Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 2817 ggr
Kadoor
7/20/14, 8:08 PM

Järnbrist?

Jag har nu under några dagar känt mig trött, seg mentalt och haft svårt att koncentrera mig på saker. Till exempel någonting jag läser. Min mens tog slut i tisdags och problemen har hållit på sedan i onsdags eller torsdags. Misstänker att det kan vara järnbrist då jag precis har haft mens och symtomen stämmer in bra. Vad tror ni?
Hur ska jag göra, om det nu är järnbrist? Räcker det att äta mat rikt på järn eller måste jag ta några tillskott?

Tacksam för hjälp!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
H-lena
7/20/14, 8:12 PM
#1

Jag tycker det låter som lite järnbrist. Jag har själv haft det rätt länge och jag började dricka järnbrustabletter, som finns att köpa på mataffären. Det heter Järn+C och är mörkröd/lila förpackning, tror det smakar svartvinbär eller nåt sånt. Tycker att det började hjälpa nästan direkt som jag började ta dem, eftersom det är i flytande form tar kroppen upp det lättare. Testa att dricka det en brustablett om dagen och se om det hjälper. Det är nog effektivare än att äta bara järnrik mat. :)


Kadoor
7/20/14, 8:19 PM
#2

Okej! Jag får testa. Tack för tipset. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

SuperLimm
7/23/14, 11:55 AM
#3

De brustabletter som #1 tipsar om brukar jag också ta, tycker inte det smakar bra men jag kan inte svälja tabletter så det funkar.

Se även till att undvika bland annat kaffe, det hämmar järnupptaget. Ät järnrik mat och mycket frukt som är rik på c-vitamin. C-vitamin hjälper kroppen att ta upp mer järn.  :)

Mvh Linn

Kadoor
7/23/14, 8:19 PM
#5

Tack så mycket för alla tips! Har köpt brustabletterna och tagit i några dagar, känner mig redan piggare så det verkar hjälpa. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

H-lena
7/24/14, 8:06 AM
#6

#5 Gud vad skönt att det hjälper! :)


Annons:
Kadoor
7/24/14, 4:36 PM
#7

#6 Ja, det är ju inte så kul att gå runt och vara trött & seg, speciellt inte när jag vill hitta på lite saker när jag är ledig! ;) tack igen för tipset!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

H-lena
7/24/14, 6:07 PM
#8

Jag håller med, vet precis hur det känns. Det var så lite! Önskar att jag hade testat det tidigare! Har ätit vegeteriantabletter ett tag men tyckte inte att jag märkte ngn skillnad, så jag slutade. Då blev jag ännu tröttare, segare, ont i huvudet och allt det där, och då testade jag brustabletter som verkade mycket snabbare! :) så jag är glad att dela med mig av den lärdomen! ;)


pirri17
7/30/14, 7:04 AM
#9

Vegetarian tabletter med mycket B-vitaminer är bra för håret istället!

Brunett

Upp till toppen
Annons: