Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1493 ggr
Glorious
2014-09-29 21:49

Ångest och oro

Jag skulle kanske kunnat skriva i tonåringar i fokus men jag tror jag behöver lite vuxna synpunkter. Går nu engelska 7 Cambridge kursen i skolan, som jag utökat poäng med för att kunna läsa (alltså inget krav för att jag ska studenten utan det är bra merit liksom). Har dock sån himla stress, ångest och oro inför lektionerna, så pass mycket att jag har lust för att skolka. Mycket för att nivån nu är så pass svår och de ställer höga krav på oss, känns som att jag inte kommer orka hänga med (vi kommer behöva arbeta mycket hemma). Har bra schema annars och många roliga lektioner, men media så mycket kreativt som ska fram vilket sätter press på mig då det är just det som ligger mig varmt om hjärtat. 

Det känns så otroligt dumt att hoppa av kursen, pinsamt till och med men jag har tänkt på det flera gånger. När det inte känns som jag är villig att försöka ordentligt inför kursen? Den tiden hade jag hellre lagt på uppgifter till övriga ämnen känner jag. Ska tilläggas att jag är osäker i gruppen. Många är ruskigt bra på engelska och jag känner bara en femtedel av gruppen. Ska också tilläggas att jag har IBS, och min mage mår inte bra av stress. Vilket gör att jag också känner att det kanske vore bättre och skippa engelskan men samtidigt kanske jag bara försöker hitta anledningar?

Annons:
Honestyisdead
2014-09-29 22:03
#1

Om kursen inte är nödvändig och du mår dåligt av den tycker jag du kan skippa den.  Det är stressigt nog i skolan.

Glorious
2014-09-29 22:08
#2

Nej den är väl inte nödvändig just. Säkert nyttig dock. Jag vet dock att det hade varit himla bra, både på CV och för utvecklingen av språket, men jag känner att jag liksom inte är redo för att ta ansvar för den utvecklingen nu. Alla går nästan den trots att den inte är obligatorisk. Får se hur provet gick förra veckan och ta ett snack med mamma… Jag vill lära mig mer engelska men jag vill inte må över en lektion fem dagar innan den har börjat.

[rumelle]
2014-09-30 05:32
#3

Jag håller med Hera. Om du inte mår bra av kursen och inte egentligen behöver den så skippa den! Du kan alltid läsa in engelska senare om du skulle känna att du kommer att behöva det.

sisela
2014-09-30 15:13
#4

Hoppa av kursen och fokusera på det som är obligatoriskt i stället. Det är viktigt att må bra och orka med. Jag gjorde ett "Cambridge certificat in advanced english" i gymnasiet. Jag hade inte tid att gå kursen innan så jag följde bara med när de gjorde provet. Har aldrig använt det till nånting överhuvudtaget. Jag var så himla ambitiös i gymnasiet att jag bara jagade högsta betyg i allt. Det är ok om man orkar med, men om man inte lyssnar på sig själv och sin hälsa så är det inte bra. Du har en hel livstid att lära dig engelska på. :)

-Aida-
2014-09-30 18:01
#5

Om du känner att du inte klarar av det så ska du ju inte utsätta dig för den stressen, du kan prata med kuratorn på skolan om de också, dom brukar va himla bra på att peppa och hjälpa till med planering av ämnen så de inte känns stressigt.
De är heller inte pinsamt att hoppa av något, alla är inte lika och sitter inte i samma situation, så känner man att man bör lämna ett ämne så ska man göra de.

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-09-30 19:04
#6

Alla Cambridge examen kan du ta senare, finns kvällskurser, helgkurser för sånt. 

Risken är ju om du känner dig stressad och inte har tid, inte kan ta till dig kursen och kunskapen ordentligt och riskera att din mage blir dålig låter inte bra inte.

Spar den å se fram emot en kurs att ta lite i framtiden när skolan har lugnat sig eller är över. Kan vara rätt trevligt att gå lite sådana kursen när man har slutat skolan.

Annons:
[silkesnosen]
2014-10-02 15:40
#7

Jag kan omöjligt se hur den här kusen skulle gynna dig i ett CV idag. Det är bättre att du håller dig frisk och ser till att klara övriga kurser så att du kan söka in till högskolan, då det faktiskt är det som ger effekt i ett CV. Hoppa av och ge dig chansen att leva ett hälsosamt liv.

Glorious
2014-10-03 22:49
#8

Tack för alla peppande svar! Skickade ett mejl till SYV idag och ska träffa han på tisdag och skriva på papper om att jag slutar kursen. Ska berätta för mamma imorgon, har dragit mig för det för det känns inte som hon kommer förstå.. men det gör hon nog egentligen men föräldrar vill ju att man ska anstränga sig för skolan liksom ^^ känns också lite pin att gå till läraren för kursen nu veckor efter skolstart och säga att man inte vill fortsätta. Känns inte som att jag känner mig stressad och inte har motivation är bra anledningar nog, vill inte få frågor pressade på mig osv.

sisela
2014-10-04 01:00
#9

Om du talar om för de som evt ifrågasätter, att du har bestämt att fokusera på de andra ämnena och att du inte riktig hinner med denna kurs så är det ju ett moget och välövervägt beslut. Det borde ingen invända mot och om de gör det så stå på dig.

H-lena
2014-10-06 11:04
#10

Skönt att du bestämt dig! Känner igen det där väldigt mycket, man tar på sig för mycket för man vill vara duktig och klara allt men samtidigt känner man att man inte orkar. Det leder bara till stress och ångest som du kände av. Så då är det bättre att göra det som känns bäst. Det låter som det absolut bästa för dig just nu! :) Lycka till med plugget!


Glorious
2014-10-07 21:12
#11

Har skrivit på ett papper nu och det är klart alltihopa. Var jobbigt att berätta för mamma för jag hade gått o oroat mig för det, men hon tog det jättebra :) Det känns så otroligt skönt nu i alla fall!

Tack för alla peppande, jättekloka - och fina svar :)

Upp till toppen
Annons: