Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2439 ggr
grugnina
2014-04-24 11:41

Olika världar, Man och kvinna

Hej allesammans!

Det är så att jag håller på med ett informerande tal i skolan ang Man och Kvinna, hur mannen och kvinnans olika världar ser ut.

Jag har fastnat lite i detta och undrar ifall någon har en idé om hur mannen och kvinnans olika världar skiljer sig åt.

Tack på förhand, hoppas att någon förstod min förvirrade formulering :)

Annons:
Ikajo
2014-04-24 11:46
#1

Det beror lite på hur du menar. Om du menar på vilket sätt normer och strukturer skapar olika förutsättningar för kvinnors och mäns levnadsvillkor så kan du diskutera våldtäktskultur till exempel. Det är något som skapar stor skillnad i hur livet ser ut för kvinnor respektive män. Menar du att kvinnor och män skulle leva i olika världar enbart baserat på könet så är du djupare vatten eftersom bara det faktum att vi alla är olika människor innebär att vi alla lever i olika världar som skiljer sig åt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Fizzy
2014-04-25 00:55
#2

Kvinnor och män är olika. Det bästa skulle jag nog säga vara att iaktta mycket hur kvinnor i Sverige idag lever och hur män lever. Iaktta eller fråga folk som flyttat hemifrån.

Vi lever inte i olika världar men vi har olika kroppar och jag tror att kön kan avgöra vad man har för åsikter inom olika områden. Självklart finns det väldigt individuella personer men vi är ändå inte 100% lika.

Jag tror att en enkät bland ett lagom stort antal personer mellan åldrarna 21-35 skulle kunna visa hur tankar,känslor och livet skiljer sig mellan personerna. Kanske är det minimal skillnad och kanske är det stor skillnad.

Inget man kan sitta och säga rakt ut här. Svårt att tala för både män och kvinnor på ett kvinnofokuserat forum.

Ställ frågor som:

"Vad är viktigt för dig i livet?"

"Vad drömmer du om?"

"Hur ser din vardag/helg ut?"

"Utseende eller funktion?"

"Komfort eller prestation?"

Bara lite tips. Detta kan avgöra lite i om vi tänker olika eller om vi kommit långt i jämställdhetsfrågan eller inte.

May the Gerbils be with you :3

Ikajo
2014-04-25 09:57
#3

Inte så stor skillnad som många tror. Vadå folk som flyttat hemifrån? Skulle det vara skillnad på hur välstädat det är och hur hälsosamt man lever för att man är kvinna eller man? Det är i så fall rent skit snack. Det finns mängder av forskning som visar att skillnaderna inom könen är större än skillnaderna mellan könen. Människor i olika åldrar och olika kulturer har större skillnader mellan sig än kvinnor och män. Att trycka på skillnader bidrar till att bibehålla förtryckande strukturer och normer. Det är inte som att könen i sig går att dela upp i två kategorier, det finns människor som föds med oklart kön, så kallad intergender. Gränsen mellan könen är flytande och består av olika parametrar vilka vi kan befinna oss längs med. Ett stort antal människor upplever att de varken är man eller kvinna. Ändå sägs det att skillnaderna mellan könen är så markanta till den grad att man skulle kunna tro att vi tillhör olika arter istället för att vara människor allihopa. Eller försöker du påstå, du och andra, att en familj med både söner och döttrar så ärver dottern bara egenskaper från mamman och sonen bara från pappan. Att uppfostran och miljö inte kommer vara det som påverkar mest i slut ändan. Att två kvinnor eller två män från olik kommer att vara olika, olika värderingar och olika uppfattningar om vad som är kvinnligt respektive manligt beteende. Vad vi har mellan benen bestämmer inte vilka vi är eller vad vi gör. Det är när man säger att det gör det som orättvisor uppstår.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Fizzy
2014-04-25 17:23
#4

#3 Du tar sånt här väldigt hårt eller hur?

Kastar ord i mun på mig. Har man flyttat hemifrån har man fått en helt annan syn på livet oavsett kön. Man har mer ansvar och livet är annorlunda.

Jag har inte påstått att vi är olika raser. Eller att sönerna bara ärver av pappan och döttrarna bara av mamman. Det är löjligt att du antar att det är min åsikt.

Vad vi har mellan benen gör oss ändå olika för att vi behöver olika saker i livet för att ta hand om kroppen. Våra kroppar reagerar olika för vi har olika hormoner.

Du bör tagga ner riktigt mycket. Kvinnor har en vagina och en man en penis. Båda kräver olika vård till att börja med. DET ÄR EN STOR SKILLNAD. Vi är olika i puberteten när vi utvecklas. DET ÄR EN STOR SKILLNAD.

Du har själv gjort ett test där man kan se vad män är sämre på och vad kvinnor är bättre på sen kommer du hit och säger att vi är 99% lika. Det är vi inte. Vi är samma ras men vi är olika kön och vi har många olika behov som är baserat just på könet.

Vill du bevisa mig fel länka till minst 6 sidor som är pålitliga och säger exakt samma sak. Som blivande lärare tar jag inte dina ord.

May the Gerbils be with you :3

Ikajo
2014-04-25 19:09
#5

#4 Sa jag specifikt att det var dina åsikter? Vände jag mig direkt till dig? Eller kan det vara så att jag diskuterade ur ett vidare och bredare begrepp?

För övrigt så får du nog stå för att saker kan missförstås och om man skriver luddigt eller någon uppfattar det så, då får man nog försöka uttrycka sig noggrannare eller försöka förklara sin åsikt innan man blir arg.

Huruvida du är blivande lärare eller inte spelar faktiskt ingen roll för den här diskussionen. Jag är blivande professionell skrivare, vad spelar det för roll? Förutom att jag kommer kunna leva på mitt skrivande en dag?

Så vad spelar det för roll att man har flyttat hemifrån eller inte? Jo visst, man upptäcker nya saker om sig själv och förändras. Det gör du i vilken situation som helst, det är vad som kallas människa. Så vad är det som utmärker just flytta hemifrån som en extra stor milstolpe?

Nej, män och kvinnor har faktiskt exakt samma hormoner i kroppen. Kvinnor har till och med lika mycket testosteron i kroppen som män har. Skillnaden är att hos kvinnor är testosteronet bundet i proteiner. Faktum är att pcos, som är vanligaste orsaken till oregelbunden mens hos vuxna kvinnor, är karaktäristiskt just för att kvinnor har för mycket testosteron i blodet. Män producerar östrogen men inte i lika hög utsträckning som kvinnor och i varierande grad under livet.

Så allt som definierar en kvinna är en vagina och allt som definierar en man är en penis? Ledsen men så ser inte riktigt verkligheten ut. Det finns de som föds med vagina men har manliga kromosomer. De finns de som föds med vagina men med inåtvända testiklar och utan livmoder. De finns de som föds med penis men har kvinnliga kromosomer. Det finns de som föds med kön som befinner sig i ett mellanstadie mellan vagina/klitoris och penis.
Behöver olika kroppar olika vård? Givetvis. Beror det på kön? Kan göra, medicinska försök på både män och kvinnor är givetvis jätteviktigt. Betyder det att det räcker? Betyder det att det är begränsat till kön? Givetvis inte. Sådant som ålder spelar också in, livsvanor, genetik. En person med astma behöver en annan vård än en person utan. En kvinna med pcos behöver en annan vård än en kvinna utan. Eftersom vi är människor. En ung person har andra behov än en äldre person. Eftersom vi är människor.

(Den som kan få tagga ner förresten är du. Jag har inte anfallit dig, jag har inte hoppat på dig. Jag har ifrågasatt dig. Det är en ganska stor skillnad.)

Man har hittar några få skillnader mellan män och kvinnor. Mina "test" var inte till för att trycka på skillnader mellan könen. De var till för att vissa vilka förutfattade åsikter vi har om könen och hur de ganska ofta inte stämmer. Jag säger inte att det inte finns skillnader mellan könen. Jag säger bara att det finns större skillnader inom könen. Något den neurologiska forskningar backar upp mig på. Det finns mängder med studier i det här ämnet.
Sedan får du komma ihåg att jag är både strukturalist och konstruktivist, som just pekar på att vår uppfattning av könen är en social konstruktion. Många av dem skillnader som vi tillskriver det så kallade "naturliga" könet är i sig en social konstruktion. Det betyder inte att jag ifrågasätter kroppen eller att det finns skillnader. Jag ifrågasätter den betydelse som vi tillskriver dessa skillnader och hur de tendera att framhävas som mer markanta än vad de är.

Vad gäller olika behov baserat på könet. Återigen, individen. Jag råkar ha pcos. Det betyder bland annat att jag har höga halter testosteron i blodet. Det gör mig hungrigare, jag får bukfetma, högre risk för diabetes, ökad risk för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar som stroke. Precis som en man. Samtidigt kan jag bygga muskler lättare och kan lättare bygga upp konditionen. Precis som en man.
Såvida du inte har pcos, eller bara pco, du också så har vi inte samma behov. Trots att vi är av samma kön. Har du bröstcancer i din släkt så ökar dina risker att också få bröstcancer. Jag har inte bröstcancer i min släkt. Jag har alltså inte lika hög risk som en kvinna med cancerhistorik i släkten. Trots att vi är kvinnor båda två.
En man med prostatacancer i släkten löper större risk att drabbas av prostatacancer än en man utan. Trots att båda är män.

Så är det skillnad mellan kvinnor och män? Ja. Är den så stor som vi tror att det är? Nej.

(Vill du hitta studier så får du leta själv. Att kräva artiklar med den attityden är inte ett försök att diskutera, det är ett försök att kväva debatten. En härskarteknik. För min del spelar det ingen roll att du är på väg att bli lärare. Jag har läst genusvetenskap men det brukar betyda väldigt lite i en diskussion.)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Fizzy
2014-04-25 23:50
#6

Lärare är viktigt för mig i den diskussionen. Det förklarar varför jag ville ha artiklar/länkar till studier som styrker det du skriver. Det är lika viktigt som att ha studerat genusvetenskap t.ex. Det ger information och färdigheter som är bra.

Tror du nog missförstod mig. Är inte arg. Tyckte mer inte om att du antog att jag tyckte si och så.

Att ha flyttat hemifrån är som att ta ifrån stödhjulen på en cykel. Du får klara dig själv och lära dig på egen hand. Trillar du eller misslyckas är det ditt egen fel men dina föräldrar finns oftast där att plocka upp dig. Men dom kommer inte att hålla i cykeln under tiden du cyklar. Detta kan forma dig som person. Du kan nu bilda fria åsikter utan att tänka för mycket på uppfostran. Många kanske har liknande åsikter när dom bor hemma för att det är så man blivit uppfostrad. Men när man flyttat hemifrån förändras världsbilden till skillnad från hur den var hemma. Detta var viktigt för mig under min uppväxt. Många av min fars åsikter speglades på mig. Men desto närmre jag kom flytten hemifrån desto mer började jag upptäcka. När jag hade flyttat hemifrån öppnade sig mer. Jag kunde engagera mig i mer.

Nu tror jag att om jag försöker förklara mer kommer vi bara snurra runt i flytta hemifrån faktorn. Säger inte det är fel på personer som bor hemma. Det gör vi alla en tid i livet.

När jag läste biologi läste vi om hormonerna i mannen och kvinnan. Detta visade att vi hade olika reaktioner på saker och gjorde att vi kunde bete oss olika. Precis som du finns det folk med många undantag som får mer testosteron och dom studier vi fick i handen visade att män har i dom flesta fall mer testosteron och kvinnor har färre. Och vissa män kunde producera mer östrogen än kvinnor. Men i dom flesta fall producerade kvinnor mer. Detta är en skillnad till att börja med. Där är vi olika.

Har inte sagt en penis och en vagina är den enda avgörande faktorn. Men dom gör att vi skiljer oss åt. Det är något du aldrig kan förneka. Trots att det händer att folk föds med en annan design (eftersom jag nu inte kommer på ordet jag söker får det duga) så är normen att en kvinna har en vagina, kvinnliga kromosomer och en fungerande livmoder. En man har en penis, manliga kromosomer och fungerande testiklar. Alla andra saker du nämner är mutationer. Gör det dom mindre mänskliga? Nej absolut inte. Men det är inte normen. Och det är okej vi är människor. Könen kräver olika vård och olika former av forskning för att hjälpa dom som får problem. Vissa vill inte ha hjälp och det är också okej.

(Du skriver på ett aggressivt sätt det är det som kan få folk att tolka det som att du anfaller dom. Även om du bara ifrågasätter mig och mina åsikter gör du det med en kraft bakom orden jag finner väldigt onödig.)

Då kanske vi kan vara överens där iallafall. Jag tror inte heller det finns några enorma sociala skillnader. Men det finns små skillnader. Sen om det är uppfostran, genetik eller dylikt är upp till forskarna att fastställa. Eftersom vi förändras som ras hela tiden kommer forskningen ta lång tid. Vi är alla så speciella som du ofta nämner och det gör det svårt för forskarna. Men det tycker jag är bra. Världen hade varit ganska tråkig annars. Det var mycket det fysiska jag ville peka ut. Att dom fysiska skillnaderna är större än dom sociala.

Därför vill jag att man aldrig glömmer det. Sen kanske det blir så att kvinnor blir mer fysiskt lika oss eftersom kvinnor nu har fria händer i många länder. (Tack gode gud). Men fram tills den förändringen börjar ske så är vi olika fysiskt och (återigen lite) socialt.

Då kanske vi har nått en bra punkt att komma överens tycker iallafall jag. (Mycket kanske handlade om att vi missförstod varandra)

Är skillnad mellan kvinnor och män? Ja fysiskt till större del. Socialt väldigt lite.

Eftersom uppfostran spelar större roll inom sociala sammanhang än genetiken som endast har lillfingret med i spelet och uppfostran och miljön har båda händerna i spelet.

(Nu har jag inte tiden att leta upp själv, är okej om du inte vill leta upp men det är så jag argumenterar på internet. Något jag plockat upp via lärarutbildningen. Både negativt och positivt antar jag. Skulle inte kalla det härskarteknik där jag försöker kräva debatten utan mer att jag är extremt kritisk till allt folk skriver om jag anser att något inte stämmer. I detta fallet verkar det vara mer av ett missförstånd. Precis som att du studerat genusvetenskap och jag biologi kan det hjälpa oss i argument där dom ämnena är aktiva, som lärare måste man vara noga och kritisk och be om källor på information. Folk brukar tycka det är ganska korkat men viktigt för mig)

May the Gerbils be with you :3

Annons:
Ikajo
2014-04-26 00:43
#7

#6 Förstår fortfarande inte vad det har med män och kvinnor att göra men men…

Jag föreslår att du läser vad som står på vårdguidens hemsida. Kvinnor och män producerar lika mycket testosteron, skillnaden ligger i det faktum att kvinnors kroppar normalt binder testosteronet till proteiner men under olika delar av menscykeln så frigörs testosteronet i olika grader. Detta är medicinsk fakta. Jag råkar bara ha mer testosteron i blodet men mängden testosteron i kroppen är fortfarande på samma nivå som män.

Transgender är ordet du söker. Det ordet finns och används för att beskriva människor som föds "mellan"könen. Det finns en dokumentär du kan hitta på youtube som heter "Me and My sex", jag rekommenderar att du ser den. Den förklarar det här mycket bättre än jag kan göra. Jag misstänker dock att du kommer ha en rätt annan syn på kön efter att ha sett den.
Allt behöver inte ha med mutationer att göra. Bara att vi är olika.

(Aggressivt? När har jag varit aggressiv? Jag ställde frågor. Utmanade. Argumenterade. På vilket sätt är det aggressivt?)

Nu har du missförstått mig fullkomligt. Det är precis tvärtom enligt mig. Det är de biologiska skillnaderna jag ifrågasätter. Jag säger att de sociala strukturer som finns har skapat en uppfattning av att det finns naturliga skillnader mellan könen som i själva verket är i sig är en social konstruktion. Jag anser inte att det finns några större biologiska och fysiska skillnader som inte är konstruerade genom sociala strukturer. Det är samhället som har skapat de skillnader som finns mellan kvinnor och män. Det sociala är helt övervägande. Kroppen spelar för mig väldigt liten roll.

Tillåt mig att dra en anekdot. Jag har två äldre systrar. Något alla vi tre systrar har gemensamt är att vi bryr oss om människor. Detta har vi fått från våra båda föräldrar. Inte på grund av genetik utan på grund av att våra föräldrar bryr sig om människor. Vi systrar har väldigt olika sätt att uttrycka detta. Vi systrar är överhuvudtaget inte särskilt lika på många punkter. Min äldsta syster är rätt konservativ i många frågor men är tålmodig och älskar barn, särskilt små barn. Hon är just nu sjuksköterska men vill en dag läsa vidare till barnmorska.
Min andra syster är utbildad behandlingspedagog och har jobbat på gruppboenden och människor med särskilda behov. Hon har också en liten gård med kor, två hundar, barn och extremt aktiv. (Min motsats…). Själv har jag ett starkt socialpolitiskt engagemang men föredrar att vara för mig själv och vill helst bli författare. Jag har funderat på lärare i svenska och bild men det är inte mitt främsta mål. En dröm är att en dag ha en ideell teaterförening för barn och unga medan jag skriver. Av alla oss systrar är jag den mest konstnärliga och estetiska. Det betyder inte att mina systrar inte har en viss konstnärlighet, det betyder bara att jag är den som har satsat på den.

Så vad vill jag komma med det här? Jo, mina systrar och jag är väldigt olika varandra. Vi har olika syn på livet, olika personligheter och lever i helt olika hastigheter. Vi är systrar. Man kan tycka att vi borde vara mer lika varandra men det är vi inte. Hur lik kan vi då rimligtvis vara en främmande person, även om vi råkar ha samma kön som denna?

Kön är förövrigt fullkomligt ovidkommande för mig. Jag bryr mig om människor, inte vad de har mellan benen. Det är när vad folk har mellan benen som får bestämma som jag reagerar.

Jag tror fortfarande inte är överens. Testa dig själv och se hur nära du själv kommer den typiska kvinnorollen. Det skulle inte förvåna mig om du är längre ifrån den än vad du själv kan tro. Såvida du inte är en mainstream människa som verkar masstillverkad. (Vem har sagt att jag inte får ha fördomar? Klart att jag har människor jag stör mig på. Utseendefixerade människor gör mig fruktansvärt irriterad, särskilt om jag måste umgås med dem. Men överlag vill inte de umgås med mig, så det går på ett ut.)

Jag tycker inte om hur människor använder krav på studier och källor för att inte behöva ta en diskussion eller ett argument seriöst. Det är fyra år sedan jag läste genusvetenskap. Även om jag läste studier då så har jag ingen chans att komma ihåg vad studien/boken hette även om jag kommer ihåg innehållet. Jag läser nyheter och jag följer "Vetenskapens Värld" slaviskt och har prenumererat på Illustrerad Vetenskap i omgångar. Så diskuterar jag på nätet, framför argument med stöd ifrån allt jag har läst och hört. Så är det någon som sågar mina argument för att jag inte kan lägga fram en exakt källa från något jag har sett eller läst. Istället för att lyssna på vad jag försöker säga.
Vid ett tillfälle så räckte det inte med att jag hade haft kontakt med en människa som jobbade med det som vi diskuterade för att jag inte ville lämna ut hens namn på ett forum på nätet. Istället var en blogg som sa samma sak mer trovärdig än den person jag refererade som, märk väl som, jobbar med den frågan dagligen. Som jag kontaktade och ställde frågor.
Så jag tycker inte om det sätt som folk kräver källor och att man ska leta fram en massa studier för att bevisa sina argument. Om man misstror mig får man gärna göra sig att leta reda på studier som säger emot mig. Men jag går inte med på att man kräver att jag ska ägna studier åt att hitta studier som jag här läst/läst om en gång, någon gång i tiden. Även om jag har turen att hitta en artikel eller studie som säger liknande så är det inte självklart att det var den studie eller artikel jag från början syftade på.
Att diskutera är ett samtal, det du inte kan begära IRL, det bör du inte begära på nätet. Folk har trots allt ett liv också.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Fizzy
2014-04-26 01:43
#8

#7 Du var mig enveten. Du fortsätter att ta det jag skriver som negativa saker.

Hur lyckas du vända det jag skriver till så negativa saker och föra vidare en nästan onödig diskussion. 

Trots att jag förklarar snällare i mitt inlägg och erkänner att jag hade fel på en del punkter drar du fram tusen små små små saker som inte gör någon skillnad.

Jag vet även att det kallas transgender. Det är inte det jag syftar på. Du tar direkt det som att jag inte fattar och är dåligt informerad. Nej jag är mycket väl informerad och det är fortfarande inte normen. Det är en mutation som skett och det är något som händer. Det är inget fel med det och personen väljer själv om den vill existera som transgender eller byta till ett specifikt kön.

KVINNOR ÄR INTE MÄN och MÄN ÄR INTE KVINNOR. VI ÄR OLIKA FYSISKA OCH VI BETER OSS OCH TYCKER OLIKA HELT BEROENDE PÅ UPPVÄXT OCH MILJÖ.

Där har vi tydliga ord som 90% av forskarna kan hålla med om.

Jag förstår allt du skriver men du antar hela tiden att jag inte gör det genom att hitta en vinkel jag inte ens trodde fanns i det jag skrev. Skrev väldigt neutralt och sa inte emot speciellt mycket av det du skrev.

Precis som du skrev i slutet nu så har folk ett liv. Orkar inte du leta upp artiklar eller studier som stöder dina åsikter så tänker jag inte heller fortsätta argumentera med dig. För det enda som kommer utav det här är en oändlig diskussion.

På tal om att dina systrar och du är olika beror helt på att ni gått andra vägar sen ni flyttat hemifrån. Ni har alla upplevt olika saker och tolkat det på ett eget sätt. Jag skrev aldrig att folk som föds inom samma familj alltid har exakt samma åsikter och är exakt likadana. Bara att när man bor hemma kan man ha väldigt lika tycken och åsikter. Dom förändras för varje händelse i livet. Vilka vänner du skaffar, vad du gör i ditt liv och vad du möter för människor. Jag skrev att vi alla påverkas av uppfostran OCH miljö. Miljö som därav är din resa genom livet som formar dig som person.

När du ska argumentera så snälla rara lilla du försök att ta saker positivt och se likheter. Inte olikheter mellan argumenten.

Vill du diskutera detta vidare så skriv ett PM med forskning som stödjer dina åsikter.

Ha en bra helg. Bye.

May the Gerbils be with you :3

Kalli
2014-04-26 09:39
#9

Och: KVINNOR ÄR KVINNOR. Men VI ÄR ändå OLIKA FYSISKT OCH VI BETER OSS OCH TYCKER OLIKA BEROENDE PÅ UPPVÄXT OCH MILJÖ. Samma gäller såklart män. :)

Ikajo
2014-04-26 13:51
#10

#8

Jag har fortfarande svårt att se hur du lyckas tolka det som att det jag skriver är negativt. Jag diskuterar eftersom jag inte håller med dig. Det är inte samma sak som att vara negativ.

Förklarar snällare? Jag har inte förklarat någonting, jag har framfört ett resonemang. Du har också framfört ett resonemang. Kring något vi har olika åsikter om.

Eh… nej, de kan inte välja eftersom att föräldrar enligt svensk lagstiftning måste välja ett kön åt sitt barn varav det opereras för att deras kön ska se mer "normala" ut. I de fall då könet i sig är oklart. Vi har inget tredje kön i Sverige. De människor som upplever sig som flytande mellan könen har inget annat väl än att betraktas som antingen eller. Antingen kvinna eller man. Utöver lagstiftningen finns det fortfarande inget utrymme i samhällets normer för ett tredje kön eller en könslös identitet. Se bara på vilket hat som vart riktat mot ordet "hen". Att säga att folk kan välja, utan att ta hänsyn till hur verkligheten ser ut, är väldigt respektlöst.

Nu "skriker" du. Bara så du vet. Även om kropparna ser olika ut så är vi inte så olika varandra som vi så gärna tror. Kvinnor och män har olika förutsättningar, ja, men därefter är det helt upp till var och en vad man gör med dem förutsättningarna. Men alla människor har olika förutsättningar. Vissa människor har lätt för matte och bättre förutsättningar att bli fysiker eller ingenjörer än den som tycker matte är svårt. Vissa människor har bättre förutsättningar för att bli konstnärer. Det betyder inte att de som inte har dessa förutsättningar inte kan uppnå samma resultat, de måste bara jobba hårdare för att lyckas. Men kön spelar ingen roll i frågan såvida man inte tävlar på elitnivå i någon sport.

Se? Du kväver diskussionen eftersom du måste ha på print en massa olika studier som i slutändan inte bevisar något till eller ifrån. Det finns inget sådant som objektiv forskning. Gång på annan har det bevisats att forskare har gjort felaktiga slutsatser baserade på deras egna förutfattade åsikter.
Ja, jag har ett liv. Som inte gynnas av att sitta och försöka hitta studier som omnämndes i artikel jag läste någon gång. Vill du ha texter att läsa? Fine, gå bara till biblioteket. Finns en hel sektion med bara genusvetenskapliga texter och kvinnopolitiska texter. Om du får sätta dig på dina höga hästar för att du ska bli lärare, så kanske du borde acceptera att jag har bättre koll på det genusvetenskapliga fältet än dig? Du kan förövrigt leta reda på Nationella sekretariatet för genusforskning. De publicerar kontinuerligt studier från fältet. Du kan ju ta och kolla in den? Jag gör det redan rätt ofta. Men det kanske är för mycket jobb för dig?

Du har på tok för stor tilltro till flytten hemifrån. Ledsen att spräcka din bubbla men vi systrar var rejält olika även innan dess. Det har vi varit sedan barnsben. Vi har alltid tillåtits ha våra egna åsikter och möjligheten att uttrycka och testa dem. Redan innan jag flyttade hemifrån hade jag andra åsikter än mina föräldrar och jag har andra åsikter än mina systrar. Många som jag hade innan jag flyttade. Jag har dessutom flyttat hemifrån två gånger. Tro mig. Det är ingen magisk passage som gör att folk plötsligt blir mer fritänkande och intelligentare människor. Det mesta som händer när folk flyttar hemifrån är att de börjar festa och supa mycket mer.
Däremot kan studier vid universitet och högskola göra skillnad eftersom man möter människor från många olika bakgrunder. Men du kan plugga även fast du bor hemma.

"Snälla lilla du"? Har du en aning om hur förolämpande det är att tilltala någon så? Du säger att du ser ner på mig och tycker att du är bättre än mig samtidigt som du försöker vifta bort mina åsikter genom att försöka få mig att framstå som ett barn. Man säger inte så till en människa som man respekterar och tar på allvar. Man säger inte så till någon. Särskilt inte någon som man har en seriös diskussion med. Varför tror du det kallas härskarteknik?
Du menade det inte? Nähä, vad synd att det är vad det betyder. Fruktansvärt respektlöst och omdömeslöst.

Men jag ska göra dig tjänsten att du inte ska behöva leta reda på något själv. Här är en länk till Genusflödet: http://www.genus.se/meromgenus/genusflodet/
Du passa på att läsa på om härskartekniker när du ändå är i farten: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik

Om du ursäktar mig så ska jag återgå till att skriva på min bok. Du vet, eftersom jag vill tänker bli författare? Det är något jag har förutsättningarna för, kvinna eller inte.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: