upp i fiffi, blev droppen på första gymbesöket med alla skräckhistorier i huvudet eftersom jag var extremt nervös och ångestladdad. BM var väldigt lugn och mänsklig, allt som allt gick det smort och jag blev mycket väl omhändertagen. Visst, det gjorde lite ont när dom satte in själva spiralen men det var i fem sekunder följt av mensvärksliknande känsla. Kändes lite ovant och konstigt/obehagligt när hon kände och stoppade in instrument men helt klart hanterbart. Berättade för Bm om alla hemska historier jag har läst och varför jag var så nervös och hon sa att de som känner att de behöver dela med sig i forum/liknande är de som har haft en dålig upplevelse. Merparten tycker inte det är så farligt. Hoppas fler hittar och läser denna tråden för det lugnade och hjälpte verkligen mig:)

Maleficum
2/27/17, 6:21 PM
#46

#45 Tyvärr är väl det lite nackdelen med internet att det ofta är när nån har något att klaga på som det skrivs om och de som har en positiv upplevelse skriver inte om det för varför ska man det?

Hoppas det kommer gå bra för dig med din och skönt det gick bra med insättningen!

Jag har kvar min Mirena och har knappt mens och den kommer väldigt punktligt (förutom ett tag nu när jag fått testa mig igenom massa nya mediciner). Hade dock lite jobbiga känningar i somras vid ägglossning när jag hade det på samma sida jag tidigare haft cystor så antar det var det som spöka lite. Tror min räcker i 1-2 år till så har inte bestämt mig än om jag ska stoppa i en ny eller strunta i det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

whysoserious
6/28/17, 3:38 PM
#47

2,5 år senare, och jag är back on track till min dagbok haha! Har nästan glömt bort att jag har spiralen, plus denna tråden… så sorry för seg uppdatering. ;) Kan iaf meddela att jag till hösten haft spiralen i 3 år, och tänker byta ut den mot en ny! Är sjukt nöjd fortfarande. Har mens en gång i månaden (precis som jag alltid haft innan spiralen) men blöder i mindre mängder, behöver sällan använda mer än trosskydd! :) Kan inte minnas att jag haft en enda mellanblödning eller något annat problem sen jag skrev här sist! Har nog aldrig känt efter om jag kan känna några trådar sen jag uppdaterade här, men tror att den sitter kvar iaf lol, har ju inte blivit gravid så. Ska uppdatera er igen till hösten när jag satt in en ny spiral, om det fortfarande gått bra då. Tänker iaf göra som förra gången, ta 1 Ipren och 2 Panocod 1,5h innan insättning!

whysoserious
6/28/17, 3:40 PM
#48

#38 trådarna känns inte vid sex heller! Men börjar undra om det inte bara var för att min dåvarande pojkvän visste om att det fanns ett par trådar där inne, som han kände av dom… ;) har inte fått några klagomål från nån annan iaf haha!

Annons:
Pytteliten
6/28/17, 8:47 PM
#49

De känns mer när de är nya! Sedan mjuknar de och lägger sig fint på sidan så att de inte känns längre!

Upp till toppen
Annons: