Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 3518 ggr
E love S
7/23/14, 12:21 PM

Rakning?

Rakar ni ert kroppshår? Är det nödvänligt? Ska man göra det? Jag har börjat få hår, på armarna, benen, de är svarta också eftersom jag är mörkhårig så det är ju inte så jättefint men om man en gång börjar raka kommer det väl fortsätta växa mer o mer?

Annons:
Fridaaaa
7/23/14, 12:23 PM
#1

Rakar benen och under armarna. 

Finns inget "ska" det gör man som man själv känner och vill.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
7/23/14, 12:31 PM
#2

Absolut inget man "ska" göra! Jag rakar underbenen, under armarna och bikinilinjen ibland. Jag är naturligt blond men har ändå kolsvarta hår på underbenen så färgen på huvudet har inget med övriga kroppen att göra ;) Håret finns där av en orsak och du ska aldrig ta bort det för någon annans skull.

[Yllhilda]
7/23/14, 12:41 PM
#3

Jag testade nyligen att inte raka mig under armarna på en månad. Det blev ett par otroligt silkeslena tussar, riktigt smekvänliga sådana. Jag slutade få rakfinnar och irriterad hud. Allt var positivt förutom en sak; Jag retade mig på att folk stirrade i min armhåla. Visserligen var det ju delvis därför jag slutade raka mig, för att vänja folk vid att se behåring. Men jag kunde inte vänja mig vid folks blickar. 

Dock har det hänt att jag sett folk med behåring, och tänkt att dessa är minsann modigare än mig. 😍

SuperLimm
7/23/14, 12:44 PM
#4

Nej man måste verkligen inte raka sig om man inte vill!

Själv epilerar jag smalbenen, rakar armhålorna och rakar mellan benen. Jag ska vaxa bikinilinjen nästa vecka och om det funkar bra kan det bli så att jag fortsätter vaxa där istället. Har provat att epilera med det funkar inte alls.

Jag tycker att håret blir mörkare och grövre om man rakar det med rakhyvel.

Mvh Linn

FemFem
7/23/14, 12:46 PM
#5

Jag rakar benen, armhålorna, bikinilinjen och så vaxar jag överläppen. 😎 Jag är ganska mörk så får ju mörka hårstrån också. Själv har jag inte märkt att håret blir grövre eller att det blir mer av att vare sig raka eller vaxa, men det är kanske olika från person till person.

Tycker inte heller att det finns något "ska", men jag personligen anser att det är fräschast att raka sig. Skulle känna mig ofräsch om jag gick ut utan att raka benen/armhålorna t ex.

Tina-A
7/23/14, 12:50 PM
#6

Hur mycket eller hur mörkt hår man har påverkas inte av rakning. Vaxar man ofta kan håren dessutom bli glesare och färre allt eftersom, på grund av att man lätt skadar hårrötterna vid vaxning och så slutar håret växa efter ett tag. Att klippa huvudhåret med sax påverkar håret lika mycket som när man rakar, alltså inget. Håret ändras däremot med tiden, som litet barn hade du kanske en annan hårfärg eller tunnare/tjockare håren idag, på samma sätt ändras hår på benen och resten av kroppen med tiden, det är inte rakningen som är avgörande.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
KaiPon
7/23/14, 12:52 PM
#7

Jag rakar benen och under armarna. Ibland rakar jag inte på jättelänge, ibland rakar jag varje gång jag duschar. Beror på hur lat jag är, haha.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Yllhilda]
7/23/14, 12:57 PM
#8

#4 Epilering vore idealiskt tycker jag, men jag kan inte. När jag gör det blir hälften av alla hårstrån inväxta. Även vid rakning är det irriterande många som växer in. Så jag rakar så sällan jag kan.

Jag har förresten alltid varit nyfiken på hur folks ansiktsbehåring egentligen ser ut.  Min egen är att jämföra med Frida Kahlo; ett ögonbryn och moppe-mustasch. Jag får för mig att om jag inte plockade dem skulle jag se ond och lite sinnesslö ut.

[rumelle]
7/23/14, 1:00 PM
#9

Som sagt är det absolut ingenting man måste göra. Vissa är bekväma med sitt kroppshår oavsett om de har lite eller mycket, likaså är andra bekväma med att raka bort det. 

Jag har inte speciellt mycket kroppshår och väldigt ljust hår, så jag tror inte att någon skulle märka om jag lät bli att raka mig. Men jag rakar mig ändå för det är vad jag känner mig mest bekväm med. Rakar armhålorna, könshåret, benen och armarna.

Anonym
Anonym
7/23/14, 1:42 PM
#10

Vad är bäst, raka, vaxa eller klippa? Kan man klippa? Egentligen vill jag inte raka men vill inte ha massa svarta hår på benen/armarna eller nån annanstans, är liksom bara 13..

Fridaaaa
7/23/14, 1:43 PM
#11

#10 Beror på en själv vad man föredrar.
Nja blir svårt att klippa bort det helt skulle jag säga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Yllhilda]
7/23/14, 2:10 PM
#12

#10 Om du inte alls vill raka dig men inte vill visa kan du bära strumpbyxor exempelvis. Men som Frida säger är det en smaksak. Vaxning håller längre och syns knappt i början när dem åter växer ut. Nackdelar kan vara inväxta hår, krångligt, göra ont samt att du kan vara allergisk mot vaxet och eftersmörjet. Rakning är fort gjort, men då kan man få rakfinnar, råka skära sig och även här vara allergisk, fast mot raklödder och parfym(fast då kan man ta olivolja). Att klippa är nog ganska krångligt och är något jag bara rekommenderar om du ska trimma pubishåren.

Honestyisdead
7/23/14, 2:21 PM
#13

Man får inte mer hår eller tjockare hår för att man rakar sig, det är en myt. 

Däremot kan håren kännas tjockare efter rakning eftersom håren blir trubbiga i toppen.

Rakning är enkelt, men måste göras ofta. Klippa det med sax går inte. Vaxning är ett tidskrävande och för mig smärtsamt projekt ;) men dwt tar lite längre tid för håren att växa ut.

Epilering är väääääldigt smärtsamt för mig. Men vänjer man sig och har en BRA apparat som tar bort håren på en gång kan det vara ett alternativ. 

Själv rakar jag mig under armarna, på underbenen och bikinilinjen med rakhyvel. Sedan trimmar jag könet med rakapparat.

Annons:
Portie
7/23/14, 4:26 PM
#14

Jag rakar benen, bikinilinjen och under armarna. Ibland även armarna om jag känner för det, har väldigt mycket hår där. Rakar mig för min egen skull och skäms inte för att gå ut med lite hår under armarna eller på benen, folk får la glo hur mycket dom vill. Man känner ju själv om man vill raka sig, finns inget som säger att man ska det utan trivs man i att raka sig så gör man det, annars så låter man bli.

Scorpio97
7/23/14, 5:36 PM
#15

Rakar benen, under armarna och bikinilinjen. Övriga könshåret trimmas ner lite med sax. Funkar bäst för mig och jag är nöjd. 

Men det är absolut inget måste, eller någon man "ska" göra. Vill du göra det så gör du det, annars låter du bli.


//Jessie

[Yllhilda]
7/23/14, 7:39 PM
#16

Nyfiken fråga allihopa. Givetvis håller jag med er om att man själv ska välja om man vill raka sig eller ej och uppmuntrar detta, men i ärlighetens namn; har ni själva låtit bli att raka er eller känner någon som inte rakar sig?

Tina-A
7/23/14, 8:14 PM
#17

#16: well, jag rakar benen typ 1 gång om året, armhålorna aldrig mer än 1 gång i veckan, oftast mer sällan. Låter det växa ut någon centimeter först, orkar liksom inte hålla på. Könet rakar jag ännu mer sällan om ens alls :) Och om jag känner någon som inte rakar sig, jag känner 2 tjejer som inte rakar sig alls (nej dom är inte vänner med varandra, känner ej varandra). Hur så?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Yllhilda]
7/23/14, 8:23 PM
#18

#17 Jo, det är ju en liten rörelse som tydligen börjat med Lady Dahmer om att inte raka sig, och många har stöttat och sett upp till henne, men det är svårt att själv ta klivet och sluta se sin egna behåring som ofräsch och äcklig. 🤐

ChristineL
7/23/14, 8:24 PM
#19

#16 - Jag rakar mig aldrig mer än en gång i veckan, om ens det. Har man och barn ändå :)

Tina-A
7/23/14, 8:26 PM
#20

#18: pratar du för alla kvinnor nu eller? Jag tycker inte det är ett svårt kliv. Ibte de tjejer jag känner heller. Känner fler som rakar sig men som ändå inte tycker det är ofräsch eller äckligt, utan för att de känner att det kliar mer med hår. Har inget med fräschhet att göra för många. Och vadå en liten rörelse? Är ju inte direkt något nytt eller ovanligt att inte hela landets befolkning rakar sig…..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Kadoor
7/23/14, 8:30 PM
#21

Själv rakar jag benen, armhålorna(dock inte så ofta för jag får inte särskilt mycket hår där) och bikinilinjen. Tycker det känns fräschast så. 🙂

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Yllhilda]
7/23/14, 9:04 PM
#22

#20 Det glädjer mig att höra att du känner folk som anser så och håller på det själv. Ingen av mina väninnor som har mörkare hår på kroppen låter bli att raka benen eller under armarna, utöver detta kan vi ju läsa i kommentarerna här att majoriteten faktiskt inte tillåter sig att i samma utsträckning låta håren svaja långa och fria i vinden. Det vore idealiskt om folk faktiskt kände att dem kunde tillåta sig att gå med mörka lurviga ben utan att känna sig förlägsen eller ohygienisk.. men så är det inte för majoriteten, hur mycket dem än påstår att det bara är för att det kliar(för det som egentligen kliar är när håret håller på att växa, inte när det är nog långt att det är flexibelt).

pyromanen
7/23/14, 9:15 PM
#23

Jag rakar inget. Trivs med mjukt lent hår och ogillar stubb som jag får typ direkt om jag rakar något. Att folk tittar sim nån berättar beroe förstås på att det länge varit mode och vanligast att raka så att man sälla ser hår. Men på senare tid är det många fler som börjat låta sitt hår växa och så smpningom lär väl det innebära att stirrandet tar slut. Jag brukar döremot dra ut några kraftigare strån jag får på överläppen, de stör mig.

[Yllhilda]
7/23/14, 9:29 PM
#24

#23 Om jag minns rätt var det ett gäng företag som utvecklade trenden att alls raka sig. Först var det någon som kom på nya kläder och strumpbyxor runt 30-talet som inte såg fina ut i orakade ben och armhålor och kom då på den briljanta idén att utveckla rakhyvlar för kvinnor, sen spann det vidare.

fruktgumman
7/23/14, 11:07 PM
#25

Armhålor och bikinilinjen rakar jag ett par gånger per år. Jag gjorde det innan midsommar och det blir väl en gång till nu i sommar eventuellt. Vintertid låter jag det växa fritt. Raka är väl inget man "ska" göra. Man gör det om man vill.

[rumelle]
7/24/14, 5:46 AM
#26

#16 Pja, jag lär bli att raka mig fram tills jag var 12-13 år. Då började det växa hår på ställen där jag inte haft hår tidigare och det tyckte jag inte om. Då visste jag inte ens att så många brukade raka sig, men jag tyckte att det kändes bra. Fast "därnere" klippte jag bara riktigt kort först, började inte raka det området förrän jag var ca 18 och jag ångrar lite att jag inte gjorde det tidigare för det är så mycket skönare att inte ha hår som skaver och luvas när man sitter. Benen rakar jag inte så ofta, någon gång i månaden bara. 
En av mina bästa vänner rakar sig inte alls då hon trivs med sitt kroppshår. 

Det är bra att det finns valmöjligheter så att man kan göra det man trivs bäst med. Men det är synd att så många unga tjejer känner sig tvingade till att raka sig då de tror att det ska vara så.

flocken
7/24/14, 11:08 AM
#27

Smaksak. Jag rakar där det finns hår. Avskyr synligt hår. På huvudet, annars ska det väck. Rakat mig sen jag var 12-13 år. varje dusch rakar jag mig. På vintern varannan på benen kanske.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
pirri17
7/30/14, 8:24 AM
#28

Att vaxa benen gör ont beroende på hur låg eller hög smärttröskel man har och tar 4 veckor att växa ut igen. En rakning där växer ut på 1-2 veckor!

Brunett

Honestyisdead
7/30/14, 9:28 AM
#29

28 Mitt hår växer växer ut snabbare än så både vid vaxning och rakning.

Upp till toppen
Annons: