Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1419 ggr
Larissa
7/20/14, 11:30 AM

Ösrogenfri p-stav?

Hej på er!

Jag var för några månader sen i ett förhållande och åt då p-piller, cerazette, pga. att jag har för högt blodtryck och äter medicin för det. (så har egentligen normlat blodtryck, så länge jag tar medicinen, vilket jag gör.)

Dock vart min mens helt störd av dom, och jag hade mens 2 veckor, mensfri en vecka, mens i 2 veckor, osv.

Dessutom glömde jag ta p-pillret ibland och det är inte bra ju. Sen gjorde vi slut och då slutade jag äta de.

Nu är det dags att skaffa preventivmedel igen, pga att jag har sex igen och då tänkte jag skaffa p-stav,  eftersom jag är så slarvig och glömsk, så är det enklare än att jag ska komma ihåg tabletter varje dag.

Men finns det östrogenfria p-stavar eller kan jag använda vanlig p-stav? Eftersom jag äter medicin mot mitt blodtryck,  så är det ju inte för högt liksom!

Känns som att det enda alternativet jag har är piller=cerazette, men jag vill gärna ha nåt annat än piller :( Typ stav, ring, sprutor etc. whatever, bara det inte är piller.. :/ 

Men antar att det enda alternativet jag har är Cerazette, med tanke på mitt blodtryck.

Tack på förhand.

Annons:
Fridaaaa
7/20/14, 11:32 AM
#1

Vad jag har hört är cerazette och p-stav ganska likvärdiga, därför kunde inte jag ha det för jag mådde inte bra på cerazette

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
7/20/14, 11:35 AM
#2

Taget från uom.se

Staven innehåller hormonet gestagen (gulkroppshormon) som påverkar slemhinnan i livmodern och sekretet i livmoderhalsen så att man inte blir gravid. Gestagenet gör också att man inte får ägglossning under tiden man har p-stav.

= Inget östrogen. Så det är samma cerazette.

Så du borde kunna ha p-stav. Kolla med bm

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Larissa
7/20/14, 11:36 AM
#3

Jaha, för när jag var på ungdomsmottagningen och fixade cerazette så sa barnmorskan att jag bara kunde ha Cerazette och inte något annat? skumt.

Aja, ska boka tid på måndag iaf så får vi se.

Aleya
7/20/14, 11:39 AM
#4

#3 dock kommer du troligen få samma problem som med cerazette. Men rådfråga är min tanke. Lättare än att vi okunniga sitter och säger saker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
7/20/14, 4:20 PM
#5

Risken för att du kommer blöda av staven också är ganska stor.

[oroligkaninägare]
7/22/14, 1:38 AM
#6

Jag har p-stav och blöder än det är nakdelen övervägde ett tag att tös bort den men nä piller glömmer jag :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: