Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 3273 ggr
ennycc
2014-08-05 21:24

Säkert hormonfritt skydd?

Har ni läst blondinbellas senaste inlägg?

Det går ut på att man ska ta tempen på sig själv varje dag och skriva in det i en app, så kan appen räkna ut när man har ägglossning och visar vilka dagar det är säkert att ha sex och vilka man kan bli gravid på. Jag mår så himla dåligt av p-piller och det här låter ju jättebra, nästan lite för bra. Skulle ni rekommendera den metoden?

Annons:
Aleya
2014-08-05 21:38
#1

Om det inte är så viktigt om det blir barn eller inte så ja.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cahira
2014-08-06 00:57
#2

Jag kör med kondommetoden jag. Hormonfritt och säkert. 😎

Edit: Och skyddar mot könssjukdomar, det gör inte piller.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ChristineL
2014-08-06 16:39
#3

Att använda en sådan app är ju som att köra på "säkra perioder" = inte säkert. Dessutom får inte alla en temperaturhöjning vid äl, eller väldigt lite och vad är då poängen? Vill du ha ett hormonfritt p-medel så är ju kondom det absolut bästa alla kategorier!

mollyt
2014-08-10 12:47
#4

Jag använder en P-dator som jag tror att hon skrev om, men minns inte exakt om hennes info var helt rätt. Men i vilket fall, jag strortrivs med min p-dator LadyComp och rekommenderar den om man vill vara helt hormonfri! :) Hag slutade med mina P-piller i januari och tycker att det är underbart utan hormoner!

Miniland
2014-08-10 16:16
#5

Förlåt om kapar tråden lite, men om man har sex på en grön dag och det blir en röd dag efter, borde man inte bli gravid då? eftersom spermierna inte dör direkt?

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Fialialej
2014-08-12 12:16
#6

P-dator ska vara lika säkert som p-piller och annat förutsatt att man använder den på rätt sätt.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
ChristineL
2014-08-12 20:42
#7

#5 - Vad menar du med grön och röd dag?

ennycc
2014-08-12 21:23
#8

#5 Tror att appen tänkt på det och har flera röda dagar innan och efter äl för att vara säker.

#6 Grön dag = man kan inte bli gravid den dagen så det är fritt fram att ha sex.

Röd dag = man har chans att bli gravid och borde skydda sig eller stå över sex

[AnimeV4]
2014-08-12 22:33
#9

Jag använder minipiller, vilket är nästan samma sak som p-piller. De jag använder heter Desogestrel Teva och innehåller endast gestagen och inget östrogen. Superbra! Kanske är värt att testa? 🙂

[Bananpudding]
2014-08-13 16:12
#10

#9 Fast de innehåller ju hormoner.

[AnimeV4]
2014-08-13 16:44
#11

#10 Det är sant, men eftersom hon sa att hon mått dåligt av p-piller tänkte jag att det kanske skulle vara värt att testa minipiller eftersom det funkade för mig. Jag vet inte vad i p-piller hon mår dåligt av, men jag själv mådde säkert dåligt av östrogenet eftersom jag funkar mycket bättre på minipiller 🙂

Anon
2014-08-13 22:55
#12

Pessar, kopparspiral och ladycomp är ju hormonfritt och rätt säkert. Men kopparspiral kan ju ändå leda till infektioner och ökade blödningar så det kanske inte heller är optimalt :).

IceTee
2014-08-13 23:03
#13

Det är INTE säkert. Din kropp kan få för sig att du minsann ska ha ägglossning utan tempraturhöjning och på en heeeelt annan dag. Jag hade inte litat på något sådant. Kör med kondom, det skyddar mot grav OCH sjukdomar

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
johannagudinge
2014-08-14 10:44
#14

Vilket inlägg var det som hon skrev om det? På hennes blogg alltså.

Johanna Gudinge

Min blogg

mollyt
2014-08-15 14:12
#15

#5 det är inga problem, har datorn gett dig en prognos för dagen så är det den som gäller. Datorn har goda marginaler och räknar med att spermierna överlever länge. Om den inte är säker på att det är en steril dag så får du ingen grön lampa. För att vara säker att du inte blir gravid så undviker du bara oskyddat sex på gula och röda dagar. Då kompletterar vi med kondom, fungerar jättebra!

tlover
2014-08-16 17:03
#16

Såna p-metoder skulle jag kunna tänka mig att använda då man inte vill ha barn just då men det inte riktigt gör något om man blir gravid.

Tex efter den här graviditeten kommer vi nog först använda kondom och sen ev "säkra perioder metoder"

Skulle jag däremot inte alls vilja bli gravid skulle det vara nått mer säkert som skulle gälla för mig.

l'm back

mollyt
2014-08-16 19:29
#17

Det handlar mycket om hur noga man är också, vill man INTE bli gravid så ska man inte ha oskyddat sex om man inte har fått grön lampa. De studier som jag läst så har det bara blivit oönskade graviditeter hos kvinnor som uppgett att de valt att ha sex även på dagar som datorn sagt att fr varit fertila. Det är ju som att låta bli att äta sina P-piller men ha sex ändå!

pyromanen
2014-08-16 19:57
#18

Fast datorn kan inte gissa i förväg, så om inte kroppen går som en klocka kan man ändå bli gravid. Datorn gör inget mer än att hålla ordning på ens " säkra perioder".

Fialialej
2014-08-16 22:06
#19

Men nu är det ju så att det har gjorts noggranna tester av produkten som visar att P-dator funkar lika bra som vilket preventivmedel som helst, förutsatt att man använder det på rätt sätt. Det är ingen åsikt utan ett bevisat faktum.

"På natten är alla katter svarta"

mollyt
2014-08-17 20:27
#20

#19 exakt, jag läste många studier innan jag bestämde mig för att gå över på p-dator. Det har varit förvånansvärt bra resultat på p-datorerna idag. Sedan fanns de en äldre variant där man skulle analysera urinen(?) som inte var så säkra, så jag tror att många lever kvar i att p-datorer idag är samma sak som då.

Jag är i vilket fall jättenöjd med min p-dator, känns väldigt säker för mig. Men den ska inte slarvas med - på samma sätt som de med p-piller ska äta sina piller vid rätt tid osv för att behålla sitt skydd.

Annons:
Praefatio
2014-08-17 20:30
#21

Jag ska också köra på p-dator efter graviditeten. Tycker det verkar kanon! Sköts det rätt så ska den ju vara oerhört säker, och det tilltalar mig något enormt att inte tillsätta ett smack till kroppen. Då blir det dessutom inga problem den dagen vi vill ha ett syskon till vårt barn, ingen återhämtningstid från p-medel av olika slag osv.

[Bananpudding]
2014-08-18 07:43
#22

Går det inte att kombinera detta med ett pessar? De dagar som är röda använder man sig då av pessar.

Honestyisdead
2014-08-18 08:00
#23

#22 Det går så klart lika bra som att använda kondom. Så länge man skyddar sig.

[Bananpudding]
2014-08-18 09:10
#24

#23 Om man nu inte vill hålla på med kondomer, så finns det ju pessar. Det går att använda på de röda dagarna.

Honestyisdead
2014-08-18 09:12
#25

#22 Precis det jag svarade dig ja när du frågade om det gick att använda pessar.

[Bananpudding]
2014-08-18 09:22
#26

#25 Jag vet att många tänker kondom i första läget i de situationerna. Jag tycker att pessar ska komma fram mer, att det finns och går utmärkt att använda. Det är praktiskt.

Honestyisdead
2014-08-18 09:27
#27

#26 Kondom skyddar mot många sjukdomar,  det gör tyvärr inte pessar.  Dessutom är kondom enklare att använda (snabbt av och på) 

Antagligen är det därför kondom är förstavalet många gånger.

Annons:
[Bananpudding]
2014-08-18 09:53
#28

#27 Är man i en stadig relation, som det antyder när man tänkt använda sig av den metod ts tänkt, så är pessar ett gott val. Speciellt inte om man är exklusiva.

Pessar är inte så krångligt att använda ändå, och man kan sätta in det en stund i förväg och ha det inne redan.

Honestyisdead
2014-08-18 09:59
#29

"Är man i en stadig relation, som det antyder när man tänkt använda sig av den metod ts tänkt, så är pessar ett gott val. Speciellt inte om man är exklusiva. "

Förstår inte sista meningen tillsammans med det före.

Nu är det ju inte bara människor i förhållanden som använder metoden. Det är dock inte det jag skrev. Jag förklarade endast varför kondom ofta rekommenderas före annat.

Och jo, kondom är enklare att rulla på och av än att stoppa upp ett pessar.

[Bananpudding]
2014-08-18 10:07
#30

#29 De flesta som använder den är troligen i ett förhållande, där barn inte är det absolut värsta som kan hända.

Det upplever inte jag, jag ansåg att pessaret var enklare.

Honestyisdead
2014-08-18 10:18
#31

En smaksak alltså.

Praefatio
2014-08-18 11:41
#32

Jag har kikat på och jämfört kondom och pessar för röda dagar och tycker liksom Hera att kondom verkar väldigt mycket enklare. Visst kan pessaret sitta i ett tag men det ska ju ändå plockas ut och "smörjas" med spermiedödande medel precis innan samlag och det är kanske ingenting man sätter sig och gör på sängkanten. För mig är det rätt stämningsdödande att ha förspel och sedan behöva gå in på toaletten och joxa innan man kan fortsätta. Lättare då att bara ta fram en kondom, rulla på och köra.

Men som sagt, det är ju en smaksak 🙂

pyromanen
2014-08-18 14:34
#33

#20 jo, jag levde nog med bilden av p-datorer som de var för x antal år sedan när jag kollade upp det. Läste på nu och ser du har rätt! Vad trevligt att det tillkommit ett nytt hormonfritt alternativ med god säkerhet! Skulle jag garanterat välja om inte jag redan steriliserat mig.

IceTee
2014-08-19 01:07
#34

anledningen till att jag inte gillar p-dator på mig är att man måste använda skydd ändå en del av månaden. Och jag är så glömsk att jag kommer glömma ta tempen, eller vilka dagar som är röda… /förvirrad tjej någon?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
mollyt
2014-08-24 14:53
#35

Haha #34 ja då kan det bli svårt om man glömmer bort vad  färgkodningen betyder! 😃 Men ja, man behöver ju komplettera med annat skydd under vissa dagar, eller göra som vi och ha analsex istället 😉

Nelley
2014-08-24 23:30
#36

#32 Pessar ska smörjas in och sättas in 1-2 timmar innan samlag. Så tror man att man kommer "get lucky" så är det ju händigare än kondom. Som behöver sättas på "right in the moment". Speciellt om man är sån som inte vågar eller tycker att det är pinsamt eller något att fråga om kondom. 😉

Honestyisdead
2014-08-24 23:40
#37

#36 Desto jobbigare blir det om man då har sex först efter 4 timmar. För mig kännskkondom smidigare. Tar någea sekunder.

Praefatio
2014-08-24 23:40
#38

#36 Jag bor med min partner så jag planerar liksom inte sex på det sättet 😛 Utan det sker spontant och då känns inte pessar så kul. Däremot kan jag tänka mig att det är kanon om man dejtar eller inte bor ihop och därmed har lite mer koll på att det nog blir sex inom si och så lång tid!

IceTee
2014-08-25 13:53
#39

Fördelen med p-dator som man sällan tänker på är väl att den kan användas för det motsatta också? Istället för att köra på de gröna dagarna så kör man på de röda, för att bli gravid, utan att behöva köpa något nytt!

Medarbetare på Skor iFokus

Praefatio
2014-08-25 18:07
#40

#39 Det är en av anledningarna till varför vi ska använda det :) När Det är dags för syskon så blir den ett jättefint hjälpmedel för att planera.

mollyt
2014-08-25 20:25
#41

#39 ja visst är det så! Jag tycker ju själv att jag har stenkoll på min cykeln nu, något vi kommer ha bra nytta av när vi ska försöka bilda familj :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: