Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 12861 ggr
[Ily143]
10/8/14, 8:58 AM

Andra P-piller igen!

Hej! Jag gick till apoteket igår för att hämta ut p-piller, jag ska egentligen ha Prionelle men jag har fått Abelonelle dom senaste gångerna. Jag har tyckt dom funkar bra så tänkte att jag skulle gå till samma apotek för att få dom igen tills jag ska till ungdomsmottagningen. Men igår fick jag andra P-piller IGEN dom här heter Anastrella, det står att det är 150 mikrogram /30 mikrogram samt levonorgestrel/etinylestraidol precis som det står på mina Abelonelle piller då är det väl samma? Gick in på fass.se men förstår inte riktigt hur man ska se att dom är samma. En fråga till det är väl inte direkt bra att hålla på och byta märke på p-piller hela tiden? inte för att jag kan hjälpa det eftersom jag inte får ut några andra men undrar.. Tacksam för svar! :)

Annons:
Honestyisdead
10/8/14, 9:14 AM
#1

De ger likvärdiga mediciner som de har inne,  så det ska vara samma.  Ring sjukvårdsupplysningen om du är osäker.

Clementinbarn
10/9/14, 3:16 PM
#2

Frågar inte personen på apoteket om du är okej med en annan sort innan du betalar? ;) Om du inte är nöjd med vad de erbjuder, gå till ett annat apotek!

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

[Ily143]
10/17/14, 9:43 PM
#3

Apotekaren säger typ : Ja du ska ha Prionelle men du får Anastrella och så förklarar personen att dom är likvärdiga. Dock känner jag ju ändå att det kanske inte är så bra att byta märke hela tiden? Ska boka tid hos ungdomsmottagningen nu för att få flera uttag så pratar med dom där. Jag skulle kunna gå till ett annat apotek dock där jag bor finns det bara 2 olika kedjor apotek och när jag varit på båda har dom inte haft inne den jag egentligen ska ha vilket jag tycker är lite konstigt :/ Så tror det inte spelar någon roll om jag går till ett annat apotek om det är en annan kedja för dom har ju samma sortiment :/

bohan85
10/17/14, 10:03 PM
#4

det spelar ingen roll vilket märke du får, det är som Alvedon och Panodil, samma verksamma substans men olika företag som tillverkar dem.

bohan85
10/17/14, 10:04 PM
#5

vill man ha exakt samma kan de beställa det men landstinget subventionerar oftast bara det billigaste så då får du själv ofta betala mellanskillnad om du vill ha just den som är skriven på receptet.

Upp till toppen
Annons: