Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 4400 ggr
Anonym
Anonym
8/1/14, 11:10 AM

Mitt liv är förstört/mens på resa

Idag ska jag på resa till Mallorca och fick mens nu på morgonen. Vi ska till ett jätte stort badhotell och jag kommer inte kunna bada! Jag vågar inte använda tampong och jag vill inte berätta för hela min familj, min farfar och alla mina kompisar att jag har mens och inte kommer kunna bada med dem på hela semestern.. Jag behövde nog mest skriva av mig och få lite stöd.. Kram

Annons:
GiraffTunga
8/1/14, 11:13 AM
#1

Men finns det inga tabletter?

You can not judge me unless you know me.

Anonym
Anonym
8/1/14, 11:19 AM
#2

#1 inte om mensen redan kommit:,(

Anonym
Anonym
8/1/14, 11:22 AM
#3

Går det att typ bada i badkaret och liksom "blöda ut allting"?

GiraffTunga
8/1/14, 11:24 AM
#4

Om det inte ska märkas så om jag var du och skulle bada med mens så skulle jag lägga binda i min badbyxa/trosa och röra mig mycket och äta mycket grönsaker så mensen rinner mycket snabbare så det kan ta slut.

You can not judge me unless you know me.

Anonym
Anonym
8/1/14, 11:26 AM
#5

#4 tack! Men jag måste fortfarande ha något att säga till alla andra för de kommer bli så besvikna på mig:(

GiraffTunga
8/1/14, 11:28 AM
#6

Säg bara till dom som är tjejer. Dom kan också hjälpa dig. :)

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Anonym
Anonym
8/1/14, 11:32 AM
#7

#6 okej tack:)

Anonym
Anonym
8/1/14, 11:33 AM
#8

#6 okej tack:)

Anonym
Anonym
8/1/14, 11:41 AM
#9

Eller kan jag typ "sno" en tampong av min mamma? Eller finns det olika sorter mm?

GiraffTunga
8/1/14, 11:43 AM
#10

Ja det gör det.. Du kan ju köpa små tamponger? Tror inte det är jätte dyrt.

You can not judge me unless you know me.

Anonym
Anonym
8/1/14, 11:44 AM
#11

Sno? Gå och köp själv, bunkra upp med några paket som räcker hela resan. Eller be din mamma att köpa om du tycker det är pinsamt. :)

GiraffTunga
8/1/14, 11:47 AM
#12

Nej sno är inte bra du ska nog helst köpa som jag sa i #10 

Annars säg till din mamma att köpa åt dig för hon vet nog hur du ska göra.

You can not judge me unless you know me.

Anonym
Anonym
8/1/14, 11:53 AM
#13

Min mamma vill inte att jag använder tamponger för att hon är rädd att jag ska få tampongsjukan.. Men hon kommer nog upp snart för att säga att det är frukost så då ska jag försöka berätta:)!

Annons:
GiraffTunga
8/1/14, 11:54 AM
#14

Tampongsjukan…..?

You can not judge me unless you know me.

Anonym
Anonym
8/1/14, 11:55 AM
#15

#14 när en tampong fastnar och man kan få feber osv. Har hört om folk som till och med dött:S

Anonym
Anonym
8/1/14, 11:57 AM
#16

"[…] Om man får behandling i tid blir man oftast frisk.[…]"

"[…] Om man byter tampong minst var sjätte timme, tvättar händerna noggrannt före bytet och använder binda på natten, är risken att få TSS väldigt liten. […]"

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxic-shock-syndrome-TSS-tampongsjuka/

Anonym
Anonym
8/1/14, 11:57 AM
#17

"[…] Om man får behandling i tid blir man oftast frisk.[…]"

"[…] Om man byter tampong minst var sjätte timme, tvättar händerna noggrannt före bytet och använder binda på natten, är risken att få TSS väldigt liten. […]"

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxic-shock-syndrome-TSS-tampongsjuka/

GiraffTunga
8/1/14, 12:12 PM
#18

Aha okej.

You can not judge me unless you know me.

Anonym
Anonym
8/1/14, 12:26 PM
#19

Jag var så nära att säga det till mamma men vågade inte:( behöver lite pepp!:,(,,

Anonym
Anonym
8/1/14, 1:03 PM
#20

nu är det sagt.. skämms som en hund och håller på att spy varje gång jag tittar på mamma. men som tur var förstod hon och sprang genast ner till apoteket😛men hon blev väldigt frågvis och nu vet hon typ allt som min mens😭så sjukt ledsen..😢känns underbart men ändå den värsta känslan någonsin.. 😐

Annons:
Anonym
Anonym
8/1/14, 1:15 PM
#21

Och pappa börjar ge mig lunch på sängen och är jätte snäll emot mig.. Hoppas VERKLIGEN att han inte vet om det..

GiraffTunga
8/1/14, 1:17 PM
#22

Vad bra att du sa till henne. Hm fråga henne om hon sa det till han?

You can not judge me unless you know me.

[Daisy-Moa-Elsa]
8/1/14, 1:24 PM
#23

Glöm inte att din mamma också varit ung och en gång i tiden fick sin första mens och säkert "genomled" det du gör då med. 

Varför inte använda tampong när du badar, byt efter baden sen använder du binda övrig tid? Din semester är inte förstörd, du kommer kunna bada och ha roligt med de andra med

Anonym
Anonym
8/1/14, 1:29 PM
#24

Hon verkar inte ha berättat som tur är:)) men nu vill hon vara jätte snäll och berättar EXAKT allt om hur man sätter i den osv. Gud.. Har aldrig i hela mitt liv skämts såhär mycket.. Kan inte alla typ dela med sig av sina berättar historier så kanske det känns bättre??

[Daisy-Moa-Elsa]
8/1/14, 1:38 PM
#25

Förstår det är lite jobbigt nu men skäms inte, det är fullt normalt och din mamma vill bara ditt bästa. Sätter du inte in tampongen bra kan den kännas obehagligt, som om den trillar ut fast den inte gör det. Om det känns bättre, googla lite på nätet efter information hur du sätter in den. När den sitter "rätt" så känns den inte.

Många tycker det är lättare att föra upp tampongen om man tex sätter upp ena benet på toalettstolen, för in den ordentligt i slidan så den inte är i mynningen. Den kan inte försvinna upp i din kropp. Ta din tid och ta det lugnt. Framifrån sett "lutar" din slida lite bakåt i din kropp så kanske lättast att luta tamponen lite när du för in den

GiraffTunga
8/1/14, 2:10 PM
#26

Hmm kanske det går bra att fråga här med men jag har mens just nu och det är dag 2 och vill duscha…. Använder binda och vill inte använda tampong och är det okej att duscha med mens? Kommer man få ont att duscha med mens?

You can not judge me unless you know me.

GiraffTunga
8/1/14, 2:11 PM
#27

För det känns obekvämt att inte duscha.

You can not judge me unless you know me.

Annons:
GiraffTunga
8/1/14, 2:11 PM
#28

Kanske det går bra att fråga här men jag har mens nu och det är dag 2 och vill duscha.. Kan man duscha utan binda/tampong men kommer jag få mensvärk i duschen? OBS vill inte använda tampong.

You can not judge me unless you know me.

GiraffTunga
8/1/14, 2:12 PM
#29

Seriöst min dator är laggad förlåt.

You can not judge me unless you know me.

linn8
8/1/14, 2:19 PM
#30

#26 ja det går bra att duscha med mens=) har aldrig fått ont eller någonting av det.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

pyromanen
8/1/14, 2:22 PM
#31

Du behöver tvätta dig när du har mens. Duscha utan menskydd. Om det blöder mycket kan det droppa på golvet på väg till duschen, men då får du bara torka upp. Man fpr inte mensvärk i duschen mer än npgon annan stans.

pyromanen
8/1/14, 2:22 PM
#32

Du behöver tvätta dig när du har mens. Duscha utan menskydd. Om det blöder mycket kan det droppa på golvet på väg till duschen, men då får du bara torka upp. Man fpr inte mensvärk i duschen mer än npgon annan stans.

Anonym
Anonym
8/1/14, 2:55 PM
#33

Åh, det går verkligen inte att använda tampong för min del:( det gör så förbannat ont och jag mår tok illa efter att gett upp. Halva tampongen går in men inte mer!=( hjälp..

GiraffTunga
8/1/14, 3:07 PM
#34

#33 Exakt varför jag inte vill ha tampong det är såååååååå obekvämt men du kommer bli van..

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Anonym
Anonym
8/1/14, 3:15 PM
#35

#34 jag vill inte heller ha men jag måste:( annars kommer jag inte kunna bada alls!:,( om det inte går snart kanske jag råkar trycka upp den jätte hårt av frustration:(((

GiraffTunga
8/1/14, 3:16 PM
#36

Nej inte för hårt det blir inte jätte bra då. Gör det långsamt.

You can not judge me unless you know me.

GiraffTunga
8/1/14, 3:17 PM
#37

Nej inte för hårt det blir inte bra då. Gör det långsamt.

You can not judge me unless you know me.

Anonym
Anonym
8/1/14, 3:41 PM
#38

Ge det tid! Första gången för mig kändes det också sjukt obekvämt och bara gjorde ont och allt… Höll på att ta ut den och börja gråta, men sen så "tog jag mig i kragen" och tänkte JAG VET att den SKA få plats och att det SKA gå, då slappnade jag av och då fick jag in den :)

SuperLimm
8/1/14, 3:59 PM
#39

Testa olika ställningar med benen osv. Typ ett ben på toan och ett på golvet, sitt på huk, böj dig framåt osv. Man får testa hur det är enklast att stå för att få in den. 

Sen kan man kännas ganska torr när man försöker sätta in den och då går det inte, då kan man ta lite babyolja för att "smörja" lite så går det lättare sen :)

Mvh Linn

SuperLimm
8/1/14, 4:00 PM
#40

Testa olika ställningar med benen osv. Typ ett ben på toan och ett på golvet, sitt på huk, böj dig framåt osv. Man får testa hur det är enklast att stå för att få in den. 

Sen kan man kännas ganska torr när man försöker sätta in den och då går det inte, då kan man ta lite babyolja för att "smörja" lite så går det lättare sen :)

Mvh Linn

smurfis
8/1/14, 9:53 PM
#41

Jätte bra att du pratade med din mamma. Mens är verkligen helt normalt och inget att skämmas för.

Om du vill bada ska du testa tampong. Men det bästa är kanske om du kan göra det någon gång innan så att du känner att det känns ok. Nu vet jag inte hur din mens är men ofta kanske man blöder mer rikligt första 2-3 dagarna och sen blir det lite lugnare? Du kanske kan undvika bada första dagarna om det verkligen inte funkar med tampongen.

Prova ligg ner när du stoppar in tampongen, om du inte får in den. Då slappnar man av lite mer. Ibland kan man behöva föra in den lite snett bakåt och inte rakt upp. Det viktigaste är att du slappnar av!

När du väl fått in den ska det inte vara obekvämt. Det kan ibland kännas lite torrt först om du inte blöder så mycket men sen känns det ok. Du ska byta den regelbundet, t ex var 4-5 timme om du inte blöder väldigt kraftigt. Jag sover även med tampong. Använder absolut inget annat, men nu är jag ju gammal :-D 

Ang. duscha så skulle jag rekommendera att göra det varje dag under mensen. Man känner sig lätt ofräsch annars. Det är bara att ta bort skyddet och sen ta nytt efter duschen. Det påverkar absolut varken mensen eller mensvärken.

Jag tror inte det finns något sätt att skynda på mensen utan den kommer väl när den kommer och tar slut när allt är klart liksom ;-)

Annons:
Josephiine90
8/3/14, 2:11 PM
#42

Kanske du har för stora tamponger? Jag kan inte använda större än normala, helst ska jag använda mini. Jag blöder inte så mycket så därför är det väldigt torrt vilket kan göra att det gör ont när man för in tampongen. När tampongen är inne så ska den inte kännas. Läs på instruktionspappret i tampongförpackningen. Jag brukar ha ett ben på toan och ett på golvet när jag stoppar in min tampong, det är enklast för mig, prova dig fram och se vad som är enklast för dig. 

Och att duscha med mens är inte ett dugg farligt, bara bra att man tvättar rent, dock inte med parfymerad tvål. Helst ska man bara använda vatten men jag brukar använda en intimtvål som är oparfymerad. 

Och till pinsamma historier kan jag tillägga min.
Jag fick min första mens mitt under dagen på skolan (14 år). Var tvungen att fråga en lärare om en binda, och sen säga till min lektionslärare att jag ville åka hem för jag hade fått "tjejproblem". Ringde min mamma på bussen hem och berättade att jag hade fått mens, då utbrast hon högt i telefon "ÅHHH GRATTIS GUMMAN, NU  HAR DU BLIVIT KVINNA!!!!! Du får välja mat idag, jag gör vilken rätt du vill, åsså måste jag ju på stan och fixa nån present!!"
När hon kom hem från stan (ja hon åkte till stan och köpte en present) så kramade hon om mig hårt och tog fram presenten.. Jag fick en dagbok, ett paket bindor och ett halsband med en berlock där det satt en röd sten i. "Det kan vara en symbol, din-första-mens-halsband." Gissa om jag skämdes.

smurfis
8/3/14, 10:08 PM
#43

#42 Haha, underbart… lovar att inte göra så när mina tjejer får mens 😃

Josephiine90
8/3/14, 10:11 PM
#44

#43 Skulle aldrig heller göra så mot framtida flicka/flickor! Haha var riktigt pinsamt. Sen att hon nån dag senare hade berättat det för moster, mormor och några arbetskamrater som grattade mig nästa gång dom träffade mig gjorde ju inte saken bättre. Idag förstår man ju att mens är så naturligt, men när man var i tonåren ville man ju bara försvinna så fort man hörde ordet mens.

smurfis
8/3/14, 10:15 PM
#45

#44 Ja precis, det är ju jätte känsligt när man är liten och det är nytt. Det var ju det mest pinsamma av allting…

Josephiine90
8/3/14, 10:17 PM
#46

Eller hur! Haha 🤪

JonnaCecilia
8/4/14, 7:38 AM
#47

Ojoj… hade också massa problem första gången kag skulle sätta i tampong! Mamma och syrran stod utanför toan och coachade mig, haha. Gick åt några tamponger innan det blev rätt, men det gick bra tillslut. Sen kändes inte tampongerna alls och det blev mycket lättare att sätta i dem med lite övning. Men börja med mini om du har. Nu har jag övergått till menskopp. Låter sjukt äckligt men det är mycket fräschare att ha i, ingen risk att det läcker så länge den sitter rätt och helt säkert vid bad och mot tampongsjuka (som för övrigt är väldigt ovanligt!). Använd babyolja både i duschen för att tvätta dig och innan du sätter in en tampong så går det nog lättare. Hoppas du har en bra semester. Får du mensvärk rekommenderar jag ibuprofen och paracetamol ihop, och ta det direkt på morgonen.

Anonym
Anonym
8/9/14, 8:14 AM
#48

Hej igen! Nu är jag hemma och tack vare underbara-ifokus-folket så gick det faktiskt bra! Kram på er och jag uppmanar alla att prova tampong. Även om jag själv aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att använda det någon annan gång än i badet;))

Annons:
GiraffTunga
8/9/14, 10:34 AM
#49

Vad bra! Och aldrig i livet jag provar en tampong.

You can not judge me unless you know me.

Nelley
8/9/14, 4:14 PM
#50

Tss innebär inte att tampongen fastnat.

Ladydragon
8/10/14, 12:08 AM
#51

Sen finns det oxå tamponger med införingshylsa (Tampax) brukar finnas att köpa i mataffärerna…använder själv rätt sällan tampong men tycker tampong med införingshylsa är mycket smidigare och lättare att få på plats

Fialialej
8/12/14, 12:22 PM
#52

Rekommenderar att köpa menskopp istället för tampong. Googla så hittar du bra info! Snällare mot muffen och man behöver inte byta den så ofta. :

"På natten är alla katter svarta"

Arinya
8/12/14, 3:17 PM
#53

#42 Haha skulle inte göra så mot mina framtida flickor, jag vill ju såklart att dom skulle komma fram och säga det till mig men jag skulle ändå se till att i samma ålder som jag fick mens köpa hem lite olika bindor och tamponger till dom så dom kan prova sig fram utan att behöva skämmas!

IceTee
8/13/14, 7:12 PM
#54

Ett tips är annars att köpa tampong med hylsa! Den för du upp någon cm och sen för den liksom in tampongen själv! Jätte smidigt, använde inget annat från början! Och mitt bästa tips- torka dig INTE innan du för upp den! Äsckligt, ja, men då blir det bättre "glid" 😉

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: