Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1376 ggr
Banonym
2014-08-16 10:27

Prickar

Jag märkte idag när jag duschade att jag hade typ dom små prickar som stack utåt på insidan av mina inre blygdläppar, dom är utstickande i olika storlekar och vita, typ som en vårta ungefär. Är det farligt ngn som vart med om samma sak?

Annons:
ChristineL
2014-08-16 10:38
#1

Kan det vara en könssjukdom?

Praefatio
2014-08-16 11:07
#2

Låter precis som kondylom, dvs könsvårtor. Avstå från sex och gå till gynekolog så snart som möjligt, det är väldigt smittsamt. Läker ut av sig själv över tid men det tar då minst ett år innan man är garanterat smittfri, och av gyn kan du få en kräm som läker på betydligt kortare tid än så.

Sjukdomen är absolut inte farlig, bara väldigt smittsam. Vårtorna smittar via kontakt. Om du ska ha sex eller ej under läkningstiden får du och din partner avgöra, tyvärr kan vårtorna sitta så att de smittar även med kondom. Så var det för mig när jag hade det för tusen år sedan.

Banonym
2014-08-16 20:45
#3

Jag är tretton så absolut inget sex här, jag är oskuld liksom

Banonym
2014-08-16 20:53
#4

Hur får man ens en köns sjukdom om man aldrig har haft sex?

Praefatio
2014-08-16 21:07
#5

Hmm… Nej, då låter det otroligt att du skulle fått kondylom. Kan det vara finnar?

[Lupse]
2014-08-16 22:07
#6

Kan det vara någon infektion? Du bör gå och kolla upp det :)

Annons:
Banonym
2014-08-16 23:06
#7

Finnar är väl inte vita? Jag kan också tillägga att dom är utstickande sen platta och cirkelformade. Jag vet inte vr eller hur jag kollar upp det, jag har för mg att jag läst om ngt sånt här och att det var typ normalt att få typ som finnar i underlivet, men vad vet jag liksom. Men jag vågar tex inte fråga mamma. Kanske borde googla runt lite?

[JenniN]
2014-08-16 23:39
#8

Jag tycker att du ska gå till en ungdomsmottagning så att du sedan får göra en gynekologundersökning. Det är förhoppningsvis inget farligt, men det kan vara bra att kolla upp det ifallatt det är någonting som behöver behandlas! =)

Honestyisdead
2014-08-17 00:13
#9

Ring ungdomsmottagningen så du får det kollat.

Sedan kan man bli smittad av könssjukdomar även om man är oskuld. Petting kan också ge en sjukdomar.

Maria
2014-08-17 08:25
#10

Jag tycker det låter som helt naturliga talgkörtlar.

Här kommer en länk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Praefatio
2014-08-17 13:04
#11

Hmm, alltså beskrivningen fortsätter ju att låta som kondylom, att de sticker ut men sedan är platta och runda. De har ett väldigt speciellt utseende helt enkelt. Jag försöker googla lite för dig och det jag hittar är att man kan ha kondylom latent* i flera år, och att man kan få det om ens mamma hade det när man föddes. Men det är kanske ingenting man vill fråga sin mamma om, hon behöver inte ens veta om att hon hade det. Hittade även det här:

"Kan man få könssjukdomar om man inte har samlag?

Ja, tyvärr. Kondylom och herpes smittar via hudkontakt och inte bara genom samlag."

Jag skulle i alla fall gå till ungdomsmottagningen om jag var du, och förklara läget. De kan hur som helst hjälpa dig att lista ut vad det är. Här har du en länk till alla ungdomsmottagningar i Sverige. De är supersnälla och de har 100% tystnadsplikt så de får absolut inte berätta för dina föräldrar att du har varit där, inte ens om dina föräldrar skulle ringa och fråga dem. Vill du så kan du ju ha med dig en kompis eller någon annan du litar på när du går dit, men börja med att ringa :)

*Latent betyder att man har sjukdomen i kroppen men att man inte får några symptom.

Banonym
2014-08-17 13:19
#12

Den närmaste är i Göteborg så dom kommer undra varför jag åker dit och så. Men en fråga, kan man dö av vissa könssjukdomar?

ChristineL
2014-08-17 15:06
#13

#12 - men du har väl någon vårdcentral på orten där du bor? Du kan gå till gynekologen där.

Och ja, man kan dö av vissa könssjukdomar, men det är ovanligt i sverige eftersom vi har så bra vård här. Men då gäller det ju att söker vård. Sterilitet kan också vara en följd.

Annons:
Banonym
2014-08-17 15:34
#14

Det finns en vårdcentral här ja, jag går till den när jag har tid. Men om ngn här har vart hos engynekologen, är nt det obehagligt när dom grejar där nere på en?

Banonym
2014-08-17 15:37
#15

Jag tror jag ska prata med mamma, hon kommer nog bli glad att jag vänder mig till henne osv. Är det en bra ide?

Honestyisdead
2014-08-17 15:48
#16

#14 de flesta kvinnor har varit hos gynekolog.  Det måste man för att ta tex cellprov. Det är ju inte trevligt att bli undersökt, men ont ska det inte göra.

Praefatio
2014-08-17 17:18
#17

Jag tycker absolut att du ska prata med din mamma, hon blir säkert jätteglad för att du visar ett så stort förtroende för henne 🙂 Och som #16 säger så har de flesta vuxna kvinnor varit hos gynekolog någon gång, det kan kännas lite konstigt att visa sina privata delar men ont gör det inte!

Honestyisdead
2014-08-17 17:42
#18

Det är inte säkert att en gynekolog kommer titta på vårdcentralen.  Kan räcka med vanlig titt utanpå.

Banonym
2014-08-19 06:03
#19

Okej, tack för uppmuntaran att prata med henne. Ska göra det idag. Lägger ut sen hur det gick! :)

[Bananpudding]
2014-08-19 10:40
#20

#14 Det beror på hur känslig du är. Det kan göra ont, ja. Men det behöver inte vara något farligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: