Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1132 ggr
[JeanetteK]
2014-07-21 09:42

Det här med att sluta äta p-piller.

Nu har jag varit utan p-piller en dryg månad. Nej, jag försöker inte bli gravid utan jag känner helt enkelt att det får räcka med p-piller nu. Jag har ätit det en stor del av mitt vuxna liv och nu har jag fått en del andra piller att stoppa i mig så jag tyckte det blev för mycket helt enkelt. Nu får maken skydda oss ett tag. 😉

Min fråga är hur långt tid tar det innan kroppen är "återställd"? Innan jag slutade hade jag myckte lite mens och när jag frågade om det fick jag som svar att det beror på pillerna. Nu har det gått drygt en månad, ca sex veckor tror jag och jag har inte fått mens än. Det gör ingenting. 🙂

Jag är "bara" 41 så jag har nog inte hamnat i klimakteriet än. Hoppas jag. Jag antar att det tar ett tag innan kroppen hamnar i balans. Någon som har erfarenhet av detta ?

Annons:
emeliiiiieee
2014-07-21 09:48
#1

För mig tog det ca p veckor innan mensen var tillbaka och kroppen funkade normalt. Tror det beror lite på hur länge man har ätit dom

[JeanetteK]
2014-07-21 09:50
#2

#1 Ja det har du säkert rätt i. Fattar att det är individuellt också. Känns lite märkligt när man vetat exakt på dagen när mensen ska komma i så många år och nu vet jag inte alls. 🙂

emeliiiiieee
2014-07-21 09:55
#3

Jo det förstår jag, men den kommer säkert snart igen :)

Tina-A
2014-07-21 13:37
#4

Det kan ta ganska lång tid, flera månader ibland innan mensen kommer igång. I början kan den också vara väldigt oregelbunden innan den kommer in på sin naturliga bana igen. Så ge det några månader till, det är jättevanligt att det strular i början.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[JeanetteK]
2014-07-21 16:45
#5

#4 Tack, då kan jag lägga dom funderingarna på hyllan och helt enkelt njuta så länge den håller sig borta! 😉

[Thiah]
2014-07-21 22:23
#6

Första gången jag slutade med piller (efter många år) tog det cirka ett år innan kroppen var tillbaka med regelbunden mens. Andra gången(ätit piller i ca 18 mån) kom kroppen igång på mindre än en månad.

Annons:
teezan
2014-07-21 22:44
#7

För mig tog det nästan ett år innan första mensen kom (som tydligen inte räknas som "riktig", den kom istället iprincip exakt ett år efter sista pillret). Då jag har otroligt oregelbunden cykel kan det vara en orsak till att det tog sån tid, vet de som fått tillbaka din nästan direkt. Jag hade ätit pillren i ungefär 7 år när jag slutade.

Upp till toppen
Annons: