Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 3079 ggr
[postmortum91]
2014-04-23 01:19

Idag fyller jag 23 och har ålderskris

Idag (24/4) fyller jag 23 år. Jag har haft Ålderskris ett tag redan, men det blir ju inte bättre av att bli äldre.

Jag har alltid känt mig äldre än min ålder, men att faktiskt bli en viss ålder betyder mer än det mentala, iallafall för mig.
Nu förväntas så mycket av mig, ingen har ansvar över mig utan jag själv. Jag kommer ALDRIG mer få vara ett barn som någon tar om hand om, och allt i barndomen är helt slut. 

Kanske att jag känner det här för att jag var tvungen att växa upp så fort, jag fick ta hand om pappa redan som 6 år och sedan min mamma som 14. Det kanske har blivit efterdyningar nu som vuxen, att inse att barndomen kommer aldrig åter, vilket faktiskt är väldigt hårt. 

Någon som haft dessa tankar och när gick de över? (om de gått över)

Annons:
Cahira
2014-04-23 01:24
#1

Du är inte äldre än du känner dig. Du får hitta något att lägga din energi på. En hobby, ett intresse eller ett framtidsmål. Du kan fortfarande ha kul även om du åldras. Om du lever tills du blir 80 så har du just precis passerat en fjärdedel. Du ska alltså fylla 20 minst tre gånger till, kanske fyra om du blir 100. :) 

Livet har knappt börjat. :) Du ska nu försöka hitta vem du är, vad du vill och fylla ditt liv med de erfarenheter du vill uppleva under din livstid. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Praefatio
2014-04-23 01:49
#2

Jag hade en riktig, riktig Ålderskris när jag skulle fylla 24. Då hade jag precis samma känslor som du har nu, att nu fanns det ingen återvändo: nu var jag tvungen att vara vuxen på riktigt. Har också alltid känt mig äldre mentalt men den där gränsen var lika jobbig ändå, precis som du beskriver. Jag kopplar det också till en alltför snabb och påtvingad uppväxt och ett behov att få vara barn, en ovilja att vara vuxen, en rädsla att inte räcka till och klara av att möta samhällets förväntningar. Men! Det gick över, både nojan och själva viljan att vara liten. Ganska exakt i när jag fyllde år började jag nämligen något slags inre resa, jag växte jättemycket inombords och växte helt enkelt i rollen som vuxen. När det väl hände var det så förbannat jäkla skönt, blev tusen gånget tryggare i mig själv! Orkade liksom ta tag i mig själv, prova att stå på egna fötter och testa vingarna. Vad jag försöker säga är att ja, du kommer att bli vuxen och ja, jag förstår verkligen, innerligt (!!), den rädsla du känner inför det. Men vet du vad, när man väl hamnar där så är det så jäkla skönt. Skulle inte vilja backa tillbaka för allt i världen. Är övertygad om att du kommer känna samma sak.

pyromanen
2014-04-23 07:39
#3

Om du haft lite för lite barndom som du skriver så tycker jag inte dina känslor är konstiga alls. Sen är ju ålder bara siffror! Om man är 20, 28 eller 60… Kan man egentligen skita i, inuti är man den man är.

Lakeside
2014-04-23 08:47
#4

Man måste inte sluta vara barnslig. Jag fyller 25 i år och är super barnslig. Jag busar mycket osv. Att vara vuxen tycker jag är att kunna ta ansvar samt hur man resonerar. Inte ta sig själv på för stort allvar, inte bry sig lika mycket om andras åsikter osv. Men jag förstår känslan. Men du utvecklas ju hela tiden och jag skulle inte vilja vara 20 igen tex. Precis på samma sätt som en 60 åring inte vill vara 25. Oroa dig inte, du blir ju vuxnare varje dag inte natten tills du fyller år :)

mollyt
2014-04-23 11:53
#5

Jag har också haft Ålderskris (fyller 25 i höst) då fler av mina vänner (jag har ofta umgåtts med de som är lite äldre) började skaffa barn och gifta sig. Då var jag jättestressad och fick panik under typ ett år… Nu har jag snarare ändrat mig i mina tankar och längtar snarare framåt! 

Jag hade ingen rolig barndom i fler avseenden så jag växte upp fort och har aldrig längtat tillbaka på något sätt. Så därför tror jag att jag idag har hittat en mycket större trygghet i att bli äldre - att få vara vuxen fullt ut, ta ansvar för mitt liv och lägga mer av det gamla bakom mig.

Nu vill jag också gifta mig, köpa större bostad och ha egna barn. :P Så tokigt det kan bli! :D

Upp till toppen
Annons: