Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 3532 ggr
[Ily143]
2014-09-03 07:04

Vad hjälper mot kraftig mensvärk?

Hejsan! Jag får alltid riktigt kraftig mensvärk och idag är det riktigt illa! Jag kan knappt gå upp ur sängen, det är absolut värst efter jag varit på toaletten riktigt j*vla ont gör det då börjar nästan gråta! Jag klarar inte ens att ta mig i väg till skolan vilket jag ändå brukar klara av vid mensvärk men idag är det illa! Jag äter p-pillerna Abelonelle vilket inte tycks hjälpa mot mensvärken dock tyckte jag heller inte att Neovletta hjälpte när jag åt dom heller. Alvedon osv funkar kanske i 10 minuter sen kommer värken tillbaka, det ända som hjälper lite är om jag lägger en sjukt varm flaska där, det lindrar lite men jag undrar om någon vet något jag kan göra för att få det att gå över eller som kan lindra det? Väldigt väldigt tacksam för svar!

Annons:
Bill&Bull
2014-09-03 07:11
#1

Jag lider också av kraftig mensvärk, det jag får göra är att kombinera alvedon+ipren/voltaren samt värmekudde. Ibland när det är riktigt illa så hjälper inget utan bara att stå ut (knappt man gör de men).. så vet hur du har de! :( Ska finnas möjlighet att få starkare tabl mot de, men då får man ringa vårdcentralen om sina besvär.

||My Love For Animals Is Immortal||

nlinds
2014-09-04 10:00
#2

Har hört att menskopp kan hjälpa, de bildar tydligen ett vakum som ska få smärtan att "försvinna". Men inget jag vet säkert…

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Nelley
2014-09-04 15:00
#3

#2 Googla vakuum, just det.

Scorpio97
2014-09-04 16:01
#4

En gammal klasskompis till mig hade hemska menssmärtor en hel vecka varje månad, hon blev hjälpt av akupunktur.


//Jessie

nlinds
2014-09-04 17:21
#5

#3 va ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

pyromanen
2014-09-04 18:19
#6

Naproxen funkar för mig

Annons:
Nelley
2014-09-04 18:45
#7

#5 Det går inte med vakuum i en mänsklig kropp.

nlinds
2014-09-05 09:34
#8

#7 Haha. Menskoppen sitter på/runt livmoderhalstappen, typ som en pessar, luften trycks ut när man sätter in den och koppen "fastnar" just av vakuumet.
http://www.rosakoppen.se/fragor-och-svar.html

Taget ur första stycket i länken

"Hur kan menskoppen sitta på plats?

De små hålen i koppens överkant gör så att det bildas ett vakuum när koppen vecklar ut sig. Detta vakuum ihop med bäckenbottens muskulatur gör att koppen hålls på plats utan att läcka. Så enkelt, men ändå så genialt."

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Nelley
2014-09-05 15:45
#9

#8 Ja, det är ett tryck som håller den uppe men vakuum finns i rymden och inte i kvinnokroppen. ;)

JonnaCecilia
2014-09-05 16:18
#10

För mig hjälper inte menskopp mot smärtorna, men den är mycket smidigare än tampong eller binda iallafall…

Mot smärtorna tar jag 2 paracetamol (dvs totalt 1 g) och 1 (400 mg) ibuprofen. Sen är det choklad och värmekudde som gäller typ… Fick testa massa olika istället för ibun som naproxen och diklofenak men det gjorde varken från eller till. Har blivit lite bättre med åldern, använder också p-ring så hormonerna hjälper lite. Mest har jag väl lärt mig att hantera det, vänta inte med att ta värktabletter, ligg ner när det är som värst så kan jag inte svimma. Misstänker endometrios men gynekologerna orkar ju inte undersöka nåt som de ändå inte kan göra så mycket åt typ 🤔

[Outlawly]
2014-09-06 13:54
#11

DEt som har räddat mig sen jag satte in kopparspiral är mammas morfintabletter från när hon bröt foten >x<

bohan85
2014-09-06 21:51
#12

Kontakta din familjeläkare för att få starkare saker på recept om inget du kan köpa receptfritt hjälper

Wellcraft
2014-09-07 21:58
#13

Gå till en vårdcentral.
Om man käkar minipiller slipper man mensen helt, den kan även utebliva om man sätter i en p-stav. Men med det kommer det ju oftast andra biverkningar, tyvärr.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
nlinds
2014-09-08 10:43
#14

#9 Då vill jag att du gärna förklarar för mig varför de skriver vakuum, inte bara där, utan på många andra ställen vad gäller menskoppen och andra saker :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

tlover
2014-09-08 11:02
#15

För mig funkar örtte på rölleka bättre än Alvedon, ipren eller liknande.

En värmekudde som man kan binda fast med en sjal hjälper också (då kan man röra sig lite i alla fall)

l'm back

Nelley
2014-09-08 12:25
#16

#14 Googla vakuum så förstår du, jag kan inte förklara varför de människorna valt att skriva det.

[TanatosNyx]
2014-09-08 13:16
#17

Det kallas partiellt vakuum om man nu måste visa sig struntviktig i tråden. 🙂

För att svara på TS så antiinflammatoriskt kan fungera, om du har tur. Är mensvärken för svår kan det handla om endometerios till exempel.

Nelley
2014-09-08 13:34
#18

#17 Inte ens det, en kropp med vakuum i skulle bara sugas ihop som en Svamp. Det är ett visst tryck som håller menskoppen uppe, men det är inget vakuum av någon sort.

pyromanen
2014-09-08 14:07
#19

Ordet vacuum används på flera sätt, inte enbart i sin ursprungsbetydelse från fysiken som du är inne på Nelly. I daglig tal menas undertryck när man säger vaccum. Vacuumpump, vacuumsug mm.

Nelley
2014-09-08 14:23
#20

#19 En menskopp hamnar ju ändå inte på samma nivå som någon av dem, men jaja. ;)

Annons:
[TanatosNyx]
2014-09-08 14:30
#21

#19 Helt riktigt.

pyromanen
2014-09-08 17:56
#22

Principen är exakt samma, trycket olika.

[Juel70]
2014-09-09 12:27
#23

Jag har hört att Ipren hjälper mer än alvedom vid värk i mjukdelar. Alvedon är bra för värk i hårda kroppsdelar.

[Yllhilda]
2014-09-09 13:01
#24

För mig har fot-massage underlättat, särskilt hälen och på sidorna brukar ge några timmars frid. 🙂I övrigt är mjuk ländryggsmassage grymt skönt.

[Ily143]
2014-09-09 20:37
#25

Tack så mycket för allas svar! Ska snart till UMO så får ta och prata med dom om det, vårdcentralen här jag bor är igen bra att gå till dom så väntar hellre tills jag får en tid hos UMO. Klarade mig igenom mensvärken med en värmekudde, choklad. Min underbara pojkvän masserade mig lite på ryggen också vilket jag tyckte hjälpte för stunden i alla fall!

[Starship]
2014-09-10 00:14
#26

Magnesiumtabletter har verkligen hjälpt mig. Visst får jag mensvärk fortfarande men det är inte en nära döden upplevelse som det var förut.

Trollan92
2014-09-10 13:16
#27

Man kan gärna lägga en flaska med varmt vatten på nedre delen av magen å lägga sig i sängen eller soffan å slappna av :)

Annons:
Anonym
Anonym
2014-09-13 21:59
#28

För mig fungerar det att enbart ha mens en gång i halvåret. Alltså äter jag p-pillerna utan uppehåll mellan kartorna. Säkert och smidigt.

[Yllhilda]
2014-09-13 22:08
#29

#28 Vad säger din livmoder om detta?

Trollan92
2014-09-13 22:35
#30

#28 Kan säga att det absolut inte är bra för kroppen! Mens måste man ha oftare än så. Varför äter du ens p-piller isåfall om du har mens såpass lite.. Ät mini p-piller istället, då tar du bort mensen helt..

Anonym
Anonym
2014-09-13 23:40
#31

Innan man stoppar ett läkemedel i kroppen tar man givetvis reda på fakta, man är väl inte dum. Därför finns det heller ingen anledning till att ifrågasätta metoden för er som själva använder eller har nyttjat p-piller. Jag ska inte behöva förklara för er vad som händer i en kvinnas kropp.

Vid brukning av p-piller har man ingen mens överhuvudtaget #30.  När man gör ett uppehåll mellan två kartor är det en helt annan typ av blödning som absolut inte hör till det normala och behövs därför ej. 

Jag tycker inte det hör till saken att jag ska behöva berätta mina personliga skäl till varför jag väljer det här, men eftersom det är så uppenbart med tanke på vad tråden faktiskt handlar om så kan jag lika gärna säga det osagda. Min kropp har naturligt väldigt kraftiga menstruationer som innefattar minst 2 veckor av varje månad. Det säger sig själv varför jag äter p-piller på det här viset, som faktiskt är mycket lindrigare än mini piller. Det däremot är något jag aldrig skulle stoppa i min kropp.

Honestyisdead
2014-09-14 08:17
#32

#30 Jag släpper bara fram mensen ca 3 gånger om året(p ringar med samma ämnen som p piller). Det är ofarligt. 

Detta har både min gynekolog och läkare bekräftat. Man behöver inte släppa feam mensen alls om man inte vill. Då sprid inte fel information! 

Och nej, det fonns inga garantier att men försvinner med minipiller.

tlover
2014-09-14 08:44
#33

#30 Det finns till och med sjukdomar (endometrios) som kan behandlas med att man tar p-piller utan uppehåll.

l'm back

Trollan92
2014-09-14 12:09
#34

#31 Nä men då kanske du inte skulle skrivit något alls då folk undrar. Du skulle hållt se för dig själv… De är inte bra att ha sådanna uppehåll. Då rekommenderar Umo andra p-piller å de vet jag att dem gör för jag har själv vart där!!

Annons:
Trollan92
2014-09-14 12:09
#35

#32 Men jag blev iallafall rådas att de inte är bra för kroppen :s

Anonym
Anonym
2014-09-14 13:28
#36

Vad menar du #34? Att jag ska tiga om folk undrar över mina uttalanden? Det låter inte särskilt genomtänkt.
Om du #34 blivit tillsagd att det inte är en bra metod så funderar jag på om du har träffat en gammal sköterska. Metoden är relativt ny och jag tror absolut man kan stöta på sköterskor som inte vidareutbildat sig eller tagit del av ny forskning.

Lär man sig inte känna kvinnokroppen innan man stoppar dessa läkemedel i sig är man bara dum och lat. Att komma med påståenden om att detta är farligt är endast tomma påståenden helt utan vetenskaplig fakta.

mandymoo
2014-09-16 11:22
#37

Om man har riktigt jäkla ont så ska man gå iväg till läkare o bli undersökt, det kan finnas anledningar som t ex myom. Jag har haft ont så fruktansvärt ont o det är för att jag har myom, som vuxit o blivit ganska stora, pga av dessa myomer så blöder jag också massor. 
Nu ska jag ta bort livmodern, jag är i den åldern, är man yngre finns andra sätt att få hjälp om det är myom man har som gör att man har ont.

Denna kommentar har tagits bort.
Anonym
Anonym
2014-09-16 15:57
#39

För din egen skull hoppas jag att du kan lugna dig och komma till insikt över att var och en är ansvarig för sin egen kropp. Sköterskor man träffar i vården är bara människor och inte bättre än du och jag. Det finns ingen orsak att lita på deras information före man kontrollerat att den stämmer. Man ska lita på sin egen kunskap och därför är det mycket viktigt att lära känna sin egen kropp. Gör du detta kommer du göra dig själv en stor och livsviktig tjänst och förstå att metoden inte är farlig.

Eftersom att du verkar bli mycket upprörd över verkligheten så respekterar jag din önskan om att inte kommentera detta ytterligare, så att du kan ha en fortsatt trevlig dag.

Trollan92
2014-09-16 17:38
#40

Finns en anledning till att man ska ta den mer än 2 ggr per år. Man måste ju rensa ut kroppen. De är ju dels mensen är till för.

Honestyisdead
2014-09-16 17:45
#41

#40 Mensen är slemhinnorna som bildas vid ägglossning.  Med p piller har man ingen ägglossning. Så nej, man behöver inte släppa feam mensen.

Annons:
Nelley
2014-09-16 17:50
#42

#40 Hur klarar sej barn då, eller pensionärer, eller folk som opererat ut livmodern? You make no sense, men kanske är du avundsjuk på folk som slipper ha mens? ;) hihi, det är jag!

Anonym
Anonym
2014-09-16 17:50
#43

#40 Nej det behövs inte. Lär du dig kvinnokroppen, kommer du förstå det. Jag hoppas att du kan sluta med dessa påståenden då de inte stämmer och kan förvirra andra.

Trollan92
2014-09-16 18:05
#44

Så du påstår att jag inte kan kvinnokroppen? Du vet ju ingenting om mig så du ska bara vara tyst din anonyma typ!

Honestyisdead
2014-09-16 18:08
#45

#44 Det är ju du som kommer med påståenden som att mensen "rensar ut kroppen". Men rensar endast ut slemhinnor som är till för ägg att fastna i.. Den rensar inte kroppen.

Trollan92
2014-09-16 18:40
#46

#45 de va de jag menade. Bara för att man skriver fel så betyder inte de att man inte kan sin kropp precis. Kan säga att de finns ingen kvinna som kan precis allt!

Honestyisdead
2014-09-16 19:09
#47

#46 Men nu ver du att gynekologer och läkare säger att det är fritt fram att strunta i blödning. 

Sen glr ju du det som känns bäst för dig såklart :)

Själv tycker jag det är skönt utan.

Anonym
Anonym
2014-09-16 20:17
#48

Men slemhinnan bildas inte över huvud taget när man äter p-piller och då finns det inget att rensa ut. Som känt är p-piller ett preventivmedel och för att inte bli gravid så gör verksamma ämnen att hinnan inte bildas, på så vis finns det ingenting för ett ägg att fastna i och på så vis blir man inte gravid. 

För övrigt vill jag påpeka att Om jag skyddar mig, eller hur jag gör det, är privat och inget jag behöver dela med andra än min partner. Jag har all moralisk rätt att vara anonym om detta.

Annons:
IceTee
2014-09-20 02:40
#49

Det som funkat för mig (fick rådet av 1177, dock vet jag inte om du borde prova) är att ta 2 pronaxen med 2 alvedon eller panodil. Så fort det börjar göra ont! (Eller när det gör ont, men då får man stå ut ett tag) Lägger också en otroligt varm riskudde på nedre delen av magen! Dels hjälper värmen, men jag upplever att tyngden också hjälper lite!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: