Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 987 ggr
AngelicamedC
2014-08-20 18:19

Ni med PCOS

Jag fick min diagnos för ca ett halv år sen. Tyvärr va min läkare snål på information om sjukdomen. Så jag fick läsa på en hel del själv. Så nu har jag ganska stor koll på sjukdomen. De jag tänkte på va att mitt hår på benen och under armarna växer ganska fort. Tänkte kolla med er om ni uppfattar samma sak. Ha de fint! :)

Annons:
Ikajo
2014-08-20 18:27
#1

Jag tror inte att det är något jag har reflekterat över eftersom jag inte rakar mig särskilt ofta i vilket fall. Däremot blir jag hungrig väldigt lätt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

ChristineL
2014-08-20 22:01
#2

Det är väldigt individuellt hur PCOS ter sig, men grov hårväxt och oregelbunden mens är väl klassiker. Hur fort det växer tror jag inte har med sjukdomen att göra.

Ikajo
2014-08-20 22:17
#3

#2 PCOS är egentligen inte en sjukdom. Det är ett syndrom. Inte riktigt samma sak.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

AngelicamedC
2014-08-20 22:17
#4

Hunger och oregelbunden mens vet jag om. Tänkte också de va lite inviduellt med hårväxten. Men tack för svaren iaf :)

ChristineL
2014-08-22 09:19
#5

#3 - För mig är det en sjukdom då det hindrat mig att leva det liv jag vill.

AngelicamedC
2014-08-22 13:51
#6

Jag kan tänka mig de ChristineL. De kommer säkert blir svårt för mig den dagen jag vill skaffa barn.

Annons:
ChristineL
2014-08-22 14:11
#7

#6 - Det tog två år för oss, varav ett år med enbart hormonbehandlingar = psykiskt påfrestande!

Ikajo
2014-08-22 16:23
#8

#5 Det är fortfarande ingen sjukdom. De som har olika syndrom kan fortfarande ha begränsningar men det gör dem inte sjuka. PCOS är inte en sjukdom, det är inte kroniskt, det går inte att bota utan är något man får lära sig att leva med som alla syndrom. Till och med namnet i sig är Polycystiskt ovarialsyndrom.

Eller är människor med mycket mer begränsande syndrom också sjuka? Visst, det är trist att ha svårt att få barn och att det är lättare att gå upp i vikt. Men det är inte en sjukdom och inte i närheten lika begränsande som, säg, Aspergers syndrom.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Grace2009
2014-08-22 18:21
#9

Jag har aldrig tänkt på om det växer fort, är däremot inte så kinkig om det är lite hår på benen när jag jobbar. Brukar ta benen 2 ggr i veckan och armhålorna en gång :P Jag har alltid kjol eller klänning så benen syns ju. Får säga att just det stör mig inte så mycket, tycker det som räknas som generande hårväxt är mycket värre :(

ChristineL
2014-08-22 18:48
#10

#8 - Jag är mycket väl medveten om vad det är och vad förkortningen står för. Trodde inte nån skulle haka upp sig sjukdom/syndrom.

AngelicamedC
2014-08-22 19:55
#11

Vet mycket väl skillnaden på sjukdom och syndrom. Men de va inte de jag frågade efter. ChristineL de är jätte sorgligt att läsa. Jag vet ganska säkert att den dagen jag är redo kommer jag nog få gå igenom liknade. Då jag har varit ung och dum och varit väldigt oförsiktig under en lång tid… Får jag fråga om ni gjorde provrörs eller om ni hade hormonbehandling enbart? Jag ser på din bild att du har en liten knodd nu och jag inget annat än att gratta dig och hoppas på att ni får fler :)

ChristineL
2014-08-22 21:55
#12

#11 - Vi gjorde ivf, men dom ville försöka få igång ägglossningen med hormoner. Inte ens trippel-dos hjälpte, har en cykel på 45-över 100 dagar, lycka till att planera det då ;) Vi är så lyckliga för vår lilla tjej, hon är snart 15 månader och självklart vill vi ha ett syskon. Men vi kan ju inte göra annat än att bara köra på…

Upp till toppen
Annons: