Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 788 ggr
Anonym
Anonym
2014-10-17 12:35

Bästa receptet mot svartsjuka?

Jag känner helt plötsligt en svartsjuka över en relation min man har med en vän. Det har förvisso sina förklaringar, men de är inte så allvarliga att jag känner att det är riktigt befogat att känna svartsjuka (b.la ett skämt om en trekant som helt plötsligt blev seriöst för ett tag, men som rann ut i sanden. Vännen har nu dessutom fått sambo.)

Jag känner mig riktigt skyldig som känner såhär, jag vill inte att det ska gå ut vare sig över vårat förhållande eller deras vänskap. Jag har pratat om det med min man såklart, och jag försöker se rationellt på saken, men känslan försvinner inte. 

 Så, nu undrar jag vad era bästa recept på svartsjuka är?

Annons:
Bill&Bull
2014-10-17 12:58
#1

Jadu.. har själv haft problem med svartsjuka, det grundar väl sig i osäkerhet kan jag tänka mig. Men enligt KBT så ska man tänka - varför är jag svartsjuk nu? (Sen svara på de) Behöver jag vara svartsjuk för de? (Svara på de) Denna övning kan vara bra för att få ett hum om hur man tänker kring det och jobba vidare därifrån, men jag kan inte veta vad du får för slutsats så du får börja med detta först :) Hoppas det blev förståeligt nu 😊

||My Love For Animals Is Immortal||

Anonym
Anonym
2014-10-17 13:18
#2

Jag känner mig inte som en osäker person. Jag har inga problem med självkänsla eller självförtroende egentligen, men kanske finns där något ändå som gör mig osäker.

Jag har försökt tänka lite så som du beskriver. Jag blir oftast bara svartsjuk när han berättar att han pratat med denna vän, eller när jag av en händelse ser att de chattar (om vi tittar på en video på hans telefon tillsammans eller dylikt). Och det är ju inget att bli svartsjuk över, tycker jag. Deras kontakt går inte till överdrift så att det tar tid från oss eller något sådant. Men känslan försvinner inte.

Upp till toppen
Annons: