Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 2153 ggr
Anonym
Anonym
2014-06-28 13:24

Ont under/efter sex!

Vet inte om det är rätt grupp, men jag får ibland ont under sex och det varar kanske upp till flera timmar efteråt. En riktigt svidande smärta i slidmynningen eller vad man ska säga. Värst är det fram till 10-15 minuter efter sex ca.

Detta sker bara ibland, 2-3 gånger då vi inte haft sex lika aktivt (men det kanske bara är jag som inbillar mig att det är så?). Det är inte att jag är torr tror jag då jag brukar bli ganska ordentligt våt.

Vad gör man? Vad kan det vara?

Annons:
Maria
2014-06-28 13:29
#1

Glidmedel kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tuulikki]
2014-06-28 14:07
#2

Hm.. låter som sprickor eller små sår. Rakar du dig? Jag gjorde det dumma valet att raka med en kass engångshyvel sist, nu svider det som tusan. Blir värre en stund efter sex men gör inte ont just då. Svider när jag kissar också.

Man ska vara försiktig med att smörja in olika krämer och så när det gäller underlivet, men liiite kortisonsalva hjälpte mycket för mig. Och att sova utan trosor, så det får luftas :)

Honestyisdead
2014-06-28 14:14
#3

Du har inte små svampinfektioner ibland? Det kan svida rejält under och efter sex.

Anonym
Anonym
2014-06-28 19:16
#4

#2 Rakar mig gör jag, men det tror jag inte är det. Gör ont "innanför" där man rakar, alltså precis där han går in och en pyttekort bit in. Svider ju inte när jag kissar, bortsett från när det alltid svider efteråt. Använder heller inga krämer eller dyl. Och kan inte heller sova utan trosor (har lyckats göra det en enda gång då jag däckade direkt efter sex), men kan verkligen inte!

#3 Har ingen aning. Hur vet man/kollar man upp det? Vad gör man åt det?

Honestyisdead
2014-06-28 19:22
#5

4 ofrast får man rodnad, klåda och annorlunda flytningar i samband med Svamp.

Anonym
Anonym
2014-06-28 19:31
#6

#5 Jag får aldrig rodnad och klåda utan det är bara i samband med sex, oftast är det väl inom någon vecka innan mens vilket jag läste var vanlig "utlösning" för Svamp. Men annars inga direkt symptom. Gör endast ont liksom efter en stunds sex och någon timma efter.

Annons:
Honestyisdead
2014-06-28 19:37
#7

6 Då gissar jag på sköra slemhinnor.  Testa med glidmedel.

Anonym
Anonym
2014-06-28 19:40
#8

#7 Men hur kommer det sig att det blir endast vissa gånger och inte annars?

Honestyisdead
2014-06-28 19:48
#9

8 Man kan vara olika känslig i olka delar av menscykeln.

Loris M
2014-06-28 19:54
#10

#0 Hur länge har du varit sexaktiv? Om man är precis i början så kan det göra ont en tid. Att det blir olika från gång till gång kan bero på hur avslappnad du är.

Anonym
Anonym
2014-06-28 21:08
#11

#10 I ca 3 månader med pojkvän, blir alltså minst någon gång i veckan eller två, inte lika ofta nu de senaste då jag jobbar och vi inte hinner träffas lika ofta.
Det gjorde inte alls lika ont när jag förlorade oskulden, och det varade ju bara en kort-kort-KORT stund i början av sexet.
Hur avslappnad jag är kan nog stämma bra.

Loris M
2014-06-28 21:21
#12

#11 Ja, det var ju lite det jag misstänkte. När jag förlorade oskulden (för ca 25 år sedan 😃) kommer jag ihåg att jag inte heller hade ont just då, men däremot en tid efteråt och precis på samma sätt som du beskriver. Det var olika från gång till gång och berode på att jag ibland var riktigt avslappnad men ibland väntade jag mig nästan att det skulle göra ont. Då spänner man sig omedvetet och då blir det naturligtvis inte bra och gör ont.

Det var först när jag lyckades att arbeta bort tanken:"Oj, nu kommer det säkert att göra ont igen!", som jag blev mentalt redo och kunde slappna av och njuta. Det kanske är likadant för dig.

Anonym
Anonym
2015-01-29 22:19
#13

Puttar upp denna lite. Har kommit fram till att det är i princip alltid inom 3 dagar före eller efter mens, aldrig annars (alltså precis dagen/dagarna innan jag får och efter jag haft mens).

Någon som vet om det är normalt eller vad man kan göra?
Kan man höra med typ UMO online?

Annons:
inu
2015-01-31 11:41
#14

Svårt att veta om det är normalt eller inte. Jag hade en period med liknande problem första 1-2 åren i mitt sexliv. Sen gick det över. Kunde ha jättekonstiga smärtor som sveda och kramp som också ibland kom när jag använde tampong. Blev jätteorolig förstås och började oroa mig för vestibulit. Några år gick och sen  fick jag tillbaka problemen. Då gick jag till gyn (eller umo, minns ej) och pratade med en fantastisk barnmorska om problemet. Vi pratade ganska länge och sen kom vi överens om att hon skulle få ta sig en titt. Allt såg helt normalt i princip och sen försvann mina problem av sig själv av någon lustig anledning.
Att kunna ha sex och njuta av det har ju inte bara med att allt ska fungera fysiologiskt utan också psykiskt. Så allt spelar ju roll och det kan ibland vara svårt att veta vad som är hönan eller ägget.

Blir du tillräckligt våt? Kan ju vara att ditt underliv inte är "redo" för penetration än och då kan det ju svida om man försöker köra ändå. Hade jag varit du hade jag nog gått till UMO eller gyn för att bara göra en kontroll. Kan vara skönt att veta att allt är "normalt".

http://sirinulot.wordpress.com/

Anonym
Anonym
2015-01-31 12:18
#15

Jag blir helt klart tillräckligt våt. :)

Det kan gå relativt smärtfritt under själva sexet om man tar det lugnt, men blir värre efteråt.

Jag skulle gärna gå och kolla mig eller prata med någon, men jag vet knappt vad varken UMO eller gyn "är", har aldrig besökt någon ungdomsmottagning då besöket genom skolan blev inställt.

inu
2015-01-31 15:40
#16

På ungdomsmottagningen (umo) kan man testa sig för könssjukdomar, få hjälp med preventivmedel, sexualrådgivning, få hjälp till tex kuratorskontakt om man behöver. Många ungdomsmottagningar har även tillgång till läkare nån gång i veckan/månaden.
Om man tar kontakt med umo kommer man få träffa en barnmorska som kan hjälpa en med det man behöver hjälp med. Till umo får man gå till tills man fyller 23 har jag för mig : )

Gyn är ungefär samma sak som umo, men där jobbar både undersköterskor, barnmorskor och gynekologer. På gyn kan man få hjälp med alla gynekologiska problem man har, preventivmedel, sexualrådgivning med mera. Allt som rör ens könsorgan och sexuella liv i princip! Här kan man också få kuratorskontakt om man behöver.

Hoppas detta hjälpte. Man brukar oftast hitta information om de olika mottagningarna om man söker efter deras hemsidor på internet. Där kan man även ta reda på när och hur man tar kontakt med dem!

http://sirinulot.wordpress.com/

Upp till toppen
Annons: