Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 2147 ggr
Wellcraft
7/29/14, 2:47 PM

Outhärdligt ont i nacken

Hej!

Jag har nu fått djävulskt ont i nacken, på vänster sida fem centimeter ifrån ryggraden och en bit upp i huvudet gör de ont.
Jag kan bara ha huvudet på ett speciellt vis, det gör även ont om jag gör vissa rörelser med armarna, ska böja mig ned osv.
Huvudvärken blir bara värre & jag blir bara stelare och stelare.
Om det spelar någon roll har jag whiplash sen två år tillbaka & svagt nackont & migrän pågrund av detta då & då.

Det hela började när jag skulle sträcka på mig på morgonen och så lät det som något gick av eller sprack i nacken, det lät inte riktigt som ett knack.
Detta i följd av stark smärta.

Som grädde på moset är jag även gravid och överkänslig och håller på att grina sönder över smärtan (gråter ALDRIG över smärta annars) & att jag är så rörelseförhindrad att jag inte ens kan ta på mig byxor.

Vad kan detta vara? Någon som varit med om liknande?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Huygens
7/29/14, 2:57 PM
#1

Du måste till akuten, tror jag.

Sjöstjärna
7/29/14, 3:05 PM
#2

Det låter som nackspärr och i så fall får du bäst hjälp av en naprapat. Men med tanke på din tidigare skada och även graviditeten vore det nog klokt att söka läkare akut för att utesluta andra problem först.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Wellcraft
7/29/14, 3:08 PM
#3

Tack för hjälpen, jag har haft nackspärr förut och det har aldrig gjort såhär ont, finns det olika "grader" av nackspärr eller vad man ska kalla det?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Marr
7/29/14, 3:21 PM
#4

Stackars dig jag vet hur det är, det är outhärdligt!

Tror allt det spelar roll med din whiplash, tror du fått en sk. nackspärr. Nackspärr kan var mer eller mindre ont. Du verkar ha mer. Var själv med om en olycka för många år sedan då man inget ord hade för pisksnärtsnacke. Man sa att jag bröt nacken.

Efter det följde många år i plågor och hade mer nackspärr än var normal. Fick sjukgymnastik som hjälpte lite och detta program har jag kvar som jag ska följa varje dag resten av mitt liv.

Min räddning var att gå till en kiropraktor. Han fick ta hand om det minst 4 ggr om året, för att jag överhuvudtaget skulle kunna jobba. Akta dig för drag och även AC är inte bra, inte kul när det är så varmt.

Fast jag tycker precis som #1 att du borde söka för detta. För ju tidigare man tar tag i det desto bättre för framtiden. Att du har såå ont är ett tecken på att du borde söka så fort du kan.  Ring läkare med en gång tycker jag. Det kan ju vara något annat.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Huygens
7/29/14, 3:22 PM
#5

kan ju vara en disk också

Marr
7/29/14, 3:26 PM
#6

Är så långsam med mina inlägg…ja det finns olika grader av nackspärr men säger som Sjöstjärna & Huygens sök läkare nu. Jag lider med dig…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Sjöstjärna
7/29/14, 3:52 PM
#7

Ja, det finns olika grader. Jag har precis blivit smärtfri från tre veckor av nackspärren från helvetet, så jag vet vad jag pratar om. Har haft nackspärr tidigare men aldrig så illa. Sedan tror jag att din upplevelse kan förvärras av graviditetshormonerna, det är inte ovanligt att bli mer smärtkänslig när hormonerna är i obalans. Men kolla gärna upp så det inte är något annat först innan du kontaktar naprapat eller liknande.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Portie
7/29/14, 5:27 PM
#8

Usch det låter som nackspärr tycker jag. Hade ofta rejäla nackspärrar när jag var yngre, dom var ungefär så illa som du beskriver, man kunde inte göra något alls utan man kunde bara sitta med huvudet på ett speciellt sätt och med halsdukar/nackkrage. Hjälpte inte mycket men det höll nacken varm och man fick lite stöd. Har haft så ont att jag mått illa och då är även jag ganska smärttålig.

Men i ditt fall skulle jag kolla upp det hos läkare.

Wellcraft
7/30/14, 4:55 PM
#9

Tack för hjälpen! Jag ringde aldrig läkare igår utan tänkte avvakta en dag, nu håller det dock på att bli bättre. Det gör väldigt ont fortfarande men kan röra mig mer, gå ut & gå osv, vilket jag inte kunde igår då jag var tvungen att bara sitta stilla.
Så hoppar över läkare & ringer om det skulle bli värre igen, för just nu känns det som att det är på bättringsvägen :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Marr
7/30/14, 5:23 PM
#10

Gott att höra!🙂

Men risken är stor att det återkommer. Något behöver rättas till och komma i rätt "läge" igen om det var nackspärr. Håller tummar att du klarar dig utan besvär graviditeten igenom.

Det är roligt och mysigt med graviditet om man slipper sådana här "dumma" saker. Smärtlindrande mediciner är ju inte heller så kul när man är gravid. Inte hjälper de svagare smärtlindrarna något vidare heller på sånt här.

En bra kudde är att rekommendera. En nackkudde eller en liten kudde du kan lägga precis så den passar under nacken är bra. Absolut inte somna i soffan med huvet på armstödet. Då är det kört.  Be gärna din sambo massera nacken lite mjukt så ofta det går.

Önskar dig allt gott nu i fortsättningen och att du slipper mer besvär!🌺

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Wellcraft
7/31/14, 8:07 PM
#11

Tack för värmande ord! Hoppas verkligen att det inte kommer tillbaka, men det får man väl se med tiden.😊

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: