Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 8923 ggr
Luisa
9/9/14, 5:17 PM

Nuvaring

Hej! Tänkte fråga er som har provat nuvaring om ni har fått några biverkningar och vad för biverkningar i så fall? Det ska vara ett lågdoserat P-medel men jag har ändå fått de flesta vanliga biverkningarna :/

Annons:
Fridaaaa
9/9/14, 5:32 PM
#1

Jag hade nuvaring. Fick sluta med den pga biverkningarna (påverkade vardagen): Illamående, trötthet/nedstämdhet, buksmärta. Biverkningar som inte gick över alltså.
Annars tyckte jag nuvaring var toppenbra, använde appen för att komma ihåg när jag skulle ta ut & in den.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
9/9/14, 6:18 PM
#2

Är precis som p piller bortsett från att ringen släpper ifrån sig hormonerna jämt dygnet runt. Låg dos dygnet runt dvs.

Det är därför många slipper humörsvängningar under användandet. 

Jag har inga bieffekter blev tvärt om av med dom som jag fick av piller och plåster.

Dessutom slipper man tänka på att göra något var dag :)

Luisa
9/9/14, 6:34 PM
#3

#1 Har bland annat alla biverkningar som du har förutom illamående (jag mår illa ganska ofta och jag har inte känt av att jag mår mer illa pga ringen) Appen har jag också och det är smidigt att man liksom kan hålla koll på när man ska sätta in och ta ut ringen ^.^

Fridaaaa
9/9/14, 6:35 PM
#4

#3 Ja jag mår med illa ganska ofta men kände att det blev värre med nuvaringen och jag har dessutom spyfobi så gjorde inte det bättre heller med mer illamående 😕 Ja appen är toppen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Luisa
9/9/14, 6:40 PM
#5

#2 Jo men det visste jag redan, bland annat därför jag valde ringen, trodde att det skulle vara mindre biverkningar eftersom det är mindre hormoner och de avges hela tiden. Synd att man trodde fel :/ Jag har tyvärr inte sluppit, både mina kompisar och pojkvännen tycker att jag blivit mycket mer "bitsk" på sistone 😳 Det låter ju jätte bra! Synd att jag inte har samma tur :/ fast du gick ju i för sig över från ett p-medel till ett annat så sin kropp borde ha blivit van, kanske därför du inte haft några biverkningar? Det var också en av anledningarna till att jag valde ringen och inte P-piller eller mini piller, just för att man slipper tänka på det mer än var 3e-4e vecka ^.^

Honestyisdead
9/9/14, 6:51 PM
#6

#5 Jag gick från piller till plåster och jag hade fortfarande biverkningar.  Så att jag gick från ett till ett annat spelar ingen roll. Ringarna passade mig helt enkelt :)

Du får dock lika mycket hormoner som med p piller.  Det är bara jämnare utsläpp under hela dygnet. P piller släpper ju ut det kraftigare. På kortare tid 

Hyr länge har du haft ringar?

Annons:
Luisa
9/9/14, 7:18 PM
#7

#4 jag mår illa så ofta att jag knappt lägger märkte till det o.o så jag vet inte om det har ökat något. Var en period på ungefär ett halvår som jag mådde illa varenda dag så det gör inget att jag mår illa lite då och då ^.^

Fridaaaa
9/9/14, 7:19 PM
#8

#7 Vet hur det är 😕 Mitt illamående ökade inte så mycket utan blev mer intensiva istället

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Luisa
9/9/14, 7:22 PM
#9

Vad bra att du hittade något som passade dig :) Jag trodde det hade en lägre dos hormoner än p-piller hade 😳 Inne på den tredje veckan, så lite mer än 2 veckor. Hade tänkt att använda det i 3 månader och se om mina humörsvängningar försvinner, annars får jag byta till nått annat :/

Luisa
9/9/14, 7:22 PM
#10

Vad bra att du hittade något som passade dig :) Jag trodde det hade en lägre dos hormoner än p-piller hade 😳 Inne på den tredje veckan, så lite mer än 2 veckor. Hade tänkt att använda det i 3 månader och se om mina humörsvängningar försvinner, annars får jag byta till nått annat :/

Luisa
9/9/14, 7:22 PM
#11

Vad bra att du hittade något som passade dig :) Jag trodde det hade en lägre dos hormoner än p-piller hade 😳 Inne på den tredje veckan, så lite mer än 2 veckor. Hade tänkt att använda det i 3 månader och se om mina humörsvängningar försvinner, annars får jag byta till nått annat :/

Honestyisdead
9/9/14, 7:37 PM
#12

Håller tummarna för att det är övergående :)

Luisa
9/9/14, 7:39 PM
#13

#8 usch vad jobbigt :/ hur länge använde du ringen? Hur snabbt försvann symptomen efter att du slutade använda ringen?

Annons:
Luisa
9/9/14, 7:40 PM
#14

#12 Tack det gör jag med hehe :)

Fridaaaa
9/9/14, 7:41 PM
#15

#13 Ca 3-4 månader. Slutade med den för bara några få veckor sedan men har märkt att det blivit bättre & bättre. Nu är det mer det vanliga illamåendet jag brukar ha,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Luisa
9/9/14, 9:34 PM
#16

#15 Bra att du återställer dig fort :) Hoppas att ditt illamående försvinner ^.^ Hur blir det med mensen efter att man slutat? Blir den som vanligt eller blir den liksom oregelbunden?

Fridaaaa
9/9/14, 9:37 PM
#17

#16 Illamåendet lär inte försvinna helt, min mage är väldigt känslig 😕 Har lätt för attmå illa, stort sett alltid haft det tyvärr.

Jag har nyligen slutat men mensen kom bara några få dagar efter jag tog ut ringen, se när den kommer nästa gång, om den blir regelbunden eller ej, hoppas på det. Haft p-medel i ca 6-7 år, så van vid regelbunden xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Luisa
9/9/14, 9:43 PM
#18

#17 Vad jobbigt :( Juste, den skulle ju komma någon dag efter att man tog ut ringen ^.^ Förresten fick du dessa mellanblödningar eller vad man nu ska kalla dem? Ifall svaret är ja, försvann de efter ett tag? Finns det något P-medel som du upplevt att du får mindre biverkningar av?

Fridaaaa
9/9/14, 9:46 PM
#19

#18 Sjukt jobbigt :/
Ja kan ta några dagar med innan det kommer 🙂

Nope inga mellanblödningar som tur var.
Jag har "bara" testat 3 olika p-piller/minipiller och sedan då nuvaringen. Var nog ena p-pillersorten jag hade minst biverkningar av.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Luisa
9/9/14, 10:28 PM
#20

Hoppas att du lyckas bli kvitt illamåendet i alla fall, inte kul att må illa ständigt :/ Jo jag glömde det ^.^ Åh önskar jag hade den turen :/ Minns du vad de hette? Egentligen vill jag helst ha nått p-medel som man inte behöver tänka så ofta på så funkar inte ringen så ska jag nog prova plåster och om inte det heller funkar så blir väl P-piller nästa. De flesta biverkningarna bryr jag mig inte om, det är humörsvängningarna som är jobbigast, blir irriterad och på allt och alla och familjen och pojkvännen är de som drabbas mest :|

Annons:
Fridaaaa
9/9/14, 10:30 PM
#21

#20 Ja man kan alltid hoppas 🙂
Ja var Yaz. Anledningen till att jag bytte från den var att jag inte ville ha med östrogen (tror jag det är som inte finns i "mini-piller"?).

Mitt humör blev bättre av ringen i alla fall jämfört med p-piller🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
9/9/14, 10:51 PM
#22

#21 Fast nuvaring innehåller samma sak som yaz.

Etinylestradiol som liknar östrogen. Det gör alla kombinerade.

Fridaaaa
9/10/14, 8:52 AM
#23

#22 Fungerade dock bättre med Yaz än Nuvaringen. Fick inte illamåendet och det av Yaz. Så för mig fungerade dem olika.
Jag vet att nuvaring innehåller östrogen men fungerade inte bra alls på cerazette och hon sa det på UMO att det kan vara så att jag behövde den östrogenen och därför sa vi nuvaring för att det då doserar jämt under dygnet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
9/10/14, 8:55 AM
#24

Jag har haft nuvaring i snart fem år och har inga märkbara biverkningar.

sjöutsikt
9/10/14, 9:15 AM
#25

Jag hade väldigt ömma bröst de tre första månaderna, och blödde extra mycket när mensen kom. Men efter de tre månaderna har jag inte haft några biverkningar alls. Annat än att jag har gått upp ett par kilo i vikt men ingen big deal. Blöder noralt. Jättenöjd med ringen!

Luisa
9/10/14, 7:50 PM
#26

#21 Minipiller ska inte ha något östrogen nej ^.^ Oj då kanske P-piller inte är något för mig :/ för jag känner av ganska kraftiga humörsvängningar :S

Luisa
9/10/14, 7:51 PM
#27

#24 😧 åh vilken tur du har! Jag har typ alla vanliga biverkningar :/

Annons:
Luisa
9/10/14, 7:57 PM
#28

#25 Tack! Då ska jag hålla hoppet uppe och hoppas på att biverkningarna försvinner ^.^ Jag känner av att aptiten har ökat och jag blir sugen på jätte konstiga saker o.O men det är bara bra om jag går upp lite i vikt då det är jätte svårt för mig att hålla vikten ^.^ Ber för övrigt om ursäkt för att det är så flummigt, har haft en lång dag ^.^

Lyan
9/12/14, 9:59 PM
#29

Jag hade ett helvete när jag började med nuvaring. Mådde skitdåligt med humörssvängningar, depression och ökade självmordstankar men det gav med sig efter ett tag, kanske 2-3månader, kommer inte ihåg riktigt. Efter det så har jag inte haft några biverkningar förutom ökade flytningar och ibland lite spända bröst. Jag kan inte hoppa över mensen med dem utan får då mellanblödningar, men jag har inte kunnat hoppa över innan heller när jag hade p-piller. Om jag har ringen tre veckor och mens en vecka så har jag aldrig mellanblödningar och blöder i fyra dagar. Den tar också bort mensvärken.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Luisa
9/22/14, 12:17 PM
#30

#29 Låter riktigt jobbigt :( Men fördelen är ändå att mensvärken försvinner och jag som brukar ta ganska starka smärtstillande tabletter behövde inte ens alvedon denna gång så det är värt att stå ut med biverkningarna (som för övrigt verkar ha försvunnit :D) Vad tråkigt att du inte kan hoppa över mensen :/

IceTee
9/22/14, 3:56 PM
#31

Jag har nuvaring sen rätt långt tillbaka, tycker den fungerar perfekt! Har inga biverkningar längre (tänk på att man helst ska ge alla p-medel 6 månader för att alla biverkningar ska försvinna) och mensen är regelbunden samt att jag kan slippa när den verkligen inte passar! Perfekt helt enkelt

Medarbetare på Skor iFokus

[Oceansoul]
9/23/14, 1:34 PM
#32

Viktuppgång och förhöjd kroppstemperatur var väl det jag främst kände av . Min dåvarande klagade dessutom av att han kände av den. Det var också tillräcklig orsak till att sluta med ringen..Jag kör på Zoely sedan 2,5 år och är det bästa för mig just nu.

tlover
9/23/14, 3:13 PM
#33

(jag har inte läst hela tråden)

När jag testade nuvaring så fick jag sluta efter bara en månad pga biverkningarna.

Dom jag minns helt klart (det är några år sen nu) är att jag blev ett pms monster humörmässigt (min man blev i princip konstant utskälld i en månad varvat med att måsta trösta den som just skällt ut honom) och jag hade konstanta blödningar.

Även om dom biverkningarna kanske skulle ha blivit mindre med tiden var det inte värt att offra mitt förhållande för det p-medlet.

l'm back

Lyan
9/23/14, 4:30 PM
#34

#29 Ja, det var inte roligt :-/ Har kanske kommit på ett sätt att "hoppa över" mensen men har bara provat det en gång hittills. Jag har helt enkelt ringen  inne till mensen kommer, gick sex veckor utan mens, hade sedan mens i fem dagar och är nu inne på andra veckan på den nya ringen. Detta går ju dock inte för andra men eftersom jag är steriliserad så tänkte jag att jag kan prova iallfall för hatar verkligen att ha  mens. Och än så länge så är jag stabil i humöret.

Skönt att dina biverkningar verkar ha försvunnit och att mensvärken har minskat så mycket!

#32 Min kille brukar stjäla den så den hänger runt hans penis när vi är klara XD

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Luisa
10/4/14, 10:22 AM
#35

#31 vad skönt det måste vara att inte ha några biverkningar alls! Dock är 6 månader lite för lång tid om man har alla de biverkningar jag hade. #32 Var det en stor ökning av kroppstemperaturen? Sen kan man ju ta ut ringen och ha den ute i 3h utan att skyddet försämras. #33 Gu vad jag känner igen mig :S så var det första månaden med ringen för mig med. Jag blev arg på allt och alla och den som jag blev mest arg på var killen :/ men jag kan säga att i alla fall den biverkningen försvann efter första blödningen. Hoppas du lyckas hitta något som du inte kommer få biverkningar av :) #34 nej förstår det :| Jaha jag förstår, men vad händer om du i stället tar ut ringen och sätter in en ny tex efter fyra veckor? Stort tack för alla svar! Jag var nära på att ge upp ringen pga av alla dessa biverkningar men är glad att jag inte gjorde det för nu är de flesta (och de värsta) borta :D

Honestyisdead
10/4/14, 10:29 AM
#36

#34 Varför sätter du inte in en ny ring direkt istället om du vill slippa mens?

tlover
10/4/14, 10:33 AM
#37

#35 De senaste åren har vi kört helt skyddsfritt eftersom vi försökt skaffa ban, och det är väl det som passar bäst för mig, inga piller man måste ta, inga plåster, ringar etc man måste byta eller så 🙂

Vill man däremot inte bli gravid funkar ju inte den metoden precis 😉

l'm back

Lyan
10/4/14, 1:45 PM
#38

#35 #36 Då får jag blödningar som håller på tills jag tar ut ringen igen. Har provat flera gånger, en gång hela tiden tills ringen skulle tas ut igen men det slutade inte blöda. Det var samma sak när jag hade p-piller, kunde aldrig hoppa över mensen, den kom ändå.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Honestyisdead
10/4/14, 3:03 PM
#39

#38 Vad synd!

Lyan
10/4/14, 3:13 PM
#40

#39 Ja, riktigt frustrerande

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Oceansoul]
10/10/14, 1:57 PM
#41

#35 Jag gick från att vara lättfrusen till att svettas, svettades som en gris rättare sagt. Jag var alltid för varm och fick liksom värmevallningar ofta när jag skulle åka i kollektivtrafiken eller i samband med att jag gick och lade mig på natten.  

Hade inte feber men det kändes ändå som att min kroppstemperatur var förhöjd

Annons:
Upp till toppen
Annons: