Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 3003 ggr
Glorious
2014-09-11 15:44

Dricka ordentligt med vatten

Jag har svårt att dricka ordentligt med vatten, att dricka över huvudtaget. Kaffe eller te tar jag mig gärna en eller flera koppar om dagen. Men få in en vana att dricka helt vanligt vatten, dels för att det är viktigt ur många aspekter men också för att jag har IBS. 

Har ni några tips på hur man får i sig mer vatten? Särskilda tillfällen på dagen ni alltid tar ett glas? Jag tycker om citronvatten men är inte säker på att överkonsumtion på citron är optimalt för min mage?

Annons:
Saffran0Spice
2014-09-11 15:47
#1

Gör lite olika vatten och ha i kylen - gurka, citron, hallon, jordgubbar osv
Frysta bär och frukt i fräschar upp och ger lite smak =)

[rumelle]
2014-09-11 15:48
#2

Jag tvingar alltid i mig ett stort glas vatten ( ca 4 dl) före varje måltid.

Glorious
2014-09-11 15:50
#3

#1 Aa det låter bra, hallonvatten ska jag testa!

#2 Kanske är det man får göra :)

SegerSims
2014-09-11 15:52
#4

Jag använder mig utav en app som heter Plant Nanny där jag själv ska dricka vatten samtidigt som jag vattnar en blomma i appen.  Så som du ser har jag slarvat lite idag ..  🤪

Glorious
2014-09-11 16:05
#5

#4 Haha vilken söt och käck grej :) tack för tipset!

Cindy S
2014-09-11 16:05
#6

Äta eller suga på isbitar kanske? Göra sockerfria hemgjorda isglassar kanske.

Gurka har ju mycket vatten i sig. Ät mer sopor och andra maträtter med mycket vatten i.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Blanksteg
2014-09-11 17:18
#7

Kan tipsa om denna app också: Waterminder. Den är superbra! Visar i procent hur nära du är ditt dagsmål vad gäller vätskeintag. Den ger en viss motivation, tycker jag, och när man väl använder den så känns det faktiskt som att det går ganska snabbt att nå x liter vatten! :) Ännu lättare blir det när jag smaksätter vattnet (citron, gurka, osv). Har annars också svårt för att dricka vanligt vatten.

Tänk på att kaffe och svart te är vätskedrivande, och att om du dricker en kopp kaffe/svart te så måste du dricka dubbelt så många koppar vatten. Om du t.ex. en dag tycker att du har druckit alldeles för lite så bör du åtminstone skippa kaffet/teet.

Vissa hävdar att det räcker att dricka när man är törstig, men det är faktiskt kroppens signal om att den redan är uttorkad. Så du gör helt rätt i att försöka få in en vana att dricka vatten.

Jag brukar ha en 1 liters kanna med vatten som jag låter stå i kylskåpet i ett par timmar. Kranvattnet blir mycket godare då, antar att det är för att ämnena i kranvattnet avdunstat då. 1 liter vatten om dagen är mitt minimum (vilket dock inte alls är tillräckligt…). Men mitt dagsmål är på 2 liter, och det är tyvärr sällan som jag når det målet…

Jojaton
2014-09-11 17:18
#8

#6 Ska hon äta sopor? 😮😉

Se till att dricka mycket i samband med måltider, precis som #2 sa. Annars kan det ju vara bra att investera i en to-go mugg och fylla den med vatten (och isbitar så att det håller sig kallt) och ha den till hands hela tiden, när du jobbar, om du sitter vid datorn, pysslar i köket osv. Det är ju större chans att du dricker om du hela tiden har vattnet i närheten!

Johanna - Instagram

Scorpio97
2014-09-11 17:38
#9

Dricker mest på kvällen. Från att jag kommer hem vid fyra-fem, tills att jag lägger mig runt tio brukar jag få i mig mina 1.5-2 liter. Har svårt för att dricka på dagen.

Sommartid har jag svårt för att få i mig tillräckligt mycket med vatten och jag dricker dessutom bara iskallt vatten då. Så jag fick börja med alarm.  Lade in en halvlitersflaska med vatten i frysen, sen satte jag alarm på 30-45 min. När jag tog ut den den så lade jag in en annan, osv. 

Citronmeliss tycker jag ger en god smak. Brukar hacka och fylla en såndär te-kula och lägga i. Annars kan man prova dom flesta sorters frukter och bär.

Sätta alarm tills man fått in vanan kan vara en bra idé. Äter man regelbundet så funkar det ji att dricka en viss mängd till varje måltid också.


//Jessie

Cindy S
2014-09-11 17:44
#10

#8

Ja, det regnar ju ner i sopptunnan. Lite gammal pizzakartong med "dagg" på, mums. ;)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

-Aida-
2014-09-11 21:33
#11

Jag har alltid en vatten flaska med mig och dricker väldigt lite i taget, om jag koncentrerar mig på annat och dricker samtidigt så brukar jag glömma att jag druckit men de syns på flaskan.😂
Tycker ovan kommentarer har väldigt bra tips.

Agda
2014-09-14 04:48
#12

Saft då? Det räcker ju med bara litegrann i vattnet så att du känner smaken. Gör du hemgjord så slipper du ju massa konstiga ingredienser, och du kan ju också göra sockerfri saft om du vill undvika socker.

Glorious
2014-09-14 20:32
#13

Kanontips alla kommit med. Stort tack! Taggad på att testa och se vilka rutiner jag fastnar för.  Roligt med såna här trådar som säkert inspirera fler än mig (ts) :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: