Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 883 ggr
[Lollo 97]
2014-08-15 10:48

Mens

Jag fick min mens när jag var ca 11 och ett halvt. Nu fyller jag tolv år om ca 2 veckor. Men är det konstigt att få mens så tidigt? ( Dom enda som vet om det är min mamma, pappa och min ena bästis) Känns så pinsamt. Det kändes som om jag var först av alla i klassen så vågade inte vara med på idrotten när jag hade det :(

Annons:
[Anamalar]
2014-08-15 11:09
#1

Jag fick mens när jag var 10,5 och det är ett ganska stort åldersspann som är normalt på första mensen. Allt ifrån 9-17 år är normalt, men de allra flesta får den mellan 12 och 14 år. Jag tyckte också att det var pinsamt början och det var bara mamma som visste. Man behöver ju inte berätta för alla man känner, det är nog få som vill.  Jag tyckte att det var extra pinsamt på gympan och bestämde då med min gympalärare att jag skulle gå ner fem minuter innan alla andra så jag hann duscha själv. Klasskompisarna undrade förstås, men jag svarade bara att jag och Jennie (gympaläraren) hade bestämt så och faktum är att några i klassen till och med "försvarade mig" och sa att det var min ensak. Så det finns lösningar på det mesta och de flesta människor är inte så farliga som man ibland kan tro. Idag är jag 17 🙂

[Lollo 97]
2014-08-15 11:21
#2

#1 tack, det kanske man skulle kunna göra upp med idrott läraren, för nu får jag nya klasskamrater när jag börjar 6:an så nu måste man nästan gå igenom samma fas igen. Men jag har kommit på ett litet sätt att vara med på gymnastiken utan någon märker att jag har mens eller så.

IceTee
2014-08-15 12:50
#3

Min ena bästis fick i din ålder, inget konstigt alls!

Medarbetare på Skor iFokus

[moapetrova]
2014-08-15 14:37
#4

Precis som dem andra säger så är det inte konstigt! 😃

takykardi
2014-08-28 14:40
#5

Jag fick också mens då jag var 11 år och tyckte det var väldigt pinsamt! Men försök istället vara stolt över att du fått din mens! (Kanske inte stå upp och berätta för hela klassen men.. ;) ) Att du fått mens visar ju att din kropp fungerar som den ska och att du håller på att bli en ung kvinna. :)

Scorpio97
2014-08-28 18:01
#6

Fick mensen när jag var tio-elva. Har faktiskt inte tyckt att det är pinsamt, men det var inte heller något jag pratade om i skolan och så. Vi var bara tre-fyra tjejer i min klass, så i omklädningsrummet till idrotten stod vi oftast inte så nära varandra att dom andra märkte något. Hade vi varit fler hade jag nog försökt dölja det lite, eller gå tidigare/senare och byta om (men det vore i så fall mer ifall någon skulle tycka det är äckligt med blod). När dom andra sedan fick sin mens började dom prata om det, och då gjorde jag också det. 

Det är naturligt att få mens (: Och det kan ju vara fler i din klass som fått det, bara att dom inte vågar prata om det av samma anledning som du. Jag tycker inte du ska skippa idrotten bara för att du har mensen, prata med läraren istället och se om du kan få gå tidigare att byta om eller så (och idrottslärare är van vid att prata om sånt, så du behöver inte tycka det är pinsamt)


//Jessie

Annons:
Praefatio
2014-08-28 19:22
#7

Jag fick min mens vid tio och minns inte riktigt hur jag kände kring det, tror jag var stolt snarare än skämdes. Inte så att jag berättade för alla kanske, det måste man ju faktiskt inte göra, men visst är det lite häftigt att kroppen börjar bli vuxen!

[Mimsynims]
2014-08-28 22:48
#8

Fick min mens några veckor innan jag fyllde 12, och vi tjejer i klassen måste ha pratat lite om mensen innan för jag visste att jag var nummer 4 el 5 av 8 att få mensen. Kommer ihåg att jag tyckte det var skönt iofs, att inte vara först men inte heller vara sist…;)

Upp till toppen
Annons: