Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 898 ggr
Miniland
9/19/14, 12:42 PM

Torrr hud - vilken salva?

Hej. Just nu för tillfället har jag problem med mina eksem = torr hud. På kroppen smörjer jag med Propylenglykol 20% i Locobase lotion. Tycker funkar rätt bra. Men grejen är att mitt ansiktet är supertorrt. Så torrt att måste smörja flera gånger varje timme. Om jag inte smörjer känns ansiktet alldeles stelt :s . Jag har inte eksem i ansiktet utan bara blivit extrem torr, då menar jag verkligen det. Jag smörjer med samma salva som till kroppen då. Men känner att behöver skaffa en bättre kräm till just ansiktet. Så min fråga är då om någon har något tips? Har väldigt känslig hud. Ska träffa läkare om cirka 1-2 veckor så kan ju fråga honom om hjälp. Men just nu känns det väldigt långt kvar tills dess..

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Annons:
[Torpedtass]
9/19/14, 12:53 PM
#1

Decubal, oerhört bra hudkräm som vi använder till oss själva och våra barn.

[Thiah]
9/19/14, 2:29 PM
#2

Tvättar du ansiktet med tvål? Pröva att ha lite olja när du duschar/tvättar ansiktet. Rapsolja är bra. Drick mycket vatten för att mjuka upp huden inifrån. Decubal hjälper inte mig om jag får så tore hud utan jag smörjer in med propyless flera gånger om dagen.

Miniland
9/19/14, 5:32 PM
#3

Har testat decubal och propyless, men måste fortfarande smörja hela tiden.  Det är så jobbigt för är verkligen hela tiden, det går 5 min sen jättetorr i ansiktet igen :/

Tvättar mig med "Lumene Sensitive Touch Extra Gentle Cleanser". Har gjort det väldigt länge och tycker den är bra.  Tvättar ansiktet max 1 gång om dagen. Kan testa med olja , men tror inte ansiktstvätten som problemet.

===

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

[Torpedtass]
9/19/14, 5:55 PM
#4

#3 Har du Sensitive Touch Extra Gentle Toner som komplement då också? Det är ett ansiktsvatten som återfuktar och lugnar huden.

Miniland
9/19/14, 6:34 PM
#5

 #4 Den har jag inte använt, men har testat använda nattkrämen. Den gjorde ingen skillnad.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

missemi
9/19/14, 7:02 PM
#6

Jag har haft eksem i ansiktet och det är inte kul! Man känner sig inte särskilt fin. 

För att minska extremt torr hud i mitt ansikte har jag använt mig av väldigt feta salvor med lanolin (ullfett). Jag punktbehandlar, alltså smörjer bara där det är torrt. Eftersom den är så fet smörjer jag bara på kvällen (alt. dagtid om man är hemma) eftersom man blir alldeles glansig i ansiktet där man har smörjt. Har fungerat super för mig, är som en boozt av fukt och skydd för huden. Nackdelen är att jag kan tycka att det luktar lite får 😉

Jag har väldigt känslig hud och har provat mig fram för vad som passar för just mig. Något annat kanske passar för dig. Ett tips från mig är att undvika produkter med parfym i, det är en onödig ingrediens enligt mig som bara skapar ytterligare påfrestning för huden. Jag har inte hittat en enda hudvårdsprodukt för ansiktet med parfym i som har fungerat för mig under en längre tid.

Sen är det också viktigt att komma ihåg att dricka och undvika att utsätta ansiktet för vatten så mycket det går.

Annons:
Nelley
9/20/14, 1:46 AM
#7

Dricker du mycket mjölk? När jag slutade med det har alla mina eksem/torrhet försvunnit i armvecken, på och över ögonlocken och händerna. :)

Upp till toppen
Annons: