Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 1295 ggr
Anonym
Anonym
2014-07-25 14:15

Kämpa eller ej?

Hej på er i sommarvärmen!

Jag har nu varit tillsammans med min sambo i 6 år, sedan jag var 17 år. Nu i ett års tid har jag från och till tvivlat starkt på vår framtid tillsammans och jag frågar mig själv varje dag: "Ska jag lämna honom?"
Vi är kärleksfulla mot varandra, har bra sexliv, vi litar på varandra till 100% och mina känslor finns kvar. Dock känner jag faktiskt mer ofta än sällan att jag inte trivs i relationen. Jag är optimist och han är pessimist, detta är ett STORT problem eftersom det gäller inom allting. 

Exempelvis: Vi har städat och jag säger: åååh, va skönt att vi har fått det fint nu.
Han svarar: Fast vi ska ju städa varje vecka egentligen.

Han ser felen och problemen i ALLT, även i vad jag gör. Han ser hellre det jag inte gör än det jag faktiskt har gjort. Han har fått mig att känna mig dålig många gånger, genom att gnälla på att jag inte jobbar tillräckligt ofta istället för att berömma att jag faktiskt HAR joggat. Han säger att jag kunde ha postat ett brev 10 minuter snabbare än det faktiskt tog, trots att han inte var med och såg hur effektiv jag var. Jag duger aldrig, jag kan alltid göra någonting bättre, och det här tar på mig. Jag vet varför han är så här, hans mamma är precis likadan och han har dålig självkänsla och även dåligt självförtroende. Vi har även pratat om det här, och jag har sett att han korta perioder verkligen försöker förbättra sig.

Sedan kommer frågan: Är det inte fel av mig att försöka ändra min partner?
Det kanske finns någon tjej där ute som skulle kunna ta honom som han är, med hans negativa attityd till livet. Ska jag försöka reparera det här, är det rätt att försöka ändra min partner, och går det ens?

Jag vet att jag kommer inte kunna leva så här, om det inte ändras. Vi är för olika. 

Vi ska flytta precis, och jag har precis som de andra tre gångerna vi flyttat fixat med adressändring, sökt runt massa lägenheter, sagt upp bredband etc. Den här gången har även jag packat alla lådorna förutom EN, som han packat. Det känns ju inte som "VI" då jag gör det mesta. Igår hade jag ringt hit en kompis som hjälpte mig packa lådor trots att jag är ordentligt sjuk, sambon jobbade kväll. När han kom hem så anmärkte han på att jag inte hade diskat, dock sket han i att jag hade packat lådor och städat undan TROTS att jag var sjuk. 

När jag försöker prata med honom om det här, så blir det bråk eller så känner jag mig som sämsta flickvännen efteråt för att jag kritiserar honom och sedan ber jag typ om förlåt. Den här gången tänkte jag skriva ett brev, och förklara hur jag känner. På det sättet får jag säga mitt, och han får låta det sjunka in. 

Vad hade ni gjort i min sits?

Annons:
AnnaFagerell
2014-07-25 14:32
#1

Tycker att din sambo verkar lite bekväm… Att "bara" lämna honom låter lite väl drastiskt kanske men jag skulle nog sagt åt honom att du kommer att lämna honom om han inte ändrar sig. Att ändra en person att bli till det bättre är ju inte fel. Tror inte att någon skulle vilja ha honom när han gör sådär. 

Du får säga åt honom att det sårar dig att han inte hjälper till och att du vill att han ska vara delaktig, att det ska kännas mer som "ni" och inte du och han på efterkälke…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

pyromanen
2014-07-25 17:37
#2

Att hota med att lämna känns inte konstruktivt. Då ska man dessutom genomföra det också och ha bestämt sig och ha en plan. Jag känner igen mönstret. Både med min nuvarande man och med min första pojkvän jag var med i 5 år fanns/ finns dendär skillnaden i inställning till livet och det är ärligt talat ibland tungt och tröttsamt att hålla uppe humöret för två och en intressant tanke hur det skulle vara o kännas att umgås med en positiv och energifylld ich entusuastik person. Jag tror ju inte man kan ändra på någon. Och inte pressa eller hota någon till att ändra sig heller.

Anonym
Anonym
2014-07-25 18:24
#3

Jag har en liknande sak som sker nu. Jag känner mig inte uppskattad eller sedd. Jag sa faktiskt rakt ut till min kille att nog är det väl fördjävligt att det ska vara på detta viset. Jag orkar inte med det. Vi är två och inte en i denna relationen. Visa mer intresse eller så kommer detta gå åt helvete. För jag vet att fortsätter det på detta viset så kommer jag tillslut tröttna. Jag säger: kör med öppna kort. Förhållanden tar faktiskt slut just för att man inte kommunicerar alls. Så välj och sluta stryk han medhårs.

AnnaFagerell
2014-07-25 20:51
#4

#2 Man kan visst ändra på folk, det är frågan om man vill ändra sig som är problemet. Och att ändra någon till det positiva ser jag inte som negativt. 

Tycker också man kan "hota" med att lämna, varför inte?! Det är ju verkligheten. Egentligen inget hot, bara ren fakta om vad som kommer ske

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Honestyisdead
2014-07-26 14:16
#5

#4 När man behöver ändra på sin partner är det dags att gå. Klart man KAN ändra på någon. Problemet är att man ens har ett behov av det! 

Och att köra med hot?? Menar du allvar att du tycker det är en bra idé?

FjantYoda
2014-07-26 16:49
#6

Har du nyligen satt dig ner och verkligen berättat exakt hur du känner om hans kommentarer, typ precis som du har gjort här, att du tycker om honom och tycker ni har det bra men att kommentarerna trycker ner dig till en sån nivå att du inte vet om du känner att du ofta inte orkar stanna i relationen. 

Det är bara han som kan stärka sin självkänsla och du ska inte bli offer för hans problem. 
Vad gör han själv för att försöka få bättre självkänsla? Kanske hade han behövt gå och prata med någon professionell för att bena ut varför och funkat bättre i vardagslivet. 

Jag hade nog inte stått ut med någon som ser negativt på allt och som drar in mig i det!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
AnnaFagerell
2014-07-26 20:51
#7

#5 Det kan ju finnas de gånger där folk faktiskt behöver ändra på sig för att det är bra för dem själva också

Medarbetare på djurskydd.ifokus

pyromanen
2014-07-26 21:00
#8

# 7 visst! Men då är det personen ifråga som ändrar sig för att hen vill det. En del saker, t. ex. dåliga vanor går att ändra på om man själv vill och förstår att det behövs ( kanske någon annan fått en att förstå att det behövs) Andra saker, t. ex. personlighet eller läggning går inte att ändra.

Honestyisdead
2014-07-26 21:04
#9

#7 Att ändra person tillhör inte dessa saker.

Anonym
Anonym
2014-07-26 22:35
#10

#6 Förra sommaren hade jag samma problem, jag tvivlade starkt. Då satte jag mig ner och pratade och berättade hur jag kände. Jag har erbjudit honom att vi kan göra saker som ger han bättre självkänsla, för det borde ju inte finnas något dåligt i att vilja stärka sin partner i sig själv. Dock blir det aldrig av, vi har sagt att vi ska båda gå och prata enskilt med någon samtalskontakt, för jag behöver det också av andra anledningar. Dock är han inte sugen på det direkt och ser det som att det är "sjuka" människor som måste tala med psykologer. Han har ju aldrig gjort något liknande, så jag förstår att han kan vara skeptisk att öppna upp sig till en främling när han inte ens öppnar sig för mig…

Razzo
2014-07-27 15:00
#11

Jag skulle faktiskt göra slut.

Jag har haft en relation med en kille som var väldigt negativ, han var deprimerad och med dålig självkänsla (han var dock aldrig negativ mot min person). Jag har haft liknande problematik så jag förstår delvis, men slutligen blev det för mycket. Jag orkade inte att ingenting någonsin var roligt. Att det var jag som hade hela ansvaret om något skulle hända. Han ville nog egentligen förändra sig men det går inte att förändra någon som inte själv vill vara delaktig. Man kan var ett stöd men själva förändringen måste komma från personen själv. Frågan är alltså, vill du leva med den personen han är nu (inte den personen han skulle kunna vara)?

Det känns ju inte riktigt som du mår bra i den här relationen? Han kritiserar dig ofta och du känner att du inte duger, inte räcker till. Så ska man inte behöva må! Att han mår dåligt är inte en ursäkt för att få dig att må det också.

Urhasten
2014-07-27 15:28
#12

Jag tror att det är värt att kämpa för det här. Jag menar, du börjar med att ni har det bra och sedan stegar det mer och mer mot att du inte trivs i hans tillstånd för att ska jag vara ärlig tror jag att han går omkring och är missnöjd med sig själv. Visst finns det pessimistiska människor, men jag tror absolut att de kan lära sig att använda sina egenskaper precis som vilken människa som helst. Om han är missnöjd med det du gör tror jag det är en reflektion direkt mot hur han känner sig, egentligen. 

Om du känner att du älskar honom och att du kan tänka dig en framtid med honom, så är det helt klart värt att försöka kommunicera med honom. Fråga honom hur han egentligen mår, vad du kan göra för honom och kom sedan överens om ni är villiga att försöka få en förändring. Annars ger du honom ett ultimatum i att du helt enkelt inte kan leva så. Du beskriver att du vill höra det positiva du gör, då är det också viktigt att du får det. 

Lycka till!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Jonnyc
2014-07-27 18:18
#13

dumpa han om han inte ändrar på sig.

Mitt favorit citat vet dock ej vem som skrivit..

There are people who can walk away from you…let them walk. I don’t want you to try to talk another person into staying with you, loving you, calling you, caring about you, coming to see you, staying attached to you… Your destiny is never tied to anybody that left. And it doesn’t mean that they are a bad person, it just means that their part in the story is over. And you’ve got to know when people’s part in your story is over… 

Annons:
AnnaFagerell
2014-07-27 19:44
#14

Rätt stor skillnad på att ändra på en hel person eller att ändra på dumma beteenden.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Aleya
2014-07-27 20:32
#15

#14 fast vill inte personen ändra sig så går det inte att ändra beteende. Så enkelt är det. En person måste ha önskan att ändra sig. Då kan man jobba för förändring.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Spöket
2014-07-27 20:43
#16

Prata om det, vill han inte prata så är valet solklart (fast tråkigt)

Man mår inte bra om någon i ens närhet bara är negativ hela tiden , det drar ner en till slut, Säg ifrån på skarpen.

Multi vad?

Honestyisdead
2014-07-27 20:43
#17

#14 Många av ens beteenden är en del av ens person.

Ogillar man beteenden som finns från början gör man bättre i att inte starta något än att starta och försöka förändra.

AnnaFagerell
2014-07-27 20:44
#18

#15 absolut är det så!

#16 men om en person har så många dåliga sidor är det ju bara bra om personen blir ändrad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Honestyisdead
2014-07-27 20:46
#19

18 Det finns alltid två sidor. Ts partner kanske inte anser att det är dåliga sidor.

AnnaFagerell
2014-07-27 20:56
#20

#19 och så får personen i fråga ha det rörigt och ensamt kanske resten av sitt liv.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Honestyisdead
2014-07-27 21:08
#21

#20 Eller så hittar båda någon som accepterar dom som dom är och som lockar fram deras bästa sidor :)

Mitt ex och jag drog fram det värsta hos varandra. Detta antagligen för att riktig kärlek saknades. 

Med min nuvarande är jag en helt annan person, utan de negativa sidorna. 

Jag tror inte på att det är så enkelt som att han bara kan ändra sig.

Gronstedt
2014-07-28 15:51
#22

#18: "men om en person har så många dåliga sidor är det ju bara bra om personen blir ändrad". Och vem är du att bestämma vad som är dåliga sidor och hurdan en människa ska göras om för att bli bra?

TS, prata med honom och förklara vad du tycker är problematiskt och hur du önskar att det skulle vara i stället. Det är upp till honom om han vill anpassa sig till dina krav eller inte. Är det värt det för honom så går han dig till mötes, är det inte värt det så låter han bli.  Om du ställer ulitmata så måste du vara beredd att genomföra konsekvenserna.  Om ingen av er kan anpassa sig och trivas med livet tillsammans, så får ni gå isär eller kanske bli särbos.

AnnaFagerell
2014-07-28 16:50
#23

#22 Läs TS inlägg! Vem som helst tycker säkert att denne person som beskrivs handlar ganska fel… Men vill du leva med en sådan person så varsågod.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: