Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3611 ggr
IceTee
8/13/14, 5:00 PM

För eller emot abort?

Visste inte var detta passade, det kan ju vara lite känsligt!

Men ja, som rubriken lyder, är du för eller emot abort? Har funderat på hur det ser ut egentligen, vad folk tycker och tänker om detta här på iFokus?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[tk1971]
8/13/14, 5:03 PM
#1

Absolut för.

Jetaime
8/13/14, 5:06 PM
#2

Jag tycker det är upp till var och en att bestämma.

ChristineL
8/13/14, 5:31 PM
#3

Jag svarade övrigt, jag är absolut för abort, men det ska inte användas som preventivmedel gång på gång.

Rumblebee
8/13/14, 6:56 PM
#4

Säger som ChristineL. Är för abort och tycker att det är bra att det finns tillgängligt så långe det inte används som någon slags bakvänt preventivmedel. Tycker det är hemskt att det finns de personer som kallar de som utför och genomgår aborter för mördare.

Gasoline
8/13/14, 7:16 PM
#5

Valde övrigt, då inget alternativ passade in på min åsikt. Kan hålla med #3. Det finns situationer där abort är bättre än att behålla barnet pga olika saker, oavsett våldtäkt, olycka eller vad det kan vara. Men att strunta i att skydda sig och att använda abort som preventivmedel gång på gång är inte ok, tycker jag.

Praefatio
8/13/14, 7:21 PM
#6

Jag undrar dock verkligen hur stor del av befolkningen som använder abort som preventivmedel. Jag har aldrig någonsin hört talat om ett specifikt sådant fall, varken IRL eller på nätet, utan det känns som något slags myt som är sprunget ur folk som velat ha argument mot fri abort ("Jamen, då kan man ju använda det istället för att skydda sig…") osv osv. Lite som alla islamister i Sverige som vi alla vet brukar hoppa in i svenskars trädgårdar och stjäl fläskfiléer och bacon i Allahs namn 😛

Jag är för fri abort. Det skadar absolut ingen att avsluta en pågående celldelning. Det enda jag inte är för är abort efter att fostret börjat få ett medvetande, men det får man ändå inte i Sverige eller någon annan stans i världen heller vad jag vet så det är ju en ickefråga.

Annons:
IceTee
8/13/14, 7:22 PM
#7

PREVENTIVmedel kan man ju inte använda det emot, det har ju redan hänt 😉

Medarbetare på Skor iFokus

Praefatio
8/13/14, 7:24 PM
#8

#7 Haha😃 Sluta nu vara en sån språkpolis!

Calcifer
8/13/14, 7:28 PM
#9

Det handlar egentligen verkligen inte om att vara "för" eller "emot" abort. De som är så kallat "för" abort, är egentligen bara för att alla kvinnor ska få bestämma över sin egen kropp. Det betyder inte att man sitter och tjoar och firar varje gång någon får göra en abort, utan att man helt sonika anser att ingen har rätt att tvinga en kvinna att gå igenom en graviditet om hon inte vill det.

Jag är 100% emot att man ska få frånta en människa sina rättigheter till sin egen kropp. Samtidigt skulle jag själv aldrig göra en abort - och det är mitt val, jag anser att alla har rätt att göra sitt eget utifrån sina egna tankar, åsikter och känslor.

Sen kan det tilläggas att folk använder inte abort som ett preventivmedel, åtminstone inte friska människor eftersom det tär otroligt på både kropp och sinne när man genomgår en abort. Det finns extremt få dokumenterade fall där detta skett, och där det har skett har det handlat om en individ som inte är mentalt frisk = hur bra förälder skulle de bli ändå?

Jag är även emot att man jämför adoption och abort - det är inte samma sak och ska inte jämföras. Det går lätt att slänga i ansiktet på en kvinna som vill göra abort att "du borde adoptera bort barnet istället", däremot vill man i det fallet alltså tvinga en kvinna att genomgå en graviditet som kan skada en rejält både fysiskt och psykiskt och sedan även uppleva stressen av att lämna ifrån sig sitt barn utan att ha några garantier på att det kommer få ett drägligt liv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

pyromanen
8/13/14, 8:03 PM
#10

För abort. Tycker samtidigt antalet aborter som utförs pr år i Sverige är skrämmande! Så stort antal innebär att det inte handlar om "riktiga jävla oturen trots duktig preventivmedelsanvändning eller Våldtäkter. att så många rent faktisk slarvar eller tar risker gör att jag tycker man borde göra någon förändring för att minska antalet. T ex. Att man får betala ingeppet själv eller om man inte har råd kanske arbeta av skulden. Åtminstone om man redan gjort en abort och vill göra en igen.

Praefatio
8/13/14, 8:10 PM
#11

#10 Fast om man får betala proceduren själv, hur blir det då med de barn som blir till för att man inte har råd med abort? Ska de få bo hos föräldrarna som inte ens vill ha dem? Ska de adopteras bort? Vem ska adoptera dem?

Du pratar om att arbeta av skulden, hur skulle det fungera rent konkret på ett sätt som inte strider mot all människorätt vi har? Och vad händer om kvinnan inte har lust eller kan arbeta av en skuld, och bestämmer sig för att föda fram barnet ändå - inte för att hon vill ha det utan för att slippa hamna i skuld och behöva arbeta? Vad för slags liv kommer det barnet att ha?

Wellcraft
8/14/14, 12:38 PM
#12

Med risk för att få hat;
Jag kommer aldrig i hela mitt liv respektera en människa som är emot min rätt till min egen kropp, aldrig.
Jag kommer aldrig förstå mig på abortmotståndare. 
Över hela världen är det många ställen där abort är förbjudet, abortpiller finns att beställa hem från svartmarknaden på internet - vilket redan där kan bli väldigt farligt.
Annars begår många kvinnor osäkra egna aborter, varpå många kvinnor även dör varje år i följd av förblödning osv.
Om det är det ni vill ha i Sverige, så visst.

Jag är så glad att vi har fri abort i Sverige, att kvinnorna kan känna sig någorlunda trygga här. Gränsen är också mycket bra & ska absolut inte sänkas, vissa märker inte att de är gravida förrän sent in i graviditeten.

Inget preventivmedel är 100% säkert. Jag har aldrig heller hört talas om någon som använt abort som preventivmedel, den människan kan inte vara riktigt frisk i så fall, då abort både kan göra djävulskt ont & lämna djupa spår psykiskt men även fysiskt. 

Och de som säger att man ska adoptera bort barnet har nog missat hela poängen - en graviditet & förlossning är otroligt påfrestande, för att inte tala om alla risker & smärtor, samt hur det tär på en psykiskt & fysiskt att vara gravid.
Man ska få välja själv om man vill gå igenom denna fas eller inte, allt annat vore idiotiskt & oetiskt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Allt oviktigt
8/14/14, 2:36 PM
#13

Är för abort. Som jag ser det är det bättre att göra en abort än att föda fram ett barn som man inte vill ha. Att genomföra en abort finns det nog ingen som tycker är roligt

Annons:
[Thiah]
8/14/14, 3:30 PM
#14

Jag är för abort i alla lägen. Själv gått igenom en tillsammans med maken och det var det bästa beslutet vi gjort för att vara ärlig.

[rumelle]
8/14/14, 6:39 PM
#15

För abort i alla lägen. Man har rätt att bestämma över sin egen kropp och alla eventuella oönskade gäster som bor i den utan att betala hyra.

Fridaaaa
8/14/14, 7:30 PM
#16

Är för om man blivit våldtagen eller skyddat sig men ändå blivit gravid.
Skyddar man sig inte får man ta sitt ansvar tycker jag visst är personen inte lämplig att bli förälder är jag för abort men anser inte att det är OK att göra flertalet aborter när man inte skyddat sig… Man får ta och växa upp & skydda sig i så fall anser jag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Praefatio
8/14/14, 7:49 PM
#17

#16 Då undrar jag även med dig vad du tycker ska hända med det oönskade barnet när det föds?

Fridaaaa
8/14/14, 7:52 PM
#18

#17 Adoptera bort till dem som inte kan få barn.
Men som jag tydligt skrev i #16 så tycker jag att folk som inte är lämpliga att vara föräldrar ska göra abort.  Och gör en person abort flera gånger för att den inte har skyddat sig tycker jag att det borde vara något som inte riktigt stämmer som personen i fråga förmodligen behöver få hjälp med (säger inte att det är så i alla fallen men jag tror att det är så i många fall).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
8/14/14, 8:06 PM
#19

Att bära ett barn + föda det kan betyda stora risker för modern så det är inte bara att adoptera bort det.  Man kan som gravid + föderska förstöra sin kropp för alltid och helt ärligt så kanske det slutar med att man aldrig kan få barn igen. (när man kanske växt till sig och fixat sin livssituation).

Praefatio
8/14/14, 8:09 PM
#20

#18 Har du någon uppfattning om hur många oönskade barn det skulle bli?

Vem skulle bestämma om man är lämplig eller ej och var skulle gränsen gå? Handlar det om huruvida man kommer att älska barnet, om barnet kommer att få känna kärlek från sina föräldrar, eller är det bara en fråga om att kunna ge tak över huvudet, hela och rena kläder och mat i magen? Hade du velat vara barnet som växte upp med föräldrar som uttryckligen hade valt bort dig om de bara hade fått?

Annons:
Fridaaaa
8/14/14, 8:11 PM
#21

#20 Du får nog läsa om det jag skrev, för du verkar missuppfattat helt hur jag menar och fokuserat på vissa få saker istället för hela sammanhanget av det jag skrivit. För har  inte påstått något av det du skrivit nämligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
8/14/14, 8:22 PM
#22

#18 Nej nej och åter nej. Adoption och abort går inte ens att jämföra på samma planet, att anse att en kvinna helt sonika borde gå igenom en graviditet och lämna ifrån sig barnet som om det är det enklaste i världen är bara trångsynt och ytterst naivt. 

Sen finns det absolut ingen som helst rim och reson i att säga att abort bara är ok i vissa sammanhang. Enligt mig är det bara fegt att ha den åsikten eftersom den är så himla flummig. Då har jag mer respekt för dem som är fullt emot abort i alla lägen - de har åtminstone en "riktig" åsikt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Praefatio
8/14/14, 8:28 PM
#23

#21 Nej, jag har inte fokuserat på vissa få saker, jag har uttryckt en rad oerhört stora problem med din idé. Problem som inte bara rör modern utan ffa barnet som föds, och som i sin tur straffas.

Honestyisdead
8/14/14, 8:41 PM
#24

Är för abort. Men saknar all respekt för folk som inte skyddat sig och haft sex och inte vill ha barn.

Fridaaaa
8/14/14, 8:55 PM
#25

#22 Jag har inte jämfört det heller vet inte vart du har fått det ifrån överhuvudtaget. Inte påstått det du skrivit heller nej.
Du får tycka att det är hur fegt du vill, jag anser inte att det är fegt och är svårt att förklara med ord också hur man menar så att andra förstår exakt vad man menar. Men jag är absolut inte feg och är ingen feg åsikt heller. Tycker det är fel att klanka ner på andras åsikter faktiskt.

#23 Som jag skrev måste du missuppfattat hur jag menade med tanke på dina svar, eftersom jag inte påstått det du skrivit överhuvudtaget. 
Min "idé", jag har inte skrivit någon "´idé", jag har skrivit min åsikt men den verkar ha missuppfattats helt uppenbarligen men vet inte hur jag ska formulera det på något annat vis än vad jag gjort. Men det du skrivit har i alla fall inget med det jag skrivit att göra i alla fall eftersom jag inte påstått/antytt tilld et.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pyromanen
8/14/14, 9:02 PM
#26

#11 kanske är betalning/arbete dumt förslag . Kanske istället nån skittråkig obligatorisk preventivmedelskurs på 4 veckors längd om man gör mer än en abort. Kanske är inte det heller nån bra ide, men förutom lidandet för kvinnan, ibland mannen så kostae en sbort samhället ( skattepengar) över 10 000 kr och upptar kirurgers arbetstid. Absolut rätt att set ska finnas men antalet olnskade graviditeter skulle behöva minskas så att färre aborter behövde göras ( tycker självklart inte att barn ska födas oönskade). Att så många aborter görs säger mig att den jobbiga upplevelsen att göra en abort inte avdktäcker folk tillräckligt från att ta risker..

Praefatio
8/14/14, 9:40 PM
#27

#26 En astråkig kurs låter betydligt mer rimligt.

Jag håller dock fortfarande fast vid att jag tror att "kvinnan som använder abort som preventivmetod" är en myt, eller i alla fall att hon inte är hälften så vanlig som det låter i den här tråden.

Annons:
Calcifer
8/14/14, 9:45 PM
#28

#27 Det är löjligt ovanligt. Den största mängden kvinnor som undergår en abort är kvinnor i ett förhållande, med barn sedan tidigare, som inte är redo eller vill ha ett till barn av olika anledningar. Att det skulle vara snorungar som inte kan hålla benen ihop som står för största andelen aborter är en myt, precis som att det skulle vara någon slags trend för största mängden ungdomar att använda abort som ett preventivmedel.

Det enda det handlar om är ett kontrollbehov, att vissa människor anser sig ha rätten att frånta en kvinna rätten till hennes egna kropp och genom tvång få henne att gå igenom en graviditet. Sen är det så att de flesta inte förstår själva vad det i verkligheten skulle betyda. Det skulle betyda att kvinnor som man anser ligger i en riskzon för att  göra något som skulle skada fostret skulle bli fastspända vid en säng i tio månader. Och det är i mina ögon extremt omänskligt att behandla någon så illa. Men det brukar folk som sagt inte förstå själva, tyvärr.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
8/14/14, 9:47 PM
#29

Vi hade några tjejer i skolan som gjorde 2-3 aborter. De hade oskyddat sex. Så så ovanligt tror jag inte att det är.

Praefatio
8/14/14, 9:48 PM
#30

#28 Precis. Tummen upp på ditt inlägg! 🌺

Calcifer
8/14/14, 9:50 PM
#31

#29 Fast "jag kände någon som" är inte statistik man kan lita på. Jag hade en tjej på mitt gymnasium som knarkade trots att hon blev gravid gång på gång och trodde varje gång på allvar att hon skulle få behålla nästa barn - men alla blev naturligtvis omedelbart omhändertagna. Det betyder inte att jag kan vittna till att det är vanligt att tonåringar beter sig så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
8/14/14, 9:55 PM
#32

#31 Det vittnae om att det inte är så ovanligt som du vill påskina.

2 tjejer av 300 elever som man visste hade oskyddat sex och gjorde flera aborter.  Knappast så att det är hemskt ovanligt.

Calcifer
8/14/14, 9:58 PM
#33

#32 Nej det gör det inte. 2 av 300 elever på en skola gör ingen skillnad statistiskt överhuvudtaget om du kollar över aborter som görs i hela världen. På din skola var det kanske inte helt ovanligt, men det gör ingen skillnad utanför den.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
8/14/14, 9:59 PM
#34

Jag snackar om sverige. Inte hela världen. 

Men lev du i en bubbla och tro att det är väldigt ovanligt.

Annons:
Calcifer
8/14/14, 10:00 PM
#35

#34 Då kan du väl leva i din bubbla också där 2 av 300 spelar roll ens på Sveriges statistik över aborter. 😃


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
8/14/14, 10:23 PM
#36

#35 Du tror alltså på allvar att det inte sker på andra skolor? Kan tala om att det faktiskt händer lite här och där i landet.

Detta finns att läsa om på nätet.  Är självklart inte baserat på bara dessa tjejer. 

Förstår inte hur man ens kan tro på att det är extremt ovanligt.  Det är väl ganska känt att människor inte är så intelligenta alltid och dummare saker än så sker.

[Daisy-Moa-Elsa]
8/14/14, 10:29 PM
#37

#34 vänta … hur kan din upplevelse av 2 tjejer som gjort abort i din skola  "vara" mer sanning och korrekt  underlag att abort som preventivmedelsmetod inte alls är ovanligt när en undersökning (från en nätartikel) utförd av forskare med 20 deltagande män inte alls är representativt eller giltigt statistiskt för så få deltagare i gällande mäns vanor att titta på porr, enligt dig utan det skrattas det åt?

De 20 männen var också från en skola även om inte din skola. Så din åsikt baserat på 2 personer gör det till statistiskt hållbart underlag att så är det, aborter missbrukas? Medans 20 mäns åsikter är felaktigt att använda sig av när det handlar om män vs porranvändande.

Mycket märkligt måste jag säga.

Honestyisdead
8/14/14, 10:47 PM
#38

#37 Läs mitt senaste inlägg så slipper vi sådana missförstånd.

[Daisy-Moa-Elsa]
8/14/14, 10:58 PM
#39

Det inlägget skrev du när jag skrev mitt och jag är ingen Saida så sådana missförstånd där inlägg skrivs samtidigt lär vi få leva med i framtiden med.

Och dessutom är ju då det inlägget fullt applicerabart i den andra tråden om hur vanligt det är att män kollar porr, så du har fullt rätt i det .

Honestyisdead
8/14/14, 11:06 PM
#40

Ja man väljer själv vad man vill tro på.

Jag är övertygad om att det inte är så ovanligt som det påstås i den här tråden. Tyvärr.

viktoria91
8/15/14, 9:52 AM
#41

Precis som Hera skriver hade vi likadant på min högstadie skola, ett par tjejer som gjort flera aborter. Den ena hade gjort 4-5st. Att det skulle hålla för någon statistik tror jag knappast men visst finns det unga som gör det gång på gång också.

Fri abort är en viktig kvinnlig rättighet tycker jag, man behöver ingen anledning till att göra genomföra en abort.

Annons:
soundtrack
8/15/14, 10:02 AM
#42

Även om det såklart förekommer kvinnor som gör upprepade aborter så har jag svårt att tro att det är speciellt många som ser abort som, och då även använder sig av det, som ett preventivmedel. Jag har aldrig själv gjort någon abort, men jag tror inte att det är någon direkt angenäm upplevelse som man gång på gång utsätter sig för "frivilligt". Att det finns unga tjejer som genomgått flertalet aborter tror jag nog mer beror på att dom inte begriper hur lätt det kan vara att bli gravid. Är man i 15årsåldern är det nog inte heller alltid så lätt att stå på sig och kräva att kondom används, och många vågar kanske inte söka sig till UMO för att fixa P-piller. Och med tanke på det så är jag glad att vi har fri abort i Sverige, annars skulle vi nog ha väldigt mycket tonårsföräldrar som inte alls är redo att ta hand om ett barn…

[Bananpudding]
8/15/14, 10:14 AM
#43

Jag är för att kvinnan får bestämma över sin egen kropp.

tlover
8/15/14, 10:39 AM
#44

Svarade övrigt  då jag är för abort i alla lägen förutom de gånger det används istället för preventinmedel.

Däremot ska ju de som gör så inte förbjudas att göra abort eftersom det då antagligen skulle vara ett oönskat barn (och det är nog inte bra för barnet) men extra insatser ska då in med info om riktiga preventinmedel osv (tex skulle man vara allergisk mot kondomer + man har blodproppar, bröstcancer osv i släkten ska man få extra hjälp att hitta nått som passar).

Även förebyggande saker tex kanske ska det vara lättare att få tag i preventinmedel el lättare med info om preventinmedel eller liknande.

l'm back

[Anamalar]
8/15/14, 10:41 AM
#45

Jag är för fri abort.

vallhund
8/15/14, 10:41 AM
#46

#10

Hur många aborter utförs i Sverige per år? Hur många kvinnor gör fler än 1 abort under sitt liv?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fruktgumman
8/15/14, 11:14 AM
#47

För abort. Men som sagts ska det ju inte användas istället för preventivmedel.

Calcifer
8/15/14, 11:25 AM
#48

Men där man borde vara extra för abort är ju i de fall då kvinnor skiter i preventivmedel med attityden "jag kan ju göra abort istället." De är för det första inte riktigt friska i huvudet och för det andra totalt oansvariga snorungar. Ska de straffas med att bli föräldrar tänker ni, eller? 🤔

Jag råkar ju vara en sån där konstig filur som tycker att ett barn aldrig ska födas för att lära någon en läxa då det vore - enligt mig - både fruktansvärt och helt efterblivet. De få antal kvinnor som faktiskt struntar i att förhindra att de blir gravida och sedan gör abort istället kan gott göra det, för är man funtad på det sättet i huvudet ska man absolut inte ha några barn. Och nej, det går inte att säga "ah men då borde man bestämma att de ska adoptera bort barnen istället!" Varför? För att det är omänskligt och vansinnigt. Men tja, om man är för att kedja fast en kvinna i en säng som straff för att hon inte använde skydd när hon hade sex så kan man ju fortsätta ha den åsikten…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
8/15/14, 11:28 AM
#49

#48 Nej så oansvariga människor ska inte ha barn.

Vet inte hur man ska få dom att förstå. Tror redan man erbjuds samtal vid två aborter, men är osäker.

Calcifer
8/15/14, 11:30 AM
#50

#49 Så länge de blir informerade kring vilken effekt det kommer ha på deras kroppar och mentala hälsa långsiktigt finns det inte mycket mer att göra, tyvärr.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Allt oviktigt
8/15/14, 11:33 AM
#51

Och statistik över antalet aborter i Sverige hittar man här. http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/aborter

"År 2012 var aborttalet 18,8 per 1000 kvinnor (15-19år)"

http://www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/statistik-aborter-2012.pdf

IceTee
8/15/14, 12:37 PM
#52

Vill bara säga, som trådstartare att jag är glad att det blev en sån disskusion! Älskar att höra folks åsikter i frågan, även om jag tycker det är lite trist att de som är emot abort i alla lägen inte vill stå för sin åsikt bland kommentarerna… men det är ju deras val!

Personligen tycker jag det är trist när någon gör fler aborter, för vad kan man göra? De bör uppenbarligen inte vara föräldrar, så att förbjuda dem är idiotiskt, och att tvinga dem att skydda sig går ju inte… Det är tråkigt och svårt!

Sen undrar jag hur ni som hade flera tjejer på skolan som gjort flera aborter vet det? Var ni med? Är bara nyfiken, för jag vet tjejer som "skryter" om att de gjort abort för att… öh… ah, de är väl lite speciella antar jag… Och om ni inte ens har hört det från personen i fråga så är det väl helt irrelevant? Då är det ju bara ett rykte, och ska man tro på sånt är jag vampyr för jag hade svarta kläder i 8an

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
8/15/14, 12:40 PM
#53

#52 Kände dessa väl. Deras familjer med.

Wellcraft
8/15/14, 1:27 PM
#54

#48 Så det är bara kvinnans ansvar att skydda sig? Har du glömt att vi människan inte är hermafrodit, det krävs två för att få barn.

När jag var på kliniken inför min första abort då blev jag påtvingad p-piller, jag hann inte ens säga någonting om saken men plötsligt så hade hon skrivit ut recept till apoteket. 
Min kille var dessutom med, men barnmorskan tog inte upp förslaget kondom - utan det var bara pstav, p-piller, kopparspiral & tjat om dessa.
Nu får gott receptet ligga där för jag ska inga p-piller ha.
Det kan inte bara vara jag som tycker det är så otroligt fel att lägga allt ansvar på kvinnan - killen kan faktiskt också skydda sig. Det känns sjukt oprofessionellt av barnmorskan att låtas om att kådisar inte existerar, jag tål inte hormoner & då är det ju väldig tur att killen kan skydda sig, vilket vissa verkar glömma.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Thiah]
8/15/14, 1:54 PM
#55

#54 jag fick bara höra att vi SKA skydda oss efteråt. Jag ville dock ha piller.

Här i finland träffar man två läkare vid 2 olika tillfällen för att få gå igenom en abort, man ska även motivera den på nått papper som läkaren fyller i . Efter läkaren "godkänt" aborten så pratar man ännu med en sköterska som går igenom allt. Det är väldigt lugnt och ger tid för reflektion åt båda hållen.  Vet inte hur de gör med sådan som gjort flertalet aborter.

Jag tror att den stora massan som går igenom en abort gör det efter mycket fundering och diskuterande med sin partner. Jag vet om en vän som gjort 3 aborter men där tror jag det mera handlade om hennes sociala skyddsnät som inte fungerande än att använda abort som preventivmedel.

Annons:
Wellcraft
8/15/14, 2:03 PM
#56

#55 Jo det vore ju lite mer tillmötesgående om de kunde ta upp det med att vi ska skydda oss, istället för att hux flux tvinga på mig piller.

Jag har, eller ja -jag ska göra mina första abort. Här har ingen rätt att i ifrågasätta någonting, vet inte hur det är när man gjort flera aborter. Man får dock ett papper där helt oskyldiga frågor står som man kan tänka & reflektera om för att enklare komma fram till ett beslut… Så det stora hela är väl bra, jag hoppas att läkaren bara gjorde en brutal miss & glömde bort kondomer.

Jag tror samma som du, tror inte det är många (även om de självklart finns) som bara gör en abort utan ordentligt med prat med sin partner, eller ordentligt tänk om man nu är ensam.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Thiah]
8/15/14, 2:08 PM
#57

#56 för mig var aborten inte mera än en mens. Jag och maken hade diskuterat, funderat och pratat i många timmar innan beslutet gjordes och efter det kändes allt bra. Vet att många tycker det är jättejobbigt men jag kan ju inte vara den enda som inte tyckte det.

Hade vi inte gjort abort (jag blödde men vi var två om det hela vägen liksom) så hade vi inte varit tillsammans idag.

IceTee
8/15/14, 2:10 PM
#58

#56 hon kan ju också ha varit så dålig att hon antog att du inte ville använda kondom! Många vill inte det (jag tycker det är ont med kondom t.ex.) så hon kan ju bara ha antagit att du var en av dem! Dåligt dock…

Medarbetare på Skor iFokus

Wellcraft
8/15/14, 2:12 PM
#59

#58 Vet inte vad hennes anledning var, men jag tog även upp att jag mådde dåligt av hormonpreparat så lite snurrig måste hon ha varit 😉

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Calcifer
8/15/14, 3:36 PM
#60

Naturligtvis ligger det på killens ansvar också, och han är precis lika dum han om han säger "äh, du kan ju göra abort bara" och inte vill använda kondom. Det gör honom knappast till en mer passande pappa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

citytjejen
8/15/14, 7:29 PM
#61

Abort som preventivmedel tycker jag är så fel. Men om t.ex kondomen sprack eller om ens ordinarie preventivmedel inte funkade som det skulle, så ska man självklart få göra abort!

/Christina

Wellcraft
8/15/14, 8:05 PM
#62

Är väldigt imponerad över de som poängterar att abort inte ska användas som preventivmedel - vilka använder ens abort som preventivmedel? Jag har då aldrig träffat på någon som använder det & inte heller vet någon i min umgängeskrets om någon som använder abort som preventivmedel.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Kadoor
8/15/14, 8:22 PM
#63

Är för abort i alla lägen.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Anonym
Anonym
8/15/14, 10:25 PM
#64

Håller med #61

Calcifer
8/15/14, 10:28 PM
#65

#61 Jaha, och hur tänker du praktiskt lösa det med de som struntar i kondom eller andra preventivmedel och tänker "äh, jag gör en abort"? Ska de låsas in i rum eller spännas fast i sängar för att genom tvång gå igenom en graviditet för att det inte passar dig att de gör en abort i det fallet?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

pyromanen
8/16/14, 8:26 AM
#66

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2013/09/Sverige-har-Nordens-hogsta-aborttal/

Enligt läkartidningens artikel ovan har Sverige det högsta aborttalet i norden, t.ex. dubbelt så många aborter som Finland pr fertil kvinna.

4 av 10 abortsökande kvinnor i Sverige har gjort en eller fler aborter tidigare

1 av 3 (33%) av  abortsökande kvinnor i Sverige har inte använt något preventivmedel alls.

Artikeln anger också att det finns samband mellan upprepade aborter och utbildningsnivå, psykisk ohälsa, rökning, missbruk, sex och samlevnadsundervisning mm.

Att risken att igen bli oönskat gravid efter att ha gjort en abort minskar för de som i samband/efter aborten får spiral insatt.

citytjejen
8/16/14, 10:37 AM
#67

#65 Har tyvärr ingen lösning att presentera för dig för denna i fråga. Handlar inte om att det "inte passar mig", det är mitt tyckande helt enkelt, och jag tänker inte verka för att folk ska spännas fast i sängar och annat befängt! Herregud, haha😃

/Christina

tlover
8/16/14, 10:40 AM
#68

#65 nog för bara för att man är för eller emot nånting så betyder ju inte det att man ska tvinga på andra sina åsikter.

Jag är själv tex starkt emot alkohol förutom i medicinskt syfte men jag accepterar ändå att folk dricker.

l'm back

Calcifer
8/16/14, 11:09 AM
#69

#67 Då kan du inte stå för din åsikt och det är ditt problem och inte mitt.

#68 Nja, är man emot abort i vissa tillfällen och alltså skulle vilja se att samhället såg ut så får man stå för konsekvenserna av sina befängda åsikter.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
pyromanen
8/16/14, 11:21 AM
#70

Jag är inte emot abort någonsin om gravida kvinnan ifråga vill göra abort. Däremot ser jag stort behov av att minska antalet oönskade graviditeter. Det görs orimligt många aborter i Sverige.

tlover
8/16/14, 11:32 AM
#71

#69 Okej

Alla som dricker alkohol i tråden får sluta med det för jag är emot alkohol!

Hur löjligt är inte det.

Jag själv har sagt hur jag tycker det ska lösas tidigare i tråden, med preventiva insatser och extra insatser om det nu skulle ske men jag gissar att det inte är "bra nog" eftersom jag inte vill stänga in folk som inte gör som jag tycker man ska göra.

l'm back

Calcifer
8/16/14, 11:34 AM
#72

#71 Det går inte att jämföra abort och alkohol, det är två skilda saker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
8/16/14, 12:11 PM
#73

#72 Varför skulle man inte kunna jämföra det? Båda är medicinskt/hälso relaterat, båda är moraliskt relaterat, båda skulle behöva tid ifall de skulle förändras etc

Man kan ju också jämföra även helt orelaterade saker för att kunna förklara sin ståndpunkt.

l'm back

Angelfish
8/16/14, 12:22 PM
#74

Jag är helt för aborter.

Honestyisdead
8/16/14, 1:18 PM
#75

Bellatrix; ingen kommentar till #66?

Wellcraft
8/16/14, 1:25 PM
#76

#73 Men en abort är rätten till sin egna kropp. Att dricka är ingen rättighet. Att få bestämma över sin egen kropp är en rättighet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Honestyisdead
8/16/14, 1:30 PM
#77

#76 Är inte att dricka att bestämma sig för att förstöra sin kropp? Alltså en rättighet?

tlover
8/16/14, 1:31 PM
#78

#76 många anser ju det vara en rättighet att få dricka alkohol (efter 18 års ålder) eftersom man har enligt lagen rätt att bestämma om man vill ha alkohol i sin kropp (efter 18 års ålder) så kan man ju faktiskt kalla det en rättighet för sin kropp.

Sen så är ju en åsikt en åsikt, det var det jag menade med alkohol bara för att jag är emot abort som preventinmedel så betyder det inte att jag ska bestämma över alla andra.

På samma sätt som att även om jag är emot alkohol så betyder det inte att jag ska bestämma över alla andra om dom ska dricka alkohol eller inte.

Vilket är vad vi diskuterade om och därför är det en relevant jämförelse.

l'm back

Wellcraft
8/16/14, 1:41 PM
#79

Ja kanske det, jag förstår er poäng.
Men det är skillnad att tvingas till att vara gravid, som är oerhört påfrestande & sedan föda ett barn som man inte vill ha & tvingas ta hand, ifall inga adoptivföräldrar finns.
Ingen skulle skadas ifall alkohol blev förbjudet, skulle abort bli förbjudet skulle otaliga människor skadas.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tlover
8/16/14, 1:46 PM
#80

#79 fast ingen i diskussionen här (dvs den mellan jag och bellatrix och några fler) har sagt att abort ska förbjudas det finns vissa (däribland jag) som är emot abort som preventinmedel men än en gång bara för att jag är emot någonting betyder inte det att jag bestämmer över andra vad som ska ske eller inte.

Det var just med det jag jämförde alkohol, jag rent utav avskyr alkohol och vad det gör men jag kan inte bestämma över andra. Jag tycker också att det är omoraliskt med dom som använder abort som preventinmedel eftersom det finns så många preventinmedel som faktiskt är preventinmedel men det gör inte mig berättigad till att bestämma över vad andra ska göra.

l'm back

Honestyisdead
8/16/14, 1:49 PM
#81

#79 Om man steriliserade folk skulle liknelsen med förbyd av alkohol bli mer korrekt enligt mig. Man hindrar folk från att kunna bli gravida. Man hindrar folk från att kunna dricka.

Calcifer
8/16/14, 2:30 PM
#82

#75 Nej? Hade jag haft någon kommentar hade jag sagt något.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
8/16/14, 2:39 PM
#83

#82 Det motsäger ju ditt påstående om att det skulle vara ovanligt. Du vill alltså inte kommentera det?

Annons:
tlover
8/16/14, 4:13 PM
#84

En annan anledning till att jag anser att man kan tycka nått utan att genomföra det är för att vissa saker är omöjliga att genomföra i praktiken.

Tex skulle man nu förbjuda abort som "preventinmedel" (vilket jag inte står bakom jag tycker man ska arbeta preventivt tex gratis p-medel el drastiskt nerdragna kostnader, mer info osv) så när man frågar "hur skedde det här" skulle folk svara "kondomen sprack" istället för " vi använde inget P-medel".

På det sättet är faktiskt alkoholförbud likheter med "abort som preventinmedelförbud" för man kan inte förbjuda alohol, det har man faktiskt försökt i tex USA och man har försökt att dra ner på det i Sverige och det gick inte heller. Även där är nog tex info vägen att gå.

l'm back

citytjejen
8/16/14, 5:57 PM
#85

#69 Jag står för min åsikt, det är nog du som inte förstår hur jag menar.

/Christina

Calcifer
8/16/14, 6:18 PM
#86

#83 Nej, varför skulle jag vilja det? Jag finner inte källan särskilt pålitlig plus att jag diskuterar abort i världen inte uteslutande i Sverige, dessutom är en undersökning gjord enbart bland ungdomar missvisande. Det motsäger ingenting. :D


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
8/16/14, 6:19 PM
#87

86 Jodå, den visar ju att det inte alls är så ovanligt. Men fortsätt du blunda för det.

Calcifer
8/16/14, 6:21 PM
#88

#87 Eh, inom de åldrarna och det är inte inom de åldrarna som de flesta aborter överlag görs = missvisande. Men fortsätt du blunda för det. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
8/16/14, 6:23 PM
#89

Den visar ju att det sker oavsett hur gamla personerna är. Det sker alltså.

emeliiiiieee
8/16/14, 6:59 PM
#90

Är för fri abort i alla lägen. Varje kvinna borde få bestämma över sin egna kropp och det foster hon då bär.

Jag själv har aldrig varit gravid, försöker vara duktig och skydda mig men nån gång har man väl missat men jag är ändå glad över att jag inte blivit gravid då jag inte skulle kunna genomgå varken en graviditet eller en abort.

Annons:
Wellcraft
8/17/14, 5:48 PM
#91

#81 Att sterilisera folk är att kontrollera någon annans kropp att förbjuda alkohol är inte att kontrollera någons kropp.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

pyromanen
8/17/14, 5:54 PM
#92

#86 statistiken i #66 handlar inte om ungdomar utan om alla abortsökande kvinnor i Sverige 15-49 år gamla.

[Emma--]
8/17/14, 6:11 PM
#93

För abort i alla lägen. 

Sen tror jag inte många använder sig av abort istället för att skydda sig. Dom allra flesta tror jag mår dåligt av det( även om det säkert finns undantag). Antingen psykiskt, fysiskt eller båda. Sen finns det alltid risker med aborter som man måste överväga. 

Tror ingen hellre gör abort än att skydda sig och slippa råka ut för att behöva göra det valet. 

Sen är det såklart dåligt om man blir gravid pga att man slarvat med skydd. Men förhoppningsvis lär sig dom allra flesta efter det. Ser ingen anledning att de skulle ha mindre rätt till att göra abort. För att ha sex innebär alltid en risk att bli gravid, oavsett hur noga man försöker vara med skydd.

Honestyisdead
8/17/14, 6:14 PM
#94

#93 Uppenbarligen finns det dom som gör om det.

[Emma--]
8/17/14, 6:39 PM
#95

#94 Som medvetet hellre gör abort än att skydda sig? Om och om igen?

Honestyisdead
8/17/14, 6:48 PM
#96

#95 Som struntar i att skydda sig och som sedan blir gravida och gör abort mer än en gång.  Det är medvetet ja.

[Bananpudding]
8/17/14, 7:07 PM
#97

#96 Tror du att dessa människor mår bra?

Annons:
[Emma--]
8/17/14, 7:10 PM
#98

#96 Man skulle ju vilja höra från en sån person då jag har svårt att tänka mig att man hellre genomgår en abort än att skydda sig. 

Jag vet ju någon som gjort abort flera gånger, men inte är det istället för skydd. 

Så den eller dessa personer du vet, har de alltså sagt att dom inte bryr sig om att skydda sig?

[JenniN]
8/17/14, 7:14 PM
#99

Jag är för abort, men som många säger får det absolut inte handla om något slags preventivmedel att använda abort. 

Sen tycker jag det är sjukligt fel att sprida propaganda om att abort är mord, hade en väninna som tyckte att det minsann var mord att göra abort, och det spred hon till alla hon kände. Sedan blev en gemensam vän som vi har gravid och vågade då inte göra abort för att min väninna la fram massor med fakta och ditten och datten på att det var mord att gör abort. Det slutade såklart med att hon fick sin bebis, 15 år gammal. Bor hemma, inte gått gymnasie och pappan vill inte veta av barnet för han var bara en engångsgrej. 

Nu är det några år sen och igenom dessa år så har väninnan som säger att abort är mord gjort abort själv, då hon redan har tre barn och inte vill ha fler. Så dubbelmoral på henne, och otroligt synd om den stackars tjejen som inte fick leva ut sin barndom innan hon skulle ha ett eget barn. 

För FRI abort, som sagt.

pyromanen
8/17/14, 7:15 PM
#100

33 % av alla abortsökande kvinnor i Sverige 15-49 år gamla, altså var tredje, har inte använt något preventivmedel. Hur dom har tänkt framgår inte.

pyromanen
8/17/14, 7:15 PM
#101

33 % av alla abortsökande kvinnor i Sverige 15-49 år gamla, altså var tredje, har inte använt något preventivmedel. Hur dom har tänkt framgår inte.

Honestyisdead
8/17/14, 7:16 PM
#102

#98 Ja, dessutom utan att skämmas.

#97 Tyvärr är det inte alla som mår dåligt vid en abort. Men de flesta känner i alla fall någon typ av sorg tror jag.

[Bananpudding]
8/17/14, 7:24 PM
#103

#102 Varför tyvärr? Det är väl bra att man mår bra, eller?

Jag tror inte alls att många kvinnor struntar i preventivmedel, och sen går och gör abort efter abort. Känner du verkligen många som gör det?

Angelfish
8/17/14, 7:26 PM
#104

Och hur många gånger ska en kvinna tillåtas göra abort, innan hon omyndigförklaras och nån annan tar över och bestämmer över hennes kropp?  1 gång? 3 gånger? 5 gånger?

Annons:
Honestyisdead
8/17/14, 7:28 PM
#105

#103 Nej, det är inte bra att en del inte känner något vid en abort eftersom det antagligen är dessa som struntar i skydd och gör flera aborter.

tlover
8/17/14, 7:29 PM
#106

#103 Hon går ju efter statestik, man behöver ju inte känna nån som tex druckit under graviditeten för att veta rent statistiskt att det är dåligt. (statestiken står i #66)

l'm back

[Bananpudding]
8/17/14, 7:31 PM
#107

#105 Jag anser att det är väldigt bra att folk inte mår psykiskt dåligt efter en abort. Det tar på kroppen också att göra abort, och mår man bra psykiskt så vill man säkert inte utsätta sig för detta.

[Bananpudding]
8/17/14, 7:35 PM
#108

#106 Enligt den undersökningen så hänger det ihop med socioekonomisk utsatthet. Det är inget konstigt, och något man kunde misstänka.

Honestyisdead
8/17/14, 7:36 PM
#109

#107 Är man psykiskt frisk skulle jag vilja påstå att man mår dåligt efter en abort och pga detta inte frivilligt utsätter sig för det igen.

En som inte känner något ser ju inget problem med det antaglugen.

[Thiah]
8/17/14, 7:36 PM
#110

Jag hade inga problem med att göra min abort. Den var genomtänkt och diskuterad med min partner. Det gör inte mig till nått annat än en kvinna som valde att göra abort. Vissa mår dåligt, vissa inte, svårare än så är det inte. Vi skyddade oss innan, under och efter tills vi aktivt valde att få ett barn 2 1/2 år senare.

[Bananpudding]
8/17/14, 7:38 PM
#111

#109 Varför ska man må psykiskt dåligt? De flesta tänker väl igenom sitt beslut innan de går och gör abort. Det låter mer som du vill straffa de kvinnor som gör en abort. Är du emot aborter?

Annons:
Honestyisdead
8/17/14, 7:51 PM
#112

Lägg av. Straff får du stå för själv.

För mig är det märkligt att en frisk människa inte skulle känna något vid en abort. Man tar bort ett foster som kunde blivit en människa. 

Har jag skrivit att man ska må psykiskt dålugt?  Det är för mig något långvarigt.  Att däremot känna lite sorg och må dåligt en stund efter ser jag som naturligt.  och det vanlugaste vad jag har förstått. Undantag finns alltid. 

Du ser var jag står i abortfrågan om du läser tråden.

[Bananpudding]
8/17/14, 7:54 PM
#113

#112 Jag ser det snarare som positivt att man mår bra efter en abort. Det visar att man tänkt igenom beslutet ordentligt innan. Jag ser inget behov att kvinnan ska vara tvungen att känna sorg.

De som gör flera aborter och inte skyddar sig är redan så utsatta att det inte känns som de behöver straffas mer.

Honestyisdead
8/17/14, 7:56 PM
#114

#113 Jag har inga behov vid andras aborter. Märklig kommentar.

Däremot håller jag absolut inte med om att de kvinnor som frivilligt hat oskyddat sex och gör flera aborter är utsatta! De har valt det själv.

[Bananpudding]
8/17/14, 8:02 PM
#115

#114 Vad menar du nu? Jag ser som sagt inget behov av att andra mår psykiskt dåligt av en abort. Jag skrev inget om dig.

Jag tror inte så många har frivilligt oskyddat sex och gör många aborter på grund av det. Oftast finns det en anledning, de mår dåligt, de är utsatta osv. Men jag kanske har större förhoppning om mänskligheten än vad du har.

Honestyisdead
8/17/14, 8:08 PM
#116

#115 Jag tror på det jag upplever och läser. 

Mänskligheten är inte speciellt bra ;) Ser jag bevis på var dag.

[Emma--]
8/17/14, 8:46 PM
#117

#102 Trist om det är så att det finns tjejer som resonerar så. Alla risker det innebär och det handlar ju trots allt inte enbart om deras egna kropp och egna val.

Scorpio97
8/17/14, 10:55 PM
#118

För abort i alla lägen, anser dock att det är fel att använda det som ett "preventivmedel". Vill man inte ha barn ska man göra allt man kan för att inte det ska bli något, men om det ändå skulle hända (ingen metod är ju 100% säker, förutom att inte ha sex då) så tycker jag att man ska ha rätt att ta bort fostret. 

Om jag skulle bli med barn inom dom närmsta åren (just nu är det dock fysiskt omöjligt, eftersom jag inte haft sex) så skulle jag förmodligen göra abort.


//Jessie

Annons:
[Bananpudding]
8/18/14, 7:31 AM
#119

#116 Då är det där vi inte håller med. Jag ser gott om mänskligheten, och att det finns vissa dåliga personer där.

Jag tror även att de kvinnor som gör abort efter abort inte år bra, och är utsatta.

Ria74
8/18/14, 9:49 AM
#120

Jag är för abort och för valfriheten att föda barnet eller inte.

Sen ska det naturligtvis inte användas som preventivmedel. Men är man i en situation eller på ett ställe i livet när det inte passar med barn så anser jag att man ska ha sin fulla rätt att göra abort.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Angelfish
8/18/14, 12:16 PM
#121

Måste säga att själv bryr jag mig inte dugg om ifall någon vill använda abort som preventivmedel, det är deras kroppar, har inte ett dugg med mig att göra.

Honestyisdead
8/18/14, 1:08 PM
#122

#121 Så skattepengarna som vi betalar behövs kan inte gå till bättre saker än onödiga operationer?

pyromanen
8/18/14, 1:37 PM
#123

35-38 000 aborter om året. 1/3 utan att ha använt p-medel, dvs ca 12.000. 10 000 kr/abort. Det blir 120 millioner kronor om året av våra gemensamma skattepengar. Pluss att det tar en massa kirurgtimmar i anspråk i en verklighet där vi har långa väntetider till operationer som är livsviktiga…. Nej, det är inte ok att var o en själv får avgöra om de vill använda abort som " p-medel".

soundtrack
8/18/14, 2:35 PM
#124

#123 Framgår det hur många graviditeter som är resultat av våldtäkt? Eller hur många som är unga tjejer som inte vågat kräva att kondom ska användas?

Aniara14
8/18/14, 4:32 PM
#125

#123 Om man väljer att argumentera på det sättet som du gör nu, så finns det ju isåfall många fler s. k. onödiga och självförvållade tillstånd och sjukdomar som också kostar samhället enorma summor årligen.

T ex alla kostnader för sjukdomar och problem som uppstår på grund av övervikt och fetma, vilket dessutom bara ökar mer och mer för varje år.

Och sen har vi ju alla tänkbara operationer, mediciner och annan sjukvård som ges till folk som avsiktligt och medvetet förstör sin hälsa genom att konsumera alkohol, tobak och andra droger.

Så mot den bakgrunden så tycker jag ju inte att 120 miljoner om året för "onödiga" aborter låter så väldigt alarmerande för samhällsekonomin. Men självklart är det ju mycket bättre för alla parter om det går att undvika i möjligaste mån.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Angelfish
8/18/14, 5:04 PM
#126

#122 #123

Och hur mycket av våra skattepengar kostar ett barn innan det fyllt 18 år.

1 års skolgång t.ex? Om ni vill kan jag leta upp siffror för det men jag kan slå vad om att det är betydligt mer än 10.000 kr

Så om vi ska vara krasst ekonomiska så är en abort billigare. (Själv tycker jag det är viktigare att kvinnor ska få bestämma över sina egna kroppar än att man ska stirra sig blind på pengar, men det var ni som tog upp det.)

Edit:

Ok, jag kollade upp det: kostnaden för en elev i grundskolan var år 2012  93 000 kr

Multiplicera med 9 år för att få hela obligatoriska skolgången och vi är uppe i 837 000 kr.

Och som sagt det är bara vad skolgången för 1 barn kostar, sen tillkommer andra kostnader också som vi skattebetalare står för.

pyromanen
8/18/14, 5:04 PM
#127

#125 jag tycker inte det borde vara någon omöjlighet att komma ner till samma antal aborter pr 1000 kvinnor som i Finland ( altså en halvering) Vi är grannländer med ungefär liknande kultur, utbildningsnivå, tillgång på preventivmedel mm. Det handlar inte om att jag inte tycker synd om eller vill vi ska hjälpa olyckligt gravida kvinnor, jag vill tvärt om att färre ska hamna i sitsen att bli olyckligt gravid. För allas bästa.

Angelfish
8/18/14, 5:21 PM
#128

#127 Jag håller faktiskt med. Vi borde försöka sänka antalet aborter.
Hur det ska gå till vet jag inte. Vad jag däremot vet är att jag är totalt emot allting som inskränker på kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar, och oavsett vad jag personligen tycker om andra kvinnors val så är det ingenting jag har med att göra.

Deras kroppar, deras val. Punkt slut.

Gasoline
8/18/14, 5:40 PM
#129

Vore intressant att även höra din åsikt, TS 🙂

Även om #52 ger en antydan om vad du tycker…

Aniara14
8/18/14, 5:41 PM
#130

#127 "jag vill tvärt om att färre ska hamna i sitsen att bli olyckligt gravid"

Ja, det håller jag med om att det vore det allra bästa om ingen nånsin blev oönskat gravid. Det tycker nog alla.

Den stora frågan är bara hur man ska uppnå det. Det har jag inget svar på, och förmodligen ingen annan heller. Det enda är väl att hålla på med förebyggande åtgärder, såsom information och upplysning om vilka p-medel som finns, och dessutom att fortsätta, och gärna öka, forskningen på ännu bättre och säkrare metoder.

Men jag tror inte att det nånsin kommer gå att förebygga bort alla aborter helt och hållet. Isåfall så skulle både alla människor och alla p-metoder behöva vara helt perfekta, och dithän lär vi nog aldrig komma.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

IceTee
8/19/14, 1:04 AM
#131

#129 
Ja, det hade jag ju helt glömt, haha! Min åsikt är att abort alltid är rätt, och aldrig bör förbjudas. Däremot bör man, när någon gjort mer än 2 aborter kanske koppla in socialen eller någon myndighet för att se hur den här personen verkligen mår och sedan utgå därifrån. Jag har dock ingen bra lösning på vad man ska göra åt folk som tycker det funkar bra att använda abort istället för att skydda sig då jag anser att de inte bör skaffa barn, samtidigt som det är ett problem.

Att sänka priset på p-medel hade hjälpt delen som inte använder det istället för skydd. (Exempel: jag använder p-ring. Den tar slut, och jag har inte köpt ny. Jag inser att jag inte har 400kr just nu, så det får vänta någon vecka. En kväll blir det hett mellan mig och pojkvännen, och trots att vi sagt att vi ska vänta tills jag är skyddad så glömmer vi det när vi är lite fulla efter en fest. BAM, jag blir gravid. Det hade inte hänt om jag inte behövt betala hutlösa priser för skydd…)

Medarbetare på Skor iFokus

[Thiah]
8/19/14, 7:00 AM
#132

Kondomer funkar alltid. Vi har alltid sånt hemma ifall jag missat att skaffa mera piller eller nått annat hänt. Så slipper man fyllegraviditeter.

Annons:
IceTee
8/19/14, 4:50 PM
#133

Funkar för folk som inte får jätte ont ja, tyvärr har jag aldrig kunnat använda kondom, får fruktansvärda smärtor och sen kliar det som tusan. Misstänker någon allergi… pojkvännen blir helt avdomnad också, så ingen av oss njuter då tyvärr

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
8/19/14, 4:50 PM
#134

Funkar för folk som inte får jätte ont ja, tyvärr har jag aldrig kunnat använda kondom, får fruktansvärda smärtor och sen kliar det som tusan. Misstänker någon allergi… pojkvännen blir helt avdomnad också, så ingen av oss njuter då tyvärr

Medarbetare på Skor iFokus

Wellcraft
8/19/14, 4:52 PM
#135

#131 Kom ihåg att även killen hade oskyddat sex & var en bidragande faktor till aborten, eller ja hälften bidragande. Om socialen eller liknande ska kolla upp hur den kvinnan "mår" bör de även kolla upp killen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

IceTee
8/19/14, 5:00 PM
#136

Nu antog jag dock att kvinnan i mitt scenario hade oskyddat sex med flera, och det var alltså olika pappor (de kanske inte ens var medvetna om att hon blev gravid, hon kanske inte heller vet vem pappan är)

Medarbetare på Skor iFokus

Wellcraft
8/19/14, 5:09 PM
#137

#136  Män kan också ha oskyddat sex & göra olika tjejer gravida, de begår exakt samma fel som kvinnan då & ska kvinnan då kollas upp bör även män som gör upprepade kvinnor gravida (i ditt fall 2) kollas upp.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

IceTee
8/19/14, 5:13 PM
#138

#137 absolut. Tyvärr är det svårt, då en sådan kille antagligen inte vill ta ansvar och lär inte följa med tjejen när hon gör sin abort. Han kan blåneka att han är pappan, och då finns det inget att göra tyvärr

Medarbetare på Skor iFokus

Wellcraft
8/19/14, 7:30 PM
#139

#138 Det är relativt enkelt att kolla upp vem som tillverkat barnet så att säga. 
Är väldigt emot att man ska lägga hela ansvaret & skulden på ena könet. :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[fajjan]
8/22/14, 10:33 PM
#140

Jag är för abort i stor utsträckning, framförallt när det finns direkt olämpliga anledningar till att föda barnet. Fostret är allvarligt skadat, det finns allvarliga psykosociala problem,missbruk etc. Att gå igenom en abort utan att må dåligt ser jag som något väldigt positivt, generaliserade påståenden om att man SKA må dåligt ser jag som inkompetenta och bör backas upp med fakta. Alla kvinnor har rätt att bestämma över sin egen kropp vilket  ska respekteras i största möjliga utsträckning.

[Tuulikki]
8/22/14, 10:34 PM
#141

Jag är för abort. Tycker inte att man kan tvinga någon att göra abort, men inte heller tvinga någon att genomgå en graviditet.

Gjorde själv en abort nyligen. Ett av de bästa besluten jag tagit. Jag är 19, psykiskt sjuk, bor hemma och är inte redo för barn över huvud taget. Min pojkvän sitter i samma sits. Ingen av oss skulle klara av att ta hand om ett barn just nu.

Att adoptera bort ett barn skulle jag inte klara av heller. Abort kändes bäst. Mådde inte dåligt psykiskt över själva aborten, men fysiskt gjorde det ont. Men jag kanske inte led för att jag är psykiskt sjuk?

Upp till toppen
Annons: