Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2939 ggr
neasfotografier
10/22/14, 4:42 PM

Immun mot vinterkräksjukan - testa hos läkare?

Kom bara att tänka på en sak.
Vissa har ju nån gen som gör att man är immun mot vinterkräksjukan och vad jag kan minnas så har jag aldrig haft det.
Är nyfiken på ifall jag är immun mot det eller om jag bara har haft bra immunförsvar och tur hittills.

Såg på nån sida att man kunde beställa hem ett test där man kunde testa sig och de hävdade att det "visade rätt med 99,5% (samma som hos läkaren)."
Men kändes inte som att jag ville lägga ner 299 kr på något som jag inte ens vet ifall det stämmer. Känns mer säkert att gå till en läkare i så fall.

Därför undrar jag om det går att testa sig hos en läkare för att få veta, någon som vet? :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Evelina!
10/22/14, 4:48 PM
#1

Vet inte om jag tycker att skattepengar ska slösas på att en del ska kunna stilla sin nyfikenhet…

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Aleya
10/22/14, 7:09 PM
#2

Lägg ut 300 spänn och slösa inte på resurser på sådana banala saker. Ett läkarbesök kostar ändå typ 200 spänn om man inte är under 18.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[[Rosmarmelad]]
10/23/14, 7:26 AM
#3

Var är det du hittat det testet? Sen så kan jag tycka att det inte är helt banalt att det görs sådana tester, att veta att man är immun mot vinterkräksjukan är ju ganska lugnande i sådana tider.

Men jag skulle vilja veta var du hittat testet, för det skulle vara intressant att veta.

Aleya
10/23/14, 7:28 AM
#4

#3 apoteket säljer. Bara fråga personalen. Annars ska det finnas under hyllan av självaste.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Thiah]
10/23/14, 8:43 AM
#5

Kanske inte banalt för enskilda personen men för mina skattepengar känns det som en banal sak. Du har ju redan märkt att om du nu inte är helt immun så är du rejält svårsmittad. Det räcker väl? Jag är väldigt svårsmittad och jag nöjer mig med det. Kan ändå inte undvika de få ställen där jag kan bli smittad.

neasfotografier
10/23/14, 4:03 PM
#6

#3
Det var här jag hittade testet. Men det finns även på apoteket till samma pris :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Ladydragon
10/23/14, 4:19 PM
#7

Nu minns jag inte var jag läste det men det va nåt om att immunitet mot vinterkräksjukan existerar troligen inte då viruset har muterat sig…eller gör det 🤔

själv tycker jag det är bortslösade pengar satsa istället på att hålla en god handhygien…tvätta händerna ofta och ordentligt med tvål o vatten och kanske avsluta med handsprit

neasfotografier
10/23/14, 4:30 PM
#8

Och till er andra:
Spela roll om jag väljer att gå till läkaren för det? Ni vet ingenting om mig och min bakgrund till den här nyfikenheten men ändå slänger ni er över mig som hyenor utan att tänka på hur jag känner.
Tänker ni så om alla som går till läkaren varje dag? Att de bekostar era skattepengar?

Jag ställde en enkel fråga för att jag var nyfiken och det är det här jag får till svar? Jag fick inte ens ett svar på det jag frågade om bara en massa påhopp.

Tur för mig att jag inte tar åt mig av andras negativitet annars hade jag nog känt mig väldigt ledsen just nu pga era påhopp.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Aleya
10/23/14, 5:01 PM
#9

#8 fast det låter bara som att du är snål. Du kan ju köpa test och testa hemma. Tror inte ens att man kollar på vårdcentralen om man är immun. Annars kan du ju kosta på dig ett samtal och fråga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

elegantbanan
10/23/14, 5:10 PM
#10

#9 Vad du tycker är lite pengar kanske för någon annan är en stor summa.

melancholy were the sounds on a winter's night.

Evelina!
10/23/14, 5:11 PM
#11

#10 Men i de flesta landsting kostar det ju minst 200-300 kr att träffa en läkare på vårdcentral om man nu inte har frikort förstås. Och då är det inte ens säkert att läkaren tycker att det är av vikt att testa för ev. immunitet, särskilt inte när det finns tillförlitliga självtester. Så för min del tycker jag också att det bara låter snålt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Thiah]
10/23/14, 5:12 PM
#12

#10 men varför då lägga någon summa alls på nått som egentligen inte är nödvändigt?

Aleya
10/23/14, 5:16 PM
#13

#10 och då ska man gå och ta ett prov på vc bara för att man är nyfiken och vill ha det billigare? Det låter ju "vettigt" och snålt. Hade det varit ett prov för att kolla eventuell gen för bröstcancer eller andra åkommor så hade jag sagt spring. Men alla prioriterar vi olika vad som är viktigt eller inte.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
elegantbanan
10/23/14, 5:16 PM
#14

#11 Vet inte hur TS situation ser ut, så jag har inte svaren.

#12 Som sagt, vet inte hur TS situation ser ut.

melancholy were the sounds on a winter's night.

Aleya
10/23/14, 5:17 PM
#15

#14 ne men du kanske hör hur inte nödvändigt det är.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

elegantbanan
10/23/14, 5:23 PM
#16

#15 Vad jag tycker spelar ingen roll i det här fallet.

melancholy were the sounds on a winter's night.

Aleya
10/23/14, 5:48 PM
#17

#16 skillnaden med de prover jag påpekade och ett för kräks är: dom andra kan vara livsviktiga. Ett prov för kräks är inte det. Det är en jäkla skillnad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

neasfotografier
10/23/14, 6:11 PM
#18

Men hur orkar ni ens. Jag ställde en enda liten fråga. Sa aldrig att jag SKULLE göra det här. Enligt mig är ni snåla som beklagar er över att jag skulle bekosta era skattepengar. Jag är inte rik utan arbetslös och lever på ytterst lite ersättning varje månaden. Klart att man alltid försöker hitta det billigaste alternativet. Men som sagt, sa aldrig att jag SKA göra det hör utan det var bara nyfikenhet på OM DET ÄR MÖJLIGT.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Upp till toppen
Annons: